Voorbereiden op Financiele alternatieven

Sparen voor later, investeren, edelmetalen, opslag van waarde, soorten valuta, munten, wereldeconomie enz
Post Reply
Flex
Posts: 15
Joined: Wed Dec 09, 2015 7:49 am

Voorbereiden op Financiele alternatieven

Post by Flex »

Ik wil graag mijn kennis uitbreiden en delen rondom het onderwerp "voorbereiden op financiele alternatieven"

Eerst een inleiding:

Zoals sommige al aangaven in dit sub-forum, we moeten ons voorbereiden op:
A) Gevolgen van huidige exponentiele geldcreatie (schuld) en risico's fractional-reserve banking
B) Blijvend lagere groei Economie (in feite moeten we af van het oude "groei"-geloof dat ten koste van natuur gaat, en meer richten op andere waarden en sustainability)
C) Bescherming van spaargeld tegen mogelijke superinflatie, verlies "koopkracht" en bail-in acitiviteiten (banken redden ten koste van jouw geld, zoals velen reeds aangeven, je geld op de bank is niet van jou, maar "uitgeleend")
D) Sterk verminderen van sociale voorzieningen en reductie pensioenen
E) Doorgeslagen belasting en regelgeving (belasting is goed vanwege shared value in samenleving, maar het moet wel fair blijven)
F) SHTF - alhoewel moeilijker te voorspellen, maar ook een mogelijk scenario dat invloed heeft op dit onderwerp

Mijn strategie:
1) Consuminderen / zelfvoorzienend --> schuldvrij en minder geld nodig = minder problemen en minder afhankelijkheid
2) Kennis-uitbreiding en skills-uitbreiding, zodat je meer zelf kan = minder geld/afhankelijkheid voor Services --> Tevens potentieel geldverdienen door Services aan te bieden (online, enz..). Ruilhandel valt hier ook onder.
3) Spreiding van risico, het liefst mijn spaargeld parkeren in een full-reserve Bank of gedecentraliseerd (zoals met Crypto-currencies)
4) Eigen pensioen creeren door Investeren in groene en toekomstbestendige projecten of bedrijven (zover geld beschikbaar natuurlijk ;) )
5) Optimaliseren qua land & belasting-situatie ter plekke

Momenteel ben ik bezig met "3" en "4", en ben veel aan het onderzoeken, zoals
a) Full-reserve Banking (komt eraan / in oprichting)
* Deposito-bank in oprichting = digitale kluis : https://www.depositobank.nl/
* Betalingen via full-reserve Bank: https://uphold.com/
* Groene investeringen via full-reserve bank: http://www.deblijeb.nl/nl/
* er is nog veel meer gaande in deze Fintech revolutie, zie goede reviews op: http://www.bestebank.org/
b) Crypto-currencies en goud
* Iedereen kent natuurlijk Bitcoin, maar dat systeem is nog niet optimaal (zoals kostbare mining-probleem en potentieel hierdoor minder schaalbaar) --> er zijn alternatieven in de maak, en ik volg dit om mij hierop voor te bereiden
* Probleem is dat fiat geld wellicht zijn waarde gaat verliezen (of gaat omvallen) --> velen wijzen op alternatieven zoals goud, maar crypto-currencies zijn wellicht een alternatief (sommige zien bitcoin als een vorm van goud / waardevastheid)

Ben benieuwd naar meer ideeen, dus wellicht kan dit een actief onderwerp worden! Ik zal nieuwe inzichten blijven rapporteren.
Flex
Posts: 15
Joined: Wed Dec 09, 2015 7:49 am

Re: Voorbereiden op Financiele alternatieven

Post by Flex »

Een paar woorden over "5" - optimalisatie belasting en landkeuze. Zoals gezegd, belasting is een goede zaak omdat we veel samen delen in een maatschappij (infrastructuur, scholing, medische ondersteuning, sociaal vangnet, enz..), echter het begint in enkele landen scheef te groeien, en door toenemende afname van werkend deel versus niet-werkend deel van de maatschappij, gaan we nog moeilijke tijden tegemoet, of wel door meer belasting op minder schouders, ofwel door meer overheid geldcreatie. Beide keuzen hebben verstrekkende gevolgen, zoals lagere tolerantie in samenleving tussen bevolkingsgroepen, toename verhouding riik/arm, enz.. Je kunt hier veel over zeggen, en voor iedereen geldt een andere keuze, maar wij vinden het systeem te risicovol om in NL te blijven. Nu is de keuze voor het buitenland meer te doen om (a) schonere lucht, (b) minder mensen, (c) meer natuur en eigen land, (d) nog vriendelijke communities en veiligheid, maar ook belastingsituatie speelt een rol. Dit is in Hongarije een stuk prettiger dan NL, althans op basis van huidige systeem (dat kan natuurlijk veranderen in toekomst). Hoe je het ook wendt of keert, als je minder afhankelijk wil zijn van uitgaven en belasting, dan moet je het land waar je je vestigt, zorgvuldig overwegen.
Post Reply