Snachts buiten warm blijven

Algemene zaken aangaande preppen wordt hier besproken.
Post Reply
Korras
Posts: 43
Joined: Sun Nov 29, 2015 12:48 pm

Snachts buiten warm blijven

Post by Korras »

Excuus als dit al een keer gepost is. Ik kon alleen zo 1-2-3 niets vinden. Wellicht dat dit allemaal al bij de meesten bekend is, maar als ik al 1 persoon ermee geholpen heb, is het voor mij al voldoende.

Voorbereiding
Zoals bij veel zaken is de voorbereiding erg belangrijk, want je zal een aantal zaken nodig hebben:
1: matje om op te liggen. Niet alleen voor comfort, maar ook voor isolatie. Een hoop kou krijg je van de grond als je er op ligt, en daar kan je amper tegenop stoken. Er zijn verschillende soorten matjes, namelijk schuim, zelfopblazend, en gewoon opblaasbaar. Schuim heeft als voordeel dat het niet lek kan gaan, maar minder comfortabel is, en meer gewicht en volume opneemt. Zelfopblazend heeft meer comfort, is lichter, maar kan lek gaan. Opblaasbaar weegt het minst, isoleert het minste, en is een ramp om zelf op te blazen. Welke je neemt is puur een afweging die je zelf moet maken.
Prijzen: schuimrubber matje is ongeveer 2 tientjes, en bij de meeste dump zaken en outdoor winkels te vinden, in allerlei soorten en maten. Zelfopblazend is meestal wat duurder, echter bij jysk hebben ze ze voor 30 euro liggen.

2: Slaapzak. In allerlei soorten en maten te vinden. Wel moet je in het algemeen een afweging maken tussen voormalig leger spul (camo, maar vaak erg zwaar) en modern camping spul (licht, maar opvallende kleuren). Als iemand een goed presterende slaapzak van relatief licht gewicht, en onopvallende kleuren weet te vinden, hoor ik het graag. ;)

Bij een slaapzak staan vaak 3 temperaturen vermeld: comfort, limit, extreme. Comfort spreekt voor zich, dat is de temperatuur dat je er het comfortabelste in ligt. Limit is het limiet dat het nog aangenaam ligt. Extreme is de temperatuur dat je er in kan liggen en niet dood vriest, maar aangenaam is anders.

Let er ook op dat elk seizoen andere eisen stelt aan je slaapzak. een winter slaapzak niet lekker is in de zomer, want dan drijf je vanzelf je slaapzak uit. Oftewel, per seizoen een slaapzak. Zelf heb ik er 2: 1 voor de zomer, en 1 voor de winter. Daarnaast heb ik een fleece inlay, waardoor de zomer slaapzak prima te gebruiken is als het wat kouder is, maar nog te warm voor de winter slaapzak, en de winter slaapzak ook bij extreme kou te gebruiken is. Zo'n inlay maakt een slaapzak ongeveer 5 graden warmer.

3: overig materiaal, om een onderkomen en vuur te maken. Hier heb ik al andere topic over gezien, dus sla ik hier even over. ;)

Voorbereiding voor het slapen gaan
Je bent ergens in de middle of nowhere, en wilt een onderkomen gaan bouwen. Zoek als eerst een plek op waar je niet direct in het zicht staat (of juist wel, al gelang de voorkeur. ;)), dus achter bijvoorbeeld een heuveltje. Vervolgens wil je snachts ook warm en droog blijven. Mijns inziens werkt een onderkomen gemaakt van een tarp met de dichte kant in de wind, en de open kan daar tegenover richting het vuur het beste. Je ligt dan droog, uit de wind, en je vuur waait niet snel uit. Maar alles is afhankelijk van de situatie, en de persoonlijke voorkeur. Zorg in ieder geval dat je droog en uit de wind ligt, want windchill is niet chill.

Snachts heb je geen compleet vuur nodig. Kooltjes zijn ruim voldoende. Wel houd dit inderdaad in dat je snachts een paar keer wat hout erbij moet leggen (overigens heb ik constructies gezien waarbij het hout snachts zichzelf in het vuur werkt. Ik heb nog niet getest of dat echt werkt, maar kan hier later wel even een update over posten.), maar liever dat dan in de kou liggen denk ik zo.

Indien mogelijk en nodig kan je ook een hangrek voor je kleren maken. Op de grond wordt het koud en vochtig, op een hangrek kan het drogen en opwarmen door de kolen, zodra je je slaapzak in gaat.

De slaapzak in
Het is Bedtijd, en je wilt gaan slapen. Vaak hebben mensen de neiging om met kleren aan de slaapzak in te gaan. Doe dit niet! je zal het alleen maar kouder krijgen snachts. Je kleding is koud, en vaak vochtig van je zweet. En het is een extra laag die je op moet warmen in je slaapzak. Het beste kan je gewoon in je onderbroek je slaapzak ingaan. Wil je dit niet, pak dan een pyjama in je bob.

Je kleren kan je aan het eerder genoemde rek hangen, of indien het droog genoeg is, tussen je slaapzak en je matje. Dan fungeert het als extra isolatie, blijft het droog, en wordt het niet ijskoud van het op de grond liggen. Soms zie je het advies om je kleren onder in je slaapzak te stoppen, maar daar ben ik geen fan van.. Ik ben iets langer dan gemiddeld, en heb zelf vaak alle lengte van mn slaapzak nodig.

De echte koukleumen onder ons kunnen de slaapzak overigens nog opwarmen, door warm water in een (goed afgesloten) fles te doen, en die als kruik te gebruiken. Ook een warme steen kan daarvoor gebruikt worden.

Zo.. Heb ik nog iets gemist? :)
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin

Let us therefore animate and encourage each other, and show the whole world that a Freeman, contending for liberty on his own ground, is superior to any slavish mercenary on earth. - George Washington
Bobo
Posts: 313
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:49 pm

Re: Snachts buiten warm blijven

Post by Bobo »

Ik deed wel altijd een joggingsbroek en shirt oid in mijn slaapzak. Met ondergoed er in en dan in de zak aankleden. Wanneer er dan iets gebeurde was ik vaak de enige die niet in zijn ballenknijper op de grond lag tijdens de bivak. :D
www.greatoakdumpstore.nl
Kogelwerende vesten, (kruis)bogen, messen en meer.

Beter 1 vogel in de pan dan 10 in de lucht.
User avatar
Kans
Posts: 204
Joined: Tue Oct 20, 2015 5:00 pm

Re: Snachts buiten warm blijven

Post by Kans »

Zorg dat je slaapzak schoon blijft.
Een slaapzak kan geweldig isoleren, maar zelfs de beste slaapzak stopt daar voor een groot deel mee als hij vies wordt.
Zolang je een dagje of weekje in je slaapzak slaapt geen probleem, maar als je weken lang in je slaapzak kruipt en dan ook nog eens bezweet en vies omdat je aan het overleven bent en je jezelf dus moeilijk of niet goed kunt wassen dan kom je ineens tot de conclusie dat je slaapzak vies is.
Hij isoleerd niet goed meer en wat dan?
Het is nu al lastig om je slaapzak te wassen en te laten drogen en dus helemaal als de shtf.

Een manier om dit te rekken is natuurlijk proberen zo schoon mogelijk in je slaapzak te kruipen, dus zorg voor de middelen om jezelf te kunnen wassen.
Een tweede hulp is de lakenzak.
Een lakenzak is niks anders dan een zak in de afmetingen/vorm van je slaapzak.
Ze zijn er van katoen, fleece tot aan zijde toe.
Zijde heeft de beste gewichts eigenschap, is super licht, dun en sterk, isoleert goed, neemt weinig vocht op, maar is duur en bv gevoelig voor haaknagels (zorg voor een nagelschaartje in je set!)
Fleece is zwaarder, isoleerd redelijk is volumineus, neemt weinig vocht op en is goed betaalbaar.
Katoen is goedkoop, neemt goed vocht en vuil op, is zwaar, isoleert slecht en is goedkoop.
Een lakenzak is natuurlijk veel makkelijker te wassen en te drogen dan je slaapzak.

Ik zou dan ook minstens twee lakenzakken per slaapzak aanraden, mocht er een vies zijn dan kun je de tweede gebruiken terwijl de eerste gewassen en gedroogt wordt.
Maar nog beter is het om meerdere lakenzakken, soorten, per slaapzak te hebben, maak het gewoon een onderdeel van je aankoop en maak er dus ook bewust budget voor vrij.
Als je echt vies je slaapzak in moet kun je dan bv twee lakenzakken tegelijk gebruiken om je slaapzak goed te beschermen. Mocht je een keer tijdelijk niet kunnen wassen kun je meerdere lakenzakken gebruiken en dus een langere periode je slaapzak schoon houden voordat je moet gaan wassen.
Met een keuze in soorten kun je ook kiezen voor de beste inzet, warmte isolatie, schoonhouden, enz.

Ik zou ook willen aanraden om naar een goede bivakzak te kijken.
Dit is de lichtste, snelste, minst opvallende en het makkelijkste slaapsysteem dat ik ken.
Koop kwaliteit en dat houd oa in een ademende bivakzak.

Een simpelste methode voor een kussen is enkel een kussensloop, natuurlijk neem je die ook enkele mee.
Deze vul je met een trui of kleding die je toch bij hebt.

Je hoofd is vaak ook het lichaamsdeel dat veel vuil afgeeft.
Dus zo'n kussensloop houdt ook je slaapzak schoon.

Denk ook aan een muts, jawel ook hier is een geen!
De meeste warmte verlies je via je hoofd, helemaal in je slaapzak.
Dus een muts helpt naast weer het schoonhouden om je warm te houden.
Heb je een goede mummieslaapzak denk dan aan een bivakmust die je gezicht afdekt, laatste stukje dat je mummie niet goed afdekt.

Lang ondergoed, broek en shirt met lange mouwen, helpt ook goed als extra isolatie en om je slaapzak schoon te houden.
Als je er dan uit moet, heb je ook alvast een eerste laagje om je warmer te houden.
Ik raad wel aan om iets schoons aan te doen, niet je ondergoed dat je al de hele dag en dus bv bezweet hebt.


Prep ze,
K a n s
Het is niet de kunst om te zien wat niemand nog heeft gezien, maar om dat te zien wat iedereen ziet en te bedenken wat nog niemand heeft bedacht.

Frederic Bastiat - 1850 :
“When plunder becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it"
K a n s - 2015:
What other reason does one need to defend oneself by all means ?
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Snachts buiten warm blijven

Post by ghostwhiper »

Kans wrote: Zijde heeft de beste gewichts eigenschap, is super licht, dun en sterk, isoleert goed, neemt weinig vocht op, maar is duur en bv gevoelig voor haaknagels (zorg voor een nagelschaartje in je set!)
heb zelf een zijde en een katoenen en de zijde is toch echt een stuk fijner slapen dan de katoenen, zijde is zijn gewicht in goud waard.
veelal hang ik de lakenzak binnenstebuiten op voor ik het kamp afbreek zodat het meeste vocht wat je verliest kan verdampen voor ik het losjes opvouw en in de rugzak stop waar het ventilatie krijgt.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
fkagb
Posts: 30
Joined: Tue Nov 24, 2015 12:01 pm

Re: Snachts buiten warm blijven

Post by fkagb »

Een goed opblaasbaar luchtbed isoleert beter dan andere matjes hoor. Een Exped Downmat heeft een hoge R-Waarde net als de Therm-A-Rest Neoair. Daarnaast liggen ze heel comfortabel. Lek kunnen ze inderdaad maar ik heb 7 jaar met mijn Exped gedaan en die werd toch heel veel gebruikt. Als je maar even een beetje oplet dat er geen scherpe dingen liggen op de plek waar je je mat neer wilt leggen en een stukje grondzeil eronder doet. Bij mij bestaat dit grondzeil uit een stukje vliegerdoek. Ripstop nylon wat haast niks weegt.

Goede slaapzakken in niet opvallende kleuren? Kijk eens naar de modellen van Snugpack. Lekker groen en niet zwaar. Relatief gezien natuurlijk. Dons is lichter dan synthetisch en als je Googled op donzen slaapzak donkergroen duiken er best wat resultaten op.

En nog een aanvulling. Het opblazen van deen luchtbedje is geen probleem. Bij de Exped wordt een heel goede pompzak geleverd die gelijk dienst doet als zak voor het luchtbed en als hoofdkussen. De Therm-A-Rest Neoair kun je ook met de zak opblazen maar ik moet zeggen dat de medium ook makkelijk met de mond op te blazen is ondanks dat ik een roker ben.
JJenA
Posts: 346
Joined: Thu Oct 15, 2015 8:33 pm

Re: Snachts buiten warm blijven

Post by JJenA »

fkagb wrote:Een goed opblaasbaar luchtbed isoleert beter dan andere matjes hoor. Een Exped Downmat heeft een hoge R-Waarde net als de Therm-A-Rest Neoair. Daarnaast liggen ze heel comfortabel. Lek kunnen ze inderdaad maar ik heb 7 jaar met mijn Exped gedaan en die werd toch heel veel gebruikt. Als je maar even een beetje oplet dat er geen scherpe dingen liggen op de plek waar je je mat neer wilt leggen en een stukje grondzeil eronder doet. Bij mij bestaat dit grondzeil uit een stukje vliegerdoek. Ripstop nylon wat haast niks weegt.

Goede slaapzakken in niet opvallende kleuren? Kijk eens naar de modellen van Snugpack. Lekker groen en niet zwaar. Relatief gezien natuurlijk. Dons is lichter dan synthetisch en als je Googled op donzen slaapzak donkergroen duiken er best wat resultaten op.

En nog een aanvulling. Het opblazen van deen luchtbedje is geen probleem. Bij de Exped wordt een heel goede pompzak geleverd die gelijk dienst doet als zak voor het luchtbed en als hoofdkussen. De Therm-A-Rest Neoair kun je ook met de zak opblazen maar ik moet zeggen dat de medium ook makkelijk met de mond op te blazen is ondanks dat ik een roker ben.

Ik wil je best geloven,
maar waar bestaat een goed isolerende luchtbed dan uit wel jij in gedachten hebt, de kou straling oppervlakte van een luchtbed is namelijk groot, ik de luchtbed het je kou circulatie waar door de toevoer van kou ontstaand is.

We hebben zelf opblaasbare luchtbedden, niet genoeg uit getest om er wat over te kunnen zeggen.

Ik zie uit naar je reactie.@fkagb nog bedank voor je stukje.
Een aanrader voor aanschaf prepper spullen
http://www.greatoakdumpstore.nl/shop/ ;)
Met een hartelijke groet, JJenA :D
Bij deze doe ik afstand van enig recht op mijn inzendingen, ze mogen bij gewerkt worden ten bate van het forum.
fkagb
Posts: 30
Joined: Tue Nov 24, 2015 12:01 pm

Re: Snachts buiten warm blijven

Post by fkagb »

Verschillende leveranciers hebben verschillende manieren om te isoleren. Exped stop dons of synthetisch isolerend materiaal in de luchtbedden. Dit werkt erg goed om de koud van de grond tegen te houden is mijn ervaring. Ik kampeer het hele jaar door een ook met nachtvorst op een bevroren ondergrond heb ik geen last van kou vanaf de grond gehad met mijn Exped Downmat. Ook geen last van condens op het luchtbed de volgende morgen.

Therm-A-Rest heeft een ander soort isolatie in de mat zitten. Volgens mij bestaat dat meer uit een warmte reflecterende laag. Nu moet ik zeggen dat ik daarmee tot op heden niet gekampeerd heb bij temperaturen onder 0. Wel dicht tegen het vriespunt en ook hier geen last van optrekkende kou.

De isolatiewaarde wordt aangegeven middels de R-waarde. Hoe hoger die waarde hoe beter het isolerend vermogen. Door de verschillende matjes met elkaar te vergelijke kun je zien welke beter isoleren. Nu zijn er zat overwegingen om geen luchtbed te willen hebben, onder andere de kans op lek raken, maar de stelling is de startpost dat een luchtbed niet goed isoleert is wat mij betreft niet correct. Sterker nog, als je op onderstaande link kijkt zie je een lijstje van matjes met de R-waardes. Als je de lijst sorteert op R-waarde zie je dat de matten met de hoogste waardes bijna allemaal luchtbedden zijn en geen self-inflatables.

http://sectionhiker.com/sleeping-pad-r-values/
JJenA
Posts: 346
Joined: Thu Oct 15, 2015 8:33 pm

Re: Snachts buiten warm blijven

Post by JJenA »

fkagb wrote:Verschillende leveranciers hebben verschillende manieren om te isoleren. Exped stop dons of synthetisch isolerend materiaal in de luchtbedden. Dit werkt erg goed om de koud van de grond tegen te houden is mijn ervaring. Ik kampeer het hele jaar door een ook met nachtvorst op een bevroren ondergrond heb ik geen last van kou vanaf de grond gehad met mijn Exped Downmat. Ook geen last van condens op het luchtbed de volgende morgen.

Therm-A-Rest heeft een ander soort isolatie in de mat zitten. Volgens mij bestaat dat meer uit een warmte reflecterende laag. Nu moet ik zeggen dat ik daarmee tot op heden niet gekampeerd heb bij temperaturen onder 0. Wel dicht tegen het vriespunt en ook hier geen last van optrekkende kou.

De isolatiewaarde wordt aangegeven middels de R-waarde. Hoe hoger die waarde hoe beter het isolerend vermogen. Door de verschillende matjes met elkaar te vergelijke kun je zien welke beter isoleren. Nu zijn er zat overwegingen om geen luchtbed te willen hebben, onder andere de kans op lek raken, maar de stelling is de startpost dat een luchtbed niet goed isoleert is wat mij betreft niet correct. Sterker nog, als je op onderstaande link kijkt zie je een lijstje van matjes met de R-waardes. Als je de lijst sorteert op R-waarde zie je dat de matten met de hoogste waardes bijna allemaal luchtbedden zijn en geen self-inflatables.

http://sectionhiker.com/sleeping-pad-r-values/
Zo ik ben weer helemaal up to date, dank Fkagb
Een aanrader voor aanschaf prepper spullen
http://www.greatoakdumpstore.nl/shop/ ;)
Met een hartelijke groet, JJenA :D
Bij deze doe ik afstand van enig recht op mijn inzendingen, ze mogen bij gewerkt worden ten bate van het forum.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Snachts buiten warm blijven

Post by Repelsteeltje »

Het slaapritueeltje, altijd leuk.

Persoonlijk slaap ik het liefst in een slaapzak met mijn onderbroek aan.

Wel een kleine op/aanmerking: In verband met evacuatiemogelijkheden stop ik alles onder in de slaapzak op mijn laarzen na. Die staan open en op de kop naast mijn slaapzak. Bij nonex is slaapzak open, schoenen aan, slaapzak oppakken, over de schouder smijten en wegrennen maar. Aankleden doen we wel wanneer we weer veilig zijn. Oftewel, altijd voorbereid zijn voor de militaire slaapzakkenrace :)

Laat dus nooit waardevolle spullen buiten de slaapzak staan! Je BOB en zelfs je tent moeten als verloren beschouwt worden, elke keer dat je in je slaapzak stapt!
hslot4
Posts: 11
Joined: Tue Dec 08, 2015 3:56 pm

Re: Snachts buiten warm blijven

Post by hslot4 »

Ik zal wel simple zijn maar waarom het wiel opnieuw uitvinden ?
Beproefd getest in honderden zoniet duizenden situaties
http://www.dumpcompany.com/index.php?it ... 25&lang=nl
Klaar voor alle seizoenen met of zonder tent /tarp temperatuurbereik tot -23 ° C, afhankelijk van diverse factoren.
Kelly kettle mee rubberen warmwater kruik kun je ook nog drinkwater in vervoeren en het houdt je voeten warm (is slecht slapen met koude voeten lol:)
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Snachts buiten warm blijven

Post by Repelsteeltje »

hslot4 wrote:Ik zal wel simple zijn maar waarom het wiel opnieuw uitvinden ?
Beproefd getest in honderden zoniet duizenden situaties
http://www.dumpcompany.com/index.php?it ... 25&lang=nl
Klaar voor alle seizoenen met of zonder tent /tarp temperatuurbereik tot -23 ° C, afhankelijk van diverse factoren.
Kelly kettle mee rubberen warmwater kruik kun je ook nog drinkwater in vervoeren en het houdt je voeten warm (is slecht slapen met koude voeten lol:)
M90 slaapzak. Makkelijk, beproefd en goedkoper.
http://www.xmilitarystore.com/m90-slaap ... l-kl-leger
Post Reply