koken op waxine lichtjes

Alles wat mens en dier eten en drinken wordt hier besproken.
Post Reply
Korras
Posts: 43
Joined: Sun Nov 29, 2015 12:48 pm

koken op waxine lichtjes

Post by Korras »

allereerst, ja, ik weet dat t een stuk practischer is om op esbit blokjes te koken. maar, soms is dat niet mogelijk. bijvoorbeeld, ze zijn op. je bent ze kwijt. etc. dit is puur een 'out of the box' iets, om met relatief eenvoudig verkrijgbare materialen te koken, en slechts een voorbeeld. er zijn vele varianten op te verzinnen. onderstaande manier is ideaal om een stoofpotje of soep op warm te maken, of (zoals in de foto's) popcorn.

benodigd:
Waxine lichtjes
conserven blik
blikje frisdank
1 lange spijker
voedsel

de spijker gaat door het conservenblik heen, op een hoogte die voldoende ruimte geeft voor het vuur van de waxinelichtjes onderin (je kan er precies 4 kwijt op de bodem). het frisdrank blik komt op de spijker te staan. het voedsel gaat in het frisdank blikje.

door het conservenblik blijft de warmte van de conservenblikjes geconcentreerd. het is warm genoeg om popcorn te poppen, dus voedsel als een stoofpotje of een soepje maken is prima te doen.

een alternatief is om van het conservenblik een rocket stove te maken, maar dat is weer een kunst opzich. ;)

onderstaand wat foto's.

Image
Image
Image
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin

Let us therefore animate and encourage each other, and show the whole world that a Freeman, contending for liberty on his own ground, is superior to any slavish mercenary on earth. - George Washington
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: koken op waxine lichtjes

Post by ghostwhiper »

top post @korras, herrinnerd me weer aan de rocketstove die ik vanwege de fotos nog moet maken ;)
zal een link hier heen in het beginnerstopic plaatsen.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: koken op waxine lichtjes

Post by Plaag »

Slim bedacht, voordeel is dat men de gloed van de kaarsjes minimaal ziet zodat je geen aandacht trekt.
TOLERANCE IS SUICIDE
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: koken op waxine lichtjes

Post by EVA »

doet me denken aan een van mn verjaardagfeestjes! toen gingen we met zn allen pannekoekjes bakken op een waxinelichtje. werkte prima!
erg handig zo´n opwarmertje...
Post Reply