Slachten van dieren (gevogelte)

Hoe zorg je het best voor jezelf en je naasten zowel nu als wanneer het wat minder of zelfs fout gaat.
Post Reply
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Slachten van dieren (gevogelte)

Post by FincaInSpanje »

Gisteren mocht ik min of meer "examen" doen bij @Flos bij het slachten van een paar grote kalkoenen. Hij heeft me geleerd hoe ik gevogelte moet slachten en bij zulke grote dieren kon hij wel wat assistentie gebruiken. Zoals altijd had Flos van te voren alles klaar staan om de vogels zo humaan mogelijk en met minimale stress te slachten. Hij had een jute zak genaaid die we over de kop van de kalkoen zouden trekken, over zijn vleugels, zodat hij hiermee ons en zichzelf niet kon bezeren. Ook stond er een grote 100 liter pan klaar met heet water van boven de 85 graden en zelfs nog een reserve met 50 liter water. Aan de hand van foto's zal ik het slachtproces beschrijven. Ik denk dat het voor een prepper een pré is wanneer hij weet hoe je een dier het beste slacht.
1.jpg
Deze 3 kalkoenen waren aan de beurt voor de slacht. Twee hennen en een haan. Ze wogen 12, 13 en 14 kilo en voor de haan hadden we de meeste angst. Achteraf viel het mee en hebben de dieren weinig stress gehad en konden wij ze snel vangen en naar de slachttafel brengen.
2.jpg
Nadat de eerste hen (de kleinste) was gevangen en in de jute zak gestopt kon zij gedood worden door de luchtpijp door te snijden. Binnen een a twee minuten is het dier gestorven en het bloed moet kan er dan uitlopen. Omdat deze dieren erg groot waren had Flos een ladder neergezet en konden wij het beestje ophangen.
3.jpg
Het water is heter dan 85 graden en nadat alle bloed eruit is haal je de kalkoen volledig door dit hete water. Dan laten de veren beter los tijdens het plukken. Dit moet zo snel mogelijk gebeuren na het waterballet.
4.jpg
Dan kan het plukken beginnen. Eerst grof en daarna alle kleine veertjes. Tussendoor zorgen we er voor dat we zo schoon mogelijk blijven werken. Soms een pannetje heet water of tafel en kalkoen af te spoelen, maar dus zo schoon mogelijk blijven werken.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Slachten van dieren (gevogelte)

Post by Flos »

Mooi verslag vriend @FincaInSpanje.
Lees , schrijf en prep verder .
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Slachten van dieren (gevogelte)

Post by FincaInSpanje »

4a.jpg
Na het plukken even snel met de brander alle laatste mini veertjes branden of eigenlijk de huid. Daarna kan het schoonmaken beginnen.
5.jpg
Elke vogel heeft een krop. Dat is een soort zakje bij de keel waarin het voedsel komt na het eten. Vanuit de krop verteert het voedsel verder door het spijsverteringskanaal in de maag. Dit systeem zit dus allemaal aan elkaar en daarom snij je eerst de krop los, zodat deze er bij het schoonmaken makkelijk uit komt.

Je maakt vanaf de borst tot en met de krop een incisie (maar snijd deze niet door). Dan kun je de krop makkelijk los krijgen. Bij gevolgelte komt deze later vanzelf mee bij het schoontrekken maar bij een grote kalkoen kun je eventueel ook de krop vanaf boven eruit halen en lossnijden.
6.jpg
Vervolgens maak je weer een incisie vanaf de onderkant borst naar het poepgat. Snij hier niet door maar eromheen natuurlijk, want je wilt geen vieze rommel door je eten.
7.jpg
Nu kun je alle ingewanden er netjes uittrekken. Bij zo'n grote kalkoen is dat flink werken voor Flos. Een aantal organen worden apart bewaard maar daar kom ik later op terug.
8.jpg
Uiteraard blijven we schoon werken en word bij het schoonmaken onze werktafel EN de kalkoen voortdurend gespoeld maar nu met KOUD water. Dan is de kalkoen geslacht en schoon.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Slachten van dieren (gevogelte)

Post by FincaInSpanje »

9.jpg
3 kalkoenen een haan en een fazant verder was het halve dagje slachten voorbij. Normaliter heeft Flos een kleine koeling waar de kippen en fazanten in kunnen hangen, maar dat ging dus niet met van die grote kalkoenen. Het gevogelte kan nu besterven.
10.jpg
Zoals gemeld hebben we enkele organen bewaard. De magen zijn schoongemaakt en het vlies gepeld en het vet eraf gesneden. Deze gaan naar de moeder van Flos. Het hart en de lever gaan in de paté en de overige organen en restafval hebben we naar het jachtterrein van Flos gebracht. Mogelijk vangt hij hiermee ooit weer eens een volgende buit.

Niets van de vogels is dus afval. Je kunt zelfs de poten pellen en er bouillon van trekken. Van de uitgebeende vleugels wordt gehakt gemaakt voor de pastasaus etc. etc.

Ik hoop dat dit een eerste leidraad voor preppers kan zijn die ooit eens gaan of moeten slachten. :D

@Flos, bedankt voor de les weer en de gastvrijheid. Het was leuk om weer eens bij mijn prepvriend op bezoek te zijn. 0p naar de konijnen ..... :lol:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Slachten van dieren (gevogelte)

Post by FincaInSpanje »

Flos wrote:Mooi verslag vriend @FincaInSpanje.
Ik was nog niet klaar. :oops: Het was een leuke en leerzame dag weer.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Slachten van dieren (gevogelte)

Post by Peerke »

Zeer leerzaam dit verslag ! Waarvoor mijn dank.
Lies live on, and the truth is the victim.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Slachten van dieren (gevogelte)

Post by FincaInSpanje »

Image

Ik had nog een mooi pixie van de incisie. Deze wilde ik jullie nog tonen.
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Slachten van dieren (gevogelte)

Post by Flos »

Het was een voormiddag waar we ons niet hebben verveelt. Aan een kalkoen waren we 3/4u tot 1u bezig. Het fazantje en de haan waren routine.
Lees , schrijf en prep verder .
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Slachten van dieren (gevogelte)

Post by EVA »

Mooi verslag!
User avatar
Jobs
Posts: 783
Joined: Sun Nov 01, 2015 10:14 am

Re: Slachten van dieren (gevogelte)

Post by Jobs »

FincaInSpanje wrote:Image

Ik had nog een mooi pixie van de incisie. Deze wilde ik jullie nog tonen.
Dank!
Waar het vel los hangt zat de krop?
If you don't believe me or don't get it, I don't have time to try to convince you, sorry.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Slachten van dieren (gevogelte)

Post by FincaInSpanje »

Het vel onder de huid daar zit de krop. Deze zit vol met onverteerd voedsel maar ze hadden de dag voor de slacht maar weinig voer gekregen. Bewust.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
verkenner
Posts: 104
Joined: Fri Oct 16, 2015 4:47 pm

Re: Slachten van dieren (gevogelte)

Post by verkenner »

Tof verslag van twee top preppers.

grtn verkenner.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: RE: Re: Slachten van dieren (gevogelte)

Post by FincaInSpanje »

verkenner wrote:Tof verslag van twee top preppers.

grtn verkenner.
Ik had je nog uitgenodigd[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Groetjes
User avatar
Candyman
Posts: 387
Joined: Thu Sep 06, 2018 5:02 pm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Re: Slachten van dieren (gevogelte)

Post by Candyman »

Late reactie maar ik wil je toch een compliment geven voor dit mooie verslag.
Post Reply