Zelf ORS maken

Hoe zorg je het best voor jezelf en je naasten zowel nu als wanneer het wat minder of zelfs fout gaat.
Post Reply
vheeswijk
Posts: 135
Joined: Tue Oct 20, 2015 8:35 pm

Zelf ORS maken

Post by vheeswijk »

Voor degenen die zich willen inlezen in deze materie wil ik overigens verwijzen naar de volgende links:

Hoe maak je ORS?
Medicijn ORS
Recept ORS
Voeding en reizigersdiarree
Alles over ORS
ors-recept.jpg
In bovenstaande links worden in noodrecepturen in plaats van glucose (=dextrose) suiker gebruikt. Suiker is echter géén glucose maar een disaccharide (sucrose, saccharose) van glucose en fructose. Bovendien bevat een oplossing van 1 gram glucose twee maal zoveel deeltjes als 1 gram suiker of sucrose. Beide oplossingen zijn dus niet isotonisch.
Bovendien bevatten bovengenoemde recepturen geen kalium, terwijl juist acuut kaliumtekort levensbedreigend kan zijn in geval van acute buikloop.

Na ampele overwegingen en vergelijking van recepturen ben ik tot de conclusie gekomen dat de door Wafels genoemde receptuur de beste is voor ORS voor de prepper WTSHTF met dien verstande dat de kaliumchloride 100% zuiver moet zijn (zie WHO-receptuur hieronder). Deze receptuur bevat zowel glucose (dus niet de gewone suiker{=sucrose}) en kalium. Mengsels van poeders dus bereiden, in ZIP-lock bags doen en etiketteren als 'ORS voor 1 liter steriel water'.
WHO_ORS.jpg
In vergelijking met oudere recepturen is de glucoseconcentratie iets verlaagd. Bovendien wordt sinds 1984 het gebruik van natriumcitraat aanbevolen boven natriumwaterstofcarbonaat (natriumbicarbonaat), om de stabiliteit van de oplossing in tropische gebieden te verhogen.

2,9 gram natriumcitraat kan echter in oplossing worden gemaakt door aan 2,5 gram natriumbicarbonaat toe te voegen aan 2,1 gram citroenzuur. Beide stoffen zijn typische preppers-items.

Bovenstaande WHO-receptuur wordt dan:
Keukenzout (NaCl) ............ 2,6 gram |*
Glucose (Dextrose) .......... 13,5 gram |*
Kaliumchloride (KCl) ......... 1,5 gram |*
Natriumbicarbonaat (NaHCO3) .. 2,5 gram |*
Citroenzuur (C6H8O7.H2O) ...... 2,1 gram (extra toevoeging)


Low Salt (66% kaliumchloride + 33% natriumchloride ) kan worden gebruikt in de ORS-receptuur als de hoeveelheden worden veranderd in:
Keukenzout (NaCl) ............. 1,8 gram
Low Salt (66% KCl & 33% NaCl) . 2,3 gram


Ik ben echter zelf voornemens om puur kaliumchloride te bestellen bij de hekserij.nl zoals Wafels voorstelt. Als u toch al iets bij de Hekserij.nl koopt dan kunt u overwegen tevens de (prepper) produkten genoemd in mijn tandpasta-posting aan te schaffen.
vheeswijk (huischemicus)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply