Werken aan onafhankelijkheid : Brood en gebak

Hoe zorg je het best voor jezelf en je naasten zowel nu als wanneer het wat minder of zelfs fout gaat.
User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Brood en gebak

Post by DonTor »

@Lewieke

Als je je ingrediënten klaarzet in potten, doe je dan alle ingrediënten er samen in?
Met uitzondering van water natuurlijk ;-)

Dus bloem, gist, zout, ...
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Brood en gebak

Post by Lewieke »

Nee.
Er zijn een paar regels om te respecteren. Ik weeg de bloem af. De suiker kan er eventueel al bij.

Als je gaat bakken doe je eerste het zout in de bak, daarna het water er bij, daar bovenop het meel, dan pas de gist. Als de gist in aanraking komt met het zout is het game over voor je brood.

Tip 1 : ik voeg een ietsepietsie ascorbinezuur toe aan het brood, dat heeft het effect van meelverbeteraar (cysteïne) maar is veel gezonder. Als je overigens wil weten waarom wij geen brood van de bakker meer eten, kijk dan even naar dit filmpje. Wil je je huisgenoten ook overtuigen van het belang van gezond brood? Laat hen ook naar dat filmpje kijken.

Tip 2 : Aan wit brood kan je 2 eetlepels melkpoeder toevoegen om een betere kleur te krijgen.

Tip 3 : Je kan het scheutje olie vervangen door Solo vloeibare bakboter, dat geeft een mooi effect.

Tip 4 : Die schrijf ik niet neer. Dat is een bakkerstip die niemand kent. Je kan mij er persoonlijk om vragen.

https://www.youtube.com/watch?v=ruFYMYroUSg
User avatar
Lurk
Posts: 38
Joined: Mon Aug 15, 2016 7:37 am

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Brood en gebak

Post by Lurk »

@lewieke inderdaad die reportage had ik gezien.... Tegenwoordig bakken we het ook (weer) veel zelf. Kneden doen we in onze keukenrobot en afbakken in de oven. Per twee broden. Nederlands fabrieksbrood eten we in "noodgevallen" (bezoek b.v., ons zelfgemaakte brood duurt uren voordat het ontdooit is). Maar we halen ook regelmatig in Duitsland van dat zuurdesem brood. Heerlijk. Wil ik ook nog zelf gaan maken. Maar daar zit veel meer tijd in.
User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Brood en gebak

Post by DonTor »

Vandaag met de kinderen sandwiches gebakken:

INGREDIËNTEN VOOR 15 SANDWICHES:

500 g bloem
225 g melk
12 g droge gist
3 eierdooiers
50 g kristalsuiker
10 g zout
80 g boter

BEREIDEN:
Maak een kuiltje in de bloem en giet de melk erin. Doe er de gist en 2 eierdooiers bij. Roer de melk eerst los met de eieren en gist en meng er daarna beetje bij beetje de bloem onder. Kneed de suiker, het zout en de boter eronder.
Kneed net zolang tot je een mooi glad en soepel deeg hebt. Rol tot een bolletje, dek af met een propere keukenhanddoek en laat 35 minuten rusten.

Kneed de lucht uit het deeg en verdeel in bolletjes van ongeveer 50 g. Leg de bolletjes met de onderkant naar boven, dek af en laat ze opnieuw 10 minuten rusten.
Duw nu uit elk bolletje de lucht en rol tot sandwiches (of wat voor de kids een sandwich is :D ) .
Leg op de bakplaat een bakpapier en leg hierop de sandwiches. Dek af en laat nogmaals 60 minuten rijzen.

BAK AF:
Klop de overgebleven eierdooier los en bestrijk de sandwiches hiermee. Bak 8 minuten af in een voorverwarmde oven van 230°C


Ter info: in ons jeugdig enthousiasme hebben we de laatste rijs wat ingekort tot 30 minuten, wat ook voldoende blijkt te zijn.
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Re: Werken aan onafhankelijkheid : Brood en gebak

Post by DonTor »

Opnieuw met de kids aan de slag gegaan vandaag.
Ze willen vanavond Hot-Dogs eten, dus bakken we de broodjes hiervoor zelf.

Piccolo broodjes:

500 g tarwebloem
8 g gedroogde gist
8 gr zout
300 ml ijskoud water

Doe alle ingrediënten behalve het zout in de keukenmachine of maak het deeg op tafel.
Meng tot er een deeg ontstaat en voeg dan pas het zout toe.
Kneed intensief gedurende 10 minuten tot een elastisch deeg. Laat het deeg afgedekt één uur rijzen.
Sla de lucht uit het deeg en verdeel in 10 gelijke delen. Bol elk deegstukje op en vorm ze daarna al wat langwerpig.
Laat eventueel opnieuw 10 minuten rusten. Dan kan je ze nadien gemakkelijker opbollen.
Klop de deegstukjes plat en rol ze op tot puntvormige broodjes.
Leg op licht ingevette bakplaten of op boterpapier.
Laat het deeg nogmaals een uur rijzen op een warme tochtvrije plaats.
Bak af in een voorverwarmde oven van 230°C gedurende 10 à 15 minuten.

TIP: Wil je extra krokante broodjes?, bestuif de broodjes dan net voor het bakken met water. Ik gebruik hiervoor een plantenspuit (natuurlijk ééntje waar nooit pesticiden en dergelijke zijn in gebruikt!
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
Post Reply