Koolplantjes beschermen

Hoe zorg je het best voor jezelf en je naasten zowel nu als wanneer het wat minder of zelfs fout gaat.
Post Reply
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Koolplantjes beschermen

Post by Lewieke »

Hoe bescherm je plantjes tegen insectenaanvallen van de koolvlieg en het koolwitje? De rupsen van de laatste vreten de plantjes leeg, de koolvliegmaden vreten het stengeltje van de wortels af en de larven van de langpootmug (emelten) vreten de frisse groene blaadjes op. Door slimme methodes te gebruiken kan je eventuele aanvallers afslaan.

Bij het begin van het kweekseizoen kocht ik 18 plantjes bloemkool/broccoli. In enkele dagen tijd werden er 8 (!) vernield door de maden van de koolvlieg. Het gebruik van pyrchlorex had weinig effect, de maden gingen vrolijk hun gang en de 'besmetting' breidde uit.

Nu plantte ik opnieuw 18 jonge plantjes. Ik wil ze beschermen door :

- netten
- sproeistoffen
- een bescherming rond het stammetje

De bescherming maakte ik uit een oud L-mapje. Ik kniptje vierkantjes van 7x7cm, in het midden maakte ik een inkeping voor het stammetje, zodat het mapje kan meegroeien. Door het stukje plastic rond het stammetje zou de koolvlieg (in therorie dus) geen eitjes kunnen leggen in de buurt van het stammetje. Hierdoor hoop ik de kolen te beschermen tot ze groot genoeg zijn. Uit 1 L-mapje kon ik 24 vierkantjes knippen. Het materiaal is spotgoedkoop,overal te vinden, gemakkelijk te bewerken met een schaar. Ik ben benieuwd.

Enkele foto's.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Reinhold
Posts: 11
Joined: Wed Jun 27, 2018 10:45 am

Re: Koolplantjes beschermen

Post by Reinhold »

Netten, voldoende ruim planten, en wat zeer goed tegen koolwitjes helpt, is mengcultuur. Je plant op dezelfde rij venkel of dille. In Duitsland heeft men onderzoek gedaan naar koolwitjes en die gaan minstens zes of zeven maal op een plant in een rij zitten alvorens eitjes te leggen. Wanneer ze tijdens hun testvlucht regelmatig op een plant die niet uit de familie van de brassicaceae of kruisbloemigen landen, gaan ze ergens anders op zoek naar betere landingsplaatsen, bij de buur, die dan weer hongerig… ai.
Als professioneel bio-landbouwer kan ik ook bacteriën kopen die het verteringskanaal van de rupsen aantast, maar ik weet niet of die in de handel verkrijgbaar zijn.
Ik wens je veel succes met de kolen, ach ja, de grond vochtig houden helpt ook tegen die kleine zwarte springertjes (ben hun Nederlandse naam vergeten) die kleine gaatjes in de bladeren vreten, ook heel vervelend bij radijsjes.
Post Reply