Lifehack - onbruikbaar maken RFID chip

Hoe zorg je het best voor jezelf en je naasten zowel nu als wanneer het wat minder of zelfs fout gaat.
Post Reply
User avatar
Lewieke
Posts: 1853
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 3 times

Lifehack - onbruikbaar maken RFID chip

Post by Lewieke »

Lifehack : RFID chip van debit- of creditcard uitschakelen
Steeds meer bankkaarten worden uitgerust met een RFID chip die toelaat om contactloos te betalen. Als ik over dergelijke systemen hoor, dan gaan bij mij alle alarmbellen af. Wellicht is het mijn state of mind of ben ik overgevoelig. Toch wil ik er liever geen gebruik van maken. In de nabije toekomst zal het allicht niet meer mogelijk zijn om bij financiële instellingen een bankkaart te krijgen zonder deze functie.

In het bijgevoegde filmpje zie je hoe je de chip kan uitschakelen. Persoonlijk vind ik het nogal knullig. Ik zal zelf opteren voor een boormachine met een klein boortje om de chip naar een andere wereld te helpen. Dan krijg je in je kaart een net gaatje.

https://www.youtube.com/watch?v=e52WfJgXuXE

Edit by wodan: Filmpje inline geplaatst.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Lifehack - onbruikbaar maken RFID chip

Post by Repelsteeltje »

Bij de ING kan je de RFID's op de kaarten uitzetten. Standaard staan ze aan!

Ik heb hem eerst een keertje getest bij een nieuw verkregen bankkaart of hij inderdaad aanstond en ja hoor, ik kon er mee betalen. Daarna uitgezet en waarrempel, ik kon er inderdaad niet meer mee betalen.
John
Posts: 24
Joined: Mon Nov 16, 2015 5:05 pm

Re: Lifehack - onbruikbaar maken RFID chip

Post by John »

Je RFID staat niet echt uit als je er niet meer mee kan betalen. Via de site van de bank meld je je dan af, maar de chip werkt nog exact als voorheen.
Volgens mij is het toch de bedoeling om de chip kapot te maken, om hem werkelijk uit te zetten.
Ik raad je niet aan om je bankpas in de magnetron te doen.
Maak er wel een gat in op de goede plek met een perforator, maar zorg dat je uit de buurt van die koperen contacten blijft.
Bij een Rabo-pas is de goede plek het 'draadloos-teken', maar in principe kun je er zo veel gaten on maken als je wil (Maar niet bij die koperen contacten!).
The wind rises, tearing dead leaves free. Frogs croak like a cartoon car alarm. Crickets pick up the chorus. A wolf howls. I know how he feels.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Lifehack - onbruikbaar maken RFID chip

Post by Repelsteeltje »

Wij hebben 2 bankrekeningen.

1 waar al ons geld op binnenkomt. Hier blijft uitsluitend dat geld staan wat benodigd is voor de vaste lasten (lopen allemaal via automatische incasso). Van deze rekening hebben wij GEEN bankpas. De pas die bijgeleverd werd hebben wij bij de bank teruggebracht en daar doorgeknipt. Van deze rekening valt middels pas dus niets meer te halen.

Al het geld dat NIET benodigd is voor de vaste lasten word overgeschreven naar een 2de bankrekening. Dit word overgeschreven en daarna meteen volledig van de bank gehaald middels pas. Er kan bij diefstal van pas dus GEEN geld worden afgepint. Op de pas zelf is de RFID uit en kan er dus ook bij diefstal niet mee betaalt worden. Mede omdat er ook niets meer opstaat :)
John
Posts: 24
Joined: Mon Nov 16, 2015 5:05 pm

Re: Lifehack - onbruikbaar maken RFID chip

Post by John »

Repelsteeltje wrote:Wij hebben 2 bankrekeningen.

1 waar al ons geld op binnenkomt. Hier blijft uitsluitend dat geld staan wat benodigd is voor de vaste lasten (lopen allemaal via automatische incasso). Van deze rekening hebben wij GEEN bankpas. De pas die bijgeleverd werd hebben wij bij de bank teruggebracht en daar doorgeknipt. Van deze rekening valt middels pas dus niets meer te halen.
Maar je kunt ook geen veranderingen meer doen.
Als je bijvoorbeeld het bedrag van de zorgverzekering aan wil passen die je zo betaalt, omdat deze weer is verhoogd, gaat dat niet, want je hebt geen toegang tot je eigen rekening.
Of zie ik dat verkeerd?
Ik zou die pas gewoon in een kluis doen.
The wind rises, tearing dead leaves free. Frogs croak like a cartoon car alarm. Crickets pick up the chorus. A wolf howls. I know how he feels.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Lifehack - onbruikbaar maken RFID chip

Post by Repelsteeltje »

Via de ING heb je geen pas nodig. Werkt via sms-authentificatie en tancodes. Ik kan mijn bankzaken dus wijzigen zonder in het bezit te zijn van een bankpas. Kan hij ook niet gejat worden.

En voordat iemand weet wat mijn zelfgekozen inlognaam en inlogwachtwoord is (worden beide ook regelmatig gewijzigt) én deze persoon heeft ook nog eens de mogelijkheid om de tancodes te ontvangen én hij logt uitsluitend in via mijn pc via mijn netwerk met mijn wachtwoorden etc...tja, tegen die tijd gun ik ze het ook wel :D
thedutchsurvivalist
Posts: 63
Joined: Mon Nov 23, 2015 5:14 pm

Re: Lifehack - onbruikbaar maken RFID chip

Post by thedutchsurvivalist »

Handig... Eens kijken hoe ik dit ga doen :)
Bushcafter? Stuur een PM ;)
Post Reply