Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Hoe zorg je het best voor jezelf en je naasten zowel nu als wanneer het wat minder of zelfs fout gaat.
User avatar
Lewieke
Posts: 1853
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 3 times

Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by Lewieke »

De overheid krijgt steeds meer controle over ons leven, onder het mom van comfort worden we steeds meer gechipt en worden steeds meer databases met elkaar gelinkt. Daarnaast lijkt het wel of we steeds meer elektronische communicatie nodig hebben om te functioneren ; twitter, facebook, skype, e-mail, ... . Overheden grijpen in crisissituaties steeds vaker naar de schakelaar om het internet plat te leggen of bepaalde sites te blokkeren. Dus ze controleren de commmunicatie én schakelen ze uit. Terwijl net die informele communicatienetwerken een belangrijke rol spelen bij protesten. Blijkbaar zijn er wel manieren om je daartegen te beschermen. Ik ben geen techneut maar blijkbaar is er een mogelijkheid om een netwerk op te bouwen zonder internet. Het klinkt me allemaal logisch in de oren maar het zal vast wel moeilijker te realiseren zijn.

http://www.hln.be/hln/nl/4125/Internet/ ... kout.dhtml
John
Posts: 24
Joined: Mon Nov 16, 2015 5:05 pm

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by John »

Als je een smartphone hebt, kijk eens naar 'firechat' of 'The Serval Mesh'. In ieder geval voor Android, en werkt ook via een mesh netwerk.
Dat is een programma, dat ook via wifi met andere mensen kan communiceren, en als meer mensen dit gaan doen, hoe beter het werkt.

Verder dacht ik aan radiocommunicatie (CB, PMR etc.) Je hebt tegenwoordig heel goedkope, én goede portofoons te koop.
In de link noemen ze het een marifoon, maar dat klopt niet. https://www.portofoonweb.nl/baofeng-uv- ... n-vhf.html
Ik heb er zo een. Is veel kleiner en lichter dan je zou denken.
Je hebt wel een vergunning nodig om hem te gebruiken op bepaalde frequenties.
Stel hem gewoon in op PMR-frequenties. PMR portofoontjes gebruiken normaal een half Watt.
Deze porto heeft 5 Watt, dus daar kom je ook nog verder mee.
Verder vind ik radioamateurs ook wel cool. De overheid heeft de registratiekosten onlangs verhoogd dacht ik.

Ik heb ook wel eens gelezen dat ze dat ding (technische term ben ik vergeten) dat je internetadres omzet in IP-adressen, ook gewoon uit kunnen zetten.
En als je het IP-adres niet weet, dan kun je die site niet meer bereiken. Gewoon IP-adres van een site opslaan dus.
The wind rises, tearing dead leaves free. Frogs croak like a cartoon car alarm. Crickets pick up the chorus. A wolf howls. I know how he feels.
Korras
Posts: 43
Joined: Sun Nov 29, 2015 12:48 pm

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by Korras »

Dat ding wat adressen omzet in ips heet een dns server. Overigens is het prima mogelijk om zelf een alternatieve dns server in te stellen, bijvoorbeeld die van Google (8.8.8.8), of een willekeurige andere. Die van Google is alleen erg makkelijk te onthouden. ;)

Verder is het relatief eenvoudig om het internet in Nederland plat te leggen. Er zijn maar enkele grote knooppunten (ams-ix is de grootste), en als er 1 uit valt, zal de rest het snel begeven onder de resulterende load. Verder heeft kpn bijna alle controle in het datacenter in Den Haag. Wederom, als dat weg valt, is er niet genoeg capaciteit meer voor de rest. Het hoeft dus niet eens geheel uitgeschakeld te worden. Door een deel weg te halen creëer je al snel een onwerkbare situatie. Ongetwijfeld wordt de Load minder na verloop van tijd, maar die tijd kan gebruikt worden om de rest plat te leggen.

Bedenk ook dat zonder internet supermarkten al heel snel zonder voorraad zitten, want het bestellen daarvan gaat allemaal via internet tegenwoordig.

Wat kan je er aan doen? Bar weinig helaas. Voldoende voorraad inslaan, that's about it..
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin

Let us therefore animate and encourage each other, and show the whole world that a Freeman, contending for liberty on his own ground, is superior to any slavish mercenary on earth. - George Washington
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by Plaag »

Postduiven beginnen africhten.
TOLERANCE IS SUICIDE
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by ghostwhiper »

goede 27mc bak met basis antenne draai ik 75 km mee op het binnenland en als de condities goed zijn de hele wereld rond.
gebruik een president lincoln 26-29mhz met vlindertor die 35 watt kan leveren en indien shtf zet ik het lampje ook nog aan en heb ik 400 watt :p
kan er ook zeer eenvouding een packet modem aanhangen en digitale modussen gebruiken.

overigens heb ik mijn licentie behaald en is zo'n radio voor mij geen probleem maar iemand zonder de papieren is in overtreding.
Voor meer info: http://www.preppers.zone/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=402
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Peerke
Posts: 4048
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 20 times
Been thanked: 90 times

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by Peerke »

@ghostwhiper

Mooi dat je je licentie behaald hebt. Misschien hoor, of maak je eens verbinding met mijn ouders !
(overbodig dat ik hier geen call's wegzet)
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by ghostwhiper »

heb nog geen call aangevraagd/registratie aangevraagd @peerke.
eerdaags maar een keer doen.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
Roel
Posts: 276
Joined: Tue Nov 24, 2015 2:34 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by Roel »

Wij hebben niet eens mobiele telefoon, maar ook niet de behoefte om lange afstand berichten te versturen.
Alles wat we nodig hebben is hier en de kinderen weten dat ze naar hier moeten als het mis begint te gaan, die hoef ik niet te bellen...
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by Plaag »

Moet je voor een zender een vergunning hebben?
TOLERANCE IS SUICIDE
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by ghostwhiper »

ligt er aan wat je wilt, 27mc, pmr en lpd kun je binnen de vermogens en frequentie grenzen vrij gebruiken maar wil je meer gebruiken moet je je licentie behalen en je registreren.
je mag in nederland de aparatuur wel bezitten maar er niet mee zenden, in belgie mag bezit zonder papieren niet.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
RDNK76
Posts: 37
Joined: Wed Dec 09, 2015 8:03 am

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by RDNK76 »

Op 't werk hebben we onlangs een stevige voorraad Baofeng UV-82HP Dualband 8Watt porto's aangeschaft (vergunning aangevraagd bij 't agentschap!) M'n eerste ervaringen met deze porto's zijn positief, ontvangst is veel duidelijker dan de meer dan dubbel zo dure Motorola's die we eerst hadden. Ook de meegeleverde oortjes zijn prima.

Denk dat ik zelf ook 3 stuks ga aanschaffen incl. een lange losse antenne voor een basiskamp setup als we weer in Beieren zijn. Ben verder nog in het bezit van een 27mc bakkie en een JupiterPro p2000 pager, al is die laatste meer voor extra info dan communicatie.

Maar hoe reëel is 't scenario dat de overheid dat zal doen?
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by Repelsteeltje »

Ik mis het allerbelangrijkste communicatieconcept: Daadwerkelijk naar elkander toegaan en met elkander praten! Foolproof voor iedereen die niet op een 4"schermpje zit te turen :D
Lazarus
Posts: 50
Joined: Tue Dec 08, 2015 2:52 pm

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by Lazarus »

Ik heb de Pofung/Baofeng GT-5.
Ben er zeer tevreden over.
Wat ik me wel afvraag: Zijn er ook afspraken over tijdstippen en welke frequenties die je tijdens een SHTF moet gebruiken?
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by ghostwhiper »

Lazarus wrote:Wat ik me wel afvraag: Zijn er ook afspraken over tijdstippen en welke frequenties die je tijdens een SHTF moet gebruiken?
hier staat alles wat je wilt weten over die afspraken.
http://www.preppers.zone/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=402
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Jobs
Posts: 783
Joined: Sun Nov 01, 2015 10:14 am

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by Jobs »

Voor zo'n situatie waarbij internet plat ligt en de telefoon niet kan de telefoon een oplossing zijn.
Eventueel met modem enzo voor datacommunicatie.

Of anders gewoon elke x dag op y tijd afspreken in kroeg z. (ietwat centraal per regio)
If you don't believe me or don't get it, I don't have time to try to convince you, sorry.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by ghostwhiper »

@jobs ik bel hier met de vaste lijn via voip over glas.
internet plat telefoon ook plat ;)
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Jobs
Posts: 783
Joined: Sun Nov 01, 2015 10:14 am

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by Jobs »

ghostwhiper wrote:@jobs ik bel hier met de vaste lijn via voip over glas.
internet plat telefoon ook plat ;)
Daarom heb ik hier een non-IP dienst voor telefonie.

Alternatief is dus de `kroeg`.
Dat kunnen we vooraf organiseren: lokaal per week en wat verder eens per maand?
(alleen voor als het net plat ligt)
If you don't believe me or don't get it, I don't have time to try to convince you, sorry.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by ghostwhiper »

ik heb binnen 10 minuten een packet BBS opgezet op de 27mc.
mensen kunnen daar digitaal berichten op plaatsen via de ether en desnoods met encryptie maar dit is niet echt voor iedereen geschikt.
weet niet of @scratch een 27mc bak heeft maar ga er wel vanuit dat er een in zijn auto zit dus die kan ik op die manier bereiken indien nodig
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
dreezy
Posts: 49
Joined: Tue Dec 08, 2015 7:06 pm

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by dreezy »

@ghostwhiper: Dat packet radio kan ik me ook nog herinneren.. Jaren lang er op gezeten BBS gedraaid en veel connecties gelegd.. Was af en toe wel een beetje langzaam, maar okee, de berichten kwamen wel aan...

Veel lol gehad in die tijd.. En toen kwam internet.... Alles sneller.. Maar beter??? Ik weet het niet.. Wel snel toegang tot informatie over preppen e.d. maar ja, ik ben waarschijnlijk oud of zo... :(
dreezy
Posts: 49
Joined: Tue Dec 08, 2015 7:06 pm

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by dreezy »

zijn er op dit forum meer mensen die met Packet Radio hebben gewerkt?
En dan bedoel ik dus het communiceren via de 27mc bak en een connectie naar de computer toe.
Ik ben helaas in de tijd verschillende dingen kwijt geraakt door verhuizingen e.d. Zoals mijn packet Radio modem..
Ik nog een bak en een swr meter, maar antenne moet ik ook ontberen.

Eigenlijk zou ik wel weer zoiets op willen zetten. Maar goed ik heb geen idee of het zin heeft. Misschien als de regering internet plat gooit. Dan wil ik dus wel voorbereid zijn.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by ghostwhiper »

alleen internationaal wil nog wel een beetje maar lokaal is het hier helemaal stil @dreezy
er zijn her en der nog wel wat bbs stations in overijsel, zuidholland en zeeland maar hoe actief die zijn weet ik niet.

een dipool of J-pole antenne zijn zo gemaakt van bouwmarkt spullen en coax;)
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
dreezy
Posts: 49
Joined: Tue Dec 08, 2015 7:06 pm

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by dreezy »

Ik denk zelf dat er in de preppers community nog genoeg mensen zijn die inzien dat als er iets mis gaat dit waarschijnlijk nog de enigste communicatie is die mogelijk is.

Als de stroom uitvalt, kun je met het 'bakkie' nog verder op een 12V accu die je laad via een zonnepaneel. Packet heeft dan ook nog het voordeel dat je niet alleen via spraak zit, maar ook nog eens bestanden kunt oversturen.

Eerlijk gezegd zie ik er wel wat in.... Okee, dat bijna alles is verdwenen ben ik met je eens. Internet heeft een grote vlucht genomen en is wereldwijd. Maar wat als er iets gebeurt met het internetknooppunt in Amsterdam? Er zijn verschillende scenario's denkbaar waardoor internet niet bruikbaar zou zijn.

Misschien denk ik dan wat negatief.. Maar af en toe met die IS heb ik er toch wel een raar gevoel bij..

my 2 cents
dreezy
Posts: 49
Joined: Tue Dec 08, 2015 7:06 pm

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by dreezy »

ghostwhiper wrote:
een dipool of J-pole antenne zijn zo gemaakt van bouwmarkt spullen en coax;)
moet je me toch eens vertellen hoe... Ik zat al aan een inverted V antenne te denken, maar het moet wel een beetje klein blijven
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by ghostwhiper »

zal binnenkort een how to maken.
inverted V is niets anders dan 2 draden van 2.45 meter die in een kroonsteentje zitten waar je coax aan zit.
swr is niet top zonder balun maar werkt prima.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
dreezy
Posts: 49
Joined: Tue Dec 08, 2015 7:06 pm

Re: Communiceren als de overheid het internet plat legt?

Post by dreezy »

@ghostwhiper,

Ik ben benieuwd, houdt me op de hoogte :)
Post Reply