Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Hoe zorg je het best voor jezelf en je naasten zowel nu als wanneer het wat minder of zelfs fout gaat.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Post by Lewieke »

Het moest er een keer van komen. Eerst gaat de auto de deur uit en bespaar je op brandstof, verzekering, onderhoud, afschrijving, belastingen, ... . Dan moét je dus meer fietsen. Intussen ben ik daar nu al twee jaar mee bezig en we zijn het wel al 'n beetje gewoon. Ook de kids fietsen mee in het verhaal. Er worden dus heel wat kilometers afgereden. De enige overgebleven auto is vooral voor mama want die willen we tevreden houden, al heeft ook zij een alternatief voorhanden. Het punt is dat mevrouw met de auto gaat werken (elke dag 8 km heen en 8 km terug). Het zou anders kunnen maar we gaan niet moeilijk doen. In de winter is het natuurlijk niet fjin.

Zelf ga ik fietsend naar het werk, 14 km enkel. Elke dag. Vanaf september gaat ook mijn zoontje van 12 mee. De bedoeling is dat hij ook fietst. Dochterlief loopt school op 250m van onze woning, maar die fietst ook meer dan vroeger.

Intussen heb ik al ongeveer 15000 km met de fiets afgelegd en vanzelfsprekend krijg je dan wel je portie pech. Er zijn nog maar weinig onderdelen die ik niet gemonteerd krijg of afgesteld kreeg. Youtube filmpjes zijn vaak handig. Een overzichtje van de dingen waar ik al tegenaan liep. Oja, ik heb altijd een reservefiets klaarstaan. Voor het geval dàt. Intussen heb ik al 3 fietsen omgebouw naar elektrisch. Een beetje prijzig, maar nog altijd goedkoper dan een auto. De ombouwen betaal ik met de vergoeding die ik krijg van mijn werkgever. Maar daarover volgt misschien later nog een topicje.

De meest voorkomende problemen :

- lekke banden. 25-50€/st

Het duurde een tijdje voor ik die onder de knie kreeg. Maar nu heb ik een relatief goed werkend systeem. Niet dat ik nooit meer lek rijd maar de frequentie ligt véél lager. In mijn eerste jaar reed ik minstens tien keer lek. En dat over nauwelijks 7500 km. Als je op je bestemming wil aankomen, dan is het niet de bedoeling dat je lek rijdt. Of indien wel, dat je snel verder kan. Veel hangt natuurlijk van de omstandigheden en van je materiaal af.

Kies voor kwaliteits buitenbanden. - 2 stuks op voorraad.
Daar is namelijk veel verschil in. Een goede buitenband kost al gauw 20-30€. Daar bespaar je best niet op. Laat de banden van 5€ bij de Action maar liggen. Ze zijn goedkoop maar dat merk je ook in het rijgedrag. Als het gaat vriezen ga je veel sneller onderuit dan met een goede kwaliteitsband van Michelin. Omdat ik met hulpmotor op het achterwiel fiets, slijt deze band ook sneller. Elk jaar vervang ik de achterband preventief. Na een jaar is ie toch bijna op en je bespaart je een hoop problemen. De voorband gaat een stuk langer mee en die gebruik ik gewoon 2 jaar. Ook na 2 jaar gaat die band er af. Vanzelfsprekend hebben al onze fietsen dezelfde bandenmaat (behalve de mountainbike) en bovendien ligt er altijd een stel banden klaar, voor het geval dat.
http://nl.decathlon.be/binnenband-700x3 ... 09081.html

Dan de binnenband. 5€/st-12 stuks op voorraad.
Ook dat was een jaartje zoeken. Uiteindelijk is ook hier het recept eenvoudig. Ik koop binnenbanden die lekvrij zijn. De banden bestaan uit twee laagjes. Tussen het laagje zit een product dat automatisch gaatjes stopt. Dat betekent dat je veel minder lek rijdt omdat je lekken worden gestopt. Je merkt er niets van. Het is dus wel zaak om geregeld je banden te controleren op schade. Dergelijke binnenbanden kosten het dubbele van gewone banden. Daarvoor betaal ik 5€. Het is geen wondermiddel maar het helpt alvast om op je bestemming aan te komen. Tegen een doorstoot van een boordsteen, drempel of verhoging helpt het niet. Een spijker, een scherp steentje overleeft je band met een beetje geluk. Vanaf 3 lekken gaat je band toch druk verliezen en uiteindelijk loopt ie leeg. Dus wekelijks controleren is wel noodzakelijk.
http://nl.decathlon.be/binnenband-700x3 ... 09081.html

Bandenspanning.
Heel Belangrijk om te vermijden dat je lek rijdt is je bandenspanning. Zelf pomp ik de banden met de compressor op. Ik zet ze standaard op 3 bar. Dat is behoorlijk hard voor een stadsfiets. Je rijdt soepeler en er is minder wrijving. Rennersfietsen worden tot 5bar opgepompt maar dat vind ik voor een gewone fiets veel te veel. Zeker als ie n tijdje in de zon staat. 2 wekelijks controleer ik de spanning.

Werkplaatsgeheimpje. Bovenstaande maatregelen beschermen je al behoorlijk tegen lek rijden. Al ben je nog altijd niet helemaal zeker. Als ik de band plaats, dan blaas ik 'm op met de compressor. Als ie goed gemonteerd is (ik heb wel een paar binnenbanden naar een andere wereld geholpen voor ik het goed kon) los ik de band weer. Daarna pomp ik de band op en vul ik hem met het reparatieschuim dat wordt gebruikt voor motoren. Niet van die kleine flesjes die je voor fietsen koopt omdat die te duur zijn. (Ik heb er wel eentje bij voor noodgevallen !) Voor een flesje van 500 ml betaal je tussen 10 en 15€, afhankelijk van het merk. Het gebeurt ook dat ik een autospuitbus gebruik.
Dankzij al deze maatregelen samen rijd ik nog ongeveer 1x per jaar lek. Dat krijg je bij een werkgever wel uitgelegd. Vanzelfsprekend heb ik een sleutelset, een engelse sleutel, een fietspomp, een fietsherstelkit, lijm, schuurpapiertje, en een binnenband bij. Over de inhoud van mijn herstelsetje hebben we het straks. Als ik dan toch lek rijd, dan verwittig ik mijn werkgever en binnen het half uur, maximaal binnen het uur is het euvel verholpen. Op deze manier beperk ik de schade en de hinder.
http://www.heuts.nl/shop/tyre-leaks-500 ... deddefault

Wielen
Als je veel fietst dan gebeurt het wel eens dat je een dorpel, verhoging, putje past. Als dat bij hoge snelheid gebeurt kan het gebeuren dat je wiel beschadigd raakt. Ik heb altijd een reservefiets (met hulpmotor) klaarstaan. Mijn turbobike reken ik even niet mee. Ook de wielen die ik demonteerde hou ik bij zodat ik de fietsen altijd en snel kan repareren. Ik heb in 2 jaar één wiel gebroken door tegen 45 km/u tegen een boordsteen te rijden. Gelukkig had ik de tegenwoordigheid van geest om mij van de fiets af te gooien, anders was ik niet meer in staat geweest om voor een nageslacht te zorgen. :-)

Als ik een motor inbouw, dan zorg ik altijd dat ik een volledige set spaken bij bestel. Als je ze nodig hebt, zijn ze niet beschikbaar en vaak is de levertijd verschillende weken omdat die dingen op maat gemaakt worden. Vandaar dat het handig is om een set bij de hand te hebben. Een of twee spaken en een spaaksleutel heb ik meestal bij in mijn GHB die in de fietstas zit. Als een spaak breekt kan je die snel vervangen en ondanks het feit dat de spaak misschien niet perfect gespannen is, kan je toch gevolgschade vermijden en voorkomen dat je wiel de vorm van een 8 gaat krijgen. Voorkomen is beter dan genezen. Eenmaal een wiel beschadigd is krijg je dat nooit meer goed.
[ATTACH=CONFIG]11980[/ATTACH]

Trapas.
Voor het verwijderen en vervangen van de trapas is een speciaal tooltje nodig. Eentje om de trappers te verwijderen en eentje om de trapas los te maken. Ik kocht een goedkoop setje (29€ waarin het meeste materiaal aanwezig was). Ik kon me er mee behelpen, al heb ik nog veel ander materiaal wat ik ook vaak nodig heb.

Er zijn betere en completere kits. Maar toen ik het materiaal kocht wist ik niet of het een blijvertje zou zijn. Als de nood zich aandient koop ik nog wel een setje beter materiaal.
Tegenwoordig vervang ik de goedkope trapasjes door trapassen in een busje. Je hoeft ze niet te smeren, ze lijden minder onder vocht en vuil. Uiteindelijk heb je dan minder onderhoud en minder herstellingen. Kost ongeveer 15€/st. Er ligt er geen op voorraad. Ik moet eens kijken of onze fietsen allemaal dezelfde maat trapaslager hebben.


Verlichting en reflectoren.
Alle fietsverlichting is op batterijen. Batterijen kunnen leeglopen. Daarom heb ik standaard 2 batterijtjes AAA bij. Bovendien voorzie ik de fietsen van een reserve voor- en achterlichtje. Voor het geval er eentje beschadigd of gestolen wordt. Ik had de reservesetjes al geregeld nodig. De banden zijn voorzien van een reflecterende strook. Daarnaast voorzie ik in de spaken ook nog 2 reflectoren in elk wiel. Dat kost bijna niets, weeg nauwelijks iets maar verhoogt je veiligheid.

Ketting. 10€
Vandaag voor het eerst in twee jaar mijn ketting gemeten. 24 schakels moeten 305mm meten. Met de schuifmaat heb ik dat gecontroleerd en vastgesteld dat de ketting tot op de draad versleten was. De ketting was véél langer dan zou mogen. Die werd onmiddellijk vervangen. Ik heb ook een reserveketting en twee extra sluitstukjes meegebracht. Een extra sluitstukje wil ik in mijn GHB stoppen. Zo kan ik eventueel een defecte ketting onderweg herstellen. In de toekomst zal ik de ketting om het jaar vervangen. Zo hoop ik te sparen op tandwielen en cassettes.

Remmen
Gewoon controleren tijdens het gebruik. Tijdens het rijden kan je ze een beetje strakker aandraaien aan het stuur. Door de hulpmotor verslijt ik om het kwartaal een setje remblokjes op het achterwiel. Vooraan vervang ik ze ongeveer 2x per jaar. Daarvan heb ik dan meestal ook een tiental stuks op voorraad liggen. Ook in de remblokjes is een kwaliteitsverschil. Ik kies meestal voor de grotere remblokken bestemd voor mountainbikes omdat die een groter remoppervlak hebben. Ik wil ze ook liever niet te hard omdat ik remkracht toch wel belangrijk vind. Een remblokje kost ongeveer 3€/st. Daar wil je echt niet op besparen.

Een set remkabeltjes ligt gewoon klaar voor gebruik. Ik heb in 2 jaar tijd al 1 set versleten. Dat vind ik nogal meevallen. Voor 2 remkabeltjes betaal je pakweg 3€. Er bestaan ook betere systemen zoals hydraulische remmen. Ik vind ze persoonlijk nogal duur en moeilijk in onderhoud. Ik kies bewust voor de eenvoudige mechanische remmen van het type v-brake. Alle fietsen bij ons thuis hebben hetzelfde systeem remmen. Dat maakt herstellingen en onderhoud eenvoudiger. Ik kies er voor om de remblokken met houdertje en boutjes te vervangen omdat ik daar nu eenmaal meer vertrouwen in heb dan in de rubbertjes die je kan vervangen. Wekelijks maak ik 2 à 4 noodstops omdat een of andere automobilist het nodig vind om op het fietspad te rijden, een fout maakt, geen voorrang verleent of me gewoon de pas afsnijdt. Dan wil je graag kunnen stoppen als het nodig is.


Uitrusting :

Vandaag zag ik een werkplaatsvoet tegen een redelijke prijs staan. Het probleem bij het herstellen van fietsen is dat je vaak voorover gebogen staat. Dat is niet erg bevorderlijk voor mijn rug. Vandaar dat ik morgen voor 85€ een werkplaatsvoet haal. Dan kan ik rechtstaand aan de fietsen sleutelen. Het is geen noodzakelijke maar een nuttige uitgave. Uiteindelijk moet het ook een beetje prettig blijven.

Omdat ik toch wel vaak sleutel aan fietsen merk ik, wil ik in de garage een bijkomend daglicht installeren zodat ik met betere verlichting kan werken.

Een kabelklemtang zou handig zijn maar omdat ik ze te weinig zou gebruiken schaf ik me die niet aan.

Een paar nuttige filmpjes :

Vervangen trapaslager.
https://www.youtube.com/watch?v=9CFC-wilASA

Vervangen ketting.
https://www.youtube.com/watch?v=tgFT2kgatEs

Afstellen derailleur.
https://www.youtube.com/watch?v=XyalvEQjPnY

Vervangen achterwiel
https://www.youtube.com/watch?v=BrNGkpJ9TF8

Vervangen tandwielcassette
http://www.zie.nl/video/fiets/Fiets-ond ... gz738flx14
User avatar
Donjon
Posts: 289
Joined: Tue Oct 20, 2015 9:48 pm

Re: Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Post by Donjon »

Lewieke wrote: Vandaag voor het eerst in twee jaar mijn ketting gemeten. 24 schakels moeten 305mm meten. Met de schuifmaat heb ik dat gecontroleerd en vastgesteld dat de ketting tot op de draad versleten was. De ketting was véél langer dan zou mogen. Die werd onmiddellijk vervangen. Ik heb ook een reserveketting en twee extra sluitstukjes meegebracht. Een extra sluitstukje wil ik in mijn GHB stoppen. Zo kan ik eventueel een defecte ketting onderweg herstellen. In de toekomst zal ik de ketting om het jaar vervangen. Zo hoop ik te sparen op tandwielen en cassettes.
Veel makkelijker is gewoon vanaf het achtertandwiel de ketting naar achteren trekken als er ruimte in zit is je ketting versleten en moet je een nieuwe monteren, Kijk dan ook gelijk of de tanden van je tandwiel gelijkmatig gesleten zijn, en er niet als een "kettingzaag" uitziet, Dan moet je deze ook vervangen. ( een nieuwe ketting past dan niet goed en slijt als een bezetenen)
( tip: monteer een kettingborstelje tussen je voor en achter tandwiel, deze veegt het vuil van je ketting en verlengt dus de levensduur)
Lewieke wrote: Kies voor kwaliteits buitenbanden. - 2 stuks op voorraad.
Daar is namelijk veel verschil in. Een goede buitenband kost al gauw 20-30€. Daar bespaar je best niet op. Laat de banden van 5€ bij de Action maar liggen. Ze zijn goedkoop maar dat merk je ook in het rijgedrag. Als het gaat vriezen ga je veel sneller onderuit dan met een goede kwaliteitsband van Michelin. Omdat ik met hulpmotor op het achterwiel fiets, slijt deze band ook sneller. Elk jaar vervang ik de achterband preventief. Na een jaar is ie toch bijna op en je bespaart je een hoop problemen. De voorband gaat een stuk langer mee en die gebruik ik gewoon 2 jaar. Ook na 2 jaar gaat die band er af. Vanzelfsprekend hebben al onze fietsen dezelfde bandenmaat (behalve de mountainbike) en bovendien ligt er altijd een stel banden klaar, voor het geval dat.
Er zijn inleg banden te koop die je tussen je binnen en buitenband legt. Deze bestaan uit kevlar en zijn ondoordringbaar, nij het monteren van een nieuwe band kan deze gewoon over gezet worden!

Lewieke wrote: Als ik een motor inbouw, dan zorg ik altijd dat ik een volledige set spaken bij bestel. Als je ze nodig hebt, zijn ze niet beschikbaar en vaak is de levertijd verschillende weken omdat die dingen op maat gemaakt worden. Vandaar dat het handig is om een set bij de hand te hebben. Een of twee spaken en een spaaksleutel heb ik meestal bij in mijn GHB die in de fietstas zit. Als een spaak breekt kan je die snel vervangen en ondanks het feit dat de spaak misschien niet perfect gespannen is, kan je toch gevolgschade vermijden en voorkomen dat je wiel de vorm van een 8 gaat krijgen. Voorkomen is beter dan genezen. Eenmaal een wiel beschadigd is krijg je dat nooit meer goed.

Ook zijn er "Noodspaken" te verkrijgen
A} Een soort die oprolbaar is (een soort kabeltje} die je tussen je naaf en velg kan spannen.
B} Een aluminium spaak met een hard stalen nippel ( de spaak knip je op maat af en zet de nippel erop.
Beide systemen kunnen met elke maat wielen werken zodat je elke maat wiel kan repareren maar zijn natuurlijk geen permanente oplossingen doch slechts thuis komertjes!

Neem ook altijd een reservekettingsluitschakel (mooi Scrabble woord :) ) mee, beter mee dan om verlegen!

verder goed stuk en duidelijk uitgelegd!
homo homini lupus
User avatar
wodan
Posts: 3791
Joined: Wed Oct 14, 2015 3:06 pm
Location: In mijn hamster ren in Vlaanderen
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Post by wodan »

Waar koop je die inleg banden tegen lekrijden? Lijkt me inderdaad een prima oplossing en vooral duurzaam.
Gisteren ook de achterband van de fiets van mijn vriendin mogen plakken, ze was gelukkig maar op een goede 2km van huis
toen ze de band lek reed en niet op 10km of zo...
“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.” -- Benjamin Franklin
"Peaceful majority is irrelevant if they do nothing ..." -- Brigitte Gabriel
De twee belangrijkste metalen zijn unaffordium en unobtainium...
We hebben het ongelooflijk goed, maar niemand is nog content. -- E. Geenen.
"The true Soldier fights not because he hates what is in front of him, but because he loves what is behind him." - GK Chesterton.
"Socialism is a shitty idea in theory and an immoral idea in practice" --Ben Shapiro
"We should be one and undivided, equal and free" -- Robin Hood
User avatar
Donjon
Posts: 289
Joined: Tue Oct 20, 2015 9:48 pm

Re: Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Post by Donjon »

wodan wrote:Waar koop je die inleg banden tegen lekrijden? Lijkt me inderdaad een prima oplossing en vooral duurzaam.
Gisteren ook de achterband van de fiets van mijn vriendin mogen plakken, ze was gelukkig maar op een goede 2km van huis
toen ze de band lek reed en niet op 10km of zo...
Ik denk bij elke redelijk goede fietsen zaak , zo'n 25 jaar geleden verkocht Grottendieck in Den Haag deze deze al ,maar die bestaat niet meer!
homo homini lupus
User avatar
wodan
Posts: 3791
Joined: Wed Oct 14, 2015 3:06 pm
Location: In mijn hamster ren in Vlaanderen
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Post by wodan »

In Belgie kennen ze dat dus niet (meer)... Wel anti-lekrij middel (zal vergelijkbaar zijn met wat ik in de autobanden heb zitten denk ik)

De vriendin krijgt dus voor haar fiets nieuwe banden, nieuwe binnenbanden en in de binnenbanden anti-lekrij middel.
Ik ga gewoon in mijn eigen binnenbanden ook dat middel aanbrengen, al reed ik al lang niet meer lek, ik wil dat zo houden :)
“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.” -- Benjamin Franklin
"Peaceful majority is irrelevant if they do nothing ..." -- Brigitte Gabriel
De twee belangrijkste metalen zijn unaffordium en unobtainium...
We hebben het ongelooflijk goed, maar niemand is nog content. -- E. Geenen.
"The true Soldier fights not because he hates what is in front of him, but because he loves what is behind him." - GK Chesterton.
"Socialism is a shitty idea in theory and an immoral idea in practice" --Ben Shapiro
"We should be one and undivided, equal and free" -- Robin Hood
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

remmen hersteld

Post by Lewieke »

De remmen van mijn fiets waren helemaal op. De veerarmen armen waren verbogen, de veer lam. Alles zat op voorraad in de bak met reserve fietsonderdelen. Een reden om er nog wat meer aan te schaffen omdat die dingen toch wel van belang zijn. Toch zijn er nog een paar onderdelen die ontbreken : de bevestigingsmoeren zijn ook verbogen en moeten vervangen worden, ... . Extra tandwielen, kettingen, trapassen zouden ook wel mogen.

Verder heb ik vandaag een interessant achterlicht gevonden met 2 laserlampjes die op de weg aftekenen waar je rijdt. Het verhoogt duidelijk de zichtbaarheid en dat voor maar een paar euro.

L.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Elektrische fietsen

Post by Lewieke »

Zoals veel mensen allicht wel weten ben ik een liefhebber van elektrische fietsen. Om kosten te besparen kocht ik enkele ombouwkits. Nu mijn 'vloot' min of meer op punt staat - enkel nog wat batterijen ontbreken- loop ik tegen een nieuw probleem aan. De regelgeving -en vooral de pakkans- wordt strenger. De belangrijkste veranderingen :

- fietsen die minder vermogen hebben dan 250w en trager rijden dan 25km/u zijn vrijgesteld van verplichtingen en mogen vrij op de openbare weg.
- fietsmotoren met een vermogen hoger dan 250w en een snelheid lager dan 25km/u worden behandeld als fietsen maar moeten een BA aansprakelijkheid hebben, een motorvoertuigenverzekering dus. Er is ook een helmplicht én de fiets moet beschikken over een COC.
- fietsmotoren met een vermogen hoger dan 250w en een snelheid tot 45km/u vallen onder de speed pedelec.

Mijn probleem is :
- dat de fietsen sneller rijden
- niet beschikken over een certificate of conformity
- niet aan alle regels voldoen (enkel trapondersteuning leveren)

De enige manier om te kunnen blijven rijden met de fietsen is :
- zorgen dat de snelheid niet hoger kan dan 25km/u
- de vermogensoutput lager ligt dan 250w

Bijkomende maatregelen die ik wil nemen :
- aanschaf fiesthelm volgens en 1087
- nemen van een verzekering BA

De techniciteit blijft het moeilijkste probleem om op te lossen, om dat te regelen moet ik bij (de eerste fiets), de rest volgt later :

- de precieze output van de motor kennen en kunnen staven met berekeningen. -ok-
- het vermogen beperken door een aangepaste batterij te gebruiken. -ok-
- de controller herprogrammeren -in bewerking-
- toegang krijgen via een externe poort -gisteren geregeld-
- de stuurbediening aanpassen. Uitschakelen van cruisecontrol -ok-
- uitschakelen van de gashendel - in bewerking-

Voor fietsen waar de bovenstaande mogelijkheden niet aanwezig zijn wil ik gebruik maken van een externe controller die de bestaande controller vervangt.

In principe zullen de bovenstaande aanpassingen afdoende zijn, toch zou ik de fiets willen laten nazien door een dienst van de verkeerspolitie (buiten mijn eigen zone) zodat ik zekerheid heb dat ie voldoet.

Verder kan ik toch de schade beperken mochten de aanpassingen door een andere interpretatie van de regelgeving niet voldoen. Op volgende wijze :
- bijhebben van rijbewijzen die aantonen dat ik 'verkeersbekwaam' ben.
- fietshelm dragen die voldoet aan EN1087, verplicht voor de klasse 2 fietsen
- het nemen van een BA motorvoertuigen die me beschermt tegen de aansprakelijkheid bij ongeval.

Het enige punt waarop ik dan eventueel niet zou voldoen is het afleveren van een COC. Bij een geschil/discussie/rechtszaak meen ik voldoende argumenten te hebben om mijn goede wil te bewijzen.

Een opportuniteit die de nieuwe regelgeving biedt is het toelaten van een Speedpedelec tot 45km/u. Deze mag op het fiestpad. Ik heb al een leuk dingetje gevonden waarmee mijn 'snelheid' aanzienlijk hoger zou kunnen. Ik heb meen deze fietsen te kunnen kopen tegen om en bij de 2000€ wat mij een aanvaardbare prijs lijkt.
http://grace-bikes.nl/grace-mx-ii/

Anderzijds houd ik nog een slag om de arm. Omdat ik zelf de techniciteit van de elektrische fietsen die ik zelf bouwde onder de knie heb, kan ik zonder veel moeilijkheden de controller herprogrammeren en naar eigen behoefte aanpassen. Ik bestudeer nu de mogelijkheid om mijn fiets via een bluetoothverbinding onmiddellijk te kunnen aanpassen. Of de combinatie van het beste van twee werelden.

L.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Post by Lewieke »

Vandaag een fiets aan het ombouwen die ik een jaartje geleden op de kop tikte. Ik kocht een nieuwe controller om het oude ding te vervangen en gebruiksvriendelijker te maken. Vanzelfsprekend loop ik weer tegen wat probleempjes aan. Er zitten wat meer kabeltjes aan vast dan voorzien en een schema krijg ik niet van de fabrikant.

De controller kreeg ik daarnet aan de praat. Morgen namiddag eens kijken of ik een stapje verder kom.

Komt wel goed.

L.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Post by Lewieke »

De fiets draait al in de juiste richting. En vanmorgen heb ik een fietslift geïnstalleerd om mijn werkcomfort te verhogen. En eerlijk, het werkt een stuk gemakkelijker. Gewoon gekocht in de DHZ voor 15€, in China kostte het ding dubbel zo duur.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Post by Lewieke »

De fietslift :
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Post by Lewieke »

De afgewerkte fiets. Nog enkel de controller wat bijstellen en handvatten monteren. Het resultaat is netjes. De controller werd vervangen, de bagagesteun werd vervangen, de batterij werd vervangen, de bekabeling werd vernieuwd, de controller werd weggewerkt in het frame. De kabels werden met snelkoppelingen vastgemaakt. Voor de stevigheid werd er een krimpkous over gemonteerd.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
wodan
Posts: 3791
Joined: Wed Oct 14, 2015 3:06 pm
Location: In mijn hamster ren in Vlaanderen
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Post by wodan »

Proper gewerkt! Maar ik zie dat het je VOORWIEL is waar de motor in zit, dan was de draairichting omkeren = wiel omkeren?
“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.” -- Benjamin Franklin
"Peaceful majority is irrelevant if they do nothing ..." -- Brigitte Gabriel
De twee belangrijkste metalen zijn unaffordium en unobtainium...
We hebben het ongelooflijk goed, maar niemand is nog content. -- E. Geenen.
"The true Soldier fights not because he hates what is in front of him, but because he loves what is behind him." - GK Chesterton.
"Socialism is a shitty idea in theory and an immoral idea in practice" --Ben Shapiro
"We should be one and undivided, equal and free" -- Robin Hood
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Post by Lewieke »

Het wiel zat juist. Nadat ik een nieuwe controller installeerde draaide het omgekeerd. Omdat vreesde dat een omgekeerde draairichting schade zou kunnen veroorzaken heb ik de draairichting gewijzigd door de kabeltjes aan te passen. Bovendien moet je ook de band verleggen als je het wiel draait want ook een band heeft een draairichting.

L.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

fietsverlichting

Post by Lewieke »

Gewone zaklamp polyvalent inzetbaar. Het resultaat is prima. Ik heb er vandaag nog een stuk of 5 setjes besteld.

L.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Post by Lewieke »

Velg van wiel is beschadigd door de slechte kwaliteit van de leverancier. Die zegde eerst een herstelling in garantie toe en komt daar nu op terug. Omdat ik niet tevreden ben met de prijsopgave én de mindere kwaliteit heb ik verzocht mijn materiaal gelijk terug te sturen. Ik zoek een andere hersteller (die ik intussen vond voor de helft van de prijs).

In de toekomst zal ik opteren voor een middenmotor zodat het gezeik met defekte wielen niet telkens een fortuin kost. Zo zal ik in de toekomst minder kosten hebben, ondanks het feit dat de motor iets duurder uitvalt. Extra wielen kan ik dan op voorraad leggen zodat ik snel wielen kan wisselen en lekke banden, schade snel kan oplossen.

Weer wat bijgeleerd maar ik ben toch niet van plan om mij te laten lepelen.

L.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

fietsen op punt stellen

Post by Lewieke »

Intussen heb ik een nieuwe leverancier gevonden voor het herspaken van de wielen met motoren in. In de toekomst zal worden gekozen voor naafmotoren, maar in afwachting moeten we nog even verder met het bestaande systeem.

Intussen is elektrische fiets 3 operationeel. Het project kocht ik voor een prikje, ik plaatste nieuwe bedrading, voorzag een systeem waarom mijn bestaande batterijen werken, plaatste een controller en deed diverse aanpassingen. De oudste elektrische fiets die ik heb staan wordt gestript, de materialen zullen op een tweedehandssite worden aangeboden en de fiets zal worden omgebouwd naar mijn eigen universeel uitwisselbaar systeem.

Vandaag verving ik de volgende onderdelen :

- De trapas bij 2 fietsen. Het vinden van de juiste trapas was nog een behoorlijk probleem, daarvan heb ik er intussen eentje extra op voorraad, maar ik wil er toch wel enkele. Verschillende dhz-zaken en fietsenhandels (!!) hebben niet eens standaard trapassen op voorraad.
- Vervangen van ketting.
- Vervangen van schakelapparaat dat tot op de draad versleten was.
- Vervangen van schakelselector aan het stuur.
- Vervangen van remkabel
- Vervangen van versnellingskabel.
- Vervangen van derailleur.
- Vervangen van groot tandwiel.
- Vervangen van trappers waarvan de lagers versleten waren.
- Nieuwe remblokjes geplaatst.
- Binnenband vervangen die lekte.


Met 6 à 7000 km per jaar wordt mijn fiets behoorlijk intensief gebruikt, dat is ook te zien aan de herstellingen die ik moet uitvoeren. Ik heb me voorgenomen om een boekje met herstellingen bij te houden, zodat ik preventief een aantal onderdelen kan vervangen. Dat vraagt minder tijd dan een interventie omwille van een breuk of schade. Bovendien kan je zo meer dingen tegelijk vervangen, wat tijds besparend is.

Met 7000km/jaar tegen een vervoerskost van 0.4€/km, is de besparing ongeveer 2800€ per jaar, bovendien krijg ik ook nog een fietsvergoeding van 750€ die de kosten van herstellingen en de investeringen dekt.

L.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Post by Lewieke »

De onderdelen die ik vorige week niet verving hebben het deze week begeven :

- de voorrem is op, de achterrem werd eerder al vervangen
- de ketting brak omdat ik het schakelapparaat slecht afstelde
- het voorwiel met naaf vervangen, behoorlijk versleten
- zadel vervangen, omdat een of andere knuppel mijn fiets omgooide en het zadel daarbij beschadigde

Erger is dat er blijkbaar een probleem is met het elektrisch achterwiel. Er zit ergens een lager in en vermoedelijk is dat stuk. Natuurlijk zijn dat geen standaardspullen, als het zo blijkt te zijn, dan wordt de kit niet meer hersteld en vervangen door een ander type. Ik heb in afwachting mijn reservewiel gemonteerd. Dat maakt wel dat ik nu geen reservefiets meer heb. Ik vervang het vrijwiel en als het probleem hiermee niet verholpen is, gaat het wiel naar het containerpark. Het verwijderen van het vrijwiel was een behoorlijk probleem, ik ben er 2 uur mee bezig geweest.

Verder heb ik de binnen- en buitenbanden voor en achter vervangen.

Zonder me bezig te houden heb ik een uur of 6 gesleuteld aan de fiets. Ik ga morgen de onderdelen die ik gebruikte bijkopen zodat ik de volgende keer niet naar de winkel moet als er wat breekt.

L.
User avatar
wodan
Posts: 3791
Joined: Wed Oct 14, 2015 3:06 pm
Location: In mijn hamster ren in Vlaanderen
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Post by wodan »

Voor je het wiel weg gooit, laat er mij eens naar kijken of ik het lager kan vervangen... Je weet maar nooit.
“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.” -- Benjamin Franklin
"Peaceful majority is irrelevant if they do nothing ..." -- Brigitte Gabriel
De twee belangrijkste metalen zijn unaffordium en unobtainium...
We hebben het ongelooflijk goed, maar niemand is nog content. -- E. Geenen.
"The true Soldier fights not because he hates what is in front of him, but because he loves what is behind him." - GK Chesterton.
"Socialism is a shitty idea in theory and an immoral idea in practice" --Ben Shapiro
"We should be one and undivided, equal and free" -- Robin Hood
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Post by ghostwhiper »

Zal vast een nummertje in staan waar SKF wat mee kan.
Moet het eerste lager wat niet verkrijgbaar is nog tegenkomen
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
wodan
Posts: 3791
Joined: Wed Oct 14, 2015 3:06 pm
Location: In mijn hamster ren in Vlaanderen
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Post by wodan »

ghostwhiper wrote:Zal vast een nummertje in staan waar SKF wat mee kan.
Moet het eerste lager wat niet verkrijgbaar is nog tegenkomen
Grin, ik niet, ik ben al naaldlagers tegengekomen die niet meer gemaakt worden... en heb het dan maar zelf gemaakt uit twee andere
en het was nog niet ideaal, maar met het juiste vet doenbaar en draait nog denk ik :)
“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.” -- Benjamin Franklin
"Peaceful majority is irrelevant if they do nothing ..." -- Brigitte Gabriel
De twee belangrijkste metalen zijn unaffordium en unobtainium...
We hebben het ongelooflijk goed, maar niemand is nog content. -- E. Geenen.
"The true Soldier fights not because he hates what is in front of him, but because he loves what is behind him." - GK Chesterton.
"Socialism is a shitty idea in theory and an immoral idea in practice" --Ben Shapiro
"We should be one and undivided, equal and free" -- Robin Hood
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Post by Lewieke »

@wodan

Als het zo ver is, contacteer ik je, ik ga eerst het tandwiel vervangen, wellicht verkrijgbaar bij de leverancier. Intussen bijkomende repairtools besteld. In China natuurlijk, minder dan de helft van de prijs die hier gerekend wordt.

L.
User avatar
wodan
Posts: 3791
Joined: Wed Oct 14, 2015 3:06 pm
Location: In mijn hamster ren in Vlaanderen
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Post by wodan »

Het juiste gereedschap is de helft van de oplossing :) Succes en hou is op de hoogte.
“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.” -- Benjamin Franklin
"Peaceful majority is irrelevant if they do nothing ..." -- Brigitte Gabriel
De twee belangrijkste metalen zijn unaffordium en unobtainium...
We hebben het ongelooflijk goed, maar niemand is nog content. -- E. Geenen.
"The true Soldier fights not because he hates what is in front of him, but because he loves what is behind him." - GK Chesterton.
"Socialism is a shitty idea in theory and an immoral idea in practice" --Ben Shapiro
"We should be one and undivided, equal and free" -- Robin Hood
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Post by Lewieke »

Zonet de leverancier gebeld voor dat freewheel en het juiste tooltje. De dame vraagt ook even naar het lagertje binnenin. Ik verwacht deze middag een antwoord. Gelukkig heb ik als prepper gewoon een reserve elektrisch wiel klaarstaan.

L.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Post by Lewieke »

Vandaag met DHL mijn herstelkoffertje ontvangen. Geen topspul maar ook een heel klein prijsje. Goed genoeg voor wat ik in gedachten heb. En voldoende reservetools heb ik nu.

L.
User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Re: Werken aan onafhankelijkheid : fietsen herstellen.

Post by DonTor »

Lewieke wrote:Als ik de band plaats, dan blaas ik 'm op met de compressor. Als ie goed gemonteerd is (ik heb wel een paar binnenbanden naar een andere wereld geholpen voor ik het goed kon) los ik de band weer. Daarna pomp ik de band op en vul ik hem met het reparatieschuim dat wordt gebruikt voor motoren.
Als ik het goed begrijp vul je je band onmiddellijk na het plaatsen met het schuim?
Je bent dus altijd op weg met een met schuim gevulde band?
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
Post Reply