Werken aan: Alledaagse voorwerpen een nieuwe bestemming geven.

Hoe zorg je het best voor jezelf en je naasten zowel nu als wanneer het wat minder of zelfs fout gaat.
Post Reply
User avatar
Lewieke
Posts: 1853
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 3 times

Werken aan: Alledaagse voorwerpen een nieuwe bestemming geven.

Post by Lewieke »

Je kent het wel, we gebruiken dagelijks dingen die we dan zomaar, zonder nadenken weggooien. Maar is dat de juiste manier ? Kunnen die dingen die we al betaald hebben toch niet anders gaan gebruiken of ze een tweede leven geven ?

1. Schaaltjes van bij de slager : was ik op vandaag af en gebruik ik om cressonnette in te kweken. Eén schaaltje cressonnette kost in de winke 1.5€, voor die prijs maak je thuis zelf ongeveer 100 porties.

2. Houtas uit de kachel. Vloog tot vorig jaar in de vuilniszak. De zakken worden steeds duurder en na enig opzoekwerk vond ik dat houtas met restjes van houtskool een prima basis bemester is. Nu spaar ik deze assen in een emmer met deksel voor volgend kweekseizoen.

3. Kurk is een natuurproduct. Op de betere fles wijn vind je er een. De kurken verzamel ik nu om enkele redenen : als je er een nodig hebt, vind je er geen, kan later dienen om flessen mee af te sluiten, kan ingezet worden als drijvertje voor dobbertjes die je zelf maakt en in afwachting is het een decoratief element in onze woning. En bovenal : gratis bij de fles. Kurk wordt zeldzaam.
IMG_3811.jpg
Hoofd draaien of scherm draaien, om de een of andere reden staat deze afbeelding verkeerd.

4. Oude kledij. Vroeger ging die in de kledingcontainer. De goeie stukken van de kids geven we vandaag weg aan bekenden met kinderen. Misschien kunnen zij er nog wat mee en kunnen ze wat besparen. Je krijgt er een beetje goodwill voor terug. Soms. De rest gebruik ik als vod als ik de olie van de auto ververs. Of iets opruim. De vodden gaan in de kachel ipv in de vuilniszak.

5. Groenafval. Afval uit de tuin ging in de groencontainer. Nu gebruik ik het compostvat. Volgend jaar wil ik een grote opvang voor het gras. Dat kan dienen als groenbemester. Zo besparen we op de groencontainer en kunnen we kiezen voor een kleiner model (goedkoper) én minder vaak ophaling. De takjes gaan tegenwoordg in de versnipperaar die ik kocht. De snippers gaan tussen de planten en vermijden onkruid. Deze had voor mijn toepassing de beste prijs/kwaliteitverhouding én beschikt over vervangbare onderdelen die desgevallend bij te slijpen zijn. De hakselaar is bijzonder stil en trekt het afval mee.
atika.jpg
6. Petflessen. Worden nu zo veel mogelijk vermeden. We drinken water uit de kraan, nadat het door een koolstoffilter ging (brita). We kopen intussen klonen van de filters van het huismerk van Delhaize of Carrefour, goedkoper dus en even goed. De weinige flessen die er nog zijn, sparen we en knip ik om de plantjes uit mijn tuintje te beschermen. Ze dienen als slakkenringen. De hele kleine plantjes krijgen een eigen huisje waardoor ze toch lucht en extra warmte krijgen én minder slagregen. Wat ze ook weer beschermt. De vuilniszak voor PMD afval is fors verkleind. Met water in flessen zeulen we niet meer rond, we besparen op de aankoop, het milieu en het transport.

Zie vorige post m2 tuin.


7 Fietsbanden. Tot vorig jaar gooide ik een lekke fietsband weg. Tegenwoordig stop ik de band. Dat doe ik als er enkele zijn.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Lewieke
Posts: 1853
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 3 times

Re: Werken aan: Alledaagse voorwerpen een nieuwe bestemming geven.

Post by Lewieke »

Window farming.
windowfarming.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan: Alledaagse voorwerpen een nieuwe bestemming geven.

Post by EVA »

ZO nuttig! daar ben ik ook mee bezig...ik maak wel een keer een topic over 'recylen'
Post Reply