mijn zonneoven

Hoe zorg je het best voor jezelf en je naasten zowel nu als wanneer het wat minder of zelfs fout gaat.
Post Reply
dreezy
Posts: 49
Joined: Tue Dec 08, 2015 7:06 pm

mijn zonneoven

Post by dreezy »

Een zonneoven / solar oven... Werkt het?

Om te beginnen, Ja het werkt... Je kunt er in bakken als je de tijd hebt en het bakt niet aan... Werkt het in Nederland (daar woon ik)? Ja, ook daar werkt het.

Okee om te beginnen

Waarom een zonneoven.. Er zijn natuurlijk voor en nadelen aan dit ding

Voordelen:
• Een zonneoven werkt gratis
• Je kunt er bijna alles in klaar maken.
• Je hebt geen gas en electra meer nodig


Nadelen:
• Er is zon nodig om deze oven te kunnen gebruiken (afhankelijk van het weer)
• Het duurt langer voor het product gereed is

Doordat de solar oven zo weinig kost, heb ik dit jaar (2014) besloten dat dit wel een optie voor ons gezin zou zijn.
Ik heb een solar oven gebouwd en de eerste proeven zijn goed verlopen.

Als eerste ben ik begonnen na de bouw met het bakken van een eitje.. Ja lekker....

Image

Het eitje was na ongeveer 20 min gereed. Tuurlijk op het gas gaat dat sneller, maar ik heb hier geen gas hoeven te gebruiken, dan vind ik dat de tijd ook wat langer mag zijn.

De temperaturen
De temperatuur van de zonneoven kan oplopen op een zonnige dag tot 170 °C. Dit vindt ik toch wel een acceptabele waarde.
De meeste ovens op elektrisch gaan hoger, maar dat kost ook weer een boel stroom. Doordat deze oven lager zit qua temperatuur, duurt het bakken langer, maar ook dat komt wel gereed.

Afhankelijk van de tuin of plaats waar de oven in staat, komt het zonlicht eerder op de oven of later.
In mijn geval, komt om 11 uur de zon achter de bomen weg en is tot 16 uur aanwezig. Ik heb hier bij mijn huis dus 5 uur zon.
Dit komt de temperatuur ten goede.
De ideale baktijd voor mij is van 12-16 uur. De temperatuur is dat redelijk vast en ligt op 160-170 ° C.
Van 11 tot 12 gebruik ik om de oven voor te verwarmen. Dit is nodig omdat anders de oven niet boven de 70 graden uit zou komen.

De oven zelf
De zonneoven bestaat uit twee houten bakken.

Image

De bakken zijn afgeschuint naar 40 graden, waardoor in de zomer de zon er goed in kan vallen.
Doordat de bakken elk een verschillende maat hebben, passen ze in elkaar. Hierdoor is het mogelijk om er isolatie tussen te maken.

Als eerste wilde ik piepschuim gaan gebruiken.. Je weet wel, dat witte spul, maar na wat onderzoek bleek dat dit bij ongeveer 100 graden gassen ging afgeven. Dat wil je natuurlijk niet bij je eten hebben.
Dus op zoek gegaan naar een ander middel. Ik ben uitgekomen op papier (oude kranten), deze hebben als voordeel dat de ontbrandingstemperatuur om en nabij de 300 graden ligt. Dus het zal nooit ontbranden en het isoleert erg goed.

Door de bak aan de binnenkant te bekleden met aluminium folie, wordt het zonlicht goed weerkaatst op de plaats waar wat warm moet worden

Image
Zoals te zien is, is aan de zijkant een deurtje gemonteerd om een pan naar binnen te kunnen schuiven.

Uiteraard moet de warmte in de oven worden gehouden, daarom is er een glazen plaat overheen gemaakt. Deze is gewoon in de kit gelegd

Image


De reflector(en)
De reflectoren zorgen er voor dat als de zon buiten de bak valt, deze terug worden gekaatst in de bak.

Image

De reflectoren zijn gemaakt van hardboard (bekleed met aluminium folie) en aan elkaar gemaakt door middel van schanieren die elke keer weer simpel uit elkaar kunnen worden genomen door de pennen er uit te trekken

Image

Image

Mocht je er meer over willen lezen, kijk dan eens op mijn website http://solarheating4you.kloppenburgweb. ... lk-budget/
Post Reply