Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Hoe zorg je het best voor jezelf en je naasten zowel nu als wanneer het wat minder of zelfs fout gaat.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by FincaInSpanje »

Tijdens de SC in mei van vorig jaar hielpen enkele preppers mij met het storten van 30cm beton als vloer voor een grotere cisterna voor (regen)water. Met name mijn Vlaamse vriend hielp mij met de specificaties en het storten van de vloer. Helaas kon deze tapdancer niet aanwezig zijn om de cisterna verder te bouwen. Dat komt doordat ik eerst de cisterna klaar wilde hebben en na de verdere verbouwingen direct kan aansluiten hierop.

Foto's zeggen meer dan woorden, denk ik.
IMG-20160202-WA0003.jpg
IMG-20160202-WA0004.jpg
IMG-20160202-WA0005.jpg
IMG-20160202-WA0008.jpg
Zoals jullie kunnen zien gebruikten we betonnen stenen die we in 1x afstorten met watervast beton. Het is 1 geheel, sterk en waterdicht.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by FincaInSpanje »

Vervolgens komt er aan de binnekant een eerste afwerklaag van watervast cement. Daarna werden de hoeken behandeld met een speciale verf die ook voor zwembaden gebruikt wordt.

De dag erop de 2e laag watervast cement en de 2 dagen erop de hele bak nog eens voorzien van een speciale verflaag.

Vervolgens de Vigas\betonnen liggers erop en de stenen. De bekisting verder afmaken en daarna wederom watervast beton op het dak. Uiteraard hebben we een mangat, een plek voor de pomp die er volgende week in gaat en een gat voor de aansluitingen. Ik gebruik een lage drukpomp die het water in het huis tot 3 bar kan brengen, wat ruim voldoende is voor ons verbruik.

Nog even wat afwerken en over een paar weken gaan we hem afvullen de eerste keer.
9a.jpg
10b.jpg
11c.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by FincaInSpanje »

PS ik krijg de pixies weer op zijn kop maar dat is een mooie preppers oefening ook na bewerking. Iedereen even een minuutje op de kop staan. :FS
Gnosis
Posts: 43
Joined: Wed Dec 09, 2015 6:09 am

Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by Gnosis »

Leuk verslag en erg bruikbaar. Je hebt me geinspireerd, thx!
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by ghostwhiper »

ziet er goed uit @fincainspanje, toch een keer komen buurten bij je.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by FincaInSpanje »

Mede met dank aan @flos die mij vrijblijvend advies gaf. Dat in combinatie met lokale gebruiken.
De oude cisterna die goed was voor ongeveer 13 tot 15m3 was tegen het huis gebouwd wat op den duur vochtproblemen gaat geven. Deze gebruik ik nog maar wordt later afgebroken. Deze zal het dubbele kunnen hebben aan water en dan heb ik nog een paar 1000 liter vaten en een watertrailer. Zal eens kijken of ik daar een pixie van heb.[emoji12]
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by Repelsteeltje »

Mijn Spaans is erg ondermaats, maar cisterna is dus gewoon een betonnen waterreservoir?

Zo ja, ziet het er verdomt leuk uit. Zo nee, vind ik het een erg aparte kop en schotel en is het wederom een bevestiging dat ik geen oog voor kunst heb.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by EVA »

ik zou wel heel graag willen weten waar het bouwwerk voor gebruikt wordt Finca...

ik snap dat het voor regenwater is maar wat doe je er zoal mee dan?
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: RE: Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by FincaInSpanje »

EVA wrote:ik zou wel heel graag willen weten waar het bouwwerk voor gebruikt wordt Finca...

ik snap dat het voor regenwater is maar wat doe je er zoal mee dan?
Alles kan ik er mee doen. Wassen, douchen, toilet, tuin noem maar op. Met een speciale filter tussen de leiding en kraan kan ik het ook gewoon drinken. Mijn buurman drinkt het zonder filter en ik kan er ook wel tegen maar de meeste mensen worden ziek als je het direct drinkt. Ik hou het dus gewoon op huishoudelijk water en om te koken.

Uiteraard heb ik als prepper zo mijn waterfilters voor een Shtf situatie maar hier in Spanje kost lekker bronwater ongeveer 75 cent voor 8 liter. Dus dan ga ik niet moeilijk doen.[emoji56]
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by EVA »

waarom is dat bronwater hier dan zo vreselijk duur he?
soms snap ik er niets van :roll:

Hoe dan ook, die cisterna van je ziet er bijzonder professioneel uit... :D klasse!
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: RE: Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by FincaInSpanje »

Repelsteeltje wrote:Mijn Spaans is erg ondermaats, maar cisterna is dus gewoon een betonnen waterreservoir?

Zo ja, ziet het er verdomt leuk uit. Zo nee, vind ik het een erg aparte kop en schotel en is het wederom een bevestiging dat ik geen oog voor kunst heb.
Klopt geeft niet mijn Vlaams is ook wat minder.[emoji12] In BE noemen ze het ook wel een cisterne en in Spanje met een a.

Het is een opvang/buffer voor (regen)water. In de wintermaanden vang ik het water op zoveel mogelijk en laten we zeggen dat ik met 5 personen ongeveer 1000 liter per week gebruik. Dan kan ik in de zomermaanden als het 3 maanden nauwelijks regent overbruggen.

Als voorbeeld.
Een van mijn buren heeft een dak van ongeveer 100m2 oppervlakte. Op een flinke regendag vangt hij hiermee wel tot 5000 liter op in zijn balsa = bovengrondse en open opvang voor regenwater. Ik heb straks ruim de dubbele capaciteit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by Flos »

Mooi dat het project af geraakt. Dat is weer een dat je kan schappen van de lijst.
Heb je al eens uitgerekend wat de inhoud is?
Lees , schrijf en prep verder .
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: RE: Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by FincaInSpanje »

Flos wrote:Mooi dat het project af geraakt. Dat is weer een dat je kan schappen van de lijst.
Heb je al eens uitgerekend wat de inhoud is?
Nog niet exact. Wil hem gewoon over een paar weken vullen met 5000 liter per rit. Ik denk dat de binnenmaat ongeveer 4 x 3.5 x 1.8 is. Dus ongeveer 25m3.

Zoals je weet hebben we 101 projecten te gaan en telkens als er 1 af is komen er 2 bij.
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by Flos »

Nu moet je elke 1/2 vierkante meter dak voorzien van een goot . Zodat als het regent zoveel mogelijk water in zo kort mogelijk tijd kan worden opgevangen . Een zandvanger en blad vanger er tussen is een overbodige luxe. Dat scheelt een hoop werk in het reinigen van jou citerne . Want dat moet je toch eens per jaar doen als je proper water wilt behouden.
Lees , schrijf en prep verder .
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: RE: Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by FincaInSpanje »

Flos wrote:Nu moet je elke 1/2 vierkante meter dak voorzien van een goot . Zodat als het regent zoveel mogelijk water in zo kort mogelijk tijd kan worden opgevangen . Een zandvanger en blad vanger er tussen is een overbodige luxe. Dat scheelt een hoop werk in het reinigen van jou citerne . Want dat moet je toch eens per jaar doen als je proper water wilt behouden.
Ja. Deze houd ik voor schoon water. Als de uitbouw een feit is zal ik ook water op gaan vangen van mijn dakterras. Dat zal ik voorlopig doen door zwarte Ibc vaten te koppelen op een lager gelegen terras. De Ibc vaten zal ik in drogere periodes gebruiken om de lager gelegen terrassen te bevloeien. Waarschijnlijk plant ik er amandelen of olijven.

Volgens de wet van de communicerende vaten kan ik dan een paar hectare bevloeien zonder pomp.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by ghostwhiper »

Flos wrote:Dat scheelt een hoop werk in het reinigen van jou citerne . Want dat moet je toch eens per jaar doen als je proper water wilt behouden.
vraag me alleen af hoe @fincainspanje dat wil gaan doen want ik zie geen mangat op de fotos.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by FincaInSpanje »

ghostwhiper wrote:vraag me alleen af hoe @fincainspanje dat wil gaan doen want ik zie geen mangat op de fotos.
Die zit er wel maar daar past precies een Ethiopiër in. :FS
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by Flos »

ghostwhiper wrote:vraag me alleen af hoe @fincainspanje dat wil gaan doen want ik zie geen mangat op de fotos.
Op de onderste foto. Je moet wel op jou hoofd gaan staan mazr daar zie je een vierkant in een ander kleur . Als alles ontkist en klazr is zal volgens mij daar de ingang zijn .
Lees , schrijf en prep verder .
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by ghostwhiper »

sow een ding is zeker @fincainspanje, je zult mij nooit vragen om er in te kruipen want ik pas niet door een gat ter grote van een stoeptegel als het dat witte vlakje is :lol:
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by EVA »

pfff...daar past zelfs mijn ego niet doorheen! :lol:
verkenner
Posts: 104
Joined: Fri Oct 16, 2015 4:47 pm

Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by verkenner »

Stel dat Flos en ik ook kunnen komen ergens maart april of mei wat moet er nog gebouwd worden nu de
waterput voltooid is.????
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by Plaag »

mooi man.
TOLERANCE IS SUICIDE
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by FincaInSpanje »

verkenner wrote:Stel dat Flos en ik ook kunnen komen ergens maart april of mei wat moet er nog gebouwd worden nu de
waterput voltooid is.????
Daar moet ik even over nadenken Verkenner. Niet dat er geen klussen zijn, want ik heb er 101 maar ik probeer momenteel zoveel mogelijk in Spanje te zijn omdat ik denk dat het goed mis kan gaan. Afhankelijk van de centen doe ik steeds iets. Ik hoop het casco van de uitbouw in ieder geval af te hebben tegen die tijd.

Er zijn wel een paar projecten die eigenlijk voor wat later gepland staan waar we in ieder geval mee zouden kunnen beginnen. Misschien ook wel leuk om met preppers onder elkaar.

1. Pizza\Brood oven buiten bij het zitje
2. BBQ tafel, daar weet @Flos alles van. Ik wil een tafel maken waar we met zijn allen aan kunnen zitten met een BBQ in het midden. Iedereen kan dan zijn eigen stukje vlees bereiden. Noem het Bourgondisch gourmetten. :P
JJenA
Posts: 346
Joined: Thu Oct 15, 2015 8:33 pm

Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by JJenA »

EVA wrote:waarom is dat bronwater hier dan zo vreselijk duur he?
soms snap ik er niets van :roll:
En dan moet je je voorstellen dat mijn maatje alleen maar de "Bar le duc 2L" kan verdragen en het ook voor koken en als drinken moet gebruiken.
En we zijn Minima en moeten leven van één Wajong uitkering, en omdat we een jongere wagen hebben 12 jaar oud krijgen we verschillende kwijtscheldingen niet gedaan, moeten eigenlijks ook biologisch eten wat ze vaak ook niet verdraagt.
Een aanrader voor aanschaf prepper spullen
http://www.greatoakdumpstore.nl/shop/ ;)
Met een hartelijke groet, JJenA :D
Bij deze doe ik afstand van enig recht op mijn inzendingen, ze mogen bij gewerkt worden ten bate van het forum.
janc
Posts: 293
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:42 pm

Re: Een grotere cisterna, minder afhankelijkheid

Post by janc »

Leuk project , heb enkele jaren terug een betonnen regenwaterput laten van 20 000 liter (leveren , graven en plaatsen ) voor 1100€ .Hebben ze die niet kant en klaar in spanje ?
Post Reply