Kaarsen maken van restjes

Hoe zorg je het best voor jezelf en je naasten zowel nu als wanneer het wat minder of zelfs fout gaat.
Post Reply
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Kaarsen maken van restjes

Post by EVA »

Als je een kaars brand houd je bijna altijd een stompje kaars over. vooral bij dikke kaarsen.
Dit stompje moet je nooit weggooien want het is uitstekend herbruikbaar.

Alles wat je nodig hebt om je oude kaarsen stukjes te recyclen is:
restjes kaarsvet
een oude pan die eventueel weg kan.
grote pan waar de oude pan in past
Roerstokje voor verf oid
Lont (zelfgemaakt van katoenen draad)
Sateh prikkers
Mallen waarin je de kaarsen kunt maken
Gebruik daarvoor bijvoorbeeld melkpakken, conservenblikjes, plastic flessen zonder statiegeld etc.

Zet je oude pan in den grote pan met water. zet deze pannen op het fornuis en verwarm zo dat het water heet is maar niet kookt.
Doe de restjes kaarsvet in de oude pan en smelt ze zachtjes!!!
als je alle kleurtjes bij elkaar doet krijg je meestal een bruine kaarsvetmassa.

Roer af en toe met het roerstaafje.
haal alle restjes lont uit de hete massa.

Maak nu eerst een lont. de snelle manier; haal je katoendraad door de kaarsvetmassa, laat dan een minuut drogen. herhaal dit 3 keer.
je kunt de lont ook 5 minuutjes in de was laten liggen, even drogen en dan gebruiken.

Bereid je mallen voor.
Maak ze schoon en droog. maak een gaatje in de bodem en haal de lont er doorheen.
leg aan de buitenkant van je mal een knoop in de lont.
draai de mal om en leg het saté stokje over de geopende onderkant van je mal.
knoop het lont aan het saté stokje. zorg dat de lont strak staan en mooi recht in het midden van je kaars komt.
smeer nu de binnenkant van je mal in met een beetje afwasmiddel. hierdoor komt de kaars straks gemakkelijker uit de mal.
Giet nu de hete kaarsvet in de mal. houd een klein beetje over.
zorg dat je mal stevig staat want je wilt echt geen heet kaarsvet over jezelf of je omgeving krijgen.
Laat nu afkoelen. zodra het kaarsvet afkoelt valt er een deuk in het midden.
warm het restje kaarsvet weer op.
vul de deuk in je kaars voordat de kaars geheel is afgekoeld op met het overgebleven restje kaarsvet.
laat nu 24 uur afkoelen.
zet nu je kaars onder de warme kraan, haal het knoopje uit de bovenkant van de kaars en verwijder de mal.
spoel het afwasmiddel van de kaars. klaar!

Kaarsen van verschillende kwaliteiten (bijenwas, stearine, paraffine) kunnen prima bij elkaar gesmolten worden.

Uiteindelijk zou je ook kunnen experimenteren met laagjeskaarsen in verschillende kleuren.
je zou dan verschillende kleurtjes kaars kunnen gebruiken maar je kunt ook eventueel wasko krijtjes toevoegen.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Kaarsen maken van restjes

Post by FincaInSpanje »

@Flos kan hier ook veel over vertellen en heeft min of meer een systeem ontwikkeld. Met tegelzetters draad, mallen en een spijker die het lont in het midden houd. In 2x gieten dat is het ongeveer wel.

Ik haalde eerder 100 kilo oud kaarsvet op en als ik terug ben in NL heeft een van mijn verzamelaars weer een bananendoos vol.

We kregen eerder 90 kaarsen mee naar Spanje en mijn buurman die geen elektra had was er erg blij mee.

Je kunt het vet ook smelten in een oud frituurpannetje.[emoji106]
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Kaarsen maken van restjes

Post by ghostwhiper »

hoezo mallen?
gewoon een bak water er naast en het lont in de parafine dopen en zo bouw je langzaam aan een kaars op, word die te warm even kort in koud water dopen en weer door.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: RE: Re: Kaarsen maken van restjes

Post by FincaInSpanje »

ghostwhiper wrote:hoezo mallen?
gewoon een bak water er naast en het lont in de parafine dopen en zo bouw je langzaam aan een kaars op, word die te warm even kort in koud water dopen en weer door.
Dat duurt dus een eeuwigheid. Met een paar mallen van pvc pijp kun je er meerdere tegelijk maken. Volgieten af laten koelen en nogmaals volgieten. En klaar is Kees.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Kaarsen maken van restjes

Post by EVA »

ghostwhiper wrote:hoezo mallen?
gewoon een bak water er naast en het lont in de parafine dopen en zo bouw je langzaam aan een kaars op, word die te warm even kort in koud water dopen en weer door.
ja, zo heb ik het ook wel een paar keer gedaan. je kunt je kaarsen dan ook leuke vormen geven..
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: RE: Re: Kaarsen maken van restjes

Post by EVA »

FincaInSpanje wrote:Dat duurt dus een eeuwigheid. Met een paar mallen van pvc pijp kun je er meerdere tegelijk maken. Volgieten af laten koelen en nogmaals volgieten. En klaar is Kees.
wat gebruik je dan als bodem?
Roel
Posts: 276
Joined: Tue Nov 24, 2015 2:34 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Re: Kaarsen maken van restjes

Post by Roel »

Wij smelten de oude resten en gieten het in oude eierdoosjes gevuld met houtwol, stukjes stro etc. om aanmaakblokjes van te maken. Je vult het doosje en na stolling breek je het gewoon in tien stukjes.....
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: RE: Re: RE: Re: Kaarsen maken van restjes

Post by FincaInSpanje »

EVA wrote:
wat gebruik je dan als bodem?
Hoe Flos het heeft getest en verder ontwikkeld.

Pvc buis maat 40mm met als bodem een dop. Hierin gaatje voor het lont met knoopje. Spijker door Lont, 45mm spijker en sleufje in de mal om de spijker in het midden te houden. 2x gieten met afkoelen uiteraard en op de kop de kaars eruit halen. Dit werkt prima en volgens mij doet hij er 6 per keer momenteel.

Door ontwikkeling.
Hij wilde mooi tuutje aan kaars hebben dus is de mal aangepast en worden de kaarsen op de kop gegoten. Werkt goed heb al een paar keer geholpen.
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Kaarsen maken van restjes

Post by Flos »

Vrienden. Ik zal hier ook maar eens mijn kaarsen verhaal plaatsen.
Op een SC van P.nl gaf iemand een workshops kaarsen maken en dat vond ik wel interessant, dus ik deed mee.
Ik heb thuis een paar honderd kaarsen gemaakt op de toen bevonden beste manier . Maar ik wou beter .
Na een paar experimenten en een vriend met een draaibank te hebben aangesproken had ik min of meer wat ik wou.
Net op de dag dat P.nl over de kop ging wilde i' er een topic over schrijven. Dat kon niet en zo is het uit mijn gedachten gegaan . Maar ik maak nog bijna elke dag kaarsen .
Mijn bedoeling was kaarsen te maken en ze via het forum te verkopen om zo de CP te spijzen. Maar alles loopt niet zoals je wenst.
En daarvoor heb je kaars vet nodig veel kaars vet .Ik kreeg 8 bananendozen een paar emmers en een zak kaarsstompjes van Finca.
Ik heb die eerst alle maal gesmolten volgens kleur . Wit bij wit , alles met een rode schijn bij elkaar, groen blauw en geel ook bijelkaar en zo heb ik drie kleuren wit een soort rood en groen . Via een andere levering kreeg ik ook zwart kaarsen en die heb ik afzonderlijk gesmolten. Alles is door een doek gegoten om het vuil er uit te halen . ( je zou versteld staan wat er uitkomt) [img]
20151103_090635.jpg
[/img]
voorraad gekregen kaars vet .
20151103_090635.jpg
voorraad gezuiverd kaarsvet alles in vormen gegoten die in een frituurpan passen
20160214_101414.jpg
mijn kaarsmakers tafel
20160214_101309.jpg
Nu zoals @FincaInSpanje al mee gaf giet ik kaaren in pvc buisjes van diameter 40mm. Ik heb een speciaal stop laten draaien om de kaarsen op hun kop te kunnen gieten .
dopje en buisje .
20160214_102928.jpg
Volgorde van bewerking .
Een katoenen tegelzetters draad van 2mm snij ik op lengte . ( natuurlijk langer dan de kaars)
Ik dompel die voor de helft ik warm kaars vet . Waarm de helft? In kaarsvet gedompeld draad knoopt moeilijk .
Na het uitharden steek ik de lont door mijn speciaal gemaakt dop er is een gaatje in van 3mm.
Ik maak een knoop in de niet gedompelde lont kant.
Daarna steek ik een spijker van 45mm door de lont aan de gedompelde kant . 5mm korter dan het buisje .
De lont door het buisje steken en in de 2 voorziene inkepingen keg ik de spijker .
Nu ben je klaar voor op te gieten .
In een met booringen voorzien plaat staan 2x 6 mallen .
In een frituurpan gesmolten kaars vet giet ik het buisje vol . 6 stuks .
6uur later maak ik de volgen de 6 klaar en prik ik in de eerste 6 boven aan een gaatje. ( Omdat door het stollen de kaarsen voor een deel hol zijn) . Een tweede maal giet ik de kaarsen op .
Zo kan ik drie maal per dag 6 kaarsen gieten zonder mijn slaap te verletten.
Na het ontvormen snij ik de kaars op lengte
KLAAR
??
de volgorde van lont naar kaars .
20160214_102732.jpg
Edit by wodan: Beetje anders ingedeeld zodat de commentaar klopt bij de foto's, maar 'klaar' ontbreekt vermoed ik.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Lees , schrijf en prep verder .
JJenA
Posts: 346
Joined: Thu Oct 15, 2015 8:33 pm

Re: Kaarsen maken van restjes

Post by JJenA »

Een dikkere kaars met meerdere lonten brand beter geheel af, en geeft een stuk meer licht. :o

Nog een ideetje de kaars mal zo te maken dat de draad strak gespannen is, brokken gekleurde kaars er in doen,,, dan pas de warme witte kaarsvet er aan toevoegen.
Dat heeft twee voordelen je hoeft minder vet te verwarmen, kosten besparend,,, en je krijgt misschien een verrassend effect van een witte kaars met allerlei kleurtjes er in en elke kaars is weer anders. :D het laatste is wel wat bewerkelijker en kost meer tijd.

Het filteren van de kaarsvet heeft nog een voordeel,
de stof die restanten kaars vaak bevatten kan met verbranding van de nieuwe kaarsen mee verbranden aan de lont en roet klonters kunnen geven waar door de vlam slechter gaat branden, door het er af gehaald brand de lont weer normaal tot het proces zich weer herhaald.

De knoop onder aan de lont lijkt me ook nog een nadeel te hebben als de kaars restant op het laatst gesmolten is zoal de lont omvallen, bij veel waxinelichtjes zit er onder een metalen voetje waar het lontje in vast zit daar door brand het geheel volledig op, en valt het lont je niet om
Een aanrader voor aanschaf prepper spullen
http://www.greatoakdumpstore.nl/shop/ ;)
Met een hartelijke groet, JJenA :D
Bij deze doe ik afstand van enig recht op mijn inzendingen, ze mogen bij gewerkt worden ten bate van het forum.
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Kaarsen maken van restjes

Post by Flos »

Mijn foto plaatsing is een beetje mis lukt . Maar op de foto van lont naar kaars zie je dat de knoop is af gesneden. Als de kaars op lengt is gemaakt is er geen sprake meer van een knoop.
Lees , schrijf en prep verder .
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Kaarsen maken van restjes

Post by Flos »

Ik opteer voor allemaal gelijke kaarsen die je bv, in jou BOB steekt . Ik wil kaarsen groter dan een theelichtje zonder fantasie.
Lees , schrijf en prep verder .
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Kaarsen maken van restjes

Post by EVA »

@Flos kijk eens aan...zo heeft mijn start een prachtig vervolg gekregen!
je hebt er gewoon een complete productie tafel voor gemaakt!

maar wat ik me nog wel afvraag is hoe je het tuitje maakt
en kun jij de kaarsen gemakkelijk uit de vorm krijgen?
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Kaarsen maken van restjes

Post by Flos »

@EVAHet tuitje wordt gevormd door de doppen die ik heb laten draaien. En neen ze komen niet altijd gemakkelijk los soms breekt de tuit wel af . Ik ga de tip met het afwas middel zeker proberen .
20160214_103036.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Lees , schrijf en prep verder .
User avatar
JoVe
Posts: 4
Joined: Wed Aug 31, 2016 7:22 pm

Re: Kaarsen maken van restjes

Post by JoVe »

ook ik verzamel alle kaarsresten. Online kocht ik een lading lonten. Het kaarsvet smelt ik in een pannetje op een kampeervuurtje (best in tuinhuis of berging). Voor vormpjes heb je keuze genoeg : ik gebruik vooral oude koffietassen (overschot of te koop in de kringloopwinkel/op rommelmarkt voor enkele eurocent). 'k had ook nog een voorraad weck-potten die licht beschadigd waren en niet meer konden gebruikt worden voor inmaak. Ooit probeerde ik in een bak zand kaarsen te gieten, maar dat werd nogal rommelig...
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Kaarsen maken van restjes

Post by Lewieke »

Waar je een dergelijke voorraad gebruikte kaarsen haalt is me een raadsel. Of heb jij connecties in Lourdes?

L.
User avatar
JoVe
Posts: 4
Joined: Wed Aug 31, 2016 7:22 pm

Re: Kaarsen maken van restjes

Post by JoVe »

@Lewieke, in de kringloopwinkel kunnen we geregeld kaarsen kopen aan een zeer zacht prijsje. Die gaan dan bij onze voorraad en worden natuurlijk ook gebruikt; zo raken we snel aan restjes. Maar ja, Lourdes en aanverwante katholieke trekpleisters zijn misschien nog een extra optie, even gaan praten met meneer pastoor :-)
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Kaarsen maken van restjes

Post by Peerke »

JoVe wrote:@Lewieke, in de kringloopwinkel kunnen we geregeld kaarsen kopen aan een zeer zacht prijsje. Die gaan dan bij onze voorraad en worden natuurlijk ook gebruikt; zo raken we snel aan restjes. Maar ja, Lourdes en aanverwante katholieke trekpleisters zijn misschien nog een extra optie, even gaan praten met meneer pastoor :-)
Kijk eens bij Kapelletjes, of op begraafplaatsen. Daar wordt het vaak gewoon weggegooid.

En op kerkhoven is meestal ook gratis water beschikbaar. Handig als je dorst hebt.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Kaarsen maken van restjes

Post by Lewieke »

Dat zijn dus dingen waar ik echt niet aan dacht.

L.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Kaarsen maken van restjes

Post by FincaInSpanje »

Zondag ga ik weer een berg kaarsvet ophalen voor @flos. Die maakt er weer kaarsen van voor het goede doel.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Post Reply