Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Hoe zorg je het best voor jezelf en je naasten zowel nu als wanneer het wat minder of zelfs fout gaat.
Post Reply
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by Lewieke »

Wellicht denken sommigen dat er iets hapert met me, ik neem het niemand kwalijk. Al een hele tijd proberen we bewuster te leven, minder afval te maken, te recycleren, gezonder en ecologischer maar ook economischer te leven. Stilaan begint het te lukken, elke dag een beetje beter. Er zijn nog wat grote besparingen mogelijk maar daarvoor moeten flink wat centen op tafel worden gelegd. De eenvoudige besparingen hebben we al gerealiseerd. Op het vlak van energie hebben we een hele weg afgelegd. Op het vlak van voeselafval is nog weinig verbetering mogelijk. Kledij en schoenen halen we uit de koopjes. Toch zijn er hier en daar nog wat verbeteringen mogelijk.

Een paar voorbeeldjes. En misschien kunnen jullie het lijstje aanvullen met op het eerste gezicht té eenvoudige tips, die op jaarbasis toch wel een flinke besparing opleveren. Misschien gek maar toch een poging om er een bedrag aan vast te kleven.

- Pet flessen, worden herbebruikt, de hals komt boven de slaplantjes als mini-serre, in de bodem wordt een gaatje geboord zodat ze kunnen worden gebruikt als plantbekertje en het middenstuk is een slakkenring die rond kool wordt geplaatst.10€
- Joghurtbekertjes worden in stukjes geknipt en dienen als naamplaatje voor in het tuintje.5€
- Op de stopcontacten zit een radiobestuurd zendertje waardoor sluipverbruik wordt uitgeschakeld.100€
- Versleten of defecte fietsonderdelen worden gedemonteerd, de bruikbare delen worden hergebruikt. ?
- Touwtjes worden gespaard en hergebruikt, net als binddraadjes.2€?
- Oude hemden worden gerecupereerd als vod.?
- Restjes wijn, niet uitgedronken glazen of bodempjes worden gerecupereerd en daarvan wordt wijnazijn gemaakt.5€
- Alle groenafval en koffierestjes gaan in het compostvat.?
- Toiletten worden gespoeld met regenwater, ook de planten worden hiermee bewaterd.150€
- De auto wordt meer en meer vervangen door de fiets.2500€
- Lampen werden vervangen door zuinige alternatieven.50€
- Apparaten worden uitgeschakeld aan het stopcontact met een schakelaar om sluipverbruik te mijden. Op gemakkelijk bereikbare plaatsen.10€
- Plastic en kartonverpakkingen worden van elkaar gescheiden, ietwat stevig karton wordt gebruikt om de kachel aan te maken, net als verpakkingen van suiker (restjes bevatten energie !)?
- We gebruiken een brooddoos ipv alufolie of plastic zakjes.10€
- We kiezen voor de herbruikbare boodschappentas ipv plastic zakjes.10€
- We gebruiken voor al zakdoeken van textiel ipv tissues.10€
- We maken gebruik van promoties als een veel gebruikt product in aanbieding is.500 à 1000€
- Onze voorraad werkt volgens het Fifo-systeem. De kinderen halen (na het te vragen) verse producten uit onze 'winkel'. We heten onze berging ook 'de winkel'.
- We vermijden impulsaankopen door maar 2x per maand naar het warenhuis te gaan. 500€
- Etensrestjes van de vorige dag worden de volgende maaltijd of 's anderendaags opgegeten.250€
- Oud brood gaat naar de kippen van oma, in ruil krijgen we eitjes terug.75€
- Plantjes worden geruild met mijn vader.25€
- Gebroken materiaal of defekte dingen worden zo snel mogelijk hersteld om nog grotere schade te vermijden.?
- De auto verversen van olie doen we zelf, alleen voor de ingrijpende werkzaamheden gaan we naar de garage (of als de veiligheid in het gedrang zou kunnen komen.)100€
- We kiezen voor zomer- en winterbanden omwille van de veiligheid en slaan de wielen zelf op. We wisselen ook zelf de wielen 2x per jaar. De bouten worden nagetrokken met gekalibreerde sleutel.80€
- Verzekeringen worden om de twee jaar doorgelicht en we kiezen voor de goedkopere alternatieven.200€
- We bekijken geregeld welke ziekteverzekering de beste dekking biedt tegen de laagste prijs. Indien nodig veranderen we van leverancier.300€
- Jaarlijks vergelijken we de prijzen van energieleveranciers.250 à 400€
- We nemen een getrouwheidskaart bij een dieselpomp en krijgen zo korting.12 ct/liter
- We gebruiken de kortingkaart bij Colruyt, Gamma en Hubo. 250€
- We sparen de puntjes bij groentenboer en slager.25€
- Kinderen vragen bij een feestje een waardebon of geld zodat ze één leuk stuk speelgoed kunnen kopen bij een verjaardag in plaats van verrast te worden met 10 prullen van evenveel genodigden.180€
- In plaats van naar de frituur te gaan, doen we geregeld eens frietjes in een puntzakje voor de kinderen. Vinden ze zalig. Wij ook trouwens.50€
- We gaan niet op café of restaurant.(750€?)
- We kopen geen broodjes maar maken zelf ons lunchpakket klaar.1000€ (à3€ per broodje, 00 werkdagen, 2 personen)
- We bakken zelf onze broodjes.0.4€*16/week*40 weken) 220€/jaar
- We bakken zelf brood (365x1€) = 365€
- Soms maken we zelf joghurt.20€
- We hebben een eigen groententuintje.
- We drogen de was aan de waslijn en mijden het gebruik van de droger. 20€
- Ik print documenten voor het werk op het werk. Op kosten van het werk.50€
- We mijden het gebruik van gekleurde inkt en kiezen voor een laserprinter ipv een bubblejet. We gebruiken papier voor minder belangrijke documenten aan beide zijden.50€
- We kiezen voor standaardcomputers en laptops ipv maatwerk.(totaal budget aankoop computers 20€/maand voor het hele gezin)
- We zoeken gratis programma's en freeware ipv dure software.100€
- Sinds kort sta ik zelf in voor de beveiligingsprogramma's en betaal ik niet langer voor dure software (die toch niet altijd goed werkt)50€
- We herstellen onze computers zelf of vervangen ze ipv een beroep te doen op de vakhandelaar. We nemen geregeld back-ups.?
- We downloaden muziek en film voor eigen gebruik ipv naar de bios te gaan.100€
- We kiezen voor een creatieve hobby ipv een geldverslindende hobby. ?
- We beperken onze bankkosten door niet te kiezen voor dure kaarten. Hoe goedkoper hoe beter.?
- We nemen geen overlijdensverzekering of andere flauwekul. We verzekeren ons voor risico's als dat moet. Overlijden is geen risico maar een zekerheid die bijgevolg niet verzekerd hoeft te worden. Overlijden we door toedoen van iemand anders, dan draait die ook op voor de kosten.?
- We zijn donor en hopen dat ook ons lichaam voor een deel gerecycleerd wordt om anderen een beter leven te gunnen (nadat we zelf de pijp uit gingen liefst).
- Het gebruik van mobieltjes wordt beperkt. We kiezen voor de kleinste abo's. Internationaal bellen we met skype. De vaste lijn gebruiken we tijdens de daluren.
- We kochten broodzakken bij een groothandel (1000st) om ons brood langer vers te houden. We hergebruiken de zakken zo lang mogelijk.



Wellicht vergeet ik nog een pak dingen. Misschien kan je ze aanvullen?
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by Lewieke »

Vandaag voor 255€ aan spullen verkocht die ik niet ga missen.

- 6 rack jacks om lading vast te sjorren in vrachtwagen
- 2 aanhangerwieltjes
- 4 bevestigingen voor aanhangerwiel
- 1 transpallet
- 1 blower voor lange jan
User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by DonTor »

Vandaag in een actie 12 kg vlees gekocht voor €60 (= €5/kg).
Alle soorten zijn vleeswaren die we ook effectief graag eten, met uitzondering van de kippenbillen, maar daarvoor staat er nu een Vol-au-Vent te pruttelen op het vuur.

Eveneens is de broodmachine geleverd deze ochtend en kan ik nu toch zelf vers brood bakken met het gemak van een machine (= tijdsbesparing).
De test om -na het falen van onze eerste broodmachine- te bakken in de oven gaf een dubbel gevoel. Het brood was zeer smakelijk, maar het tijdsverlies kon op termijn roet in het eten gooien om verder te blijven bakken.
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by Lewieke »

Nu ook in de krant. Helemaal gratis informatie voor iedereen.

http://www.hln.be/hln/nl/38762/Geld-maa ... oont.dhtml
janc
Posts: 293
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:42 pm

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by janc »

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-hass ... -a3019603/
Iets erover denk ik dan , die kerel zal wel nog een tijdje vrijgezel blijven
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by Peerke »

Lewieke wrote:Nu ook in de krant. Helemaal gratis informatie voor iedereen.

http://www.hln.be/hln/nl/38762/Geld-maa ... oont.dhtml
Freya Priëls uit Boortmeerbeek betaalt: 78,31 euro/maand
Mogelijke besparing: 10,83 euro/maand

78 euro per maand ? Ik heb een simlockvrij ding met een prepaid kaart en ik bel voor 100 euro PER JAAR.

Ik heb analoge tv en ik luister mijn eigen muziek wel en heb dus geen volledig pakket nodig. Internet deel ik met de buurman zijn wifi spot.
Een abonnement kost 60 euro per maand. Ik geef mijn buurman 20 per maand. Besparing: 40 * 12 = 480 per jaar.

Een stamppot maaltijd in de super kost 3 euro. Voor 4 euro maak ik 3 porties. 1,30 per portie ongeveer. Besparing 1,70.

Frisdrank uit blik drink ik nauwelijks meer. Het scheelt me veel geld en veel afval. Met een bus siroop van 2 euro doe ik 2 weken. Waar een blikje gemiddeld 50 cent kost.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by Peerke »

janc wrote:http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-hass ... -a3019603/
Iets erover denk ik dan , die kerel zal wel nog een tijdje vrijgezel blijven
Uhm, kippen in de caravan ???

Het zal wel lekker hygienisch zijn daar ...
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by Lewieke »

Klopt allemaal wat je zegt @peerke. Dit is meer een instructie voor beginners. De meeste dingen die jij doet doen we hier ook :

- water uit de kraan, door de brita, met of zonder siroop
- zelfgebrouwen alcohol
- prepaykaart
- tv en internet hebben we wel natuurlijk
- koken doen we ook helemaal zelf

L.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by Peerke »

Alcohol en wijn of bier brouwen kan ik niet @Lewieke.

Wel ga ik regelmatig naar België om te tanken, bier en shag te halen.
- op benzine scheelt het 20 a 25 cent per liter. Op een halve tank a 20 liter scheelt het 4 euro.
- Een flesje Westmalle tripel kost hier 1,75 en in BE 1,25. Op een krat scheelt het 12 euro. Neem er 4 mee, en 48 euro bespaard.
- een pakje shag kost hier 9,30 en in BE 7,50. Neem 2 sloffen mee. Besparing 48 euro.

Dus op een ritje naar BE geef ik wel wat uit, maar ik bespaar 100 euro aan de NL roverheid.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by Lewieke »

Hier gaan we nog een ietsje verder.

Behoudens de obligate Havanna 1x per jaar, roken we niet.
We rijden diesel en zo veel mogelijk met de fiets. We kiezen het goedkoopste tankstation in de regio.
Westmalle drinken we niet maar we kiezen voor gewone pils of eigen wijn.

Uit eten doen we nog zelden. En geloof het of niet maar we beleven heel wat plezier in ons leven.

L.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by Lewieke »

En soms vergaloppeer je je. Ik heb dus een tafeltje nodig. Vond een geschikt dingetje op 30km hier vandoor voor 10€. Daar aangekomen blijkt de geit die het verkoopt niet aanwezig, ondanks een duidelijk afspraak.

Vandaag vond ik er weer eentje. Ik ging het ophalen en betaalde 10€. Thuisgekomen blijkt het ding wel stevig maar ook behoorlijk doorleefd. De randen waren beschadigd en daarom waren er stoflatjes op genageld. Ik heb de beschadigde randen dan maar afgezaagd, het hele ding geschuurd en morgen krijgt het een likje verf. Het is nog verzameld met houten pennen. Ik schat dat het ding ongeveer een eeuw oud is. Uiteindelijk heb ik er een hele middag plezier aan gehad, de restjes in de kachel gekieperd, en ik vond nog wat verf die er wel bij past.

Al bij al vind ik dat het ding wel karakter heeft en ondanks het extra werk ben ik toch blij dat ik het heb. Voor een prikje.

L.
User avatar
Jobs
Posts: 783
Joined: Sun Nov 01, 2015 10:14 am

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by Jobs »

Wij maken ons eigen bier. (blikbrouw dat nog wel)
We rijden op plantaardige olie met in de winter aanlenging met belgische petroleum type C.
We stoken minimaal op aardgas. Af en toe de bullerjan aan (hout, bruinkoolbriket).
We werken 1 dag per week zonder ons te verplaatsen.
We scheiden ons afval. (papier/karton, plastic/metaal, glas en de rest)
We sparen (deels) in edelmetaal.
If you don't believe me or don't get it, I don't have time to try to convince you, sorry.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by Lewieke »

Vandaag wordt de tuinafvalbak opgezegd. De prijs is -alweer eens- gestegen tot 123€ per jaar. Ik heb nog een plekje gevonden voor enkele compostvaten, die wil ik aankopen tegen 25€/stuk. Met een tweetal extra vaten kan ik weer even verder. In geval van nood kan ik nog altijd een ritje naar het containerpark maken om mijn groenafval daar te kieperen. Dat zal hooguit enkele keren per jaar moeten gebeuren. De investering in 2 bijkomende compostvaten haal ik er in enkele maanden uit maar ze zullen jarenlang renderen.

L.
User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by DonTor »

Wij delen de onze met de buren,
We hebben in principe teveel om te delen, maar te weinig om een volledige bak zelf te vullen.
We wisselen hem om de week af.
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
User avatar
Jobs
Posts: 783
Joined: Sun Nov 01, 2015 10:14 am

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by Jobs »

BIj het ouderlijk huis is de groenbak gratis aan de weg te zetten ter ophaling.
Echter: compost is welkom dus alles wat in de wtee compostbakken kan gaat daar ook in.
Plastic, melkpakken etc worden separaat afgevoerd.
Grof huisvuil gaat mee naar mijn woonplek, daar kan het gratis in de vuilcontainer.
If you don't believe me or don't get it, I don't have time to try to convince you, sorry.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by Peerke »

Kleine besparingen en grote besparingen. Alles telt. Ik kijk bij AH regelmatig in de afprijsbak of er iets tegen 35% van mijn gading bijzit. Dit is op de datum. Vlees en groente gaat dan direct in porties de vriezer in, of worden dezelfde dag geconsumindert. Drinken gaat meestal dezelfde dag op.

Uit eten doe ik niet. Heel soms haal ik eens af.

Liever bak ik thuis.

Voor 3 euro eet ik zeer goed en luxe, waar ik in een restaurant er 12 moet afrekenen. Scheelt toch 9 euro. Is weer 1,5 krat bier ...
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by Lewieke »

https://www.demorgen.be/binnenland/de-v ... -beb1ddcb/

De meeste mensen blijken flessenwater te kopen, wij gebruiken aluminium of herbruikbare drinkbussen al nemen de kinderen ook wel vaker wat kleine flesjes water mee. Thuis drinken we kraantjeswater dat door een Britafilter gaat, de smaak verandert er toch mee. Ik vermoed dat we met 12kleine flesjes flessenwater per week toekomen. Blijkt nu ook dat het hip is, het is maar zoals je het verkoopt. Het is vooral goedkoop.

L.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by Peerke »

Lewieke wrote:https://www.demorgen.be/binnenland/de-v ... -beb1ddcb/

De meeste mensen blijken flessenwater te kopen, wij gebruiken aluminium of herbruikbare drinkbussen al nemen de kinderen ook wel vaker wat kleine flesjes water mee. Thuis drinken we kraantjeswater dat door een Britafilter gaat, de smaak verandert er toch mee. Ik vermoed dat we met 12kleine flesjes flessenwater per week toekomen. Blijkt nu ook dat het hip is, het is maar zoals je het verkoopt. Het is vooral goedkoop.

L.
Ik haal mijn kraanwater ook door een Brita filter en vul er mijn flessen mee. 1 m3 kraanwater kost hier 1,20 ofwel 1000 liter. De prijs per liter is dus 0,1 cent.
Ter vergelijking. 1 liter Spa blauw kost 40 eurocent, dus 400 x duurder.

Wie is er gek ?
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by Lewieke »

1m3 kraanwater, alle heffingen en belastingen inbegrepen kost hier ongeveer 5€.

L.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by Peerke »

Sinds het zwembad geopend is,waar ik een abonnement voor heb, douche ik daar. Ik heb me al maanden niet meer thuis gedouched.
Overigens, los dagkaartje kost 5 euro en een abonnement 51 euro. Ik ben al 60x wezen zwemmen, dus dat is minder dan 1 euro per keer.

Onlangs is mijn vrieskast overleden (2005 gekocht, A klasse). Ik heb nu een andere vrieskast die een A++ is.

Zo heb ik ook een nieuwe smart TV gekocht, ook klasse A++.

Ik denk dat ik dat volgend jaar wel aan mijn tarieven ga merken.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by Lewieke »

Haar knippen.

Tot voort nam mevrouw dit klusje voor haar rekening. Voor het eerst heb ik geprobeerd dit zelf geregeld te krijgen. Het is niet helemaal foutloos verlopen. Dochterlief heeft een paar moeilijker stukjes voor haar rekening genomen. Al bij al is het experiment goed afgelopen. Hoe minder haar je hebt, hoe vaker je naar de kapper moet om het netjes te houden. Deze kleine ingreep levert 200€ minderuitgaven per jaar op.

L.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by Lewieke »

Fietsen.

Dochterlief gaat naar de univ. Gezorgd voor een fiets in de studentenstad, een afdanker waarvan ik na enkele uren sleutelen toch nog iets veiligs kon maken : nieuwe binnen- en buitenbanden, bel, reflectoren, afneembare verlichting, remmen bijgesteld. Totale kostprijs ongeveer 70€, fiets incl.

De fiets voor naar het station te gaan is een aangepaste mountainbike die we al hadden staan en een paar jaar geleden voor een prikje kochten. Dit vermijdt de aankoop van nog een stationfiets. En intussen wordt het materiaal hier doelmatiger gebruikt.

L.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by Lewieke »

IMG_20190303_122013.jpg
Het is nog even wennen aan de nieuwe hoeveelheden die nodig zijn in het huishouden. Er is vooral veel miner voeding nodig. Vanmorgen trok ik een keukenkastje open en ik zagen enkele onbestemde wezentjes met een zestal pootjes rondlopen. Een aanwijzing dat ze ergens in een of andere open verpakking zorgen voor nakomelingen. Vanzelfsprekend is dat geen goed plan en niet hygiënisch. De dader bleek een verpakking 'lettertjes' voor in de soep te zijn, daar maakten ze het gezellig. Het pakje was dan ook al jaren vervallen.

Organisatie van de keukenkastjes dus. Het doel is tweeledig : bederf en ongedierte vermijden én een beter voorraadbeheer. Rekening houdend met de nieuwe situatie : geen budget.

De afgelopen jaren heb ik wel glazen verpakkingen gespaard en afgewassen van honing (en jawel pindakaas), de glazen potten van schorseneren en appelmoes. De kleine hoeveelheden gaan in een bokaaltje met schroefdeksel, de grotere hoeveelheden gaan in de grote glazen potten van appelmoes en schorseneren. In de toekomst moet ik de bokaaltjes maar in de vaatwasser gooien en recuperen om de kleine hoeveelheden droge voeding in te bewaren. Intussen krijg ik een beter idee van de beschikbare voorraad en dat kan dan weer zorgen voor minder verspilling.

Ik blijk een relatief ruime hoeveelheid aan mungbonen, kikkererwten, azukibonen, quinoa, linzen, ... te hebben. Enig idee welke lekkere gerechten je daarmee kan bereiden. Ik sta er wel voor open om af en toe vegetarisch te eten, op voorwaarde dat het lekker kan natuurlijk. Een paar ideeën @wodan?

De voorraadkelder is intussen aangevuld, de meeste basisproducten zijn weer in ruime mate beschikbaar. Die komt als volgende aan de beurt.

L.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
wodan
Posts: 3791
Joined: Wed Oct 14, 2015 3:06 pm
Location: In mijn hamster ren in Vlaanderen
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Werken aan onafhankelijkheid: Ook kleine besparingen zijn besparingen.

Post by wodan »

Ik ben zo geen fan van boon smaak, dus ik kruid dat altijd goed naar eigen smaak. Samen met rijst vormen veel bonen
een compleet eiwitprofiel, wat op termijn belangrijk is indien bonen je hoofdbron van eiwitten zouden zijn...

Eigenlijk kan je bij veel 'gewone' gerechten erwten, bonen en dies meer als extra serveren.
“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.” -- Benjamin Franklin
"Peaceful majority is irrelevant if they do nothing ..." -- Brigitte Gabriel
De twee belangrijkste metalen zijn unaffordium en unobtainium...
We hebben het ongelooflijk goed, maar niemand is nog content. -- E. Geenen.
"The true Soldier fights not because he hates what is in front of him, but because he loves what is behind him." - GK Chesterton.
"Socialism is a shitty idea in theory and an immoral idea in practice" --Ben Shapiro
"We should be one and undivided, equal and free" -- Robin Hood
Post Reply