De Nederlandse Voedingsmiddelentabel.

Hoe zorg je het best voor jezelf en je naasten zowel nu als wanneer het wat minder of zelfs fout gaat.
Post Reply
vheeswijk
Posts: 135
Joined: Tue Oct 20, 2015 8:35 pm

De Nederlandse Voedingsmiddelentabel.

Post by vheeswijk »

Behalve chemicus ben ik ook Delphi programmeur en ik heb met in het verleden bezighouden met het schrijven van applicaties rond de Nederlandse Voedingsmiddelentabel. De Nederlandse Voedingsmiddelentabel en vele andere tabellen zijn te raadplegen op het internet. Men kan dan zoeken naar voedingsmiddelen en zien wat daar zoal inzit aan calorieën (1 cal = 4,18 Joule), eiwit, vet, koolhydraten, vezel, vitamines, mineralen en watergehalte. Deze internet-tabellen schieten echter tekort als we geavanceerd willen zoeken, bijvoorbeeld: "Geef mij alle voedingsmiddelen met meer dan 0,418 KJ (= 0,1 kCal = 100 Calorieën) die bovendien meer dan 10 gram vet per 100 gram voedingsmiddel bevatten". Dat blijkt dan opeens onmogelijk. Hiervoor heb je dan een echte database-applicatie nodig met de bijbehorende tabel.

In deze posting (nieuw draadje) wil ik de preppers community trachten te voorzien in de Nederlandse Voedingsmiddelentabel in verschillende database formaten. Deze zijn te downloaden van mijn website waarin het raadplegen van dit soort voedingsmiddelentabellen uitgebreid wordt behandeld.

Sommigen uit deze community hebben veel ervaring met het werken met databases en beheersen zelfs SQL, terwijl anderen liever werken met een gewone dBase- of Excel-tabel. Beide groepen kan ik voorzien van een geschikte database-tabel in bijna ieder gewenst formaat. U roept maar: Ik wil de tabel voor MySQL, MSAccess, Firebird, Openoffice, SQLite, etc. De kans bestaat dat ik daar voor kan zorgen, vooral voor veel belangstelling.

Voor download staan nu reeds ter beschikking:

Tabel in dBase formaat (ook te importeren in veel andere applicaties)
Tabel in Excel-formaat (2 bladen: autofilter en uitgebreid zoeken)
Tabel in Treepad-formaat (Treepad Lite freeware moet worden geïnstalleerd).

Alle tabellen zijn geZIPt.

Mogelijk zijn er ook forumleden die geen enkele ervaring hebben met databases en willen toch ook van eigen kant-en-klare recepturen de energie, koolhydraten, vetten en eitwitten berekenen. Dat kan. Hiervoor kunt u het Nederlandstalige programma Voedcalc downloaden.
Post Reply