Kweekseizoen 2017

User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Kweekseizoen 2017

Post by DonTor »

Vandaag gestart met het voorzaaien van enkele groentes:

- Tomaten (7 soorten, elk 6 stuks)
- Paprika (2 soorten, elk 8 stuks)
- Peterselie
- Basilicum
- Stevia
- Brocoli
- IJsbersla
- Spruiten (als test)

Ze staan achter glas gericht op het zuiden in een zaaibakje. De temperatuur in het zaaibakje is 25°c als ze niet in volle zon staan, anders gaat deze richting de 28,5°c.
Soms lees je dat het wat vroeg is om nu al te beginnen met voorzaaien, maar ik heb van alle zaden ruimschoots voldoende als back-up voor moest het mis gaan. Anderzijds lees je dat tomaten en paprika's echt wel die tijd nodig hebben om mooi op te groeien.

Vorig jaar probeerde ik reeds de stevia te zaaien, maar deze kwam helemaal niet uit. Ik ben benieuwd hoe deze nu zal reageren.
Het plan met de tomaten is om van elk één in pot te zetten en één in volle grond om op die manier het verschil te kunnen zien. De overige tomatenplanten zijn voor een ruilproject met mede-kwekers.

Terwijl ik hier bezig ben merk ik op dat het raampje van mijn tuinhuis al gans de namiddag in de volle staat. Mss een idee om zaailingen daarachter te plaatsen op termijn (als de temp omhoog gaat)?

Wat is het plan in vergelijking met vorig jaar:

- Ruilen met mede-kwekers;
- Spreiding van de oogst. Vorig jaar kwam ik om in de komkommers gedurende twee weken in de zomer. Daarom wil ik nu (2?)maandelijks een plant opkweken en zo de oogst spreiden over x aantal maanden.
- Er is interesse bij vrienden, buren en collega's om groenten af te nemen. Ik ga er niet op in omdat er met geen woord over de kosten gesproken is. Ze willen blijkbaar enkel ontvangen ;)
- Voor de echte serreteelt hebben mijn schoonouders een grote glazen serre. Ik probeerde vorig jaar meloen in een plastic serre, maar dat mislukte. Ik lever hen de plantjes, zij leveren een deel van de oogst terug.
- Betere ondersteuning voor komkommers en tomaten. Voor de tomaten maakte ik ondertussen ook een ophangsysteem aan een verloren horizontale balk die aan de muur van de buren hangt.
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
User avatar
Jobs
Posts: 783
Joined: Sun Nov 01, 2015 10:14 am

Re: Kweekseizoen 2017

Post by Jobs »

Goed bezig!

Afgelopen jaar aardappels (succesvol) en boerenkool (minder) in de speciekuipen gehad.
Wat kan ik dit jaar proberen dat goed groeit, niet zo bevattelijk is voor instecten enzo en ook wat calorieen oplevert?
Eventueel te combineren met de zaken die je zelf noemt?
If you don't believe me or don't get it, I don't have time to try to convince you, sorry.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Kweekseizoen 2017

Post by Lewieke »

Er is altijd interesse om groenten af te nemen, er is nooit interesse om wat terug te doen. Het telen van groenten doe je niet goedkoper dan aankopen want je hebt behoorlijk wat kosten : zaaigoed, sproeistoffen, bemesting, bewatering, infrastructuur, tijdsinvestering, ... . Als je de rekening maakt kom je net zo duur uit als in de winkel want je hebt natuurlijk volop tomaten als ... de tomaten goedkoop zijn. Alles wat je gaat rekenen is altijd te veel.

Vandaar dat je betere andere stappen onderneemt : ruilen met vrienden die ook een groententuin hebben, ruilen met medepreppers, zelf invriezen en/verwerken, eventueel wecken, ... . Zelf heb ik geen interesse in wecken omdat het toch behoorlijk wat werk is, een vriezer vind ik interessanter. Ik zou er wel een (energiezuinige) bijkopen die me ook zou toelaten om vruchten goedkoop in te kopen en later te verwerken in wijn. Daarvoor vind ik overigens ook snel gegadigden, als er iets voor teruggegeven moet worden, dan mindert het ook behoorlijk snel.

Ik ben alvast kandidaat om plantgoed met je te ruilen. Ik koop ook een aantal plantjes in omdat het toch wat tijdswinst oplevert. Bij Floralux doe ik dat meestal maar uit ervaring weet ik dat ik ook wel vaak te veel koop. Soms zijn de grote verpakkingen ook domweg interessanter.

L.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Kweekseizoen 2017

Post by Peerke »

Vandaag schitterend weer ! Even langs mijn maat geweest die ook met zijn tuin bezig was en wat zaaide.

In navolging daarvan heb ik in 3 bakken op het balkon gezaaid, te weten:
- tuinkers
- rucola
- radijs

En nu afwachten wat het gaat doen.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Re: Kweekseizoen 2017

Post by DonTor »

Goeie start @Peerke.
Het zijn groentes waar weinig tot geen risico aan zijn, top als start dus!
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
Roel
Posts: 276
Joined: Tue Nov 24, 2015 2:34 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Re: Kweekseizoen 2017

Post by Roel »

Hier zijn de vroege aardappelen gepoot, rode kolen, broccoli, tuinbonen, twee soorten sla, twee soorten doperwten en twee soorten kapucijners. Morgen is er weer een dag... :D
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Kweekseizoen 2017

Post by Flos »

@Roel ik ga zeker jou werk niet afbreken. Maar er is een vlaams spreek woord dat zegt dat een boon de mei maand niet mag zien.
Dus de vroegste dag om tuinbonen te zaaien is 1 juni.
Lees , schrijf en prep verder .
Roel
Posts: 276
Joined: Tue Nov 24, 2015 2:34 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Re: Kweekseizoen 2017

Post by Roel »

Beste @Flos, ik ga niet vervelend doen over de Vlaamse gebruiken, maar aangezien een tuinboon bij 5 graden al kiemt durf ik ze in maart te zaaien.Dit soort valt onder het type "paardenboon" en deze is afkomstig uit het midden-oosten. De tuinboon wordt hier echter ook Waalse boon genoemd en ik kan me voorstellen dat die het in Vlaanderen wat moeilijker hebben.... ;)
Maar zonder gekheid, hier in het noorden van Nederland houden we als vuistregel aan dat je slabonen, pronkbonen, snijbonen (Phaseolus soorten) etc. pas zaait vanaf "ol maai" Wat zoveel willen zeggen als 12 mei. Heeft te maken met het veranderen van de Juliaanse- naar de Gregoriaanse kalender, toen opeen 12 dag waren verdwenen. Als je namelijk vanaf die dag zaait komen de bonen ongeveer vanaf 1 juni op.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Kweekseizoen 2017

Post by Lewieke »

Beste @roel

Ik wil ook niet vervelend doen, maar veel import uit het midden-oosten kunnen we hier in Vlaanderen momenteel missen als kiespijn. Mocht je daar niettemin wel interesse in hebben, dan kan ik heel wat exemplaren aanbevelen. Alleen transport uit de zwaarbewaakte gevangenissen is meestal wel een probleem maar volgens mij kunnen we wel wat regelen met de minister van binnenlandse zaken. Waar wil je de levering ontvangen ?

L.
Roel
Posts: 276
Joined: Tue Nov 24, 2015 2:34 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Re: Kweekseizoen 2017

Post by Roel »

Ach..ook kiespijn is een signaal dat er iets niet helemaal in orde is....
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Kweekseizoen 2017

Post by Flos »

Maar goed zo heeft men overal zijn gebruiken. Zo gaan de bonen uit een warm land in het noorden van Nederland heel vroeg de grond in. En in vlaanderen wacht men tot 14 dagen na de ijsheiligen.
Lees , schrijf en prep verder .
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Kweekseizoen 2017

Post by ghostwhiper »

Flos wrote:En in vlaanderen wacht men tot 14 dagen na de ijsheiligen.
In nederland ook.
Overigens kiem ik mijn wietzaad ook pas 15 mei na ijsheiligen, ervaring leert dat dat het beste werkt :)
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
Roel
Posts: 276
Joined: Tue Nov 24, 2015 2:34 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Re: Kweekseizoen 2017

Post by Roel »

@ghostwhiper..Hardnekkig misverstand blijkbaar. Tuinbonen zijn iets totaal anders dan de bonen uit Z. Amerika. Goed, het zijn vlinderbloemigen, maar daar houdt de overeenkomst ook wel op.
Tja. lijkt me niet zo moeilijk, ik zou de "Walen" maar gewoon in maart zaaien....de anderen half mei.
En wil je dat niet, nou dan niet, kan op slot wat mij betreft.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Kweekseizoen 2017

Post by Peerke »

ghostwhiper wrote:In nederland ook.
Overigens kiem ik mijn wietzaad ook pas 15 mei na ijsheiligen, ervaring leert dat dat het beste werkt :)
Gewoon binnen voorkiemen.

Of gewoon in maart, april, mei in de grond stoppen. Het plantje weet zelf het beste wanneer het op moet komen, dus laat maar gaan, dat gaat wel goed.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Kweekseizoen 2017

Post by Peerke »

En vergeet de moestuintjes bij AH (NL) niet !
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Kweekseizoen 2017

Post by ghostwhiper »

Peerke wrote:moestuintjes
De monsantotjes bedoel je?
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Re: Kweekseizoen 2017

Post by DonTor »

Vandaag deel 2 gedaan van de opstart:

- Uit een kapotte tomatenserre knutselde ik een klimrek voor de komkommers en courgette. Dit met de nodige extra ondersteuning, want vorig merkte ik welk grote gewicht van enkele komkommers.
- De bessenstruikjes knipte ik wat bij. De frambozen die ik vorig jaar van @Lewieke kon adopteren heeft ondertussen kleine knopjes gekregen
- De voorgezaaide tomatenplanten zijn afgehard en ondertussen in hun potten gegaan, dit jaar met tomatenspiraal :-)
- Van Pa kreeg ik enkele tomatenplanten van de gemeente die teveel werden aangekocht. Een 10-tal die anders op de container gingen anders
- De helft van de tomaten ging in pot, de andere helft in volle grond
- De paprika's deden het vorig jaar even goed in volle grond als in pot, daarom is het grootste deel in volle grond gegaan om zo minder werk te hebben aan hen.
- De pompoenen gaan dit jaar langs de tuindraad lopen om zo in de lucht te kunnen groeien. eventueel ondersteun ik de vruchten met een oud stuk voetbalnet
- Dit jaar geen pvc serretje. Na de ramp van vorig jaar dat 'ie bij de buren lag samen met de tomatenplanten neem ik het risico niet meer.
- De druivelaar van vorig jaar staat nog steeds in z'n grote pot en begint mooie dikke knoppen aan te maken
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Kweekseizoen 2017

Post by Lewieke »

Vandaag 10 slaplantjes en wat venkel- en enkele selder- en peterselieplantjes. Verder kocht ik nog 3 rabarberplantjes. Totaalkost ongeveer 10€. Dit zal het tuintje een kickstart geven. Uiterlijk dit weekend zaai ik wat eenvoudige dingen. Voor tomaten buiten is het nog te vroeg.

Morgen werk ik de aanpassing van m2 tuintjes af en voorzie ik bewatering. De compostbak zal worden ingewerkt in de tuintjes, wat koeienmest zal voor extra bemesting zorgen.

Je hoort nog wel van de andere aanpassingen. We zijn in elk geval gestart.

L.
User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Re: Kweekseizoen 2017

Post by DonTor »

Vandaag het systeem voor bewatering op punt gezet.
Een watercomputer start nu regelmatig het water geven. Deze stuurt nu ook de druppelaars aan waardoor ook de kleine bakjes met kruiden ed automatisch water krijgen.

Op die manier zullen ook de tomaten in de tomatenserre (die ik toch heb opgezet :-)) correct water krijgen, vorig jaar verliep dit niet zoals het moet en kreeg ik ofwel hele kleine tomaten of barsten ze open door teveel water ineens te krijgen.
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Kweekseizoen 2017

Post by Lewieke »

Tip. In action hebben ze goedkope en goede slangverbindingen van black & decker. Ik heb hier met mijn jongste helper ook de hele dag in de weer geweest om de tuin op orde te krijgen. De eerste sla staat er al ! Vanaf morgen gaan we voluit.

De bron is weer aangesloten op het bewateringssysteem. De zweetdarm die niet goed werkte heeft gaatjes gekregen waardoor hij nu dienst doet als druppelslang. Ik wil dit jaar niet al te veel spullen aankopen.

L.
Roel
Posts: 276
Joined: Tue Nov 24, 2015 2:34 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Re: Kweekseizoen 2017

Post by Roel »

Zaterdag uien en sjalotten geplant. Daar tussen zomer- en winterwortelen.
En ook de knoflook is geplant. Ik laat een aantal knoflookbollen de winter over in de grond zitten die dan nu mooi loof hebben en uit elkaar worden gehaald om weer voor nieuwe bollen te zorgen.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Kweekseizoen 2017

Post by Peerke »

@Roel

Knoflook geplant in de lente geeft vrij kleine bolletjes. Soms is het 1 complete bol, soms zijn het teentjes. De smaak is dan wel weer heel erg goed. Ik ga binnenkort ook een bak met look planten. 2 jaar geleden had ik dat ook gedaan, met succes.

Ondertussen is de radijs en de tuinkers in de balkonbakken boven gekomen. Lekker, verse tuinkers. En over enige weken radijs.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Kweekseizoen 2017

Post by Lewieke »

De voorbije dagen de groententuin klaargezet voor zaaien. Ze geven slecht en koud weer uit, dus ik wacht nog een paar dagen met zaaien, tot het vriezen voorbij is. Een paar dingen die ik in orde bracht :

- bewatering aangebracht, bewateringscomputer geïnstalleerd, slangen geplaatst.
- bakken aangepast en structuur op orde gebracht
- plantjes gekocht om de tuin binnen enkele dagen een kick start te geven

Een paar uitvindingen :

- van oude spouwhaken die hier al 20 jaar op zolder liggen heb ik met wat werk ankerhaken gemaakt voor mijn bewateringsslangen. Het enige wat hiervoor nodig was, was de bankschroef en wat geduld.
- van oude 'zweetslangen' die eigenlijk niet voldoende water afgeven heb ik druppelslangen gemaakt door er op regelmatige afstanden gaatjes in te prikken. Ook oude tuinslangen heb ik op die manier aangepast.

Ik heb nog wat bewatering te weinig, daarvoor wil ik in Action nog enkele slangen van 20m halen en ze op dezelfde manier bewerken zodat mijn bomen en struiken voldoende water krijgen en dus ook mooie vruchten kunnen geven. De Black&Decker koppelstukken zijn er ook erg goedkoop, ook daarvan breng ik nog een tiental sets mee.

Verder wil ik nog een extra bewateringscomputer aanschaffen om de volledige tuin automatisch te bewateren.

Om water te besparen zal ik niet meer met sproeiers werken maar met druppelslangen. Hiermee hoop ik de gedeelten die niet voor de moestuin geschikt zijn droger te maken zodat slakken minder gedijen. Voor de slakken heb ik dit jaar biologische korrels gekocht. Ook mijn voorraad sproei- en bemestingsstoffen heb ik aangevuld.

L.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Kweekseizoen 2017

Post by Lewieke »

Vandaag een hobbytuinder gevonden die een aantal aspergeplanten wil verkopen tegen een zacht prijsje! Hiermee win ik heel wat tijd bij het telen van asperges. Zonet 20 planten gekocht à 0.5e/st.

L.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Kweekseizoen 2017

Post by Lewieke »

Om het voorzaaien wat sneller te laten verlopen, terwijl toch minder weer wordt uitgegeven, kocht ik online een verwarmde zaaimat. Zo kan ik in mijn 'mancave' zaaien zonder in huis een zaaibakje te moeten zetten. Het ding verbruikt ongeveer 30w per uur, dus een 750w per dag. Dat vind ik aanvaardbaar, rekening houdend met de snellere kiemtijd van de tomaat en paprika en vooral physalis.

L.
Post Reply