Kweekseizoen 2019

Post Reply
User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Kweekseizoen 2019

Post by DonTor »

Vandaag tijd genomen om actiestap 2 van de het winterwerk in de moestuin te doen.
Via Tuinhier krijgen wij in de volkstuin een levering van kokosvezels. Deze maken de grond losser, houden het vocht beter vast en werken als bodembedekking tegen onkruid.

Zoals in een ander draadje vermeld kies ik dit jaar voor een andere (betere?) strategie.
Alles gaat in rijen ipv in blokken om eenvoudiger te kunnen werken en passeren. Ook gaan de trage groeiers op de volkstuin en de "gevoelige zieltjes" in de achtertuin.
Winter 19_1.jpg
Ik heb dus in totaal 8 rijen hebben van 1 op 3 meter. In het midden een pad van 1 meter in de breedte en tussen de rijen een 30cm om te kunnen passeren. Aan de achterzijde voorzie ik nog een klein padje van 20cm om rond te kunnen.
Zoals jullie zien is er ook draad gespannen aan de achterzijde en de zijkant waar frambozenplanten langs lopen. Aan de achterzijde van de foto zie je een afbakening van de gracht omdat er vorig jaar extreem veel onkruid en gras uit de gracht gekropen kwam.

De afgedekte hoop die je ziet is de compost van thuis die klaar ligt om later te gebruiken.
De rozemarijn-plant rechts vooraan zal verplaatst worden naar de gezamenlijke kruidentuin, deze neemt teveel plaats in beslag tegenover de hoeveelheid die we gebruiken.
Winter 19_2.jpg
Vooraan zie je nog de winterbloemkool en prei van dit jaar staan.

Ondertussen ook een "moestuinplan" gemaakt met de trage groeiers (eerste beplanting/tweede beplanting):
- Aardappel/boerenkool
- Spruiten/knoflook
- Meloen/stengelui
- Paprika
- IJsbergsla
- Ui
- Knoflook (huidige groei)
- Knolselder
- Winterprei


Edit: Zoals jullie kunnen zien op de foto is het perceel naast me opgeruimd. Ik krijg een nieuwe buurman die al op het complex zat. Een man die leeft in z'n moestuin en me reeds tig tips heeft gegeven en zelfs een handje helpt om technieken voor te tonen. De onkruidkwekende buurman van vorig jaar is bedankt voor bewezen diensten ...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Re: Kweekseizoen 2019

Post by DonTor »

Actiestap 3: Het correct opstellen van een belichte zaaibak.


Vandaag is kabouter klus uit z'n winterslaap gekomen. Zoals jullie misschien wel nog weten heb ik in het verleden aquaria gehad. Die vragen een specifieke belichting en het idee om met belichting de opgroeiende planten wat te helpen is nooit echt uit m'n hoofd weg geweest.
Vandaag dus opnieuw aan de slag om het project die enige tijd geleden eens probeerde nieuw leven in te blazen.

Indertijd had ik me niet voldoende geïnformeerd over wat licht nu precies is en wat het juist doet.
Ik heb info ingewonnen bij iemand die een bedrijf heeft die groenten op matten kweekt. (juist ja, in de moderne landbouw komt geen spatje aarde meer te pas, indien interesse wil ik daar wel wat meer over zeggen).
Die mens heeft me uitgelegd hoe z'n boel belicht is om in de donkere maanden opbrengst te hebben.
Mijn bedoeling is niet om jaarrond tomaten te kweken, wel om de zaailingen wat steun te geven en zo eventueel een stap voor te kunnen zijn.

Ik had hier nog een armatuur liggen voor TL-verlichting en heb vandaag aangepaste TL lampen gekocht (te koop in iedere aquarium-zaak).
Het merk Sylvania maakt TL-buizen voor tropische en rif-aquaria.
Ik heb gekozen voor 2 tl buizen van elke 10.000 Kelvin EN met een hoge emissie in het rode en blauwe lichtspectrum.
Lamp.JPG
Lamp met kap.JPG
Het lichtspectrum van deze lampen zit bij fel zonlicht:
Wat-is-kelvin.jpg
Een simpel systeempje met houten latten om de lamp op de bak te zetten en erop gezet.
De bak zelf is een bloembak op poten die ik kreeg van m'n moeder die aan de binnenzijde is bekleed met piepschuim die dicht gekit is. De piepschuimplaten zijn, net als de latten waar ik de "houder" mee maakte, gerecupereerd van de verpakking van een koelkast.
Bak.JPG
Bak met lamp.JPG
kostprijs van het totale project: € 13

Op de houder voor de lamp komen nog haakjes om de lampen op een ketting te kunnen hangen. Op die manier kunnen ze eventueel voor een groter oppervlak gebruikt worden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Re: Kweekseizoen 2019 (update herfst)

Post by DonTor »

Het grootste deel van het kweekseizoen zit er op. Naast nog wat pompoenen die liggen te rijpen in de moestuin en enkele paprika's en tomaten.
Dit jaar kan ik spreken van een geslaagd seizoen op mijn kleine oppervlaktes

Oogst 2019
- 30 kg tomaten (zowel kers- als gewone)
- 5 kg paprika's (2 planten)
- 40 kg aardappelen (wat klein uitgevallen, mr perfect te bereiden zonder te hoeven schillen)
- wortelen in overvloed
- 10 kg prei
- 20 lookbollen
- paar kg uien
- 4 bloemkolen (was eerste keer, mss laatste keer?)
- 20 pompoenen (beetje foute berekening gemaakt :roll: )
- wat klein materiaal die links en rechts is tussen geplant
- 15kg bessen

Ideeën 2020
- kolomstam fruitboompjes zoals op onderstaande foto in de eigen tuin plaatsen tegen de afscheiding. Op de foto lijkt het mee heel optimistisch qua hoeveelheid, mr ik heb geen ruimte om bomen te plaatsen en de bomen op het moestuincomplex werden jaren niet onderhouden waardoor geen geen oogst mogelijk is.
fruitboom kolom.jpg
- Doorkweek door de winter heen, dichter op elkaar (net onder de minimale plantafstanden) om meer te kunnen kweken op dezelfde oppervlakte. 't is een kwestie van rendement natuurlijk. Als ik nu schoffel tussen 5 of 8 planten maakt geen verschil.

- Meer spreiding in het zaaien (bijvoorbeeld: elke 2 weken een rij wortelen zaaien zodat er langer gestrekte oogst mogelijk is en niet alles in één keer komt.)

- Het kweken in rijen is naar mijn bevinding makkelijker in onderhoud. Verder in rijen dus ipv in "blokken"
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
Post Reply