Eva's kweekseizoen 2019

Post Reply
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Eva's kweekseizoen 2019

Post by EVA »

Oud zaad.

al sinds ik tuinier verzamel ik ook al zaden.(zo'n 40 jaar dus!)
soms gaat dat goed, soms wat minder.
vooral kruisingen zijn een probleem.
vooral kool heeft de vervelende neiging om met alle ''onkruiden'' te kruisen...
de vreemdste kruisingen heb ik al gehad.
maar er is één kruising die ik heel prettig vind.
het is een soort rood/groene boerenkool met vrij gladde bladeren.
hij groeit een beetje als een palmkool.
hij heeft maar twee lastige puntjes; hij is niet altijd gelijk van grootte en hij komt overal op.
wel erg smakelijk.
ik heb zaad van deze kruising die al van 2011 is en die is nog steeds kiemkrachtig!

Vandaag alle oude zaden gesorteerd.
dit jaar moet ik veel bonensoorten planten om aan nieuw zaad te komen.
ook de tomaten, aubergine en peperzaden zijn aan de beurt.
die had ik ook al veel te lang laten liggen. hiervan zitten ook zaden van 2011 tussen.
die gebruik ik niet meer denk ik :?
ongeveer 45 soorten peper, 10 aubergine en 25 soorten tomaten zaad overgehouden.
alles word gezaaid.
voor de pepers gebruik ik de deno-methode.
(in een vochtig koffiefilter in een zakje) in de tv kast. daar is het altijd boven de 25 graden.
de meeste peperzaden hebben die temperatuur nodig.
als ze gekiemd zijn haal ik ze uit het filter en plant ik ze in een tweede/derdehands plastic bekertje met een zakje erop.
dan komen ze onder de tl lamp.
zodra ze het zakje omhoog duwen dan gaat het zakje er vanaf (niet in één keer)
als ze te groot worden voor de bekertjes dan gaan ze in vrij grote potten.
de mooiste, sterkste plantjes houd ik zelf en plant ik in de serre, op de tuin of blijven in de pot in de achtertuin.
de rest verkoop of ruil ik.
met de tomaten doe ik hetzelfde maar dan zonder de deno methode.

het is nu ook tijd om ui en prei te zaaien.
die zaai ik in grote vierkante potten en zet ik in de kweekkamer (ongeveer 20 graden)
zodra ze goed boven zijn gaan ze in de koude serre. (als het niet heel koud is)

ook de koolsoorten zaai ik nu al maar die gaan meteen in bakken in de koude serre.
die komen vanzelf boven als het er een graad of tien is.

morgen alles zaaien dus...drukke eerste dag!
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: Eva's kweekseizoen 2019

Post by SurfEasy »

En @EVA komt er al wat op van de zaailingen?
Nog te koud denk ik.
Hoe verreik jij de grond om krachtige producten te verkrijgen.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Eva's kweekseizoen 2019

Post by Peerke »

SurfEasy wrote:En @EVA komt er al wat op van de zaailingen?
Nog te koud denk ik.
Hoe verreik jij de grond om krachtige producten te verkrijgen.
Verrijk...

Brandnetelgier is een goeie meststof. Bijna gratis zelf te maken, maar het meurt als de hel ...
Lies live on, and the truth is the victim.
Bazzym
Posts: 61
Joined: Wed Jul 04, 2018 10:21 am

Re: Eva's kweekseizoen 2019

Post by Bazzym »

Zijn hier wel heel erg Eva d'r draadje aan het kapen m.b.t. de brandnetelgier, maar ik gooi altijd een handje lavameel bij de gistende brandnetels en dan stinkt het beduidend minder!
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Eva's kweekseizoen 2019

Post by EVA »

Bazzym wrote:Zijn hier wel heel erg Eva d'r draadje aan het kapen m.b.t. de brandnetelgier, maar ik gooi altijd een handje lavameel bij de gistende brandnetels en dan stinkt het beduidend minder!
buiten gebruik ik idd brandnetelgier mét lavameel.
anders stink je de tent uit...
ook gebruik ik smeerwortelbladeren.
en ik verbrand ook het gedroogde onkruid en afgestorven bovengrondse plantendelen zoals van maisplanten.
de as is fantastisch voor de wortelgroenten.

thuis gebruik ik een mengsel van bier met wat mineralen en/of koemestkorrel'thee''
maar dat krijgen de zaailingen pas zodra ze twee echte blaadjes hebben.
anders is de toevoeging te sterk en verbranden de kleintjes...

Hier zijn er al een aantal peper zaden boven.
die kweek ik binnen dus kou is geen probleem.
sommige van mijn zaden zijn duidelijk te oud en sommige zijn beschimmeld. jammer maar had ik al verwacht.

nog niet álle zaden zijn gezaaid. alleen de 'moeilijkere soorten die veel warmte nodig hebben zitten in de potjes(op de deno wijze)
morgen gaan de simpelere soorten zoals de cayenne en verse madame Jeanette in de potjes.
ook de tomaten staan al klaar om gezaaid te worden maar die hoeven nog zeker twee weken nog niet.
de cannabis en tabak staan klaar en moeten deze week gezaaid worden.

de kolen staan al in de koude serre maar zijn nog niet boven.
ik heb mijn achtertuin op het noorden en de zon komt pas 1 maart pal op de serre te staan.
voor die tijd zullen ze wel al boven zijn.

deze week zaai ik ook de uien en de prei voor. deze komen ook in de serre.
ik zit te twijfelen of ik de zaden van vorig jaar gebruik of ik nieuwe haal....ui en prei zaden zijn het best vers.
de kiemkracht van deze zaden neemt snel af.

inmiddels de pootaardappelen gecontroleerd. zien er geweldig uit.
geen rot, geen vorstschade. super.
ik heb veel te veel denk ik. die geef ik aan de buurtuinders.

op de tuin heb ik inmiddels spinazie in een broedbak gezaaid.
spinazie kan wel tegen wat lage temperaturen, zelfs tegen vorst.
eventueel kan ik ze wat sneller boven laten komen door fleese op de aarde te leggen of plastic over de bak te spannen.

Vandaag de appelbomen (twee golden delicious en een Elstar) nog gesnoeid. ze zijn weer onder de verplichte 2 meter hoog.
het is elke keer weer een zielig gezicht....toch geven ze elk jaar een prima oogst!
vooral de elstar. het boompje verbaast me elk jaar weer.

Door omstandigheden ben ik laat met het verplaatsen van de aardbeien maar daar ga ik morgen mee bezig.
het bed is al gereed dus ik hoef ze alleen maar over te plaatsen. meteen koemestkorrels in het plantgat.
Ik wil graag ook een wat vroegere oogst dus ik heb vorig jaar al een tiental planten in een koude bak geplant.
eens zie of dat werkt.

ook de kaardebolwortel en de heemstwortel moet nog geoogst worden.

vorig jaar is er een pruimenboom (Victoria) overleden. die moet er nog uit (daar roep ik even hulp bij in)
er komen twee boompjes voor terug, namelijk een appelboompje (granny Smith) en een perenboompje (Gieser wildeman)
die heb ik gekregen maar ze moeten nog wel uitgegraven worden.
ik hoop trouwens wel weer een Victoria te krijgen want ik vind ze erg lekker.
beter dan mijn Opal. die gebruik ik eigenlijk alleen voor jam en smooties.

ook ging het vorig jaar erg slecht met mijn kruis en aalbessen.
de dooie haal ik eruit en ik haal wat nieuwe. ze komen allemaal op een wat schaduw rijkere plek.
een paar meter naast mijn grote pruimenboom (opal)
maar daar moet ik nog wat kweekgras(veter) uit wieden en dat is nogal een rotklusje...
het moet binnenkort maar ik zie nog wel even of het deze week wel lukt.
Bazzym
Posts: 61
Joined: Wed Jul 04, 2018 10:21 am

Re: Eva's kweekseizoen 2019

Post by Bazzym »

Lekker bezig in elk geval weer, snoeien heb ik afgelopen dagen gedaan, ben nu af en toe rustig wat aan het fijnknippen, de dunne twijgjes van het hout en de takken in stukken van 20-30cm leg ik te drogen. Als ik vlees of vis ga roken gebruik ik graag wat fruit hout voor de aroma's maar die moeten (net als haardhout) eerst een jaar of 2 goed drogen.

De aardbeien verbazen mij een klein beetje, vroeger als kleine jongen leerde ik van mijn opa dat je aardbeien diende te verpoten als de laatste vruchten er net vanaf waren, augustus/september, maar in de winter als de plant stil staat gaat klaarblijkelijk met de aardbeien ook goed?
Weet je toevallig welke rassen je hebt staan? Ik heb Karona en Ostara staan, de Ostara levert beduidend meer vruchten op maar de smaak van de Karona is wel echt beter.
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: Eva's kweekseizoen 2019

Post by SurfEasy »

Hoi @Bazzym, vroeger waren we gek op aardbeien maar tegenwoordig zijn ze niet meer te pruimen zeker van de supermarkten.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Eva's kweekseizoen 2019

Post by EVA »

Bazzym wrote:Lekker bezig in elk geval weer, snoeien heb ik afgelopen dagen gedaan, ben nu af en toe rustig wat aan het fijnknippen, de dunne twijgjes van het hout en de takken in stukken van 20-30cm leg ik te drogen. Als ik vlees of vis ga roken gebruik ik graag wat fruit hout voor de aroma's maar die moeten (net als haardhout) eerst een jaar of 2 goed drogen.

De aardbeien verbazen mij een klein beetje, vroeger als kleine jongen leerde ik van mijn opa dat je aardbeien diende te verpoten als de laatste vruchten er net vanaf waren, augustus/september, maar in de winter als de plant stil staat gaat klaarblijkelijk met de aardbeien ook goed?
Weet je toevallig welke rassen je hebt staan? Ik heb Karona en Ostara staan, de Ostara levert beduidend meer vruchten op maar de smaak van de Karona is wel echt beter.
twijgjes hoeven niet zo lang te drogen hoor. één zomer op het dak in de zon en ze zijn kurkdroog.
kun je een topicje over vlees en vis roken maken? ik ben daar nog niet zo goed in... :D

als de eerste uitlopers van de aardbeien goed geworteld kun je ze verplanten.
ergens in juli/augustus/september is prima.
maar toen zat ik midden in mijn chemo kuur dus vandaar dat ik het nu doe.
de plantjes vinden het niet erg maar je krijgt het eerste seizoen gewoon wat minder oogst als je het in het voorjaar doet.
gelukkig heb ik een bed met tweejarige plantjes en die hebben nog minder last van het verplaatsen dus ik krijg genoeg oogst.
in het bed waar ze nu staan komen de aardappelen.

ik heb een aantal soorten aardbeien:
-een doorbloeier. gekregen van de buurman dus zonder merknaam.
-de Dikke Eva. die heb ik zelf zo genoemd want als je een soort meer dan vijfendertig jaar teelt mag je hem zelf benoemen :mrgreen:
zoals de naam zegt is het een dikke aardbei. als je water geeft als de aardbeien groeien worden het waterbommen.
smaak is niet vreselijk zoet, licht zuurtje erin. echt mijn favoriet.
-de Figaro. geeft veel iets kleinere super zoete aardbeien. kroontje is eenvoudig te verwijderen.
-framboosaardbei. hele sterke plant. smaak is iets anders maar erg lekker. prachtige glanzende vruchten.
-witte ananasaardbei. fijn smaakje, kan lastig zijn om te zien wanneer ze rijp zijn, de vogels komen er niet aan!
-witte bosaardbei. volgens mij een van de lekkerste maar te klein...ze zaaien zichzelf uit. (overal!)
ostara heb ik ook gehad. één van de bekendste soorten.
ook als deze gewaterd wordt vind ik hem (mooi groot) maar vrij smakeloos. klein zijn ze prima.


Vandaag wat uitgezaaide kruiden op de goede plek gezet.
venkel, wilde oregano en de citroenmelisse. ik kom ze overal op mijn tuin tegen.
helaas zaait de 'bronze' venkel niet uit zichzelf uit.

tuinzuring, wortelpeterselie, pastinaak en selderij geoogst.
de tuinzuring zat vandaag door de sla, de rest gaat door de soep.
Bazzym
Posts: 61
Joined: Wed Jul 04, 2018 10:21 am

Re: Eva's kweekseizoen 2019

Post by Bazzym »

@Eva
Leuk om te lezen dat je zoveel verschillende soorten kweekt, wij zijn niet zulke grote liefhebbers van rood fruit, meer groente snoepers.

Topic over het roken van vlees en vis zal ik eens over na denken, de basis is redelijk te behappen maar met vlees heb je het risico als je dingen fout doet op botulisme en dat wens ik niemand toe dus daar mag ik dan wel een mooie waarschuwing bij plaatsen en ik twijfel of ik echt recepten moet willen verspreiden via het forum..
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Eva's kweekseizoen 2019

Post by EVA »

Bazzym wrote:@Eva
Leuk om te lezen dat je zoveel verschillende soorten kweekt, wij zijn niet zulke grote liefhebbers van rood fruit, meer groente snoepers.

Topic over het roken van vlees en vis zal ik eens over na denken, de basis is redelijk te behappen maar met vlees heb je het risico als je dingen fout doet op botulisme en dat wens ik niemand toe dus daar mag ik dan wel een mooie waarschuwing bij plaatsen en ik twijfel of ik echt recepten moet willen verspreiden via het forum..
ik had nog veel meer soorten...gewoon, om uit te proberen.
net als munt. had ik ook veel verschillende soorten van. nu nog 5 over.

Als je het recept plaatst met duidelijke waarschuwing is het prima dacht ik.
ik heb hetzelfde met wecken. het kan prima maar er is altijd een kans op botulisme.
in mijn gezonde jaren heb ik een twee keer een aanvaring gehad met botulisme (zwemmen in open water en aanraken van dode dieren)
het enige wat ik er van kreeg was een paar dagen slecht slikken en praten, misselijkheid en racekak.
het risico is groter bij kinderen, ouderen en verzwakte/zieke mensen.
hoe dan ook, het is zeeer zeldzaam!
veel mensen maken zelf in of roken en drogen vlees en toch is het hier al jaren niet meer voorgekomen.
het is dus voor een groot deel bangmakerij.

quote van het RIVM:
Botulisme komt wereldwijd voor, maar veroorzaakt slechts zelden ziekte. In 2000 waren er twee meldingen van infantiel botulisme (type B toxine, geassocieerd met honing) en één van voedselgerelateerd botulisme (vleesconserven uit Polen). In 2008 was er een cluster van 7 patiënten gerelateerd aan een minicruise in Turkije. Twee baby’s, van 2 en 4 maanden oud, ontwikkelden infantiel botulisme in 2012. Eén van beide baby’s had honing gehad, bij de andere kon de bron niet gevonden worden. In 2013 tot en met 2015 zijn er geen meldingen van botulisme geweest. Uitbraken onder dieren worden regelmatig gezien maar zijn nooit gerelateerd aan menselijke gevallen.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Eva's kweekseizoen 2019

Post by EVA »

poeh, lekker moe :mrgreen:
hele middag op de tuin geweest.
het is lastig om me te realiseren dat ik (nog) niet zo sterk ben.
spitten of graven zit er eerst nog niet in...
over een week of twee wil ik toch wel graag een tegelpad aanleggen.
en om mijn verhoogde wortel bed wil ik graag rechtopstaande tegels plaatsen.
ik denk dat ik daar maar een paar dagen over doe 8-)

De aardbeien zijn eindelijk allemaal over.
daarna begonnen aan een oud veldje met aardbeien wat vorig jaar al geruimd moest worden...
mijn vermoeden werd bevestigd, er zitten muizen in dat bed. :evil:
mooi met de frees erover dus :shock:
Nah, eerst maar eens al de oude planten er uit halen, dan zien we wel verder.

De grond (klei) is behoorlijk droog! nog nooit zo meegemaakt zo vroeg in het jaar.
in principe zou ik zelfs kunnen frezen...niet normaal.

Toen het donker werd een paar hoopjes met droge stengels etc verbrand.
de as is goed voor de wortelontwikkeling.
mooi excuus maar eigenlijk vind ik fikkie steken gewoon leuk :mrgreen:

De pepers kiemen maar de blaadjes hebben niet de kracht om uit de zaadjes te komen.
jammer maar ja, wat wil je, de zaden waren ook al acht jaar oud.
enkele sier soorten zijn wel goed gekiemd maar daar heb ik mijn twijfels over.
vandaag wordt er nog een batch zaden gezaaid. die zijn maar vier jaar oud. we zien het wel.
de madame Jeanette en de cayenne kiemen wel helemaal. die zaden waren ook van vorig jaar.

Bij de Aldi een starters pak champignons gehaald.
ik heb wel eens vaker paddenstoelen gekweekt maar van de Aldi?
ben zeeeer benieuwd of het wat wordt!
ik houd jullie op de hoogte :D
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Eva's kweekseizoen 2019

Post by EVA »

vandaag heerlijk vrijaf genomen.
gisteren eindelijk de tegels om het verhoogde bed gedaan.
ik ben erachter gekomen dat het bed (vol) zit met heermoes. dat wordt dus spitten en zoeken...
een klote werkje wat zeker een paar dagen kan duren.
de wortelen, wortelpeterselie, pastinaak etc moeten dus nog even wachten voordat ik ze zaai.

moet nog wat paden tegelen, hopelijk heb ik nog genoeg tegels.
bijna mijn hele tuin is nu onkruidvrij en omgegooid.
volgende week gaat de buurman een paar bedden frezen.

mijn neef wil graag een kasje voor me bouwen. mag van mij!
het wordt een twee meter hoge boogkas van hout, plastic en metalen bogen.
hij mag volgens de tuinregels maar klein zijn. 5 bij 2.50 meter.
toch leuk voor wat tomaten, komkommers en misschien een paar pepers.

de aardappelen staan er al in, netjes op ruggen.
de spinazie was mooi opgekomen maar de slakken hadden erge honger.
maar even opnieuw zaaien en wat eco slakkensnoepkes strooien.

nieuwe aalbessen geplant, twee zwarte en een rode.
nieuwe gele frambozen gekregen, die gaan morgen de grond in.
de boompjes die ik heb gekregen staan nog op hun oude plek, die verplaats ik pas in de winter.
mijn jostabessen zijn enorm geworden! ik zal eens kijken of je ze gemakkelijk kan afleggen.
wet kruisbessen gaat dat heel eenvoudig, vorig jaar een wat lange tak naar de grond gebogen,
een spit erop gezet zodat ie op de grond blijft, beetje aarde erover, klaar!
nu ik eraan denk, die zou ik nu eigenlijk ook wel kunnen verplaatsen.

thuis staan de tuinbonen voor te weken. het zaad moet weer vernieuwd worden.
ik vind tuinbonen eigenlijk niet zo lekker maar het is voor mijn prepperszaden voorraad. :-)
ook de doperwtjes staan te weken.
ik ga ze vanwege de komende kou gewoon thuis voorzaaien. hebben ze het in ieder geval warm.

peterselie, snijselderij en nog wat kruiderij staan in de koude kas te kiemen. zal niet lang meer duren...
de koolplantjes zijn al boven, zien er goed uit. misschien wat koemestkorrel erbij...
de rest van de zaden gesorteerd op plantengroep en maand.
bonen en mais gaan altijd als laatste in de grond. ze komen in de gefreesde bedden.

de (oude) tomatenzaden zijn enthousiast bovengekomen. ik heb nu dus veeeel te veel plantjes.
ik heb iedereen in mijn familie al plantjes beloofd.

mijn pepers zijn minder goed gekiemd.
enkele leuke soorten maar vooral de adjuma en madame jeanette zijn in grote aantallen gekiemd. ook prima hoor :-)
in mijn buurt een aantal surinaamse mensen die graag wat van me willen overnemen.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Eva's kweekseizoen 2019

Post by EVA »

de yacon naar binnen gehaald zodat ie wakker kan worden.
ze zijn erg droog, hopelijk komen ze nog boven.

de erwtjes en tuinbonen in gerecyclede plastic bekertjes geplant.
de bekertjes haalde ik bij het buurthuis. gewoon afwassen en op de tuin gebruiken voor evt. gasten.
daarna twee keer (of meer) gebruiken om te verpotten en te zaaien.
er worden nu kartonnen bekertjes gebruikt. ik vraag me af of die een beetje te recyclen zijn...

nog wat kruiden gezaaid.
vooral snijselderij kan ik goed gebruiken.
waar ik teveel van heb, heb ik afnemers voor
dat levert niet veel op maar ik kan er wel weer wat nieuwe zaden soorten van halen.

even een grondzeef in elkaar geflanst.
het hokjesgaas had ik gekregen, het hout kwam van de grof vuil dag...
dus het heeft me alleen de schroeven gekost.

ik heb nog een Eucalyptus struikje gebietst.
nog wel googelen of ik deze soort kan gebruiken in mijn bad cosmetica.
waarschijnlijk zal ik hem in de winter moeten beschermen voor de kou.
nog even over inlezen...

de champignon kweekset staat nog steeds op me te wachten...
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Eva's kweekseizoen 2019

Post by EVA »

maart en april zijn altijd de drukste tijden in de tuin.
grondbewerking, onkruid, paden opschonen, planten en palen verplaatsen, fikkie stoken, etc...
maar vergeet vooral de voorbereidingen thuis niet!
er gaat nogal wat tijd in plannen, zaaien en verspenen zitten!
gisteren vanaf 8 uur 's avonds tot 3 uur 's nachts bezig geweest.
pffff..... :mrgreen:

Vandaag gestart met het weghalen van de heermoes uit het wortelbed.
ondanks dat ik niet vooruit te branden was heb ik toch wat metertjes doorzocht.
echt een kl#te werkje.
in het wortelbed stonden nog de laatste pastinaken.
mooi dik en 75 cm lang! (size does matter :mrgreen: )
morgen eten we dus pastinaak soep :D

Maar overmorgen eten we asperges! heerlijk.
zo leuk dat ze het hier op de klei nog zo goed doen.
negen jaar geleden een stel klauwen gekocht in Drente. (zandgrond)
en zeven jaar geleden nog een aantal gezaaid.
beide doen het nog steeds prima.
dat had ik zeker van die oude klauwen niet meer verwacht!
in het wortelbed is de grond iets droger en ruller dus ik denk dat ik daar de zaailingen van de asperge ga planten.
jawel, mijn eigen zaailingen van mijn eigen asperges!
ik zal er de komende drie jaar niets van kunnen eten maar toch...eigen kweek!

de pruimenboom (Victoria) waarvan ik dacht dat ie er geweest was staat te bloeien en krijgt her en der nieuwe
uitlopers. hij ziet er uit als een kapstok want ik heb veel dood hout uit de boom gehaald.
maar ja, hij doet het nog...
maar even afwachten hoe het verder gaat.
ik hoop zo dat hij het red. Victoria's zijn volgens mij nog steeds de lekkerste pruimen...
zeker van de klei!
ik weet nog steeds niet wat er nou eigenlijk aan de hand was.
te droog, muizen...wie zal het zeggen?

morgen maar verder met de heermoes.
misschien nog wat paardenbloemen uit het grasveldje onder de grote pruimenboom steken.
ook al zo'n leuk klusje vanwege de boomwortels:? maar ach, dat hoort er ook bij.
hier en daar nog wat vaste planten bemesten en de aardbeienplanten water geven.


De champignon kit staat trouwens ook nog steeds op me te wachten...
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Eva's kweekseizoen 2019

Post by EVA »

De aardappelen zijn boven!
dat had ik nog niet verwacht.
het mooie weer heeft flink geholpen denk ik...

de bloesem van de pruimen, sleedoorn en kers zijn alweer uitgebloeid.
het was een prachtig gezicht. zó uitbundig!
nu bloeien de appelboompjes.

vandaag kruiden gezaaid. snijselderij, bleekselderij, kervel, anijs, dille, koriander en nog eentje die ik vergeten ben.
ook de winterprei en de witte mini uitjes buiten op regels gezaaid.
en een vergeten groente de kliswortel.
ook nog een braam geplant.
en de andijvie, ijssla en paksoi uitgeplant.
de paksoi is vaak lastig...de aardvlooien vinden ze erg lekker.
dus dan zit het blad vol gaatjes. het is dan nog wel eetbaar maar het ziet er gewoon niet uit.
toch maar eens een vlooienstok oid maken...

in de serre is het een en al leven...
de kapucijners, doperwtjes en sugarsnaps zijn in grote getale bovengekomen en zijn bijna klaar om uit te planten.
de grote tuinbonen zijn wat minder enthousiast gekiemd maar dat is niet erg.
ik verbouw ze alleen maar om de zaden te vernieuwen.

ook de kolen zijn al klaar om de tuin in te gaan. morgen of overmorgen...
de winterprei die ik in een pot gezaaid heb is ook goed gekiemd. het ziet er nu uit als een pot gras...
verder zijn de aubergine, komkommer, augurk, pompoen, courgette, basilicum, andijvie, ijssla, botersla,
dille, tuinkers, afrikaantjes, wonderboom etc. etc. ook boven.

inmiddels heb ik alle tomaten en pepers verspeend en bemest.
ze staan er ondanks dat ik ze een keer vergeten water te geven goed voor. :shock:

mijn citroenboompjes hebben de droge zomer en de winter ook overleefd.
ik heb ze schandelijk behandeld het afgelopen jaar maar ik heb ze beterschap beloofd.
én ze hebben er een zusje bij. een sinaasappelboompje!
deze drie blijven altijd in de serre.
buiten heb ik nog een olijfboompje. nog nooit iets aan gekregen...moet toch eens kijken hoe ik dat moet doen.
na een paar goede oogstjaren op de tuin is mijn vijgenboompje niet happy meer.
misschien moet er een nieuwe komen :?

om voor een vroege oogst te zorgen zaai ik gele boterboontjes en groene Saxa boontjes voor in de serre.
over twee weken kunnen ze in de tuin.
dan wordt er ook meteen in de tuin gezaaid. en na twee of drie weken weer.
dat staat garant voor een zomer vol boontjes!
in juli zaai ik een soort die als het kouder wordt nog steeds mooie boontjes zonder roest levert.
alle soorten kan ik invriezen maar ik weck ze liever.
een aantal gaat in de vriezer maar die zijn voor in de soep.

het voorzaaien is nog niet klaar...
om ervoor te zorgen dat ik de hele zomer andijvie en sla kan eten zaai ik deze om de drie weken.
de suikermais, pofmais en de sier-kalebasjes moeten ook nog.
zodra de peulen de tuin kunnen en ik weer plaats heb in de serre!

in de tuin moet ik alleen de pastinaak en de peterseliewortel nog zaaien geloof ik....
Post Reply