zaad uit supermarkt groente

Post Reply
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: zaad uit supermarkt groente

Post by Repelsteeltje »

Wanneer men zuiver zaad koopt, koopt men al snel zaden van groentes die men normaliter niet eet.
Bijkomend voordeel is op deze wijze dat je zo ook alleen zaad verkrijgt van groenten/fruit die je ook echt eet, ondanks eventueel minder van smaak.

Wil je gratis en goed zaad kan je ook naar de lokale moestuin vereniging gaan. Veel tuinders zijn niet moeilijk en delen met gemak zaad en in het voorjaar zelfs plantjes die je alleen maar even hoeft te verspenen.
Ankaps
Posts: 97
Joined: Thu Nov 12, 2015 6:32 pm

Re: zaad uit supermarkt groente

Post by Ankaps »

Hoewel is iedere keer weer hoor dat het zaad uit fruit en groente wat je in de supermarkt koopt niet vruchtbaar is, is het tegendeel waar.
Ik denk dat je dat verkeerd begrepen hebt. Het is ook niet waar, maar dat is ook niet wat over het algemeen geclaimed wordt. Het is niet zaadvast. Evengoed heb je er niets aan, maar dat is niet hetzelfde.
maar als de paprika smaakt, waarom dan niet probeeren om ze zelf te kweken.
Ooit dacht ik dat ook, maar welbeschouwd zijn er alleen maar redenen om het niet te doen:

- het zijn hybride paprika's, planten opgekweekt uit dit zaad geven niet dezelfde vruchten of zijn dezelfde planten als de vorige generatie.
- hybride (supermarkt) groenten zijn soorten die geselecteerd zijn op allemaal eigenschappen waar je zelf helemaal niets aan hebt,
zoals vorm, kleur, grootte, gelijke rijping, specifieke eigenschappen om ze in een kas te kweken etc.
- een goed smakende paprika of wat ook betekent niet een gezondere, in tegendeel het betekend meer vatbaar voor ziekten, plagen en klimaat.

Je pompoen is een uitzondering, als je een biologische pompoen type Hokkaido koopt is deze zaadvast.
Ankaps
Posts: 97
Joined: Thu Nov 12, 2015 6:32 pm

Re: zaad uit supermarkt groente

Post by Ankaps »

Het is net zoals je opoe die kettingrokend de 100 haalt: toeval, een uitzondering, etc.
User avatar
Rodin
Posts: 247
Joined: Sat Nov 07, 2015 9:53 pm
Location: NL
Contact:

Re: zaad uit supermarkt groente

Post by Rodin »

Ankaps wrote:Het is net zoals je opoe die kettingrokend de 100 haalt: toeval, een uitzondering, etc.
Ah, zo ken ik Ankaps weer: brood- en doodnuchter. :twisted:
'Opinions are like assholes. Everybody has one.'

Clint Eastwood (fastest philosopher in the West)
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: zaad uit supermarkt groente

Post by Repelsteeltje »

Ankaps wrote:Het is net zoals je opoe die kettingrokend de 100 haalt: toeval, een uitzondering, etc.
Gedeeltelijk waar. Veel groente en fruit uit de winkel mogen dan wel speciaal geselecteerde rassen zijn, maar het merendeel is niet steriel.

Het zijn vaak wel rassen die mooie eigenschappen hebben voor de kweker en de supermarkt, maar verder vaak rottig zelf te kweken zijn ivm specifieke behoeften van de plant en zijn deze rassen meer uit gesorteerd op uiterlijke kenmerken die de verkoop stimuleren dan dat ze gebruikt worden omdat de smaak zo bijzonder goed is.

Ergo, het meeste zaad kan je gewoon gebruiken, maar verwacht geen topproducten.
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: zaad uit supermarkt groente

Post by Flos »

Ik heb dit ook al meerdere malen geprobeerd. Zaden uit eigen groenten zaden uit gekochte groenten . Soms lukt het soms niet . Meestal zijn de plantjes achter op die van aan gekocht zaad . Hier en daar staat een uitblinker . Vb. Zaden uit een bio courgette uit 2013 heb ik al 2 jaar succes me gehad . Volgend jaar zijn de zaden 3jaar oud . Kan heel wat minder zijn .
Lees , schrijf en prep verder .
Ankaps
Posts: 97
Joined: Thu Nov 12, 2015 6:32 pm

Re: zaad uit supermarkt groente

Post by Ankaps »

Repelsteeltje wrote: Gedeeltelijk waar. Veel groente en fruit uit de winkel mogen dan wel speciaal geselecteerde rassen zijn, maar het merendeel is niet steriel.
Dat is precies wat ik hierboven schreef, wat is er dan gedeeltelijk aan waar?

Er kan wel eens groente of fruit van zaadvaste planten in de supermarkt liggen, maar daar kom je niet achter en het is ook niet de moeite om het te proberen want zo'n zakje zaad kost vaak maar 1 euro.

Hybride groenten is als een heel leuk mooi hondje dat de nakomeling is van een collie en een dalmatier. Ga je met dit hondje fokken dan krijg je noch collies, dalmatiers, of datzelfde hondje. Maar dit was de vorige generatie ook al zo ! Jouw hondje is gekozen voor zijn eigenschappen uit vele mislukkingen. Maar nogmaals: de eigenschappen van hybride groenten zijn tegenstrijdig voor zelf kweken.
Zaadverkopers vinden dat natuurlijk prachtig want je kunt de mensen elk jaar weer zaad verkopen. Daarom staat er ook nooit hybride, maar "F1" op de verpakking.
Hybride noch zaadvast zijn verbonden aan biologische of reguliere teelt. Beide kunnen biologisch of regulier geteeld worden.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: zaad uit supermarkt groente

Post by Repelsteeltje »

@Ankaps

Ik doelde erop dat het geen uitzondering of toeval is dat het zaad toch opkomt. Meeste komt wel degelijk op. En je kan er zelfs van oogsten en eten.

Vraag kan dus alleen maar zijn of je überhaupt zulke onsmakelijke groenten wilt eten. Goed zaad is niet duur en vaak kan je het van andere tuinders zelfs gratis krijgen.

Overigens heb ik alleen maar heirloom. Formulezaad, hybrides en soortgelijken komen er bij mij niet in.
Ankaps
Posts: 97
Joined: Thu Nov 12, 2015 6:32 pm

Re: zaad uit supermarkt groente

Post by Ankaps »

Repelsteeltje wrote:Ik doelde erop dat het geen uitzondering of toeval is dat het zaad toch opkomt. Meeste komt wel degelijk op.
Dan zijn we het eens, want dat had ik in het 1e bericht al geschreven:

logan1202 wrote:Hoewel is iedere keer weer hoor dat het zaad uit fruit en groente wat je in de supermarkt koopt niet vruchtbaar is, is het tegendeel waar.
Ankaps wrote:Ik denk dat je dat verkeerd begrepen hebt. Het is ook niet waar, maar dat is ook niet wat over het algemeen geclaimed wordt. Het is niet zaadvast. Evengoed heb je er niets aan, maar dat is niet hetzelfde.
Zaadvaste groentes en fruit in de supermarkt zijn de uitzondering.
Repelsteeltje wrote:En je kan er zelfs van oogsten en eten.
F2 groenten blijven wel eetbaar. Maar de kans dat je er (veel) van kunt oogsten is erg klein.
Post Reply