De plukboerderij ? Een zoen krijgt ze

Post Reply
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

De plukboerderij ? Een zoen krijgt ze

Post by Lewieke »

Apetrots ben ik vandaag op mijn echtgenote. Ze was aan het kijken op het internet, bewust als ze is over de wereld rondom ons. Het ontbreekt ons nergens aan. Nog niet. Zelfs na het debacle van Arco dat ons 6000€ kostte dankzij corrupte politici, onbekwame bestuurders en frauderende bankiers. Gelukkig hebben we nog ander spaargeld. Genoeg zelfs, maar stel dat je je enige spaarcenten op die manier kwijtraakte en zo zijn er mensen.

We gaan dus zoals eerder beschreven heel bewust om met onze middelen. En toch willen we plezier beleven, op een verantwoorde manier. Vandaag kocht ik 20 kg groenten, voor 15 € - 10 kg tomaten, 10 kg boontjes. Die gaan de diepvries in.

Maar wat doen we morgen met ons gezin vroeg ze ? Iets leuks met het gezin en niet te duur zei ik, we hebben net een lange vakantie achter de rug, tijd om weer normaal te gaan doen.

Ik heb het zei ze : "Wat denk je hier van ?" DE PLUKBOERDERIJ. Nooit van gehoord dus. Klinkt boeiend. Wat is het ? Een boerderij waar je zelf gaat oogsten, rechtstreeks bij de producent, je neemt wat je wil, je betaalt voor je oogst, maar veel goedkoper dan in de winkel want er is geen opslag- transport- en personeelskost. Doen we !

Het ziet er alvast veelbelovend uit. Na onze molenaar, onze producent-groentenboer, onze groententuin, nu ook de plukboerderij. Alweer een stapje verder in onafhankelijk leven, we steunen een plaatselijk project, halen er voordeel uit en zijn ecologisch verantwoord bezig. En vooral : Het is fun.

Ik post morgen wat foto's. Kijk alvast eens op de link, misschien zijn er nog andere soortgelijke projecten.

http://o-bio.be/
genieten_van_framboos_1920_960.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: De plukboerderij ? Een zoen krijgt ze

Post by Repelsteeltje »

Betreffende foto hierboven:

Frambozen zonder doorns zijn geen frambozen!
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: De plukboerderij ? Een zoen krijgt ze

Post by Flos »

Betreft de reactie van hier boven .

Wat zijn het dan ?
Lees , schrijf en prep verder .
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: De plukboerderij ? Een zoen krijgt ze

Post by Repelsteeltje »

Nepframbozen :)

Ouderwetse rassen hebben gigantische doorns. Ze zijn buiten een zeer goede erfafscheiding om ook vele malen smakelijker dan de heden ten daagse soorten.

Als stelregel geld: hoe beter een plant zijn vruchten beschermd, hoe smaakvoller ze zijn.
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: De plukboerderij ? Een zoen krijgt ze

Post by Flos »

Niet mee eens . Aardbeien zijn heel lekker en bekent in bijna herl de wereld . Maar er is niets dat de plant beschermt .
Dus ik vind jou theorie maar niets
Lees , schrijf en prep verder .
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: De plukboerderij ? Een zoen krijgt ze

Post by Repelsteeltje »

Frambozen, Bramen, Kruisbessen.

Aarbeien zijn lekker, maar overgewaardeerd IMHO (goede hebben echter wél kleine stekeltjes). Beetje de zalm onder de vruchten...grote naam, maar is het eigenlijk net niet.

Bij een meting neem ik wel wat stekjes van een goede framboos voor je mee. Heb 2 verschillende, een rode en een gele :)

Zijn echt extreem lekker en superzacht qua smaak!
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: De plukboerderij ? Een zoen krijgt ze

Post by Flos »

Ben benieuwd.
Lees , schrijf en prep verder .
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: De plukboerderij ? Een zoen krijgt ze

Post by Repelsteeltje »

Ik weet alleen de rasnamen niet helaas.

Veel winkelframbozen zijn friszurig van smaak en groot. Komt omdat ze zo groot mogelijk moeten zijn voor de consument en makkelijk te plukken moeten zijn voor de teler dus doornvrij. Dat erin kweken is ten koste gegaan van de smaak.

Mijn kinderen zijn vooral gek op de gele. Die hebben een honingzoetje in de smaak zitten. Niet groot, maar erg pijnlijk om te plukken :D
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: De plukboerderij ? Een zoen krijgt ze

Post by Lewieke »

In de tuin is hier nog een hoekje van 3x7m. Het ligt een beetje beschut en paalt aan ons zithoekje. Daar stonden sinds jaar en dag al 2 bomen met mooie bloemen die spijtig genoeg behoorlijk wat insecten aantrokken en waar gigantische hoeveelheden sproeistoffen tegenaan gingen. Mevrouw heeft die bomen onder handen genomen en enkel nog een stammetje laten staan met de vraag of ik die wilde verwijderen.

'En in dat hoekje wil ik graag frambozen, rabarber, bosbessen, braambessen, ...' was de boodschap die ik er 'en passant' bij kreeg. Ze overwoog zelfs niet om er sierplanten te plaatsen. Gelukkig vindt ze de frambozenconfituur héél erg lekker. :-)

Een flinke stap vooruit van mevrouw, al zeg ik het zelf. Ik ga volgende week op jacht naar leuke plantjes en ik bedenk een manier om dit hoekje optimaal te benutten.

L.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: De plukboerderij ? Een zoen krijgt ze

Post by FincaInSpanje »

Lewieke wrote:In de tuin is hier nog een hoekje van 3x7m. Het ligt een beetje beschut en paalt aan ons zithoekje. Daar stonden sinds jaar en dag al 2 bomen met mooie bloemen die spijtig genoeg behoorlijk wat insecten aantrokken en waar gigantische hoeveelheden sproeistoffen tegenaan gingen. Mevrouw heeft die bomen onder handen genomen en enkel nog een stammetje laten staan met de vraag of ik die wilde verwijderen.

'En in dat hoekje wil ik graag frambozen, rabarber, bosbessen, braambessen, ...' was de boodschap die ik er 'en passant' bij kreeg. Ze overwoog zelfs niet om er sierplanten te plaatsen. Gelukkig vindt ze de frambozenconfituur héél erg lekker. :-)

Een flinke stap vooruit van mevrouw, al zeg ik het zelf. Ik ga volgende week op jacht naar leuke plantjes en ik bedenk een manier om dit hoekje optimaal te benutten.

L.

Zet er een imkerkast\bijenkast bij en je hebt straks zelf ook nog heerlijke honing. :roll:
verkenner
Posts: 104
Joined: Fri Oct 16, 2015 4:47 pm

Re: De plukboerderij ? Een zoen krijgt ze

Post by verkenner »

Wat heb jij toch een geweldige vrouw,maar dat wist je waarschijnlijk al.
Zo moesten er meer zijn.

grtn verkenner.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: De plukboerderij ? Een zoen krijgt ze

Post by Repelsteeltje »

verkenner wrote:Wat heb jij toch een geweldige vrouw,maar dat wist je waarschijnlijk al.
Zo moesten er meer zijn.

grtn verkenner.
Hier gelukkig ook geen problemen mee. Mijne vind eetbare plantjes net zo leuk als siertroep.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: De plukboerderij ? Een zoen krijgt ze

Post by Lewieke »

FincaInSpanje wrote:Zet er een imkerkast\bijenkast bij en je hebt straks zelf ook nog heerlijke honing. :roll:
Dàt is iets wat me niet erg trekt. Bovendien zijn er regels voor die beschreven worden in het veldwetboek. Een bijenkast moet op minstens 20m van de dichtste woning staan, dat is niet het geval. Bovendien zou ze veel te dicht bij de buren staan. Bij een agressief (bijen)volk zou dat betekenen dat ik aansprakelijk kan gesteld worden voor de schaden. Toch maar niet dus.

L.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: De plukboerderij ? Een zoen krijgt ze

Post by ghostwhiper »

carnica op de bijkeuken kan prima.
heb hier zo vaak de bijenkasten op de bijkeuken gehad midden in een woonwijk en dan is de kans dat een wesp steekt groter.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
Post Reply