De moestuin - insecten

Post Reply
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

De moestuin - insecten

Post by Repelsteeltje »

Hierbij een topicje over insecten. Nee, niet over eetbare insecten maar over insecten in de moestuin. In de moestuin komen letterlijk duizenden, zo niet miljoenen insecten voor. Vele heb je geen last van. Andere zijn zelfs nuttig en weer anderen zijn een regelrechte plaag.

Maar welke soorten zijn nu eigenlijk gewenst en hoe kan je ze in je tuin krijgen? En hoe krijg je die rottige plaaginsecten je tuin uit zonder meteen over te schakelen op chemicaliën? Daarom hier even een beknopt overzichtje van de belangrijkste nut en plaaginsecten en je je deze meer of juist minder in je tuin kan krijgen.

Nuttige lieve insectjes:

Bijen/Hommels:
Ze zorgen voor een goede bestuiving van je fruit (tomaten, paprika's ed zijn ook fruit) zodat je meer opbrengst kan hebben. Nodig ze uit met een bijenhotel (tbv wilde bijen), een hommelnestkast of een "insectenhotelletje".

Gaasvlieg:
Gaasvliegen zijn verzot op rupsen, witte vlieg, spint en bladluis. Bladluizen verorberen ze snel 50(!) per dag van. Het zijn nachtdiertjes. Nodig ze uit met een "insectenhotelletje".

Lieveheersbeestjes:
Wie kent deze leuke gestippelde beestjes niet? Deze lieve beestjes eten scheepsladingen met bladluis op. Sterker nog, zelfs als ze vol zitten blijven ze doorgaan met het doden van bladluis! Waarom deze beestjes dan ook "het symbool" zijn tegen zinloos geweld is mij een volkomen raadsel. Nodig ook deze beestjes uit met een "insectenhotelletje". Ze delen hun plekje liefelijk met de gaasvliegjes.

Oorwurm:
Nee, ze kruipen niet in je oor. Maar ze vreten wel bladluis en andere kleine insectjes op. Lokken hoeft niet, ze komen vanzelf.

Roofwants:
Mooie beestjes. Sterk, snel en vreten veel rupsen, trips en perenbladvlooien op. Het zijn echte jagers die zich ophouden in de wat warmere plekken in de tuin. Onder de bladeren, om en nabij de composthoop etc. Je hoeft er niets voor te doen om ze binnen te krijgen. Ze komen vanzelf zodra er genoeg voedsel voor hen in de tuin is.

Sluipwesp:
De sluipwesp parasiteert ongewilde insecten. Zij legt haar eitjes in onder andere ruspen, mineervliegen, bladluizen en witte vlieg. De larven vreten hun gastheer zo van binnenuit op. Dit lieve beestje zal graag gebruik maken van een "insectenhotel".

Vervelende, irritante rotbeesten ie de dood verdienen:

Bladluizen:
Ze vreten de stengels aan en vernietigen zodoende de planten. Ze verdienen een pijnlijke dood!
-Zorg ervoor dat er insecten zijn de ze opvreten als Lieveheersbeestjes, Sluipwespen, Zweefvliegen en Oorwurmen.
-Plant Afrikaantjes en Lavendel. Deze planten houden bladluis op afstand
-Benevel de planten met gier van brandnetel of boerenwormkruid.
-In het uiterste geval benevelen met een thee van tabak! (spaar peuken op, kook deze 10 minuten, filteren, af laten koelen en sprayen maar).

Coloradokever:
Dit kreng vreet de aardappelen aan. Bestrijden met een gier van boerenwormkruid.

Emalt (larve van Langpootmug)
Langpootmuggen doen niets maar hun nakomelingen zijn veelvraten.
-Padden, egels, kevers (roofwantsen ed) en vogels vreten de emalts weg.
-Waar knoflook en goudsbloem word geplant is minder last van emalt.

Engerling (larve van Meikevers)
Weinig direct aan te doen daar de beste bestrijding hiervan nematoden (rondwormen) zijn. Nematoden komen van nature in in de grond voor. Indien je veel engerlingen hebt kan je bij speciaalzaken zakjes met nematoden kopen om bestrijding te verspoedigen.

Koolvlieg:
Niet de vliegen zelf maar hun kroost is ook hier de boosdoender. Koolvliegen liggen de eitjes in kruisbloemigen (bloemkool, broccoli, boerenkool...eigenlijk alle kolen dus) en de larven vreten de plant op.
-Maak koolkraagjes. Kleine lapjes bitumen (dakleer) om zo een lapje om de stengel te plaatsen
-Gier van Boerenwormkruid
-Gebruik insectengaas/doek

Koolwitje:
O wat lief, een vlinder. Ja, maar dit kreng legt eitjes onder de kruisbloemigen waarvan de rupsen ze weer opvreten.
-Plaats een insectengaas of vliesdoek over de planten
-Plaats tomaten en/of pepermunt in de buurt van kolen. Hier hoeden ze niet van.
-Benevel de kolen met een knoflookextract

Mieren:
Ondanks dat dit zéér fascinerende dieren zijn wil je ze niet hebben. Ze vreten planten aan en beschermen zelfs bladluis, de krengen!
-Plaats een aardewerk bloempot, gevuld met tuinaarde en stro, omgekeerd op het nest. De mieren kruipen hierin.
-Plaats afrikaantjes, goudsbloem, lavendel, pepermunt, boerenwormkruid, marjolein, tijm en tomaat. Mieren houden hier niet van.

Mineervlieg:
De vrouwtjes leggen tot 50 eitjes per keer in de bladeren, stengels of wortels van planten. Wederom de larven die daarna de plant van binnenuit opvreten.
-Bestrijden met Sluipwespen. Een 'insectenhotelletje" is dan fijn.

Naaktslak:
Deze krengen houden van een warm en vochtig klimaat.
-Potjes/bakjes op donkere plaatsen met warm stro kruipen ze in. Daarna kan je ze eenvoudig verplaatsen.
-Naaktslaken zijn ook prima te bestrijden met nematoden
-Met knooflookextract houd je ze op afstand.

Preimot/preivlieg
De larven zetten zich voornamelijk in, hoe kan het ook anders, Prei.
-Te voorkomen met insectengaas
-Te bestrijden met brandnetelgier

Ritnaald (larve van Kniptor)
Vreten ook de planten op. Te bestrijden door simpel afrikaantjes, goudsbloem en boerenwormkruid te planten.

Rupsen:
Geen verdere uitleg nodig over deze veelvraten. Te bestrijden met:
-Plaats kamille, salie en tijm bij koolsoorten
-Laat vogels toe in uw tuin
-Ehhh...handmatig verwijderen
-Knoflookextract
-Insectengaas
-Aftreksel van brandnetel, kamille, knoflook, tijm, en/of salie
-Sluipwespen, roofwantsen en gaasvliegen zijn perfecte bestrijders van rupsen.

Spint (mijt):
Deze tasten voornamelijk de bladeren aan. Gebruik thee/gier van boerenwormkruid/heermoes.
De gaasvlieg is verzot op spint. "insectenhotelletje" doen dan maar?

Taxuskever:
Tegen de volwassenen valt niet veel te doen behalve hopen veel vogels (die je ook weer niet en masse in je tuin wilt). Beter is het de larven te bestrijden met nematoden.

Trips (donderbeestje):
Deze bloedzuigers zuigen letterlijk het vocht uit de cellen van de plant. Sterruf!
-Roofwantsen en oorwurmen zijn hier perfect in.

Uienvlieg:
Kleine vliegjes die uien aan vreten. Simpel weg te houden door wortels tussen je uien door te zaaien. Ze houden namelijk niet van wortelgeur. Of worteltjestaart ook werkt heb ik nog niet geprobeerd.

Witte vlieg:
Simpel te bestrijden door afrikaantjes, knoflook, Oost-Indische kers of tabaksplanten te plaatsen bij uwer aubergines, augurken, komkommers en tomaten.

Wortelvlieg:
Kleine vliegjes die wortels aan vreten. Te bestrijden door uien te plaatsen tussen de wortels.
(voor de oplettende lezer: Lees het puntje uienvlieg nog eens. Snap je nu wat natuurlijke combinatieteelt is?)


Afijn, heel wat neergetypt en ik heb nu zin in koffie. Vragen over insectjes? Stel ze gerust. Beschouw ze niet als vijanden, maar als vrienden in je tuin!
User avatar
Rien
Posts: 24
Joined: Sun Nov 08, 2015 7:57 pm
Location: Veluwezoom
Contact:

Re: De moestuin - insecten

Post by Rien »

Naaktslakken: ik heb er een maand of zo geleden eens een gewoonte van gemaakt ze s'ochtens vroeg op te rapen en weg te transporteren.
Onze tuin is ca 15x15 meter, maar was toen nog een soort wildernis met een flinke composthoop er in. Op droge dagen als ik wat te laat was had ik er meest 20-30 stuks. Op vochtige dagen wanneer ik wat vroeger was waren het er 70-80. Pas na een week of drie begon het er op te lijken dat ik een deukje in het bestand aan het maken was. Ik vond toen wat vaker kleine slakjes, en de aantallen werden iets minder (max 40-50 stuks).
Helaas is onze tuin te klein om bv eenden te houden, maar ik vraag me wel af of ik er een stel egeltjes in zou kunnen zetten. Weet jij hoeveel ruimte egels nodig hebben?
http://www.overbeterleven.nl - Over beter leven in goede en slechte tijden
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: De moestuin - insecten

Post by Repelsteeltje »

@Rien

De grootste slag is de "wildernis" weghalen. Slakken zijn gek op vochtige warme plekken die veel te vinden zijn in overwoekerende tuinen.

Egels zijn in Nederland een beschermde diersoort die niet als huisdier gehouden mogen worden.
Wat wél legaal en tevens leuk/praktisch is, is een egelhuisje bouwen.
Egels vinden zo overdag bescherming (het zijn nachtdieren) en beginnen dan elke nacht jouw tuin schoon te maken van slakken.
Zorg dat ze op een aantal plekjes uit je tuin kunnen komen om in andere tuinen te foerageren als in jouw tuin geen slakken meer zijn.
Indien het huisje ze bevalt komen ze vanzelf weer terug om daar overdag te slapen.

http://www.egelhuis.com/egelhuis-maken.html

Overigens kan je in je tuin wél een koppeltje eenden plaatsen hoor. Ze ruimen de slakken én andere insecten op, houden het gras kort, eten het oud brood en restjes op, je hebt gratis eitjes en wanneer ze groot genoeg zijn heb ik nog wel een receptje voor je :) Het is wel verstandig om aan 1 vleugel de pennen te clippen (af te knippen) zodat ze niet wegvliegen.

Indien je geen zaad in je tuin zaait (bv voor een moestuin) is het lokken van vogels met een leuk vogelhuisje ook een optie. Vogels (merels en groter) zijn gek op slakken en naaktslakken. Een andere optie ter bestrijding van slakken zijn spitsmuizen en ratten. Maar of je die graag wenst te hebben lijkt mij sterk :)
User avatar
Rien
Posts: 24
Joined: Sun Nov 08, 2015 7:57 pm
Location: Veluwezoom
Contact:

Re: De moestuin - insecten

Post by Rien »

Dat is jammer (van de egels). Ik wil de tuin ommuren (a la Walled-Garden) zodat we tegen de muren warmte minnende vruchten en groentes kunnen verbouwen. Om er dan gaten voor de egels in te houden.... ik denk dat de buren dan vreemd zullen opkijken... lol. Ook twijfel ik of er hier egels zijn, we zitten weliswaar tamelijk landelijk, maar onze tuin wordt toch aan alle kanten omringt door woonblokken. Tot nog toe heb ik alleen een marter gezien en heb ik aangevreten hazelnoten gevonden.. mogelijk eekhoorntjes? (de hazelnoten zaten verstop in een oud vloerkleed die achter het huis lag). Apropos marter, die zou natuurlijk ook wel een eendje lusten...
Nah, ik denk dat ik dan toch maar geen beesten ga houden, behalve dan dat ik wel vogels (met name lijster) wil gaan aantrekken. Ik heb gelezen dat lijsters ook wel een slakje lusten. Bovendien is het leuk om meerdere soorten volgels in de tuin te hebben.
http://www.overbeterleven.nl - Over beter leven in goede en slechte tijden
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: De moestuin - insecten

Post by Repelsteeltje »

@Rien

Je hoeft geen manshoge gaten in de schutting te hebben hoor. Gewoon een spleetje onder de tuindeur is ruim voldoende.
Egels hebben weinig natuurlijke vijanden dus marters doet ze helemaal niets. Kans is groot dat er in jouw omgeving al heel veel egels zitten.
Woonblokken maakt ze niet uit. Geef ze alleen een extra zetje in de rug met een slaaphokje en ze komen vanzelf en blijven dan ook.

Marters en andere marterachtigen (bunzing, nerts, hermelijn etc) zijn nachtdieren. Indien je eendjes houd en deze 's nachts in een goed afgesloten hok doet is de kans klein dat je een eendje aan de marter zal verliezen. Zelf heb ik konijnen, zijn er hier meerdere duivenmelkers aanwezig in de buurt en er lopen hier tal van bunzings rond. Gaat prima, zolang je maar voor een goede nachtoplossing zorgt.
User avatar
Rien
Posts: 24
Joined: Sun Nov 08, 2015 7:57 pm
Location: Veluwezoom
Contact:

Re: De moestuin - insecten

Post by Rien »

Ik zal misschien toch eens kijken hoe/of ik een egel kan lokken... als er inderdaad zitten, dan kan ik nog altijd beslissen om een paar gaatjes in de muur te maken. (De muur komt pas volgend jaar, als er egels zijn voor de muur er is...)
http://www.overbeterleven.nl - Over beter leven in goede en slechte tijden
Ankaps
Posts: 97
Joined: Thu Nov 12, 2015 6:32 pm

Re: De moestuin - insecten

Post by Ankaps »

Rien gaat natuurlijk de wet niet overtreden maar dat was zijn vraag denk ik niet, hij wil geen egels binnen maar in zijn tuin. Houdt iemand in wiens tuin egels zitten plotseling egels als huisdieren? :lol:
Egels wonen graag in dichte, lage struiken en schijnen dol op katten blikvoer te zijn. Dus ik denk een paar goede schuilplaatsen maken en een kwartje in een blik kattenvoer investeren.
Maar ik denk dat het weinig gaat doen tegen de slakken. Net zoals gazelles in Afrika niet uitgeroeid worden door leeuwen...

Slakken rapen kun je heel lang doen en die paar die overblijven zullen toch nog je zaailingen vernietigen.
Voor naaktslakken gaat de kakkerlakkentheorie op, op willekeurig moment is maar een fractie van de naaktslakken bovengronds.

Echter er is een probaat biologisch middel tegen slakken op basis van ijzerfosfaat. Voor alle dieren en planten is dat een nuttige toevoeging behalve voor slakken voor wie het dodelijk is. Het is niet duur en je hebt er weinig van nodig zolang de timing maar goed is.
Dit zal het naaktslakken probleem nagenoeg oplossen (ik zeg nagenoeg tenzij alle buren en plantsoenen e.d. in de buurt ook behandeld worden) met weinig geld en moeite.
Post Reply