zaden en knollen kopen voor de guerrilla gardening prep style?

Post Reply
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

zaden en knollen kopen voor de guerrilla gardening prep style?

Post by EVA »

Volgens mij vroeg Jobs me in de minichat waar hij het beste de zaden kon halen.
misschien is het ook wel handig om dat hier even in het algemeen te plaatsen.

Zelf heb ik mijn zaden, knollen, bollen en planten overal op het net over de jaren bij elkaar gesnuffeld.

Ook al ben ik geen fan van Vreeken moet ik toegeven dat zij met de jaren veel van dezelfde zaden etc in de schappen hebben gekregen.
je kunt daar dus veel van de preppersgroenten die ik beschreven heb vinden.
let wel, als je bij Vreeken bestelt gebeurt het vaak dat je je bestelling over een periode van verschillende maanden binnen kunt krijgen.
ze zijn nogal duur en ook vind ik de kwaliteit van de zaden etc. vaak wat minder.
https://www.vreeken.nl/


De tuinkabouter heeft heel veel leuke soorten voor maar 35 cent per zakje. daar zit niet veel in maar het is genoeg om zelf een keer te proberen en er nog zaden van te oogsten ook.
Nadeel is dat niet alle zaden goed kiemkrachtig zijn en niet alle soorten het hier in nederland goed doen.
maar dat is nou eenmaal een kwestie van uitproberen. en voor 35 cent mag je ook niet mopperen vind ik.
ze levert snel en netjes.
http://www.freewebs.com/belevenissen-va ... 420?page=1

Voor de beste info en service moet je bij Diana zijn.
ze heeft maar weinig zaden en ze zijn snel uitverkocht maar ze heeft altijd iets bijzonders.
ze heeft wel enorm veel keuze in pepers en tomaten!
alles wat ik bij haar koop kiemt en groeit uitstekend.
http://www.mooiemoestuin.nl/

er zijn veeeel meer sites waar ik wel wat gekocht heb maar hier kunnen jullie eerst wel wat mee.
hier en daar heb ik de site waar je zaden kunt kopen onder de foto's gezet (topic guerrilla gardening prep style)

af en toe verkoop ik mijn extra zaden, bollen en knollen voor een klein(er) prijsje zodat ik mijn eigen soortenbank kan uitbreiden dus je kunt mij ook nog altijd een PM sturen, misschien heb ik het ook. ik kan wel wat achteruit houden voor prepper zone leden.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: zaden en knollen kopen voor de guerrilla gardening prep style?

Post by Lewieke »

Re: Guerilla gardening prep-style
Berichtdoor Lewieke » Zo Jan 03, 2016 8:43 am

EVA schreef:
Quinoa
Familie van bovenstaande. Dit jaar aan de rand van een aardappelveld gezaaid.
De quinoa heeft vrij veel voeding nodig dus leek een plek bij landbouwgrond me een goede plek. ze waren enorm!
helaas te laat om zaden te oogsten, de muisjes waren er eerder bij...


Kocht je speciale zaden en zo ja, waar haalde je die? Groeit quinoa gewoon in ons klimaat?

Cichorei kan je gewoon in de winkel kopen in Vlaanderen. Veel (oudere) mensen voegen aan hun koffie wat cichorei toe omdat het een wat zachtere smaak heeft. Mijn eigen moeder maakte tot enkele jaren geleden zo koffie. Het spul kost 2.5€/kg
https://colruyt.collectandgo.be/cogo/nl ... grof-500-g In Vlaanderen was de productie van cichorei een halve eeuw geleden 'big business'. Koffie voor arme mensen. De wortels worden gezaaid op het land. Als ze volgroeid zijn worden ze geoogste en komt er een nieuwe scheut uit : witlof. Werken aan onafhankelijkheid: Witloof

L.

Edit by wodan: Link gecorrigeerd en link Witloof bijgevoegd.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: zaden en knollen kopen voor de guerrilla gardening prep style?

Post by Repelsteeltje »

Meteen ook even ongegeneerd reclame maken:

http://www.garantzadenshop.nl/

Een eerlijk bedrijf, goede service en advies, en niet duur.
Veel moestuinnierders in mijn omgeving hebben dit bedrijf als basisleverancier.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: zaden en knollen kopen voor de guerrilla gardening prep style?

Post by EVA »

Lewieke wrote:Re: Guerilla gardening prep-style
Berichtdoor Lewieke » Zo Jan 03, 2016 8:43

Kocht je speciale zaden en zo ja, waar haalde je die? Groeit quinoa gewoon in ons klimaat?

Cichorei kan je gewoon in de winkel kopen in Vlaanderen. Veel (oudere) mensen voegen aan hun koffie wat cichorei toe omdat het een wat zachtere smaak heeft. Mijn eigen moeder maakte tot enkele jaren geleden zo koffie. Het spul kost 2.5€/kg
https://colruyt.collectandgo.be/cogo/nl ... grof-500-g In Vlaanderen was de productie van cichorei een halve eeuw geleden 'big business'. Koffie voor arme mensen. De wortels worden gezaaid op het land. Als ze volgroeid zijn worden ze geoogste en komt er een nieuwe scheut uit : witlof. Werken aan onafhankelijkheid: Witloof

L.

Edit by wodan: Link gecorrigeerd en link Witloof bijgevoegd.

Ik koop het liefs heirloom zaden en zaden van vergeten groenten. omdat deze nooit geschikt zijn geweest om commercieel te kweken hoef ik er niet bang voor te zijn dat monsanto er z'n klauwen in heeft gezet.
over de jaren heb ik deze zaden verzameld en doorgekweekt.
een van de redenen waarom ik aan guerrilla gardening doe is het zuiver (soortecht) houden van mijn zaden.
als ik in the middle of nowhere twee broccoliplanten laat bloeien is de kans kleiner dat hij kruisbestoven wordt door een andere plant uit de zelfde familie. op mijn moestuin is dat anders omdat mijn buren altijd wel iets laten bloeien omdat ze het mooi vinden...
hoe dan ook, ik zal binnenkort nog eens wat linkjes zetten van de sites waar ik wel zaden heb gekocht.
ik vind het bijna vervelend om te zeggen want ik ben geen fan, maar Vreeken heeft veel bijzondere en zeldzame zaden....


Quinoa groeit hier prima! vorig jaar had ik ze zelfs in de schaduw van mijn appelboom staan en ze kregen een prima oogst (vonden de muizen)
het is familie van de melde en dat groeit hier als onkruid.

Cichorei werd hier ook wel gedronken(om dezelfde reden) maar in de supermarkt heb ik het nog nooit gezien. niet dat ik erop gelet heb want ik drink geen koffie...brrr
en inderdaad, je kunt er witloof van trekken. het is eigenlijk de voorouder van de witlof.
Post Reply