Eetbare wilde planten

EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Eetbare wilde planten

Post by EVA »

Akker Vergeet-mij-nietje
Myosotis arvensis

Waarschijnlijk een van de meest bekende inheemse bloemetjes.
Akkervergeet-me-nietje is een zeer algemeen voorkomende, vrij dicht behaarde, eenjarige plant van 10 tot 60 cm hoog.
Deze plant bloeit vanaf mei tot in de herfst met kleine lichtblauwe bloemetjes, die als ze nog in de knop zitten, vaak roze kunnen zijn.
Het kruidje is een echte pioniersplant.
Dat wil zeggen dat hij als een van de eerste plantjes is die verschijnt als er ergens een stuk land braak ligt.
Hij groeit graag op zonnige, open plekjes op verstoorde grond.
Je kunt hem vinden in bermen, langs weidesloten, afgravingen, drooggevallen zandplaten, langs spoorwegen, akkers, (moes)tuinen, en bosranden.


Van het akker vergeet me nietje kunnen de bloemetjes gegeten worden.
ze smaken enigszins naar komkommer.


De medicinale werking van het Akker Vergeet-mij-nietje tegen tuberculose is wetenschappelijk bewezen!
Maar omdat tuberculose bijna niet meer voorkomt is het kruidje in de vergetelheid geraakt.

Het moerasvergeet-mij-nietje wordt gebruikt tegen oorpijn.
Het kruid heeft een versterkende werking en bij bij zwakte en herstelperiodes na ziekte wordt de thee ervan gedronken.
Tegen geïrriteerde en vermoeide ogen kun je met het kruid een oogspoeling maken.


Image

Image
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Eetbare wilde planten

Post by EVA »

Muizenoor
Hieracium pilosella

Dit algemene kruidje komt in vrijwel heel europa voor.
De stengel ontspringt vanuit een bladrozet en wordt maximaal 30 cm lang.
De muizenoor bloeit vanaf mei tot en met juni.
Het muizenoortje heeft een aantal verwante soorten zoals het oranje havikskruid, waar hij gemakkelijk mee kruist.
Dit plantje groeit graag op een zonnige, droge tot iets vochthoudende grazige plek.
Je kunt hem vinden op grasland, bermen, dijken, langs holle wegen, liefst steile slootkanten, oude muren en spleten van oude bestrating.

Stoof de bladeren van april tot juni als groente, of voeg ze fijngesneden rauw aan salades toe.
De bladeren kun je rauw ook fijngesneden aan kwark toevoegen, of ze stomen en in bijvoorbeeld ragout doen.
De plant heeft een licht bittere, koolachtige tot zacht mosterdachtige basissmaak.
Van april tot mei zijn de eerste bloemknopjes te oogsten.
je kunt ze rauw of gekookt door salades en groentegerechten mengen, of inmaken als kappertjes.
Vanaf mei kun je de bloemen eten.
Strooi ze over salades, spreads, groentegerechten of soepen.
De smaak van de bloemen is iets milder dan die van de bladeren.
Alle andere in Europa voorkomende havikskruid soorten kunnen ook op dezelfde manier gegeten worden.

In muizenoor zitten flavonoïden, looistoffen, de fenolzuren koffiezuur en chlorogeenzuur, slijmstoffen, enkele verschillende coumarinen, derivaten van ortho-dihydroxycinnamon, bitterstof, hars, mangaan. Inuline zit alleen in de wortel, niet in de rest van de plant. Er zit umbelliferon in muizenoor, wat een component is die wordt gebruikt in zonnecremes.



Geneeskracht:
Muizenoor werkt samentrekkend, slijmvlies verzachtend, bloedstelpend, ontkrampend, gal vormend, bloedzuiverend, urinezuur drijvend,
vochtafdrijvend en speekselvorming stimulerend.
Daarnaast werkt het helend voor de slijmvliezen in de maag en darmen.
Het kruid wordt daarom ingezet tegen oedeem, Bronchitis, Kinkhoest, verkoudheid, nierstenen, reumatische aandoeningen, milde mond- en keelontstekingen en tegen lichte diarree bij kinderen en ouderen.
Ook wordt hij gebruikt bij vermoeidheid en voorjaarskuren.

Image

Image

Image
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Eetbare wilde planten

Post by EVA »

longkruid
Pulmonaria officinalis

het longkruid is een prachtig blauw/rose bloeiende bodembedekker.
hij komt in limburg in het wild voor maar in de rest van nederland is hij aangeplant of een ontsnapte stinsenplant.
Het is een wintervaste plant die in milde winters zelfs niet eens helemaal bovengronds afsterft.
De tien tot dertig centimeter hoge plant bloeit helaas maar vrij kort in maart, april en/of mei.
hij is familie van de Ossentong, Borage, Smeerwortel en Slangenkruid.

Nadat een bloemetje bestoven is verkleurt hij van rose naar blauw.
zo weten de bestuivers in welke bloem ze moeten zijn...
de verkleuring komt door anthocyanen (een heel gezonde antioxidant)
Anthocyaan is een flavonoide die in blauwe en rode kleuren zit. in rode koolzit het bijvoorbeeld ook.


Longkruid bevat minerale substanties zoals kiezelzuur, allantoïne en looistoffen.
de flavonoïden kaemferol en quercetine hebben ook een antioxidantwerking.
het bevat slijmstoffen en verder zitten er saponinen en koolhydraten waaronder fructanen in.


Je kunt van deze plant de bloemen bloemen eten.
ze smaken bijna hetzelfde als die van de borage. fris en komkommerachtig.
De jonge stengels kun je net zo bereiden als asperges en het jonge blad kun je rauw of gestoofd eten.
Longkruid mag je net als de smeerwortel niet in grote hoeveelheden of te lang achter elkaar eten.
langdurig gebruik kan namelijk de lever beschadigen.

Longkruid-blaadjes worden gebruikt om smaak te geven aan Vermouth en kunnen gerookt worden.


Longkruid wordt in de fytotherapie gebruikt tegen longklachten zoals bronchitis, strottenhoofdontsteking en COPD.
Het kruid werkt verzachtend, slijmoplossend en hoestbedarend.
Hij helpt bij het versterken van het bindweefsel, tegen emfyseem en bloedspuwing.
Het kruid is ook antidiuretisch, wat wil zeggen dat het vocht afdrijft.
longkruid kun je ook gebruiken om zweet af te drijven als je de griep hebt.
wetenschappelijk onderzoek heeft de zweetverdrijvende werking bevestigt.
Het kan worden gebruikt als je diarree hebt en wordt ingezet tegen aambeien.
een aftreksel van longkruidblad helpt tegen vermoeide ogen, een schilferende huid of een huid met kloven.
winterhanden- en tenen met kun je ook met een aftreksel inmasseren.

ik droog het kruid en gebruik het in mijn kruidenthee tegen verkoudheid én ik maak er elk jaar een tinctuur van.

Image

Image
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Eetbare wilde planten

Post by EVA »

Riet
Phragmites australis


Riet komt net als graan en rietsuiker uit de familie van de grassen.
Het bloeit van juli tot oktober met rood-bruine pluimen.

Riet is een bron van zetmeel maar bevat ook veel vitamine C, caroteen en suikers.
In riet zitten meer vitaminen dan in citroen!


Wat kunnen we van het riet eten?

- de wortels
Kunnen geschild en als groente gekookt worden.
de wortel kan ook gedroogd en vermalen worden en dan gebruikt worden als meel.
Je kunt ook koffie maken van de wortel door hem te drogen, roosteren en daarna grof te vermalen.

-De jonge bovengrondse scheuten
deze kun je rauw en gekookt eten in de periode van maart t/m juli.
Zodra de scheuten te taai worden kun je van april t/m juli de kern van de stam nog eten door ze te koken.

-top van de stengel
als snack voor onderweg kun je van maart t/m september ook de top van de rietstengel los trekken uit het volgende deel Het smaakt fris zoet/zuur en bevat veel vocht.

-de zaadpluimen
in de maanden september-oktober zijn de zaden rijp.
je kunt ze dan door het brood verwerken of roosteren en gebruiken in zelfgemaakte muesli.

-als je een gaatje prikt in de stengel komt er een eetbare suikerachtige gom uit!
het is tenslotte het kleine broertje van de rietsuiker....


Ik heb nergens een specifieke geneeskrachtige werking kunnen vinden maar aangezien er ongeveer 4 keer zoveel vitamine c in riet zit is het riet in ieder geval een welkome ondersteuning voor onze weerstand.


Image
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: Eetbare wilde planten

Post by SurfEasy »

Beste Eva,

Ik mag heel graag jouw stukjes over de natuur lezen, en hoop dat je er nog veel bij gaat zetten.
Steeds als ik op het forum kom ga ik weer kijken, of je alweer iets nieuws bij gezet hebt.

Mvg,
SurfEasy
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
Candyman
Posts: 387
Joined: Thu Sep 06, 2018 5:02 pm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Re: Eetbare wilde planten

Post by Candyman »

Ik lees het ook erg graag.
Het probleem voor mij is om al die informatie te onthouden :mrgreen:
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: Eetbare wilde planten

Post by SurfEasy »

Eva we gaan de koude periode tegemoet welke dingen kan je dan nog uit de natuur halen.
Ja ik weet van wortels en knollen, maar we kunnen het niet ruiken zo als herten en wilde varkens, hoe kunnen wij ze dan vinden.

Mvg,
SurfEasy
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: Eetbare wilde planten

Post by SurfEasy »

Candyman wrote:Ik lees het ook erg graag.
Het probleem voor mij is om al die informatie te onthouden :mrgreen:
Ja ook bij mij bekent Candyman,
je moet het dan bestuderen, steeds weer lezen, en de planten in de natuur opzoeken, en het gebruiken dan ga je het steeds beter onthouden.
Minder vlees en zuivel nuttigen, ook snoep rommel mijden.
Vaak dingen uit de natuur eten goed water drinken, zorgen voor een goed slaap ritme helpt mee dingen beter te onthouden.
Maak er een combinatie van en het komt wel goed. ;)
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Eetbare wilde planten

Post by EVA »

Candyman wrote:Ik lees het ook erg graag.
Het probleem voor mij is om al die informatie te onthouden :mrgreen:
hallo, ik ben ook geen lopende encyclopedie hoor!
maar als iets je interesseert dan onthoud je alles nou eenmaal veel gemakkelijker.

je kunt natuurlijk mijn verhaaltjes gewoon kopiëren en in een map stoppen...
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Eetbare wilde planten

Post by EVA »

SurfEasy wrote:Eva we gaan de koude periode tegemoet welke dingen kan je dan nog uit de natuur halen.
Ja ik weet van wortels en knollen, maar we kunnen het niet ruiken zo als herten en wilde varkens, hoe kunnen wij ze dan vinden.

Mvg,
SurfEasy
dat is inderdaad een lastige....
voor een absolute leek is dat namelijk praktisch onmogelijk.
daar kan ik je alleen over vertellen hoe ik dat zelf doe.

nr 1; ik herken planten vanaf de kiem tot het dode blad. ook in de winter blijft er meestal wel dood blad over.
nr 2: ik weet jaarrond al wat er in mijn omgeving groeit want ik loop altijd met mijn neus op de grond :-)
nr 3: de meest logische plek om plantenwortels etc .te vinden leren kennen. meer een gok maar ja...
nr 4: knollen, wortels etc. al in de herfst oogsten en thuis inkuilen.

twee jaar geleden had ik nog een vaste groep waar ik 7 dagen verdeeld over het jaar mee ging lopen.
ik leerde ze planten te herkennen vanaf klein tot dood.
na die tijd waren ze allemaal op de hoogte waar je knollen en bollen etc kon vinden.
User avatar
Candyman
Posts: 387
Joined: Thu Sep 06, 2018 5:02 pm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Re: Eetbare wilde planten

Post by Candyman »

@EVA kan je vertellen waar ongeveer in Nederland of België je mensen die dingen leerde?
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Eetbare wilde planten

Post by EVA »

Candyman wrote:@EVA kan je vertellen waar ongeveer in Nederland of België je mensen die dingen leerde?
zo'n beetje overal waar ik gevraagd werd. ik vind autorijden niet zo'n probleem...
maar mijn vaste groep had ik in friesland.
Post Reply