Diervoeding (carnivoor)

Post Reply
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Diervoeding (carnivoor)

Post by ghostwhiper »

Zoals een aantal leden hier wel weten eet onze hond vlees en wel rauw.
De reden dat wij er voor gekozen hebben om onze hond vlees te gaan voeren is omdat ik een groot voorstander ben om dieren natuurlijke voeding te geven en daarnaast komt onze hond bij een fokker vandaan die er hetzelfde over denkt dus ze heeft nooit brokken gehad.
Zoals vele wel weten stamt de hond af van de wolf, de kat is verwant aan de tijger en leeuw en een fret stamt af van de hermelijn en bunzing.
ik heb tot nog toe nog geen enkele carnivoor in het wild gezien die een aardappels kookt of een brood bakt en ze eten allen alleen vlees
Ook al hebben onze gedomesticeerde huisdieren een evolutie doorgemaakt in de loop der jaren het maag darm stelsel is nog steeds gebouwd om rauw vlees en botten te verteren.
Brokken zijn veelal graan(90+%), zout, E-nummers en gemalen graten,hoeven en hoorns zodat er gezegd kan worden het is rund, lam of vis waarna het op 190 graden door de frituur heen gaat zodat de weinige voedingsstoffen waar een carnivoor wat aan heeft ook gelijk verloren gaat.
Als ik zeg hoeven, hoorns en vismeel zeg ik 100% dierlijke eiwitten MAAR het heeft geen enkele voedingswaarde.
Uiteraard zijn er ook brokken die best wel oke zijn zoals: smølke, applaws, nutro, hills maar de bekendste zoals pedigree pal, frolic, whiskas, purina zou ik mijn carnivoor niet voeren.

nadelen van rauw vlees:
  • Vriezer en koelkast nodig
  • Niet altijd makkelijk aan te komen (word steeds meer)
  • Hygiene
  • Complexer*
  • iets duurder dan brok**
  • Dier groeit gemmideld 6 maanden langer dan brok carnivoor omdat er geen hormonen toegevoegd zijn aan de voeding (eigenlijk een voordeel dus maar omdat er meer voeding nodig is in de groei een nadeel)
voordelen van rauw vlees:
  • Actievere carnivoor
  • drinkt minder water (geen dorst door onnodige zout opname en krijgt een groot deel via het vlees binnen)
  • gebit krijgt geen tandplak
  • Vacht glanst meer (indien van toepasing)
  • verkleind de kans op diabetes, tumoren, artrose.
  • Over het algemeen langere levensverwachting (diverse onderzoeken hebben dat aangetoond)
  • Diabetes of pancreas problemen zijn beter te behandelen
  • WSHTF zal er weinig brok verkrijgbaar zijn maar vlees in de natuur wel.
  • veel minder en mooiere poep (stevig en donkerbruin van kleur***)
*bij BARF stel je doormiddel van vlees, bevleesd bot en organen een complete gebalanceerde voeding samen.
** brok mag dan wel goedkoper zijn maar omdat de levensverwachting hoger is, dierenarts kosten lager zijn, trimmen makkelijker en dus goedkoper word mag je het eigenlijk niet als nadeel rekenen omdat het uiteindelijk op de langere termijn een investering is.
*** Poep is de indicator om te zien of je dier wat mankeerd en daarnaast zul je verbaasd zijn hoe weinig afval er eigenlijk overblijft van de voeding die er in gaat.
Daaraan kun je heel goed zien dat er veel meer voedingsstoffen uit vlees gehaald worden dan uit brokken.

kan iedere carnivoor over van brok naar rauw vlees? Het antwoord is ja, je kan zonder problemen je hond of kat "cold turkey" overzetten naar vleesvoeding en ik raad aan de eerste week alleen rund te voeren aangezien dat milder is dan andere dieren.
Jonge carnivoortjes gaan makkelijker over dan de oudere die de het de eerste dagen kunnen weigeren om het te eten maar de honger wint vanzelf en daarna zijn ze er zo aan gewend.


Wat voor vlees soorten kan ik mijn carnivoor voeren dan? vrijwel alles is daar het antwoord op, enige wat je niet mag voeren is varkensvlees (zowel rauw als gekookt) omdat er een kleine kans bestaat op de ziekte van aujeszky (pseudorabies, veroorzaakt door het suid herpesvirus) wat altijd in korte tijd dodelijk is. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Aujeszky)
Het menu waar onze hond op staat bestaat uit:
  • Rund
  • Kuiken aka wandelend ei als snack (Haantjes welke als afval vrijkomen bij de productie van legkippen)
  • Kip
  • Konijn
  • Kwartel
  • Eend
  • Vis
  • knaagdieren (muis, rat, cavia, gerbil)
  • Restjes ongekruid rauw vlees zoals zenen
Manieren van voeden:
-KVV, Kompleet Vers Voer wat niets anders is dan een worst bestaande uit het complete dier wat gemalen word tot iets wat op tartaar of gehakt lijkt.
-BARF, Bones And Raw Flesh OF Biologically Appropriate Raw Food is een manier om een perfect uitgebalanceerde voeding samen te stellen uit losse onderdelen van dieren
Prooidier, er gaat niets boven een carivoor die een heel dier met huid en haar opeet zoals moeder natuur het ontworpen heeft.

Als er eenmaal een ritme in het voeren van afwisselende diersoorten is gevonden is ook de tijd gekomen om af en toe een vastendag te doen en het dier gewoon geen eten te geven.
Dit lijkt zielig maar wolven en tijgers hebben ook niet alle dagen eten en je zult zien dat je carnivoor de dagen erna veel levendiger is dan normaal.

Mythbusters:
-Als ik mijn carnivoor kip geef dan word die ziek door de salmonella bacterie!!! antwoord daarop is Nee, het maagdarm stelsel is berekend op dit soort bacterieën en salmonella word door het maagzuur gedood.
-Ja maar mijn hond likt me wel eens en ik wil geen bacterieën oplopen!!! ik adviseer je sowieso niet direct na de maaltijd (brok en vlees) je door je dier te laten likken vanwege bacterieën maar een half uur later en het is veiliger dan een hond die tandplak heeft door de brokken.
-Botten splinteren en zijn gevaarlijk!!! antwoord daarop is kan, gekookte botten "verharden" als het ware en worden wel gevaarlijke splinters maar rauwe botten zijn zachter en splinteren niet scherp. daarnaast maalt een carnivoor het behoorlijk fijn om tevens het gebit te reinigen.
neem maar eens 2 gelijke kippenbotten, kook of bak er 1 en sla ze allebei met een keukenbijltje kapot

nog even wat links.
http://www.carnibest.nl (marktleider in nederland)
http://www.animalfoodexpress.nl (kiezebrink kvv, barf en prooi plus voldoen aan de haccp norm dus voor menselijke consumptie geschikt (niet bedoeld))
http://www.barfplaats.nl
Last edited by ghostwhiper on Fri Nov 27, 2015 4:12 pm, edited 1 time in total.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
GuyWithAPLan
Posts: 36
Joined: Wed Nov 25, 2015 8:49 am
Location: polen

Re: Diervoeding (carnivoor)

Post by GuyWithAPLan »

Erg mooie post @ghostwhiper en ben het helemaal met je eens.
Ook wij geven de honden alleen vlees. Wij hebben een deal met de slager in het dichtsbijzijnde dorp. Vlees wat niet meer "geschikt" is voor menselijke consumptie komt om de dag onze kant op.
Even a tiny acorn becomes a mighty oak

No justice , just us
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Diervoeding (carnivoor)

Post by Flos »

Even wat uit de wereld helpen . Er zijn honde rassen die niet alleen afstammen van de wolf maar ook van de vos en zelfs van beer soorten . En een fret stamt niet af van een bunzing maar is een bunzing . En zeker geen hermelijn wezel boom of steen marter . Al horen die allemaal onder de marter achtigen . En je zou er van verschieten hoeveel gras wortelen en bladeren wolven vossen en wilde honden in de vrije natuur eten . Kijk maar eens naar jullie huis kat .
Lees , schrijf en prep verder .
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Diervoeding (carnivoor)

Post by ghostwhiper »

@flos een fret is absoluut geen 100% bunzing maar vermoed word dat het een gedomesticeerde kruising tussen bunzing en hermelijn en/of aziatische steppenbunzing maar hier hebben de wetenschappers zelfs ruzie over.
heb de 2 wel eens naast elkaar gezien en tevens een een fruns (kruising fret en bunzing) meegemaakt en er zit wel degelijk een flink verschil in karakter maar ook bouw.
de fret (mustela putorius furio) word wel als ondersoort van de bunzing (mustela putorius) aangemerkt en heeft een deel van de genen maar deelt ook genen van andere marterachtige.

de huiskat of huishond eet vaak gras als ze misselijk zijn en om essentiele voedingstoffen aan te vullen en met brokvoeding kan ik me daar wel wat bij voorstellen.
om eventueel gebrek aan voedingsstoffen te voorkomen word er altijd vuile pens aan de kvv of barmenus toegevoegd.
onze teckel geen nooit geen gras, poep van andere honden of blad behalve toen we op een eliminatie dieet van anti alergene brok zat om een voedings allergie uit te sluiten
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Diervoeding (carnivoor)

Post by Flos »

Het gene je schijft over de fret . Dat hij afstamt van de Aziatische steppe(n)bunzing klop . Dat komt ook voor als men jou de definitie vraagt op het jachtexamen . "Wat is een fret "
Een fret is een gedomestikeerde albino of semi albio vorm van een steppe bunzing.
Lees , schrijf en prep verder .
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Diervoeding (carnivoor)

Post by ghostwhiper »

sorry @flos heb zelf fretten gehad en ook mee gefreteerd maar geen een van allen was een albino of semi albino.
daarnaast is er veel gefokt en gejaagd met fretten door mijn familie sinds de jaren 60 dus weet waar ik ongeveer over praat.
ben het niet helemaal eens met het jachtexamen omdat er verouderde informatie geleerd word en dit word ook toegegeven door examinatoren.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
Ankaps
Posts: 97
Joined: Thu Nov 12, 2015 6:32 pm

Re: Diervoeding (carnivoor)

Post by Ankaps »

De wetenschap is het er alleen nog niet over eens of de fret afstamt van de Europese of steppe bunzing. Het is uitgesloten dat het een hermelijn kruising is. Het is ook uitgesloten dat er honden zijn die van een vos afstammen. Je kunt honden/wolven wel kruisen met coyotes, dingo's en jakhalzen. Dit alles is uitgebreid wetenschappelijk gedocumenteerd.

Overigens: Dr Billinghurst, de uitvinder van het Barf dieet, raad een voeding bestaande uit (rauw) vlees ten zeerste af.
Barf is een dieet met een zorgvuldige samenstelling van vlees, botten en verse groentes.
Barf voor katten is een heel ander dieet als voor honden.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Diervoeding (carnivoor)

Post by ghostwhiper »

Zag dit artikel en vond het wel leuk om hier te posten.
Zebra op kerstmenu leeuwen in zoo Duisburg
Twee leeuwen in de dierentuin van de Duitse stad Duisburg hebben alvast een royaal kerstdiner gekregen. De twee zijn al een dikke week bezig om een 250 kilo zware zebra naar binnen te werken.
Het is het beste biologische vlees dat men zich kan voorstellen en een vervroegd kerstdiner voor de leeuwen
duitse media melden dat de zebra is afgeschoten om haar niet te laten lijden mocht het hard gaan vriezen omdat ze vorig jaar al problemen had om de winter door te komen.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: Diervoeding (carnivoor)

Post by Plaag »

Wij geven onze katten af en toe brokken, ze zitten meestal buiten, heb ze al vogels, muisjes zien vangen, ik bomen nestjes beroven.
Als ze binnen zijn eten ze wel brokjes maar laten deze meestal voor wat ze zijn. Ze zien er niet mager uit en na vorig bezoek dierenarts zijn ze kerngezond.
TOLERANCE IS SUICIDE
Post Reply