Giftig eten voor dieren

Post Reply
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Giftig eten voor dieren

Post by ghostwhiper »

Aangezien er toch nog diverse mythes zijn zoals knoflook is oh zo goed tegen vlooien dit topic.
Ten eerste werkt knoflook absoluut niet tegen vlooien en dit is wetenschappelijk bewezen net als de giftigheid daarvan bij dieren.
Dat chocolade giftig is weet men veel al wel maar er is veel meer niet goed voor dieren.
Dit is aan geschreven op basis van diverse wetenschappelijke artikelen uit diverse landen en algemene info beschikbaar bij je dierenarts. veelal op honden katten en fretten gericht an af en toe duidt ik specifieke dieren aan.

1. Chocolade.
In chocolade zit theobromine een stof welke door mensen snel verteerd word maar door de meeste dieren niet.
Bij honden duurt het 6 dagen om te verwerken in het lichaam door de lever daarom bestaat het gevaar van ophoping.
Deze stof zit in cacao en met de volgende doseringen in de diverse chocolades:
Bakkers chocolade : tot 28mg per gram.
Pure choclade: tot 16mg per gram.
Witte chocolade: tot 2 mg per gram.

Wanneer theobromine in de maag komt kunnen maagsecreties toenemen met maagzweren als gevolg kan hebben.
deze maagzweren leiden tot acute braakneigingen en diaree met uitdroging tot gevolg.
Theobromine word snel opgenomen in het bloed en begint direct de hartspier aan te tasten met hartrimtestoringen en versnelde ademhaling of hartstilstand tot gevolg, tegelijk beginnen andere spieren ook samen te trekken wat op epileptische stuipen lijkt.
honden en katten gaan door de theobromine ook extreem veel drinken wat weer resulteert in braken en dus uitdroging.
De dieren die een overdosis binnenkrijgen overlijden aan een hart of ademhalingsstilstand.

Er is geen tegengif voor chocolade vergiftiging!
Zodra een dier overdosis chocolade binnen krijgt direct het spoednummer van de dierenarts bellen, laten braken en (herhaaldelijk)actieve kool geven met deze dosering: 0.5-2.0 g/kg.

Kenmerken overdosering:
  • Trillen.
  • Hijgen zonder hoge hartslag.
  • Zeer hoge hartslag.
  • Nerveus en opgewonden gedrag.
  • Plotselinge aanvallen.
  • Coma.
Uitgaande van gewone chocolade dus niet extra pure chocolade of bakkers chocolade kun je deze tabel aanhouden.
Nooit twijfelen over de hoeveelheid, grensgeval is laten braken en naar de dierenarts.
Chocolade-vergiftiging-bij-honden-Blad1-kopie-kopie1.jpg
gewicht hond in verhouding met een giftige dosis theobromine.
gewone chocolade 154mg/100 gram
pure chocolade 1365mg/100 gram
2.2kg 200mg
4.5kg 400mg
9.0kg 900mg
13.6kg 1300mg
18.0kg 1800mg
22.6kg 2200mg
27.2kg 2700mg
31.7kg 3400mg
Bij een hond van 10kg is 70 gram pure chocolade al een dodelijke dosis en die dosis is maar zo binnen!!

2. Look

word vervolgt
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by ghostwhiper on Fri Dec 11, 2015 10:52 am, edited 1 time in total.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Giftig eten voor dieren

Post by Repelsteeltje »

Moraal is dat chocolade niet goed is voor een hond. Maar als je een stukje per ongeluk laat vallen en de hond eet het op is er geen reden tot paniek. Plundert hij de prepkast dan direct naar een dierenarts.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Giftig eten voor dieren

Post by ghostwhiper »

@repelsteeltje een blokje gewone pure chocolade is genoeg om mijn teckel een ruime overdosis te bezorgen!
Bij 90% puur is een half blokje al ruim voldoende, doe er dus niet laconiek over.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Giftig eten voor dieren

Post by Repelsteeltje »

@ghostwhiper,

Hier hadden wij het vannacht ook al over. Het is allemaal een kwestie van wat je wilt geloven. In bovenstaand schema staat dat jouw hond (6,7 kilo) bij 50-100 gram in een levensbedreigende situatie terecht zou komen. Ten eerste is 50-100 gram al heel veel, en ten 2de denk ik dat zelfs die tabel nog een veilige marge aanhoud. Ik denk dat voor een hond als de jouwe er rustig 100-200 gram pure chocolade naar binnen kan voordat je je echt zorgen moet gaan maken. Gaan we dat uitproberen? Hell No! Maar zou ik panisch worden als de hond een blokje chocolade naar binnen krijgt? Nee, daarvoor heb ik te veel ervaring met honden om mij druk over te maken.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Giftig eten voor dieren

Post by ghostwhiper »

Repelsteeltje wrote:Maar zou ik panisch worden als de hond een blokje chocolade naar binnen krijgt?
Onderschat het maar, prima dat is jou keuze.
Na sinterklaas zijn er bij mijn lokale dierenarts door gevallen stukjes veelal pure chocolade 17 honden binnengebracht waarvan 11 met dodelijke afloop :!:
Dit gaat om honden in de gewichtsklasse tot 10 kg omdat die sneller een overdosis naar binnen kunnen werken.
Ga het niet testen maar als ik mijn hond een beetje ken vreet die rustig 50-100 gram weg voor ik haar te pakken heb gezien de dominantie omtrent voedsel.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Giftig eten voor dieren

Post by Repelsteeltje »

ghostwhiper wrote:Onderschat het maar, prima dat is jou keuze.
Na sinterklaas zijn er bij mijn lokale dierenarts door gevallen stukjes veelal pure chocolade 17 honden binnengebracht waarvan 11 met dodelijke afloop :!:
Dit gaat om honden in de gewichtsklasse tot 10 kg omdat die sneller een overdosis naar binnen kunnen werken.
Ga het niet testen maar als ik mijn hond een beetje ken vreet die rustig 50-100 gram weg voor ik haar te pakken heb gezien de dominantie omtrent voedsel.
Je bent een prima kerel, maar ik ga hier de discussie niet eens met jou over aan. Je weet hoe ik hier over denk. Daar hebben wij het vannacht al uitgebreid over gehad. Afgelopen nacht heb ik jouw notabene zelf verteld over Theobromine en de potentiele schadelijkheid ervan. Jij had een geheel ander stofje als supergevaarlijk. Jij zet nu maximaal 12 uur theoretisch onderzoek over Theobromine af tegen mijn 38 jaar hondenervaring waarvan 25 jaar trainerservaring. Da's geen gelijkenis en daarom wens ik ook geen discussie aan te gaan.
Post Reply