Microfarming tips

Post Reply
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Microfarming tips

Post by ghostwhiper »

aangezien er toch velen (waaronder ikzelf eerst) geen besef hebben hoe makkelijk het eigenlijk is om op klein oppervlak toch dieren biologisch te kweken voor vlees en bijproducten heb ik dit topic geopend waar hopelijk veel tips van ervaren mensen in gepost kunnen worden.
microfarming is op kleine schaal een boerderij runnen met bijvoorbeeld kippen, konijnen, keer een verdwaald geitje of schaap etc
Dit is verder kennis die ik recentelijk heb opgedaan en verder geen ervaring mee heb maar wel op korte termijn mee wil beginnen.

Volgensmij is het houden en fokken van konijnen eigenlijk het makkelijkst, ze fokken als konijnen en wat voer betreft zijn ze relatief makkelijk.
tevens is de mest direct geschikt voor de moestuin zonder dat dit een aantal jaar moet liggen voor deze te gebruiken is.
Konijnen worden op grote schaal voor niets aangeboden op marktplaats en als je deze dieren een goed huisje kan bieden zie ik geen bezwaren om deze dieren in te zetten voor de fok, veelal krijg je er nog een gratis hok bij ;)
In principe is het het slimst om met 1 voedster en 1 ram te starten en later uitbereiden indien er behoefte aan is, je moet namelijk niet vergeten om de jongen te scheiden van geslacht als ze een aantal weken oud zijn en bij de moeder weg kunnen anders loopt het heel snel heel erg uit de hand :roll:
je zult dus tevens voldoende hokken moeten hebben om dit te kunnen bewerkstelligen anders word het heel veel konijn eten.
Naast vlees komt er ook bont van een konijn af en in mijn ogen behoor je dit ook te gebruiken voor mutsen, handschoenen etc

Kippen lijken mij in een woonwijk niet super geschikt, het kan wel maar je hebt toch wat meer geluidsoverlast dan dat je eigenlijk wilt.
wshtf is het geluid ook net zo goed een etensbel en dat trekt verkeerde mensen aan.

hoop dat dit topic vol met handige tips over het houden van kleine dieren voor vlees en andere producten komt te staan.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Microfarming tips

Post by Repelsteeltje »

Konijnen zijn perfect. Maar vergeet niet dat konijnen halve zwijnen zijn. Ze knoeien meer met het eten dan wat anders. Een kippetje erbij nemen is dan ideaal, deze ruimt de troep op onder de hokken wat op zijn beurt weer voorkomt dat er ratten/muizen ed op af komen.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Microfarming tips

Post by FincaInSpanje »

Volgens mij weet @flos veel over dit onderwerp. Hij fokt en slacht eigen dieren.

Ik zou graag willen weten hoeveel kippen en konijnen en mogelijk ander kleinvee je nodig hebt om bijvoorbeeld een gezin van 4 personen dagelijks te voorzien van eigen vlees/gevogelte. Met evt een grote vriezer als back-up. [emoji106]
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Microfarming tips

Post by ghostwhiper »

tussen de 4 en 6 voedsters x a 3 nesten per jaar (humaan fokken) van 6 tot 10 konijnen.
reken zelf maar uit hoe veel dat er ongeveer zijn ;)
ik begin hier voor de hond met 1 of 2 voedsters en heb daar genoeg vlees van om ook zelf regelmatig een konijntje te verwerken tot stoofpotje.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Microfarming tips

Post by Repelsteeltje »

FincaInSpanje wrote:Volgens mij weet @flos veel over dit onderwerp. Hij fokt en slacht eigen dieren.

Ik zou graag willen weten hoeveel kippen en konijnen en mogelijk ander kleinvee je nodig hebt om bijvoorbeeld een gezin van 4 personen dagelijks te voorzien van eigen vlees/gevogelte. Met evt een grote vriezer als back-up. [emoji106]
Qua konijnen ben je iig afhankelijk van hoeveel vlees je wenst te hebben.
Ga je uit van diervriendelijke fok dan zit je per voedster op 3 nestjes per jaar. Indien niet al te grote konijnen zoals Hollandertjes of Boerenbontjes zal elk nestje gemiddeld uit 10 lampreien (jongen) bestaan. 1 Voedster kan dus diervriendelijk ca 30 konijnen produceren. Dit komt neer op ca 60kg vlees (inclusief botten) wat voor 4 personen genoeg is voor ca 60 dagen eten.

Bij dagelijks consumptie zal je dan met uitsluitend konijn (wat uiteraard zal gaan vervelen) minimaal 6 voedsters moeten hebben en zeker 2 rammen om de bloedlijnen nog een beetje vers te houden.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Microfarming tips

Post by Repelsteeltje »

ghostwhiper wrote:tussen de 4 en 6 voedsters x a 3 nesten per jaar (humaan fokken) van 6 tot 10 konijnen.
reken zelf maar uit hoe veel dat er ongeveer zijn ;)
ik begin hier voor de hond met 1 of 2 voedsters en heb daar genoeg vlees van om ook zelf regelmatig een konijntje te verwerken tot stoofpotje.
Mag het nu wel weer van je moeder?
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Microfarming tips

Post by Flos »

Mooie bereking van @Repelsteeltje al ga ik er van uit dat een konijnen moederdier 4 worpen aan kan en nog dier vriendelijk te is . Alleen het aantal jongen stijgt niet veel want ik reken op een gemiddelde worp van 8 jongen . Zeker in een shtf toestand waar speciaal konijnen voer niet meer voor handen is .
maar 1/6 van jou vlees maaltijden op jaarbasis kan van konijnen komen met 1 moeder dier voor vier personen .
Daar ben ik mee eens . Om die andere 5/6 in te vullen zal je nog heel wat pluimvee moeten kweken . Ook geit en schaap is een alternatief. Maar een goed jachtgeweer kan ook wat vlees in de pot brengen.
Lees , schrijf en prep verder .
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Microfarming tips

Post by Repelsteeltje »

Flos wrote:Mooie bereking van @Repelsteeltje al ga ik er van uit dat een konijnen moederdier 4 worpen aan kan en nog dier vriendelijk te is . Alleen het aantal jongen stijgt niet veel want ik reken op een gemiddelde worp van 8 jongen . Zeker in een shtf toestand waar speciaal konijnen voer niet meer voor handen is .
maar 1/6 van jou vlees maaltijden op jaarbasis kan van konijnen komen met 1 moeder dier voor vier personen .
Daar ben ik mee eens . Om die andere 5/6 in te vullen zal je nog heel wat pluimvee moeten kweken . Ook geit en schaap is een alternatief. Maar een goed jachtgeweer kan ook wat vlees in de pot brengen.
Met konijnen zou je de worpen kunnen opvoeren naar SHTF modus van 6 worpen per jaar per voedster. Onnodig te zeggen dat dit het moederdier uitput. Daarom ga ik zelf voor 3 worpen per jaar om zo toch nog een veilige vergroting te kunnen creëren van 4 worpen per jaar zonder enig risico.

Zelf heb ik Franse Hangoren en zit hierbij al op een gemiddelde van 8 lampreien per worp (3 x pj). En dat terwijl ik géén speciaal konijnenvoer koop (soms krijg ik wel ergens een zakje oid, maar dat is te verwaarlozen) en alle voer gewoon uit de natuur haal. Er zijn een paar bejaarden in de buurt waar ik de tuin mag maaien, ik maai schone bermen weg etc. Dit kuil ik gewoon in. Ook komt er veel moestuin en rauw keukenafval op het menu van de konijnen.
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: Microfarming tips

Post by Plaag »

Misschien gek idee, maar insecten kweken om op te eten, nemen minimum plek in en makkelijk te onderhouden.
TOLERANCE IS SUICIDE
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Microfarming tips

Post by Repelsteeltje »

Plaag wrote:Misschien gek idee, maar insecten kweken om op te eten, nemen minimum plek in en makkelijk te onderhouden.
Zodra mijn tuin klaar is en er mooiere en betere hokken zijn voor zowel de konijnen als de kippen wil ik hier ook meer onderzoek naar doen. Al was het maar om lekker kruipend voedsel voor de kippen te creëren. Ik weet al wel dat er een flinke "odeur" los kan komen dus dat word een puntje van aandacht.

Overigens zijn de gangbare eetbare insecten erg lekker.
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: Microfarming tips

Post by Plaag »

Heb wel eens wormen en springhanen gegeten. Daar is het bij gebleven.
TOLERANCE IS SUICIDE
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Microfarming tips

Post by ghostwhiper »

Plaag wrote:nemen minimum plek in
om daar een maaltje uit te kweken heb je behoorlijk veel ruimte nodig, in het verleden meelwormen voor het vissen gekweekt maar toch al snel een paar bakken nodig.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: Microfarming tips

Post by Plaag »

ghostwhiper wrote:om daar een maaltje uit te kweken heb je behoorlijk veel ruimte nodig, in het verleden meelwormen voor het vissen gekweekt maar toch al snel een paar bakken nodig.

Zou je ze desnoods niet in lades kunnen kweken in een kast zodat je georganiseerde kunt kweken?
TOLERANCE IS SUICIDE
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Microfarming tips

Post by ghostwhiper »

niet op die hoeveelheid @plaag.
gewicht per week is vele malen lager dan bij dezelfde ruimte aan konijnen,
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Microfarming tips

Post by Repelsteeltje »

ghostwhiper wrote:niet op die hoeveelheid @plaag.
gewicht per week is vele malen lager dan bij dezelfde ruimte aan konijnen,
Echter is de conversie van plantaardig naar dierlijk eiwit bij insecten wel een stuk efficiënter dan bij andere dieren.

Ze smaken goed, maar indien ik ze kweek zullen ze primair als voedsel gaan dienen tbv kippen en eventueel om mee te vissen. Overschot kan makkelijk verwerkt worden en eventueel middels droging worden bewaard.
Post Reply