Linux

Alles wat uitrusting betreft kan hier besproken worden, zowel kledij, winterbanden, gereedschap enz...
Post Reply
User avatar
Candyman
Posts: 387
Joined: Thu Sep 06, 2018 5:02 pm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Linux

Post by Candyman »

Voor degene die interesse hebben in een gratis besturingssysteem voor een PC of laptop kan ik Linux aanraden.
Eigenlijk alles wat je met een Windows computer kan dat kan je ook met een Linux computer.
Er zijn honderden verschillenden soorten(distro's) de meest bekende en stabiele zijn Ubuntu en Debian.
Voor de beginner kan ik Ubuntu aanraden.
Image

Dat werkt meestal na installatie gelijk zonder dat je ergens drivers moet gaan installeren voor de WIFI ofzo.
Achter Ubuntu zit wel een bedrijf(Canonical)
Als je liever niet van een bedrijf afhankelijk wilt zijn maar fanatieke vrijwilligers dan kan je Debian proberen.
Image
Dat werkt ook prima maar toen ik het installeerde op mijn laptop deed mijn WIFI het niet en moest ik eerst drivers installeren.
Dat is natuurlijk geen probleem maar als je nieuw met Linux bent wil je waarschijnlijk dat alles gelijk werkt.

Linux is er in vele soorten en maten, de meest bekende en naar mijn mening gebruiksvriendelijkste interface is GNOME, zelfs kleuters en bejaarden kunnen er mee werken.
Bovenstaande foto's zijn van de de GNOME interface.

Het is best wel een "zwaar" systeem dus verwacht niet dat je computer ineens veel sneller is dan met Windows, dan moet je een andere versie van Linux gebruiken.

Het installeren van Linux op je PC gaat meestal via een USB-stick, men start de PC op vanaf de USB-stick waar Linux op staat en daarna wordt er gevraagd of je Linux op de PC wilt instaleren.

Programma's zoals Windows Word zitten er meestal standaard op alleen heten ze anders, zoals bijvoorbeeld LibreOffice.

Programma's kan je downloaden uit de software winkel.
Image

Een nadeel van Linux is dat Windows programma's er niet op werken dus de spellen ook niet.
Als je graag spelletjes doet kan je beter Windows gebruiken denk ik.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Linux

Post by Peerke »

Enige dagen afwezig geweest door problemen met windows. Ik kon er helemaal niks meer mee dus heb ik toch maar weer windows geinstalleerd omdat ik er o zo vertrouwd mee ben. Ook met de grillen en de nukken...
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Linux

Post by Peerke »

Maar dat bureaublad van die Debian ziet er ook bijzonder gelikt uit.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Candyman
Posts: 387
Joined: Thu Sep 06, 2018 5:02 pm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Re: Linux

Post by Candyman »

Het is maar net wat je gewend bent.
Ik kan totaal niet overweg met een Windows computer maar dat zegt meer over mij dan over Windows ;)
User avatar
Candyman
Posts: 387
Joined: Thu Sep 06, 2018 5:02 pm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Re: Linux

Post by Candyman »

Gcompris op de laptop van m'n dochter gezet.
Ideaal programma om kinderen te leren rekenen, lezen en om met de computer om te gaan.
En uiteraard gratis :P
Deze versie heb ik geïnstalleerd met flatpak.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
bahco
Posts: 36
Joined: Sun Mar 07, 2021 6:37 pm

Re: Linux

Post by bahco »

Pop OS is het nieuwste kid on the block.

Werkt veel fijner dan ubuntu.
Post Reply