Ongeveer drie/vier kilo silicagel

Alles wat uitrusting betreft kan hier besproken worden, zowel kledij, winterbanden, gereedschap enz...
Post Reply
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Ongeveer drie/vier kilo silicagel

Post by SurfEasy »

Ik heb ongeveer drie/vier kilo silicagel verzameld en zoek hitte bestendige doek en naaigaren, ik denk aan glasvezel doek en naaigaren om daar zakken van te maken, want de silicagel moet regelmatig verhit worden om het te regenereren, om weer goed vocht op te nemen.
We hebben onder ander een camper waar het voor word gebruikt, maar ook in de rugzakken, en voor vacuüm zakken waar kleding in moet die je die dag hebt gedragen en de volgende dag weer kurkdroog moet zijn.
Ook als kleding nat is geworden ik wil nog een systeem bedenken dat ik de zakken silicagel in de camper kan drogen, misschien een soort gesloten systeem oven waar de hitte van de uitlaat door heel loopt en door middel van een uitlaatklep bediend word.
Nee je krijgt geen uitlaat gassen in de cabine, dat gaat gewoon weer via de uitlaat pijp.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Ongeveer drie/vier kilo silicagel

Post by Peerke »

Peins, peins, denk, denk. Idee ?

Je silica gel moet je na gebruik regenereren. Dat weet ik als chemisch analist zijnde. Want silica neemt vocht op, en dat krijg je kwijt door het gedurende een periode op 130 °C te verhitten.

Je zakken zullen waterdicht moeten zijn om te voorkomen dat je vocht uit de lucht door de silica gaat opnemen.

Om nu moeilijk zelf zakken te gaan maken. Is een dry-bag geen optie. Je hebt ze in alle soorten en maten. Voorbeeld in de volgende link.

https://www.decathlon.nl/p/waterdichte- ... zcQAvD_BwE

Vul een sok of panty met de droge silica gel en sluit de sok goed af met elastiek. Doe de gevulde sok of panty in de dry bags met de materialen die je wil bewaren. Verwijder zoveel mogelijk lucht uit de dry bags en sluit ze.

Na gebruik open je de sok of panty om de silica gel te regeneren.

Is dit niet eenvoudiger @SurfEasy ?

Overigens zijn die dry bags bij de Chinees natuurlijk goedkoper, hoe kan het ook anders.

https://nl.aliexpress.com/item/5L-10L-2 ... lsrc=aw.ds
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: Ongeveer drie/vier kilo silicagel

Post by SurfEasy »

Hoi @Peerke, en de anderen,

Ik vind het prachtig, ik zit met een vraag en mensen hier doen hun best zo goed mogelijk te helpen, oké dat gebeurd op veel forums en mensen vinden het normaal, maar dat is niet zo, want mensen in het dagelijkse leven denken vaak ach man zoek het even zelf uit, daar sta ik wel degelijk bij stil, en ervaar het als best fijn, daar wil ik jullie allemaal voor danken.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
@Peerke de glasvezel doek die ik zoek moet zo geweven zijn dat de korrels silicagel er niet uit kunnen, maar moet wel vocht uit de atmosfeer kunnen halen, en als je het met hitte regenereert moet de vocht er uit kunnen wasemen.
Wil ik het even niet dan komt het gewoon in een plastikzak om de droog capaciteit te behouden.
De zaken waar de silicagel korrels in moeten zal ik met de hand moeten naaien want we hebben geen naaimachine,
oké ben dan wat uurtjes bezig maar dan heb je ook wat.

Maar een probleem waar vind ik dit soort doek en naaigaren.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
Janus
Posts: 13
Joined: Wed Jan 10, 2018 9:36 pm

Re: Ongeveer drie/vier kilo silicagel

Post by Janus »

Zijn silicagel die mini bolletjes van 2 mm ongeveer?
Zit vaak in hele kleine papieren achtige zakjes?

Ik vind het idee wel goed eigenlijk. Hoe kom je er aan?
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: Ongeveer drie/vier kilo silicagel

Post by SurfEasy »

Janus wrote:Zijn silicagel die mini bolletjes van 2 mm ongeveer?
Zit vaak in hele kleine papieren achtige zakjes?

Ik vind het idee wel goed eigenlijk. Hoe kom je er aan?
Hoe kom je er op, mijn jongste zoontje had ook nog wel eens goede ideeën en vroeg ik het zelfde, hij antwoorde gewoon met mijn denk hooft :D .

Zo heb ik ook weel eens gedacht een zwarte Body te maken met van die zakjes er in verwerkt, als je werkzaamheden moet verrichten en de vocht onder je kleding wat in de hand wilt houden, om dat die body er onder aan te trekken, ook weer mooi als de body van materiaal is wat goed tegen hitte kan, zon drogen zou wat kunnen helpen bij het drogen, maar een kampvuurtje zou ook goed kunnen op de Body weer goed droog te krijgen, zelfs in een grote pan boven het vuur zou het weer kunnen regenereren.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
Post Reply