Werken aan onafhankelijkheid : olie verversen

Alles wat uitrusting betreft kan hier besproken worden, zowel kledij, winterbanden, gereedschap enz...
Post Reply
User avatar
Lewieke
Posts: 1853
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 3 times

Werken aan onafhankelijkheid : olie verversen

Post by Lewieke »

Autokosten willen nog al eens de pan uit swingen. Veel auto's kunnen nu langere tijd zonder groot onderhoud. De onze hoeft maar om de 60.000 km een groot onderhoud te krijgen, dus dat valt nogal mee. Om de 20.000 km plant de garagehouder een klein onderhoud.

De prijzen voor een klein onderhoud liggen op : 75-125€
De prijzen voor een groot onderhoud liggen op : 200-300€

Dat zijn best wel stevige prijzen.

Probleemstelling :

De prijs voor een groot onderhoud ligt hoog, alleen heb je vaak speciale tools nodig om bij de juiste motoronderdelen te komen. Bij Renault is dat nogal problematisch. Ik heb één keer zelf alle filters vervangen en het vroeg zo veel moeite dat ik dat nu maar laat. Met het aantal km's dat wij momenteel nog rijden komt dat overigens maar op een onderhoud om de vier jaar. Dat vind ik aanvaardbaar.

Voor een klein onderhoud betaal je relatief veel maar ook die intervallen liggen vrij ver uit elkaar. Je riskeert motorschade als er iets verkeerd gaat tussentijds. Met ons huidige (gereduceerde) autogebruik moeten we nog zorgen voor een onderhoud om de 18 maand. (20.000 km)

Zelf los ik dat een beetje anders op. Ik ben ervan overtuigd dat de levensduur van een motor nogal wordt beïnvloed door het gebruik van goede olie en regelmatige olieverversing.

Om de maand ongeveer controleer ik het oliepeil. Het gebeurt af en toe dat er tot een half litertje bij kan. Dat doe ik dan ook gewoon. Ik voeg een half-synthetische 10w40 motorolie toe als dat nodig is.

Daarnaast vervang ik zelf de olie om de 10.000 km (ongeveer). Daarvoor gebruik ik een vaccuumpomp voor olie en vloeistoffen. Dat ding kost +/- 100€. Het grote voordeel is dat je de olie langs de peilstaafingang kan afzuigen. Dat bespaart je een hoop gehannes onder de motorkap, het verwijderen van de motorbeschermplaat, het losschroeven van de cartermoer, het vervangen van de dichting, ... . Best wel gemakkelijk dus.

Voor de olie betaal ik 40€/5l. Er gaat ongeveer 4l in de motor. Dan blijft er nog een litertje over om bij te vullen. De lege oliekannen gebruik ik om de afgewerkte olie in te gieten. Die breng ik dan netjes naar het containerpark.

[ATTACH=CONFIG]12078[/ATTACH]

Conclusie :

Netto kost één oliebeurt mij 32€ (zonder de slijtage aan de pomp mee te rekenen). Om de twee beurten (30.000 km) laat ik de olie vervangen door de garagehouder (75€) Die tapt de olie onderaan af wat er voor zorgt dat vuildeeltjes die in het carter achterblijven ook worden verwijderd. Op die manier hoop ik : de motor te beschermen tegen schade, de kost van onderhoud te drukken.

Misschien kan iemand die beter thuis is in auto-onderhoud nog wat tips toevoegen ? Het lijkt me wel een uitdaging om de onderhoudskost verder naar beneden te drukken door meer zelf te doen. Het oliefilter is moeilijk bereikbaar, het luchtfilter lukt wel, het interieurfilter is ook gemakkelijk te vervangen. Ik beschik niet over een brug of oprijsteunen. Tips ?

De volgende dingen vind ik nuttige info :

Is 8€ per liter een normale prijs voor half syntetische motorolie 5w40 of 10w40 ?
Is het onderhoud normaliter voldoende ? Of overdrijf ik ?
Zijn er dingen die ik over het hoofd zag en die beter kunnen ?
User avatar
wodan
Posts: 3793
Joined: Wed Oct 14, 2015 3:06 pm
Location: In mijn hamster ren in Vlaanderen
Has thanked: 58 times
Been thanked: 20 times

Re: Werken aan onafhankelijkheid : olie verversen

Post by wodan »

Als je olie in vaatjes van 60 Liter koopt bij de vakhandel (groothandel nog beter), betaal je aanmerkelijk minder, maar je moet de plaats hebben om dit te stockeren.
De 5w40 of 10w40 slaat enkel op de dikte bij bepaalde temperaturen, maar zegt niets over alle andere zaken die maken dat de olie de juist of beste olie is voor jouw type motor!
Als je de duurdere olie van gekende merken koopt, zit je heel vaak veilig, maar niet altijd... Wil je het beste voor je voertuig, dan moet je je goed informeren (en je garagist is daarvoor NIET de juiste persoon, want zij gebruiken juist vaak een olie goed voor meerdere types...)

Ter info, ik kocht in 2011 bij de groothandel SUNOCO XENON 5W40 in 60 liter verpakking aan 3.84 euro EXCL BTW per liter, dat is low ash full synthetische olie... In de detailhandel kostte die een veelvoud daarvan, ZELFS in 60L verpakking.
In 2010 in detailhandel 60L 10W40 half synthetisch olie + 60L ATF Olie Dexron IID voor samen een 300€ excl btw, dat is 2.5€ gemiddeld excl BTW / Liter.
De Sunoco olie is bijna op, dus binnenkort (voor het jaareinde) zal ik waarschijnlijk nog een vat van 60L aanschaffen.
“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.” -- Benjamin Franklin
"Peaceful majority is irrelevant if they do nothing ..." -- Brigitte Gabriel
De twee belangrijkste metalen zijn unaffordium en unobtainium...
We hebben het ongelooflijk goed, maar niemand is nog content. -- E. Geenen.
"The true Soldier fights not because he hates what is in front of him, but because he loves what is behind him." - GK Chesterton.
"Socialism is a shitty idea in theory and an immoral idea in practice" --Ben Shapiro
"We should be one and undivided, equal and free" -- Robin Hood
Post Reply