Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Alles wat uitrusting betreft kan hier besproken worden, zowel kledij, winterbanden, gereedschap enz...
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by Lewieke »

Je las misschien al de vorige topics verwarming en elektriciteit. Sommige tips lijken uit de doos van Tante Kaat te komen. Wij maken er gebruik van. Auto, dat is lastiger maar het gaat om behoorlijk veel geld. Om die drastisch te verminderen is een flinke mentaliteitswijziging nodig. Sinds 1 jaar proberen we ons gedrag te veranderen. Stilaan lukt het. We reden vroeger ongeveer 30.000 km per jaar, nu nog 14.000. Gehalveerd dus, maar niet zonder moeite.

Het begint bij de aankoop. Is je auto aan vernieuwing toe, welke koop je dan ? 7 jaar geleden intussen wilde ik graag een kleine Jaguar, het leek wel te passen bij me, stijlvol, leuk, mooi, tot je gaat rekenen. Dat deed mijn vrouw me voor. Snif.

Het is dus een Renault Mégane Break geworden. Met kleine motor, Euro 3 nog, zonder roetfilter, dat kan nu niet meer. Alleen gaan die dingen snel stuk en kosten een fortuin. De auto heeft een 1.5l motor maar is bijzonder zuinig. 4.2l op lange trajecten. 5 l in stadsverkeer. Echte liters, nagemeten. Om het wat beeldend voor te stellen. Bij vertrek thuis rijden we in 1 ruk naar Andorra en we raken net tot aan de eerste pomp in Andorra. Ter illustratie. Bij de keuze liet mijn vrouw zich leiden door :
- aankoopprijs
- belasting op in bedrijfstelling
- verkeersbelasting
- verbruik.

Bij SHTF rijdt dat ding net zo goed op huisbrandolie (liefst Total Ultra - komt dichtst bij de specificaties van diesel), mag niet. Kan wel.

Ook nog een tweede auto, een benzine, 14 j oud. Slokop, voor rond de kerktoren.

Minder rijden dus. Pf. Planning.

1/ We combineren transporten, afhalen van de kids in combinatie met winkelen.
2/ We kopen grotere hoeveelheden levensmiddelen en drogisterijproducten, 2x per maand en vermijden hierdoor impulsaankopen.
3/ Planning. We leggen de agenda's bij elkaar en plannen het transport. De eerste keren is dat lastig, daarna wordt het gezin het gewoon.

Ook technisch kan je wat doen.
4/ Controleer wekelijks je bandendruk. Een klein compressor is wel gemakkelijk. Je bespaart 10% verbruik.
5/ Pas je rijstijl aan.
- Gebruik cruisecontrol als je die hebt of hou een constante snelheid aan.
- Mijd plots accelereren of afremmen, anticipeer.
- Gebruik ventilator en mijd airco, hang bescherming voor de ramen van de kids tegen de zon.
- Geen imperiaal of fietsendrager op de auto als het niet nodig is.
- Geen open ramen terwijl je rijdt.
- Ga voor 100 km/h ipv 120 km/h
-

Ook echt minder rijden of anders verplaatsen.

6/ Bereken eens hoeveel je autoreis kost.Verbruik, tol, bekeuringen, onderhoud, bandenslijtage, ... . Weet je zeker dat dit de beste manier van reizen is. Tegenwoordig vliegen we naar onze bestemming met een low cost maatschappij. Je wint bovenstaande én je hebt meer vakantietijd want minder reistijd, je geeft minder uit onderweg én je hoeft niet ongepland ergens (meestal duur) uit te slapen. Je wint al snel een paar duizend kilometer. Klinkt een beetje dubbel, ik weet het, voor ons werkt het wel, vast niet voor iedereen.
7/ Vlaanderen is niet echt een fietsland. Ik ben geen echte fietser, ik zie er een beetje tegen op zeker als het regent of in de winter, of met tegenwind. Toch investeerde ik in een elektrische fiets. Je verhoogt je snelheid, je vergroot je actieradius, je rijden wordt aangenamer en je stinkt niet als een buffel als je ergens aankomt. Zo vind ik fietsen wel aangenaam, meestal. Ik fiets naar mijn werk, 5000 km/jaar en krijg als beloning een fietsvergoeding van 0.15€/km. 750€ winst te verhogen met de uitgespaarde autokosten (slokop 5000 km à 10l/100km à 1.5€/l = 750€ benzine + onderhoudskost en slijtage). Flinke winst dus.
8/ Ook recreatief nemen we vaker de fiets, of voor boodschappen in de stad of voor de ontspanning van de kids. Als je genoeg fietst hoef je na je werk niet ook nog te sporten in een veel te dure fitnessclub.
9/ Ook mijn echtgenote gaat - bij mooi weer - af en toe met de fiets werken. Alle kleintjes helpen.

10/ We zijn nu op het punt gekomen dat de tweede auto niet meer echt nodig is. Ik denk er nog even over na (start in alle omstandigheden, heeft nog weinig waarde, is in prima staat, comfort, ...) maar wellicht gaat ie er uit. Besparen we ook nog verzekering en belastingen.

11/ We reizen meer met de trein. Soms. Omdat de spoorwegen ongelooflijk slecht georganiseerd zijn. De bus vind ik al helemaal een ramp.

12/ Een enkele keer meerijden met een collega of heel soms een liften zou ik wel doen. Dat laatste vertel ik niet aan de kids omdat ik liever niet wil dat ze dat doen.

Vind je deze post interessant ? Geef dan een plusje, dan werk ik dat thema nog wat verder uit.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by Lewieke »

Intussen zijn we weer enkele jaren verder. De kinderen worden groter en halen binnenkort hun rijbewijs. De transportbehoeftes stijgen voor hobby's, vakantiejobs, school, ... en zelf word ik ook een dagje ouder. Ik stel vast dat van de mentaliteitswijziging in het gezin niet al te veel overblijft.

De huisgenoten nemen voor het minste de auto, rijden met de auto 100m verder naar de slager of de bakker, de kinderen vinden het maar normaal dat ze overal rondgereden worden en de andere helft van de trouwboek gaat vlot mee in dat verhaal. Ecologisch bewustzijn? Niet hun zorg. Economische kost? Geld komt toch gewoon uit de muur? Stijgende brandstofprijzen? Moeten we daar wakker van liggen?

Het resultaat is dat pa met de fiets naar zijn werk rijdt, door weer en wind, om 5-7000km te besparen en de andere gezinsleden rustig rondsnorren en het nog normaal vinden ook. Het resultaat van het verhaal is vaak dat pa zijn plannen mag opbergen of aanpassen als de rest van het gezin naar het werk/hobby/jeugdbeweging/vergadering/vriendenuitje wil. Akkoord, zij hebben hun leven, maar ik ook.

Weer een tweede auto dus. Gewoon om in mijn oude dag enig comfort te genieten. Ik ben het echt grondig beu om met de fiets te vertrekken in de regen of om mijn plannen uit te stellen of aan te passen. Dat gaan we dus regelen.

Liefst zou ik weer een Renault Mégane kopen, met een beetje opties. Die dingen kosten niet erg veel en zijn echt betrouwbare auto's. Anderzijds is er het risico dat de kids de auto in de prak rijden. Daarnaast is de stijgende brandstofprijs een overweging.

Na veel wikken en wegen kwam ik uit op de volgende oplossing : Een Dacia Logan. 6990€ btw incl of de wat beter uitgeruste versie voor 8450€. Een lelijk ding, gebouwd in Roemenië. Veel kans dat de andere huisgenoten er niet willen mee rijden wat nog meegenomen zou zijn ook. Weinig technische snufjes, wat voor mij concreet betekent dat er ook niet veel kan stukgaan. Een atmosferische benzinemotor van 1.2l, wat weinig wegenbelasting, inschrijvingstaks en andere kosten betekent. Met het autosalon krijg je ook nog een ander kleurtje dan dat vervelende wit.

Blijft nog de brandstof. Benzine is duur en blijft dat allicht ook. Ik heb ook geen zin om de kinderen straks al te veel te beperken in verplaatsingen én ook niet om te moeten zeuren over de kost van de brandstof. Dus heb ik enkele berekeningen en overwegingen gemaakt. Rijden met gas is veruit het goedkoopste. Blijft de keuze tussen LPG en CNG.

De overheid promoot CNG. Ik heb geprobeerd de motieven hiervoor te achterhalen en ik ben erop uitgekomen dat er niet erg veel verschillen zijn op het vlak van ecologie. Wellicht heeft het meer te maken met lobbygroepen en politiek. CNG is gewoon aardgas dat wordt geleverd door intercommunales. In de raden van bestuur zijn sowieso zitjes voorzien voor politici. LPG wordt geleverd door oliemaatschappijen, dat zijn private ondernemingen waarin politici geen of nauwelijks een zitje en steekpenningen krijgen. Reden voor argwaan natuurlijk.

LPG wordt door de Vlaamse overheid ook wel gepromoot, zij het een stuk minder dan CNG. Je betaalt wel wat wegenbelastingen, krijgt korting op de inschrijvingstaks. De brandstof is een stuk goedkoper dan CNG. Het berekenen is niet zo eenvoudig omdat LPG wordt uitgedrukt in liter en CNG in kg. Ik hou het voor het gemak van rekenen op een voordeel van 25%. Daar komt nog bij dat LPG op een lage druk in de auto gaat (8bar) terwijl CNG een drukfles krijgt van 300bar. Door de dikkere wanden en de hoge druk is de fles veel kleiner, minder praktisch van vorm en niet monteerbaar op de plaats van het reservewiel. De kostprijs voor een CNG-installatie is ongeveer 50% hoger.

Op basis van al deze -en nog wat andere- gegevens ben ik erop uitgekomen dat LPG ondanks de overheidspromotie nog altijd interessanter is dan CNG. Zowel op het vlak van kostprijs, praktische haalbaarheid, bereikbaarheid van stations, fiscaal, ... . Een dezer dagen wordt de beslissing genomen. Ik hou jullie op de hoogte. Als de test meevalt, zal de huidige wagen mettertijd ook vervangen worden door een voertuig op gas.

https://www.dacia.be/nl/het-dacia-gamma/logan/


L.
User avatar
wodan
Posts: 3791
Joined: Wed Oct 14, 2015 3:06 pm
Location: In mijn hamster ren in Vlaanderen
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by wodan »

Ik heb jaren op LPG gereden en had daar enkel lof voor, je rijdt goedkoop (in LV geen LPG taks), je breidt de actieradius van je wagen uit
door de extra tank, je kan die tankgrootte deels zelf bepalen, je rijdt met de minst vervuilende brandstof, de motorolie gaat zeer lang
mee daardoor (verzuurt enkel, maar er komen bijna geen vuile deeltjes in), je motor draait er zeer soepel op.
Wel moeten je klepzettingen en zo hard genoeg zijn om dit aan te kunnen (was vroeger al eens een probleem). De huidige flexfuel
motoren (die dus ook op hogere methanol percentages kunnen draaien) zijn voor LPG dan weer prima geschikt. Zorg er wel voor dat
je toch nog regelmatig op benzine rijdt en je die benzine tank zo vol mogelijk houdt, dat beperkt condensatiewater in de benzine.
“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.” -- Benjamin Franklin
"Peaceful majority is irrelevant if they do nothing ..." -- Brigitte Gabriel
De twee belangrijkste metalen zijn unaffordium en unobtainium...
We hebben het ongelooflijk goed, maar niemand is nog content. -- E. Geenen.
"The true Soldier fights not because he hates what is in front of him, but because he loves what is behind him." - GK Chesterton.
"Socialism is a shitty idea in theory and an immoral idea in practice" --Ben Shapiro
"We should be one and undivided, equal and free" -- Robin Hood
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by Lewieke »

Ik was er ook al uit dat het een bijzonder goed alternatief is. LPG is in Vlaanderen tot 2020 vrijgesteld van inschrijvingstaks en je krijgt een korting op de wegenbelasting. Doen ze toch nog iets goed in Vlaanderen. Toch maar even rijden met dat bakje voor ik er eentje koop. Misschien moet ik ns gek doen en 1500e extra betalen voor airco, centrale vergrendeling en een leuke radio.

L.
User avatar
wodan
Posts: 3791
Joined: Wed Oct 14, 2015 3:06 pm
Location: In mijn hamster ren in Vlaanderen
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by wodan »

Airco daar heb je 14 dagen zeker plezier van tijdens de heetste dagen en bij de moderne ook in de winter om de lucht te drogen,
dus minder aandampende ruiten. Radio is vooral handig als daaraan een gsm carkit is verbonden. Centrale vergrendeling is gewoon
handig, maar wat het in € waard is, dat kan ik moeilijk zeggen.
“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.” -- Benjamin Franklin
"Peaceful majority is irrelevant if they do nothing ..." -- Brigitte Gabriel
De twee belangrijkste metalen zijn unaffordium en unobtainium...
We hebben het ongelooflijk goed, maar niemand is nog content. -- E. Geenen.
"The true Soldier fights not because he hates what is in front of him, but because he loves what is behind him." - GK Chesterton.
"Socialism is a shitty idea in theory and an immoral idea in practice" --Ben Shapiro
"We should be one and undivided, equal and free" -- Robin Hood
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by Peerke »

wodan wrote:Ik heb jaren op LPG gereden en had daar enkel lof voor, je rijdt goedkoop (in LV geen LPG taks), je breidt de actieradius van je wagen uit
door de extra tank, je kan die tankgrootte deels zelf bepalen, je rijdt met de minst vervuilende brandstof, de motorolie gaat zeer lang
mee daardoor (verzuurt enkel, maar er komen bijna geen vuile deeltjes in), je motor draait er zeer soepel op.
Wel moeten je klepzettingen en zo hard genoeg zijn om dit aan te kunnen (was vroeger al eens een probleem). De huidige flexfuel
motoren (die dus ook op hogere methanol percentages kunnen draaien) zijn voor LPG dan weer prima geschikt. Zorg er wel voor dat
je toch nog regelmatig op benzine rijdt en je die benzine tank zo vol mogelijk houdt, dat beperkt condensatiewater in de benzine.
Benzine heeft ook een smerende werking op de zuigers en andere bewegende onderdelen.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by Lewieke »

De auto is wat beter uitgerust, onder andere met neksteunen achteraan. Dat vind ik wel interessant.

L.
Roel
Posts: 276
Joined: Tue Nov 24, 2015 2:34 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by Roel »

Ik rij al jaren een Logan, zo eentje met twee deuren achter i.p.v. een klep.
Diesel, dus duur rijden in Nederland, maar kan me niet schelen, ik ben dieselrijder.
Er ligt een 1500cc Clio motor in en het ding lust waarschijnlijk ook wel zonnebloemolie... ;)
DSCF5510b.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by Lewieke »

Zonet een proefritje gemaakt met de Dacia logan, met koffer. De motor is een Sce75, een 1.0liter motortje. De auto oogt mooi, biedt een basis comfort maar de motor is ruk. Weinig vermogen, weinig koppel. Als auto in de stad wel geschikt. Voor ombouw naar LPG, hoewel de ombouwers het wel aandurven, lijkt het motorblokje me te klein. Alles is behoorlijk licht uitgevoerd (niet onlogisch voor de prijs) waardoor ik me afvraag of het ding wel geschikt is om omgebouwd te worden op LPG wat toch hogere temperaturen vereist. Deze proefrit vanmorgen heeft me weer met de voeten op de grond gezet. De auto kan nog altijd, maar dan zonder ombouw en puur op benzine. De vraag is maar of dat nog interessant is.

L.
User avatar
wodan
Posts: 3791
Joined: Wed Oct 14, 2015 3:06 pm
Location: In mijn hamster ren in Vlaanderen
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by wodan »

Ga voor een iets grotere motor, want inderdaad, op LPG verlies je wel wat koppel tov benzine, dus wat op benzine krap is...
Levert Renault (Dacia) dat niet af fabriek met LPG dan?
“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.” -- Benjamin Franklin
"Peaceful majority is irrelevant if they do nothing ..." -- Brigitte Gabriel
De twee belangrijkste metalen zijn unaffordium en unobtainium...
We hebben het ongelooflijk goed, maar niemand is nog content. -- E. Geenen.
"The true Soldier fights not because he hates what is in front of him, but because he loves what is behind him." - GK Chesterton.
"Socialism is a shitty idea in theory and an immoral idea in practice" --Ben Shapiro
"We should be one and undivided, equal and free" -- Robin Hood
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by Lewieke »

Ze leveren ze in DE zowel bij Renault als bij Dacia af-fabriek af. Niet in BE.

L.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by Peerke »

Lewieke wrote:Zonet een proefritje gemaakt met de Dacia logan, met koffer. De motor is een Sce75, een 1.0liter motortje. De auto oogt mooi, biedt een basis comfort maar de motor is ruk. Weinig vermogen, weinig koppel. Als auto in de stad wel geschikt. Voor ombouw naar LPG, hoewel de ombouwers het wel aandurven, lijkt het motorblokje me te klein. Alles is behoorlijk licht uitgevoerd (niet onlogisch voor de prijs) waardoor ik me afvraag of het ding wel geschikt is om omgebouwd te worden op LPG wat toch hogere temperaturen vereist. Deze proefrit vanmorgen heeft me weer met de voeten op de grond gezet. De auto kan nog altijd, maar dan zonder ombouw en puur op benzine. De vraag is maar of dat nog interessant is.

L.
1.0 liter zonder turbo is RUK. Geen vermogen en de snelheid van een trekpaard.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by Lewieke »

In DE blijkt een vergelijkbare auto af fabriek uitgerust met LPG nauwelijks meer te kosten dan een benzine in BE. Ik ga nog even de mogelijkheden na voor een Renault. Wellicht koop ik het ding in DE, even uitzoeken hoe ik dat importeer.

L.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by Lewieke »

Een klein onderzoek leert me dat de motoren van de nieuwste euro6 auto's heel erg klein uitgevoerd zijn en zich moeilijk lenen voor ombouw op lpg. Ik opteerde voor een tweedehands voertuig met stevige 1.6l motor, 4 cylinders, 110pk en weinig km's op de teller. De investering is lager dan voor een nieuwe wagen, het voertuig is redelijk hip, ongevalvrij en goed onderhouden. Ik waag de gok en zal de wagen ook gelijk laten ombouwen voor lpg. Hiermee hoop ik de transportkost toch onder controle te houden en mijn vrijheid te (her)winnen.

L.
User avatar
wodan
Posts: 3791
Joined: Wed Oct 14, 2015 3:06 pm
Location: In mijn hamster ren in Vlaanderen
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by wodan »

Succes. Welk soort LPG installatie komt er dan in?
“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.” -- Benjamin Franklin
"Peaceful majority is irrelevant if they do nothing ..." -- Brigitte Gabriel
De twee belangrijkste metalen zijn unaffordium en unobtainium...
We hebben het ongelooflijk goed, maar niemand is nog content. -- E. Geenen.
"The true Soldier fights not because he hates what is in front of him, but because he loves what is behind him." - GK Chesterton.
"Socialism is a shitty idea in theory and an immoral idea in practice" --Ben Shapiro
"We should be one and undivided, equal and free" -- Robin Hood
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by Lewieke »

Zodra de auto geleverd is breng ik die naar de installateur. Dan krijg ik vooraf de gedetailleerde offerte voor het merk Landi. Ik zou opteren voor een tank op de plaats van het reservewiel. Er komt een bijkomende 'valve protector' bij. Er is een meerprijs aan verbonden maar ik hoop daarmee onvoorziene kosten te voorkomen. Kostprijs ongeveer 1800e excl btw. Veiligheid mag wel iets kosten. Rijbereik met de tank ongeveer 450 km. En ik heb natuurlijk ook een 60l benzinetank. Dus voldoende rijbereik.

L.
User avatar
wodan
Posts: 3791
Joined: Wed Oct 14, 2015 3:06 pm
Location: In mijn hamster ren in Vlaanderen
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by wodan »

Zo extra "klepzettingensmeersel" helpt inderdaad om het minder te laten slijten, maar een eeuwige oplossing is het niet,
maar het kan wel een uitstel geven van 100.000km of zo. Flashlube valve saver is de bekendste dacht ik.
Een goede LPG installatie herken je aan de manier waarop het elektrisch gedeelte is afgewerkt. (Dus GEEN loshangende draden).
“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.” -- Benjamin Franklin
"Peaceful majority is irrelevant if they do nothing ..." -- Brigitte Gabriel
De twee belangrijkste metalen zijn unaffordium en unobtainium...
We hebben het ongelooflijk goed, maar niemand is nog content. -- E. Geenen.
"The true Soldier fights not because he hates what is in front of him, but because he loves what is behind him." - GK Chesterton.
"Socialism is a shitty idea in theory and an immoral idea in practice" --Ben Shapiro
"We should be one and undivided, equal and free" -- Robin Hood
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by Lewieke »

Als je me kent, dan weet je dat ik niet ga besparen op veiligheid.

L.
User avatar
wodan
Posts: 3791
Joined: Wed Oct 14, 2015 3:06 pm
Location: In mijn hamster ren in Vlaanderen
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by wodan »

Lewieke wrote:Als je me kent, dan weet je dat ik niet ga besparen op veiligheid.

L.
Waren er maar meer van zulke mensen, er branden namelijk veel te vaak auto's uit en de oorzaak daarvan is meestal
bijgeplaatste elektrische zaken die brand veroorzaken door kortsluiting die niet goed wordt opgevangen.
“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.” -- Benjamin Franklin
"Peaceful majority is irrelevant if they do nothing ..." -- Brigitte Gabriel
De twee belangrijkste metalen zijn unaffordium en unobtainium...
We hebben het ongelooflijk goed, maar niemand is nog content. -- E. Geenen.
"The true Soldier fights not because he hates what is in front of him, but because he loves what is behind him." - GK Chesterton.
"Socialism is a shitty idea in theory and an immoral idea in practice" --Ben Shapiro
"We should be one and undivided, equal and free" -- Robin Hood
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by Lewieke »

De auto is aangekocht na proefrit en controle door mezelf. Banden zijn goed, koppeling is ok, motor is in prima staat, geen olieverlies, distributieriem slipt niet, algemeen in een behoorlijke staat. Ik laat 'm alleen nog eens binnenin grondig reinigen en ombouwen voor LPG. Totaalplaatje incl ombouw ongeveer 10k. Dat maakt dat ik - mits een beetje geluk - zal kunnen rijden met een leuke auto voor 80€/maand aan afschrijving investering. De verbruikskost zal 70% lager liggen dan voor een benzine en ik word vrijgesteld van verkeersbelasting en inschrijvingstakst tot 2020.

L.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by Peerke »

Ha @Lewieke !

Soms moet je geluk hebben met een 2e hands auto. Die heb jij nu en die heb ik ook gehad. De Suzuki Baleno waar ik het over had is een 1,6 liter automaat met bijna 100 PK. Van mijn tante geweest die er tot haar overlijden 56.000 km mee had gereden. Voordat zij heenging heeft ze er nog groot onderhoud aan laten plegen.

Ik kon hem overnemen voor 750 euro.

Kost 20 euro per maand aan verzekering en 33 aan wegenbelasting, ofwel zo'n 55 per maand aan vaste lasten.

Komt ieder jaar door de APK zonder grote kosten.

Ik rij er inmiddels alweer 7 jaar in en nu staat de teller op bijna 99.000
Met wat ik momenteel rij, kan ik er nog wel jaren mee vooruit.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
wodan
Posts: 3791
Joined: Wed Oct 14, 2015 3:06 pm
Location: In mijn hamster ren in Vlaanderen
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by wodan »

Goed onderhoud betaalt zich dubbel terug in de tijd. Goed rekenen vooraf is altijd slim :)
“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.” -- Benjamin Franklin
"Peaceful majority is irrelevant if they do nothing ..." -- Brigitte Gabriel
De twee belangrijkste metalen zijn unaffordium en unobtainium...
We hebben het ongelooflijk goed, maar niemand is nog content. -- E. Geenen.
"The true Soldier fights not because he hates what is in front of him, but because he loves what is behind him." - GK Chesterton.
"Socialism is a shitty idea in theory and an immoral idea in practice" --Ben Shapiro
"We should be one and undivided, equal and free" -- Robin Hood
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by Lewieke »

387772547-renault-megane-coupe-1-6-57000km.jpg
Dit is 't beestje, als alles goed gaat.

L.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
wodan
Posts: 3791
Joined: Wed Oct 14, 2015 3:06 pm
Location: In mijn hamster ren in Vlaanderen
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by wodan »

Leuk. Hoe zit dat met zitplaatsen achteraan en kofferruimte?
“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.” -- Benjamin Franklin
"Peaceful majority is irrelevant if they do nothing ..." -- Brigitte Gabriel
De twee belangrijkste metalen zijn unaffordium en unobtainium...
We hebben het ongelooflijk goed, maar niemand is nog content. -- E. Geenen.
"The true Soldier fights not because he hates what is in front of him, but because he loves what is behind him." - GK Chesterton.
"Socialism is a shitty idea in theory and an immoral idea in practice" --Ben Shapiro
"We should be one and undivided, equal and free" -- Robin Hood
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Post by Lewieke »

2 zitplaatsen goed voor korte ritten en een vrij grote kofferruimte. Het is een tweede wagen dus stel ik daaraan wat minder eisen, behalve dat ik er graag wil meer rijden :-)

L.
Post Reply