Page 2 of 2

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Posted: Sat Feb 10, 2018 5:57 pm
by Lewieke
Het koekblik is geleverd en goed en wel omgebouwd. Vandaag nieuwe tapijtjes (uit de Action!) in gelegd en de wagen een behandeling gegeven tegen de kleine krasjes. Daarna voorzien van een waxlaagje. Het interieus kan nog ietsje netter, daar maak ik eerstdaags werk van. Intussen ziet het ding er aan de buitenzijde behoorlijk knap uit, al zeg ik het zelf. De LPG-installatie werkt automatisch. Ik heb een tank van 53.5l (die voor 80% gevuld kan worden), een volle tank met een rijbereik van ongeveer 500km kost me 20€. Minder dan de helft van benzine. De aankoop valt nog ietwat gunstiger uit dan voorzien. Voor minder dan 10k heb ik een prima wagen waarmee ik nog jaren verder kan. Als ik er 2 jaar mee rijd en 'm dan van de hand doe, maak ik er nog geen verlies op.

L.

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Posted: Sat Feb 10, 2018 8:14 pm
by wodan
Lijkt me prima deal. Proficiat en veilige km gewenst.

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Posted: Mon Feb 12, 2018 2:32 pm
by Lewieke
De eerste paar honderd km zijn intussen achter de rug. De wagen rijdt fijn en sportief en dat zie je ook aan het verbruik. 8.5l/100km voor benzine, 10l LPG/100km. Intussen vond ik de voordeligste pomp in mijn buurt. 0.42€/l. Dat maakt dat ik voor ongeveer 4€ 100km kan bollen. De diesel die we nu hebben verbruikt ongeveer 6l/100km op gemengde trajecten. Dit komt neer op ongeveer 10€/100km.

L.

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Posted: Sat Jul 21, 2018 12:44 pm
by Lewieke
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ge ... ~ac1b3955/

Een slimme kilometerheffing komt er aan bij de volgende regering. Het enige slimme er aan is dat ze weer een manier gevonden hebben om nog meer centen uit onze portefeuille te kloppen.

L.

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Posted: Sat Jul 21, 2018 3:53 pm
by wodan
De concrete invulling komt er inderdaad door de volgende regering... Kunnen ze het weer op beslissingen in het verleden steken.
Alsof men beslissingen genomen in het verleden niet ongedaan kan maken. Betalen, dat ga je doen, betalen.

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Posted: Sat Jul 21, 2018 7:53 pm
by Lewieke
Ik vermoed dat het niet eenvoudig zal zijn om een gps te installeren op een scooter, dat wordt wellicht het volgende voertuig in onze collectie, voor kleine verplaatsingen tijdens droog weer. Met ongeveer 3k is dat probleem van de baan.

L.

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Posted: Sat Jul 21, 2018 8:26 pm
by wodan
Ik heb dat op de moto, nadeel is dat je speakertjes moet inbouwen in je helm en dus met een draad verbonden bent.

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Posted: Sat Sep 08, 2018 1:16 pm
by Candyman
Shell gaat waterstof-stations plaatsen in Nederland.
De huidige verbrandingsmotor kan ook op waterstof draaien.
Ik vraag me af of daar nog systemen voor ontwikkeld gaan worden.

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Posted: Sun Sep 09, 2018 3:21 am
by Jobs
Koop een 2CV. Verlaat de ontsteking.
Zorg dat de H2 de motor in kan.
Presto!

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Posted: Sun Sep 09, 2018 6:54 am
by Candyman
Ik heb een Chevy G20 staan met een LPG installatie.
Als ik een fles waterstof ga aansluiten op het mengstuk zou hij het moeten doen.

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Posted: Sun Sep 09, 2018 7:38 am
by Jobs
Langere versnellingsbak in de TDI.
Iets andere brandstof.
Bovengemiddeld onderhoud.
Apart gevoel van vrijheid als je 's nachts in zo'n mobiel over de autbahn zoeft...

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Posted: Sun Sep 09, 2018 10:11 am
by wodan
Candyman wrote:Ik heb een Chevy G20 staan met een LPG installatie.
Als ik een fles waterstof ga aansluiten op het mengstuk zou hij het moeten doen.
Zo simpel is het allemaal niet... Waterstof gas verbrandt een pak sneller dan LPG of benzinedamp... en dit tot waterdamp.
Dus je motor moet super roestbestendig zijn... Ontstekingsmoment moet ook later, of je motor zal gaan pingelen.
H2 is geen 1-2-3-klaar verhaaltje. Opslag is een probleem, onderweg maken is levensgevaarlijk als je niet weet waar je
mee bezig bent enz. Mijn raad is, van het bij simpelere oplossingen te houden. Het enige voordeel van H2 is dat het in
water zit en dat water spotgoedkoop is... Al de rest zijn nadelen.

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Posted: Sun Sep 09, 2018 1:33 pm
by Candyman
Voor de motor zal het geen probleem zijn, door de hitte verdampt het water gelijk.
De roest zal zich in de uitlaat gaan vormen maar dat is met LPG ook.
Uiteraard moeten de mengverhoudingen goed zijn maar dat is af te stellen.
Ontsteking afstellen is ook geen probleem.
Je moet wel een goed reduceerventiel hebben aangezien de druk in een waterstoftank enorm kan oplopen.
Maar ik betwijfel of het rendabel zal zijn t.o.v LPG.
Aangezien waterstof erg duur is om te maken, op te slaan en om te vervoeren.

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Posted: Sun Sep 09, 2018 2:20 pm
by Jobs
Als men het ooit toestaat zou je zelf H2 kunnen maken:
- stapel zonnepanelen
- elektrolyse installatie (katalysator?)
- compressor
- drukvat
Maar dat mag natuurlijk niet in een woonwijkje waar Henk/Ingrid of Achmed en Fatima wonen...

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Posted: Sun Sep 09, 2018 2:55 pm
by Candyman
Ja lijkt me behoorlijk gevaarlijk.
Zou een generator genoeg energie kunnen leveren om waterstof te maken voor zichzelf?
Dus starten op een fossiele brandstof en vervolgens overschakelen naar waterstof die hij zelf geproduceerd heeft?

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Posted: Sun Sep 09, 2018 3:17 pm
by Jobs
De wet van behoud van energie maakt dat onmogelijk.

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Posted: Sun Sep 09, 2018 5:24 pm
by wodan
Er zijn er al genoeg die zaken met H2 geprobeerd hebben, met redelijk tot slecht succes. Stel je wilt 15kW continue
vermogen uit je motor halen om te gebruiken om je voort te bewegen en 5kW aan stroomvoorziening om daarmee
door elektrolyse H2O te splitsen in H2 en 0(2), hoeveel gas heb je dan nodig per tijdseenheid om die 15kW continue
te kunnen leveren? Je geraakt er gewoonweg niet, omdat elektrolyse niet zo efficiënt is als proces.

H2 opslaan kan prima in een brandstofcel, alleen zijn die dingen pokkeduur, dus tenzij je een vriend hebt met losse
vingers bij de NASA, geraak je daar niet aan.

Technologisch kan er zeer veel, zeker met de juiste kennis, maar er zijn wettelijke en financiële beperkingen aan
onze praktische verbeelding. Hoe minder je thuis bent in de materie, hoe minder je die beperkingen ziet natuurlijk ;)

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Posted: Thu Sep 13, 2018 6:26 pm
by Candyman
Jobs wrote:Langere versnellingsbak in de TDI.
Iets andere brandstof.
Bovengemiddeld onderhoud.
Apart gevoel van vrijheid als je 's nachts in zo'n mobiel over de autbahn zoeft...
Bedoel je TBI?
Ik rij al zo lang als ik m'n rijbewijs(20 jaar) heb hem USA auto's.
Alleen toen ik ging trouwen kon ik nog net een Suzuki alto betalen :roll:
Het gevoel van vrijheid herken ik wel.
Ik vermoed dat het door de soepele vering komt en het geroffel van de V8.
Je moet ook rustig met het gaspedaal omgaan, als je de kickdown in trapt breekt de hel los.
Dat alles geeft gewoon een fijn gevoel van overcapaciteit.
Maar dat is mijn ervaring :mrgreen:

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Posted: Thu Sep 13, 2018 7:03 pm
by Peerke
Met mijn Suus Baleno heb ik in BE jaren Euro95 getankt. Tot er berichten kwamen dat er tot 10% ethanol werd toegevoegd.
Daarna ben ik overgestapt op super98, iets duurder maar alsnog veel goedkoper dan E95 in NL.

Mijn verbruik is gedaald van 1:12 naar...
1:16

Dit met voornamelijk stadsritjes. Zou ik op de snelweg 1:20 kunnen scoren ? Voor een 1,6 liter benzinemotor a 96 pk ?

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Posted: Thu Sep 13, 2018 8:16 pm
by wodan
@Candyman TBI is Throttle Body Injection, maw benzine injectie voor bvb een V8-tje van 5.7L...
Het TDI-tje van @Jobs is een turbo dieseltje met directe injectie van 1.2L of zo... ietsiepietsie zuiniger en kleiner :D

Ikzelf ben ook meer een fan van grotere cilinder inhoud :)

Re: Werken aan energie-onafhankelijkheid : auto

Posted: Sat Sep 22, 2018 11:14 am
by wodan
Vandaag een ventiel van een band zelf vervangen, kost bij de bandencentrale toch gemakkelijk 20€ en meer tijd, nu zelf gedaan op 10min. Respectievelijk: Het afgebroken ventieltje, band van de velg duwen, ventieltje doortrekken, ventiel zit er weer in en terug op druk.