Wakawakawakawakawakak- zelfbouw

Alles wat uitrusting betreft kan hier besproken worden, zowel kledij, winterbanden, gereedschap enz...
Post Reply
User avatar
Lewieke
Posts: 1853
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 3 times

Wakawakawakawakawakak- zelfbouw

Post by Lewieke »

Onafhankelijk zijn we bijna. We maken zelf onze stroom. Batterijen hebben we ook al op voorraad. Herlaadbare. Een stuk of 50 AA's, verzameld in de loop der jaren. Af en toe bijgekocht. Bij Hema of in promotie, gewoon als er een opportuniteit was want anders zijn die dingen best prijzig. En een Wakawaka had ik ook gewild. Alleen fuck wat kost zo'n ding veel voor wat het maar is. Even knutselen dan maar.

Uit de kast gehaald mijn ladertje van Philips. Uit de garage een parasollicht wat ik kocht in de uitverkoop voor 15€, herlaadbare batterijtjes erin, een plasticje vouwen om een primitieve schakelaar te maken. Als de stroom uitvalt hebben we dus : enkele led-zaklampen en als noodverlichting de parasolverlichting, geeft best veel licht. Duurt de uitval langer, dan hang ik dat paneeltje rechtstreeks aan de 3 leds en laad daarmee de noodverlichting op of ik laad via dat-Philips-dingetje-uit de kast AA batterijen op die ik in een ander apparaat kan gooien als ze opgeladen zijn. Een radiootje. Of iets voor de kids. Bij zonnig weer doet het paneeltje er ongeveer een dag over om de batterijen te laden. 'k Ben er toch een beetje trots op. Ik heb mijn uitvinding dan ook de Wakawakawakawakawakak genoemd, gewoon voor de fun.

Een foto vind je hieronder.
IMG_3691.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Kans
Posts: 204
Joined: Tue Oct 20, 2015 5:00 pm

Re: Wakawakawakawakawakak- zelfbouw

Post by Kans »

Altijd leuk om je projecten te zien @Lewieke super.

Even wat extra info voor de minder technisch aangelegde preppers:
Je kunt niet zomaar elk zonnepaneel op elk apparaat aansluiten, af gegeven spanning van het zonnepaneel moet overeenkomen met de benodigde spamning van het te gebruiken apparaat en het vermogen van de zonnecel moet groter of gelijk zijn dan de verbruiker.
Vandaar dat een zonne installatie toch weer redelijk complex wordt en bv accus nodig heeft om variatie in zonnekracht op te vangen en diverse electronica om de zonnecel energie geschikt te maken om de accu goed te laden en ook weer electronica om van je accuenergie de gewenste spanning te maken voor je verbruikers bv 230 wissespanning dat wat nu uit je stopcontact komt.

Ook het opladen van een oplaadbare batterij kan niet zomaar rechtstreeks via een zonnepaneeltje.
Een accu moet zodra hij vol is niet verder opgeladen worden omdat dat slecht is voor de accu.
Ook de oplaadstroom moet worden afgestemt op de op te laden accu, bv 0,1 maal de accucapaciteit voor veilig laden of 1 maal de accucapaciteit oor snelladen (elke accu heeft zijn eigen eigenschap en niet alle cellen kunnen even snel geladen worden). Om het nog complexer te maken heeft elke accu technologie, nicd, nimh, li-ion enz, een verschillende methode om te detecteren hoe vol de accu is en hoe er het beste geladen kan worden.

Gelukkig hebben we internet waar dit alles te vinden is.

Als prepper zou ik je aanraden om wat geld te investeren in wat goede accu's die je diverse apparatuur gebruikt en een goede lader.
Je hebt lader voor onder de 50 euro die automatisch de juiste accu kan detecteren en opladen.
Zoek een model dat je ook kan voeden met 12 volt.
Als je dan ook nog investeert in een simpele zonne set van bv. een 100 watt paneel, oplader en goede 12 volt accu kun je al die accu's eigenlijk altijd zelf onafhankelijk opladen.

Zoals Lewieke al aangaf is verlichting een nobrainer, maar er zijn nog wel meer electronische apparaten te verzinnen die erg handig zijn om altijd werkend te hebben en dmv van accus kunnen werken.
Een gemiddeld huishouden op zonne energie laten draaien, onafhankelijk van het net, wordt wat complexer en zal al snel veel geld kosten. Toch zijn met de huidige prijzen ongeveer de kostprijs van de huidige netstroom te benaderen als je enkel de aanschaf laat meetellen. Dan moet je wel de benodigde investering kunnen/willen ophoesten, zelf alles kunnen aansluiten, en wat geluk hebben met de uitval van de diverse componenten...

Prep ze,
K a n s
Het is niet de kunst om te zien wat niemand nog heeft gezien, maar om dat te zien wat iedereen ziet en te bedenken wat nog niemand heeft bedacht.

Frederic Bastiat - 1850 :
“When plunder becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it"
K a n s - 2015:
What other reason does one need to defend oneself by all means ?
Post Reply