Hoe werken nachtzicht kijkers

Alles wat uitrusting betreft kan hier besproken worden, zowel kledij, winterbanden, gereedschap enz...
Post Reply
Bobo
Posts: 313
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:49 pm

Hoe werken nachtzicht kijkers

Post by Bobo »

Een eenvoudige weergave van hoe night vision werkt.

Alle night vision apparatuur bestaat uit enkele belangrijke componenten: de lens, beeldbuizen, fotokathode, electronica en het oculair.

Nachtkijkers vangen het restlicht op, of bij totale duisternis het teruggekaatste infraroodlicht van de vaak ingebouwde straler, wat door de lens binnen komt. De fotonen worden dan opgevangen op de fotokathode van de beeldbuis waar deze worden omgezet in electronen. Deze worden vele malen verdubbeld door de microkanaalplaat.

Hierna botsen de electronen op een fosfor laag waar ze weer fotonen worden (zichtbaar licht) dat je door het oculair kunt zien als een groenig beeld.

Image
www.greatoakdumpstore.nl
Kogelwerende vesten, (kruis)bogen, messen en meer.

Beter 1 vogel in de pan dan 10 in de lucht.
User avatar
Jarv
Posts: 488
Joined: Fri Oct 16, 2015 4:27 am
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Hoe werken nachtzicht kijkers

Post by Jarv »

Hej,

Ik heb absoluut nul ervaring met nachtkijkers ..... zou iemand die dat wel heeft mij een antwoord kunnen geven wat ik van deze zou kunnen verwachten?
http://www.banggood.com/PVS-14-Digital- ... 96413.html

M.vr.gr,
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Hoe werken nachtzicht kijkers

Post by ghostwhiper »

beetje fatsoenlijke restlichtversterker begint vanaf een kleine 1000 euro, die goedkopere werken meestal ook anders dan @bobo beschreef.
dat zijn namelijk simpele cmos cameras zonder infraroodfilter en een schermpje.
op zich werkt dat wel maar je hebt een flinke infraroodschijnwerper nodig, zelf een soortgelijk systeem voor een richtkijker gemaakt.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
Post Reply