Graanmolen

Alles wat uitrusting betreft kan hier besproken worden, zowel kledij, winterbanden, gereedschap enz...
Post Reply
zwellever
Posts: 6
Joined: Thu Dec 10, 2015 10:44 am

Graanmolen

Post by zwellever »

Ik woon op het Franse platte land, het leven is daar nog wat eenvoudiger en zelfredzaamheid is er nog steeds een wijdverbreid gebruik. Een eigen graanmolen is daar dan nog steeds niet heel bijzonder en ze worden dan ook met regelmaat nog aangeboden. Ik heb er al een paar gehad maar telkens weer doorverkocht aan liefhebbers van oude werktuigen. Nu heb ik een iets modernere gekocht maar nog steeds met platte riem aandrijving door middel van een electro,dan wel verbrandings motor. Deze heeft twee stenen maalstenen, i.t.t. de vorige exemplaren die metalen maalschijven hadden, hiermee is het waarschijnlijk makkelijker een fijner meel te produceren maar dat moet ik nog uit proberen. In mijn geval gaat hij aangedreven woorden door een tien PK Bernard benzine motortje die veel voor dit soort dingen gebruikt werden en worden, ik heb hem al voor de aandrijving van een zaagtafel en de bedoeling is dat er ook nog ooit een agregaat komt wat er mee aangedreven kan worden, hier een paar foto's van het molentje;
IMG_20151212_125730.jpg
IMG_20151212_125644 %281%29.jpg
IMG_20151212_125621.jpg

Edit by wodan: Afbeeldingen verkleind 3MB => 90KB en inline geplaatst.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Graanmolen

Post by Repelsteeltje »

Wauw, wat een prachtig dingetje heb je daar !

Complimentjes. Kan je er een keertje foto's/filmpje erbij doen terwijl hij in gebruik is?
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: Graanmolen

Post by Plaag »

Prachtig ding, ik heb in de tijd dat ik in de Ariege zat ook met dergelijke machines gewerkt.
TOLERANCE IS SUICIDE
zwellever
Posts: 6
Joined: Thu Dec 10, 2015 10:44 am

Re: Graanmolen

Post by zwellever »

Repelsteeltje wrote:Wauw, wat een prachtig dingetje heb je daar !

Complimentjes. Kan je er een keertje foto's/filmpje erbij doen terwijl hij in gebruik is?
Zekers, maar gezien het feit dat het niet al te hoog op m'n huidige prioriteits lijstje staat, kan het nog wel even duren, er moet nl. nog een onderstel voor gemaakt worden.
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: Graanmolen

Post by Plaag »

Heb er nog met een kleine draaimolen gewerkt die je met de hand moest laten draaien om de mais van de kolf af te doen, god wat deed ik dat graag.
TOLERANCE IS SUICIDE
User avatar
Peerke
Posts: 4048
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 20 times
Been thanked: 90 times

Re: Graanmolen

Post by Peerke »

Heerlijk stukje nostalgie voor ons verwesterde moderne mens. Altijd mooi om te zien, maar ook om te weten hoe het werkt.
Lies live on, and the truth is the victim.
Post Reply