[Howto] kaarten maken

Alles wat uitrusting betreft kan hier besproken worden, zowel kledij, winterbanden, gereedschap enz...
Post Reply
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

[Howto] kaarten maken

Post by ghostwhiper »

Aangezien ik liever maatwerk heb dan winkel spul maak ik goed gebruik van open source middelen nu ze nog beschikbaar zijn.
Kaarten kosten nu eenmaal geld en veelal heb je niet precies wat je wilt en zijn ze niet bepaald watervast.
Na veel prutsen met screenshots maken van http://www.opencyclemap.org/ en die uitprinten heb ben ik gaan zoeken naar een betere oplossing en deze gevonden in caltopo.

ga als eerste naar de gewenste locatie en kies openstreetmap of opencyclemap.
in dit geval heb ik opencyclemap gebruikt welke iets andere kleuren gebruikt en de routes gemarkeerd heeft.
K1.jpg
vervolgens ga je naar print en kies je print to pdf or jpeg
k2.jpg
Dan kies je bij de nieuwe pagina 8.5x11 als formaat (of custom als je groter of kleinere kaarten wilt maken)
De gewenste schaal en op A4 komt 1:25000 goed uit vind ik persoonlijk.
Dan kies je of je portrait of landscape wilt gebruiken en sleep je het rode vierkant over het stuk wat je op de kaart wilt hebben.
k3.jpg
Zodra je op generate pdf drukt opent er een nieuwe pagina met de gemaakte kaart waar je deze direct kan afdrukken of opslaan.
Download hier het voorbeeld van de kaart als .PDF
1S1Q.pdf
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by ghostwhiper on Tue Dec 22, 2015 11:27 pm, edited 2 times in total.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: [Howto] kaarten maken

Post by ghostwhiper »

Print vervolgens de kaarten uit zonder de schaal aan te passen of printer marges en dan kun je deze (laten) lamineren of plastificeren.
zie hier het resultaat van mijn waterdichte staf kaarten voor in de BOB :)

IMG_20151222_144703.jpg
IMG_20151222_144556.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
DeVeelvraat
Posts: 18
Joined: Sat Aug 20, 2016 1:41 pm

Re: [Howto] kaarten maken

Post by DeVeelvraat »

Zorg dat je stafkaarten hebt. Iedereen loopt nu rond met elektronische kaarten, maar wat als die niet werken? Ik vraag me af of er nog veel mensen een kaart kunnen lezen?

Bij de Standaard kan je ze alvast niet meer uit stock kopen. Is al een paar jaar zo.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: [Howto] kaarten maken

Post by Repelsteeltje »

Leuke van de electronische kaarten is dat vaak digitaal op de kaart word aangegeven waar jij je op de kaart bevind...

Stroom weg = positionering middels driepuntsbepaling weg
Post Reply