Mijn basis vis kit plus tips

Alles wat uitrusting betreft kan hier besproken worden, zowel kledij, winterbanden, gereedschap enz...
Post Reply
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Mijn basis vis kit plus tips

Post by ghostwhiper »

De welbekende viskit welke in diverse outdoor en prepshops aangeboden word heb ik ooit getest en is ergens in een lade verdwenen omdat deze in mijn ogen waardeloos is in Nederland en België.
deze setjes zijn beter geschikt voor de Amerikaanse wateren en de vissoorten die daar rondzwemmen en handlijnen beperkt je heel erg in de afstanden waar je op kan vissen.
Tevens is het met handlijnen vrijwel onmgelijk om precies naast een paaltje of op de voerplek te vissen.
een jaar of anderhalf geleden heb ik een week lang weten te overleven met mijn bob gestript van al het eten en met een rantsoen van 1 liter water (had mijn filter) op een locatie waar ik dicht bij het water zat en daar zeker gebruik van gemaakt met de viskit in mijn bob.

allereerst de vissoorten die ik aan kan raden.
Ruisvoorn

De ruisvoorn is een witvis welke in vrijwel alle wateren voorkomt en kan tot 50 cm groeien. (mijn record staat op 35 cm)
Het is een mooi wit vlees met goede smaak al is het wat gronderig en zitten er veel graten in.
De ruisvoorn kun je zeer makkelijk vangen met haakje 10, 12, 14 en 16 voorzien van een korst brood, maden, wormen of zoete mais
Ruisvoorn wikipedia

Paling Beschermde vissoort dus alleen wshtf

De paling ofwel europese aal is een zeer vette zoetwatervis die vermoedelijk tot 150cm kunnen groeien (mannetjes 60cm, vrouwtjes 135cm met een gewicht van 7 kg)
Het vlees is sterk van smaak en relatief zacht en weinig losse graat mits goed bereid. let wel hoe dikker de paling hoe minder de smaak is en mijn regel met paling vissen was dikker dan een duim lang is terug het water in tevens vanwege het behoud van de soort omdat deze sinds 2008 al op de UICN lijst staat met status kritiek.
specifiek vissen op paling zal ik daarom ook niet beschrijven.
Paling wikipedia

Baars

Mooie roofvlees met goede smaak alleen veel graat, rugvin aan beide kanten naar de wervel insnijden en er uit trekken voor je ze bakt dat scheelt een hoop gepruts als die gaar is.
de baars word veel gevangen tijdens het vissen op voorn als bijvangst van een centimeter of 5 tot 10 maar het is ook goed te doen om gericht op baars te vissen.
Een baars herken je aan de groene kleur met zwarte tijgerstrepen en de vinnen zijn rood oranje en hij kan tot 60cm groeien. (pr op kunstaas 48cm op de vlieg 34cm als bijvangst op voorn)
hiervoor zijn kleine blinkers en ander kunstaas zoals plugjes met een enkele kleine dreg geschikt maar ook een haak 10 of 12 met een worm is een zeer geschikte manier om ze te kunnen vangen.
je vangt ze vooral tussen de boten in de haven en bij andere obstakels die dekking geven.
Baarzen hebben stekels in de rugvin en om kleine baarzen te pakken strijk je van voor naar achter de rugvin plat.
Omdat ze geen tanden hebben pak je ze vanaf 20 cm met de duim in de bek uit het water en ondersteun je de staart een beetje.
Baars op wikipedia

Snoekbaars

Mijn favoriete zoetwater vis, wat mij betreft de mooiste roofvis die we in Nederland hebben en het vlees is goed van smaak en weinig graat.
De snoekbaars heeft een lang lichaam en gaat van zilver naar groen gelig naar grijs zwart en heeft tijgerstrepen en kan tot 120cm groeien al zijn er grotere gevangen. (pr staat op 113cm met dood aas op bodem van 35m diep)
gemiddeld zul je ze vooral tussen de 40 en 60 cm vangen en je kunt ze vooral vinden bij bruggen, diepe zandgaten, kribben en s'winters in de havens en diep water tussen de 10 en 35 meter. (grachten van Amsterdam is ook een groot succes)
de snoekbaars heeft het liefst een zanderige ondergrond en obstakels waar die zich kan verschuilen en te jagen.
De snoekbaars heeft wel tanden maar je hoeft geen stalen onderlijn te gebruiken, sterker nog de snoekbaars is zo gevoelig dat die met het kleinste beetje weerstand het aas weer uit spuugt. Nadeel is heb je een snoek aan de lijn zal de lijn vrij vlot breken door de tanden dus het is een afweging die je moet maken.
Voor snoekbaars gebruik ik diverse methodes waar onder dropshotten, verticalen en slepen vanaf de boot, struinen met kunstaas, dode hele voorn van 5 tot 10 onder een dobber of een stuk voorn welke ik een dag van te voren in de knoflook puree laat marineren aan een enkele grote haak met 10 gram schuiflood en een 30cm nylon onderlijn.
andere aassoort die zeer succesvol is is spiering die even in de zon gelegen heeft en lekker stinkt.
wshtf zal ik sneller een levende voorn gebruiken met een dobber en takel om op snoekbaars te vissen aangezien een voorn niet in de zuurstof arme lagen van het water zal blijven maar of omhoog gaat of wil duiken.
tot 25cm pak ik ze van boven af uit het water waarbij ik de stekels plat vouw maar daar boven gebruik ik de kieuwgreep, vergt een beetje oefening en gewenning maar het is vooral durven :lol:
Snoekbaars op Wikipedia


Snoek

Ook een mooie roofvis, stevig vlees met mooie smaak die soms grondig is en wat meer graat dan snoekbaars.
snoek is in vrijwel iedere sloot wel te vinden en de mannetjes worden ongeveer 85cm en de vrouwtjes 140 cm (PR staat op 132cm uit een polderslootje van 2 meter breed en 50cm diep)
Je vangt de snoek ongeveer op dezelfde manier als snoekbaars alleen met snoek kun je beter wat groter aas rond de 15 tot 20 cm gebruiken.
Kikkers en andere amfibieën doen het ook zeer goed als snoek aas.
grootste verschil met de snoekbaars is dat je snoek wel met een stalen onderlijn moet bevissen want de tanden zijn scherp.
Snoeken groter dan 25cm kun je het beste ook middels de kieuwgreep uit het water tillen
Snoek op wikipedia

Andere mogelijkheden zijn karper, brasem, meerval, windes en roofblei maar die laten zich moeilijker vangen als je niet echt de stekken kent of kosten veel tijd en aas om ze te vangen.

Kieuwgreep uitgelegd

https://youtu.be/ctI1MBYKn00


De viskit zelf

Mijn BOB Viskit bestaat uit het volgende:
  • Simpele telescoophengel met 20gram werp gewicht.
  • Molen met vrijloop er op en dynema lijn. (op foto zit er nylon op voor snoekbaars)
  • rolletje nylon draad van 2.5kg en 8kg
  • kleine elastieken
  • 3 maten blinkers
  • 2 snoektakels en los materiaal om takels te maken
  • 10 stuks haken 6, 8, 10,
  • 10 onderlijnen met haak 10, 12, 16
  • 4 stuks 10 en 20 gram druppel lood
  • lijn stoppers
  • paar wartels
  • snoekbaars dobber
  • 2 witvis dobbers
  • grote arterie klem
  • kleine onthaker voor witvis
als hengel kun je gewoon een simpele kopen welke vaak als setje aangeboden word bij de diverse viswinkels, action, lidl etc als je maar oplet dat je een hengel hebt met minimaal 20 gram werpgewicht.
veelal zit er bij zo'n setje ook al het een en ander aan kleine pluggen die perfect zijn voor baars en kleine snoek al zit er vaak geen stalen onderlijn bij.

Eventueel kan ik op verzoek een vissetje voor in de bob samenstellen afhankelijk van je budget, stuur hiervoor een pb.
IMG_20151225_134623.jpg
meer fotos volgen nog.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Mijn basis vis kit plus tips

Post by Peerke »

Goeie tips. Volgend jaar ga ik een kleine vispas aanschaffen en wat in het bos in de slootjes en buitenliggende wateren wat te visklungelen.
Lies live on, and the truth is the victim.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Mijn basis vis kit plus tips

Post by FincaInSpanje »

Ik heb vroeguh veel gevist en in de zomermaanden als kind bijna elke dag. Paling is mijn lievelingsvis, dan Snoekbaars en Snoek. De laatste jaren denk ik eraan mijn oude hobby weer eens op te pakken in Spanje. Daar vang je vooral veel meerval en karper in de Ebro, maar ook de zee is niet ver weg.

Ik heb bijna geen visspullen meer (ooit weggegeven), maar een paar goedkope telescoop werphengels heb ik laatst voor de kinderen aangeschaft. Bij de Prepshop heb ik ook een doosje Yo Yo Reels gekocht om te gebruiken in survival situaties. Al denk ik niet dat je er veel mee zult vangen.
spongebob.jpg
Ik zie vissen als een belangrijk instrument als onderdeel aan de jacht\verzamelen voor preppers. Helaas wordt dit echter zwaar onderschat. Net als de bereiding van vis. Dat is eigenlijk een vak apart.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Mijn basis vis kit plus tips

Post by ghostwhiper »

goed plan @peerke, zeker ook wormen en ander aas uit het bos zelf halen, zelfs een stuk blad is al voldoende om wat te vangen.
misschien dat er een keer een pzm achtig iets te organiseren valt ergens in buiten het paai seizoen.

@fincainspanje het vissen word zeker onderschat, heb die week in het bos vooral vis gegeten en snoekbaars boven het vuur is heerlijk voor het slapen gaan :D
die yoyo reels zijn in de ardennen op forel in de beekjes nog wel te gebruiken maar het nadeel van yoyo reels is dat je ook klein grut vangt terwijl je in dezelfde tijd met een hengel een flink maal kan vangen.
in de ebro zit ook flinke snoekbaars alleen de kleinere worden door de meerval opgevreten die daar zo gigantisch het eco systeem verstoord hebben.
grote meerval is niet zo lekker overigens ;)
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: Mijn basis vis kit plus tips

Post by Plaag »

Wat heb je dan gerookt tijdens die week? gedroogde koeienvlaaien??
Maar inderdaad vissen word hard onderschat, heb nog een oude viskorf staan bij mijn tante.
Met draad, onderlijntjes, onthaker, haken, dobbers de hele rataplan, moet er is achter horen.
TOLERANCE IS SUICIDE
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Mijn basis vis kit plus tips

Post by ghostwhiper »

Vanmiddag met @peerke even een hengeltje uitgegooid.
Wel wat gevangen maar het was niet denderend veel.
Binnenkort gaat het roofvis seizoen weer open en dan gaat het snoek, snoekbaars en baars vissen worden
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Mijn basis vis kit plus tips

Post by Peerke »

Het was vanmiddag gezellig @ghostwhiper

Inderdaad niet veel vangst, maar het is wel duidelijk wat het verschil lokvoer maakt en welk aas je gebruikt.
Lies live on, and the truth is the victim.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Mijn basis vis kit plus tips

Post by Repelsteeltje »

Niet geheel onbelangrijk: Elke zoetwatervis is eetbaar. Wel hebben ze bijna allemaal de alom bekende grondsmaak.
Om dit op te lossen (mits je niet direct honger hebt) kan je ze gewoon even laten "uitzwemmen".
Iedereen hier (met een tuin) zal waarschijnlijk wel een regenton hebben. Doe de vis levend gewoon een poosje in je regenton en de grondsmaak verdwijnt. Voeren is niet nodig daar er altijd wel iets van muggenlarven oid in een regenton zitten. Tevens bemesten de vissen het water waardoor je plantjes er beter van gaan groeien. De drinkbaarheid van het water word er ook niet minder om (eventueel een filtertje).

Tip: Maak niet eenzelfde fout die ik in mijn jeugd heb gemaakt door roof en prooivissen bij elkander in 1 ton te zetten. Men kan raden wat er dan gebeurt. Liefst elke soort zijn eigen ton dus. Anders minimaal roof en prooi scheiden.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Mijn basis vis kit plus tips

Post by ghostwhiper »

Repelsteeltje wrote:Voeren is niet nodig daar er altijd wel iets van muggenlarven oid in een regenton zitten.
helemaal niet voeren is het beste.
de grondsmaak komt voornamelijk van eten gevolgd door adrenaline.
vis in de forellen vijvers hebben veelal al ruim een week niet gegeten voor ze de vijver in gaan om de grondsmaak tegen te gaan. (en ze bijten wat beter)
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Mijn basis vis kit plus tips

Post by FincaInSpanje »

Vissen is een ondergeschoven kindje en veel preppers hebben niet eens fatsoenlijk visspullen terwijl het een eenvoudige manier is om aan eten te komen. Nu heb ik zelf wat yoyo reels en een drietal goedkope hengelstjes, dus ook ik zou het moeten uitbreiden naar wat meer professioneler\zwaarder spul. Vooral in de regio waar ik zit moet ik wat zwaarder spul gaan aanschaffen.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Mijn basis vis kit plus tips

Post by EVA »

Ik ben een recreatievisser. het is lekker ontspannend om aan de waterkant te zitten en nog wat te doen hebben ook ;)
er zijn hier genoeg visspullen aanwezig.
vier hengels, twee met molen, visnet, totebel een fuik en veel extra haakjes en dobbers etc.
misschien niet de beste spullen maar dat geeft niet. ik kan er vissen mee vangen toch?
overigens is vis eten een van de laatste redmiddelen hier...ik ben de enige die vis lust!
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Mijn basis vis kit plus tips

Post by Repelsteeltje »

Wellicht haast beschamend om hier te zeggen dat ik totaal geen visspullen heb liggen. Ik heb er gewoon het geduld niet voor.

Indien SHTF vervallen toch alle regels en vispassen. Dan werp ik wel een lading fuiken uit. Dat heeft mij in mijn kindertijd genoeg opgeleverd :twisted:
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Mijn basis vis kit plus tips

Post by Peerke »

Bij de Action hebben ze goedkoop vis spul. Ik heb het ook.

Om vis te vangen zijn er 3 voorwaarden. 1) zit er vis 2) hoe diep zit de vis en 3) bijten ze in het aangeboden aas ?

Het maakt de vis niet uit of je een hengel van 10 of 200 euro hebt.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Mijn basis vis kit plus tips

Post by ghostwhiper »

@eva heb je daar en beetje snoek en snoekbaars watertjes?
gesloten seizoen is binnenkort voorbij en dan heb ik wel zin in een snoekbaarsje op het kampvuur en ik denk dat @peerke ook wel een hapje lust??
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Mijn basis vis kit plus tips

Post by EVA »

@ghostwhiper---zelf vis ik nooit op snoek en snoekbaars... maar ik ken wel mensen die dat wél doen dus ik zal eens voor jullie informeren.
Post Reply