Berghaus Crusader 110 liter

Reviews van gear, uitrusting, kleding, rugzakken, enz...
Post Reply
User avatar
DKarmelitos
Posts: 17
Joined: Wed Jan 06, 2016 1:56 pm

Berghaus Crusader 110 liter

Post by DKarmelitos »

Rond mei 2017 heb ik mezelf een 2dehands (nieuwstaat) rugzak verschaft, na jaren lang met een lowe alpine sting gelopen te hebben. Vond ik het wel eens welletjes om van mijn camo tas af te komen, en miste ik toch nog wat litertjes pak vermogen. Daarbij had ik mijn oog al eens laten vallen op een Berghaus rugzak, maar wist ik eigenlijk niet van het bestaan van het Crusader 110 liter model af. Zo doende begon de speurtocht na een crusader in maat 2, de tassen zijn nieuw tussen de 250 en 300 euro te krijgen. Gelukkig kwam ik via het welbekende marktplaats een zo goed als nieuwe tegen, en toevallig ook nog in de goede maat en 200 euro goedkoper dan nieuw.

De Rugzak van boven naar beneden even kort uit gelegd:

- Top vak ongeveer 10 liter ideaal om klein spul die je graag voorhand wil hebben waaronder een regenpak en poncho, in dit vak zit ook weer een rits waar ongeveer een a4 aan documenten in kan. Boven op bevatten zich ook nog 2 mole lijnen om iets extra aan te knopen.

- Onderkant top vak zit nog een a4 formaat locatie voor documenten die je echt verborgen wil houden ;)

- Hoofdvak dit ruime compartiment bestaat uit 3 secties H2O pack geschikt voor camelbacks tot 3 liter met een doorvoer L & R naar buiten, deze zit verwerkt in het grote vak maar kan er eventueel uitgehaald worden. Dan heb je het grote compartiment deze wordt gescheiden door een klein en groot vak die ook van onderen te openen is door middel van een rits.

- Dag tassen aan elke zijde van de tas zit een stevige setje ykk ritsen waaraan 2 x 10 liter rugzakken aan geritst kunnen worden. Deze tassen kan je ook weer aan elkaar ritsen om een 20 liter rugzakje van te maken, maar uiteraard kan je er ook 1 dragen door middel van de bijgeleverde riempjes. Aan de daypacks kunnen ook ice picks/of ski's/wandelstokken gezet worden

- Heupdraagband is in mijn ogen veel comfortabeler dan lowe alpine ( maar smaken kunnen verschillen)

Het rugframe is gebaseerd op de Cyclops 3, en de rugzak heeft een mmps systeem ( Multi Mision Pack System) wat inhoud dat er verschillende modules aan de tas gehangen kunnen worden. Waaronder grotere day packs van 15 liter per stuk of een EHBO module of een externe 3 liter h2o zak.

De maten van de rugzak zijn trouwens ook specifiek gebonden aan de lengte van het persoon:
- maat 1 is voor tussen de 153 en 165 cm
- maat 2 is voor tussen de 160 en 173 cm
- maat 3 is voor tussen de 170 en 183 cm
- maat 4 is voor tussen de 183 en 198 cm

En van highlander heb ik er drybags in gedaan 2 x 10 liter en 1 keer 80 liter, waardoor de tas ook waterdicht is en als drijver gebruikt kan worden indien nodig.

Berghaus Crusader
Post Reply