SOG Field knife - size doesn't always matter !

Reviews van gear, uitrusting, kleding, rugzakken, enz...
Post Reply
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

SOG Field knife - size doesn't always matter !

Post by Peerke »

Het was een lange speurtocht door het woud van fixed blade messen, maar uiteindelijk ben ik uitgekomen op de SOG Field knive.

Redenen: Mora is teveel plastic, Al mar en Bark river zijn te duur. Cold steel Kobun (tanto) is weer lang en weinig practisch. Tops/Al mar mini sere operator is hier alsnog te duur. Tevens heeft daarvan de schede een roterend punt wat kapot kan gaan. Vaak zijn messen te lang. Of zit de clip te hoog zodat de schede alsnog in je lies drukt tijdens lopen of fietsen.

Zodoende dus de SOG Field knife. Geen high end steel, maar wel makkelijk te slijpen en scherp te krijgen. Met 10,5 cm iets groter dan een zakmesje wat 2 nadelen heeft a) het scharnierpunt en b) het locking mechanisme.
In dit geval een full tang mes. Met een comfortabel en stevig rubber handvat.

De schede is degelijk, Geen plastic geval zoals bij Mora die overigens hangt aan je riem. Bij deze SOG is de clip laag geplaatst zodat het ook verborgen aan een riem kan worden bevestigd.

In onderstaand plaatje is het verschil te zien met de SOG Recondo (totale lengte van snijgedeelt 13,5 cm) en de schede ten opzichte van het Field knife.

Ik kan dit aanraden voor iemand die een klein vast mes zoekt, wat practisch en niet te duur is.
Field knife.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: SOG Field knife - size doesn't always matter !

Post by Peerke »

Nu de 2e dag binnen. Even mijn korte ervaringen delen.

- het rubber heft ligt zeer prettig in de hand.
- het lemmet is groot genoeg maar niet te groot.
- de schede is geschikt om dit onder een blouse onopvallend aan een broeksriem te dragen.
- het totaalgewicht is niet zwaar, vergelijkbaar met een gewoon zakmes.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
SurfEasy
Posts: 672
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 47 times
Been thanked: 3 times

Re: SOG Field knife - size doesn't always matter !

Post by SurfEasy »

Ha gevonden zat al op het internet te zoeken terwijl het dicht bij was.
Bedankt @Wodan voor het zetje.

Sorry @Peerke dit berichtje had ik gemist.
Mooie messen.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: SOG Field knife - size doesn't always matter !

Post by Peerke »

SurfEasy wrote:Ha gevonden zat al op het internet te zoeken terwijl het dicht bij was.
Bedankt @Wodan voor het zetje.

Sorry @Peerke dit berichtje had ik gemist.
Mooie messen.
Dank SurfEasy !

De recondo had ik in 2002 gekocht voor mijn reis in de wildernis van Canada. Dit mes, zeker deze zwarte, is zeer beperkt uitgegeven en daardoor een verzamelaarsobject geworden. Tevens is die te groot om hier ongezien aan een riem te hangen, dus hangt hij nu naast mijn bed.

Het veldmes is een stukje kleiner en door de schede is die makkelijk ongezien aan een riem te hangen, als je er een blouse of t-shirt los overheen doet. Met 10,5 cm lemmetlengte net wat groter dan een gemiddeld zakmesje, en doordat het uit 1 stuk staal bestaat geen draaiende delen of een blokkeermechanisme wat de zwakke punten zijn van een zakmes. Voor de prijs van 45 euro ook nog vrij goedkoop. Kwalitatief goede zakmessen zijn een stuk duurder. Wel is dit geen top-staal, maar het is makkelijk te slijpen.

Messen met een lemmet groter dan zeg zo'n 12 cm (15, 18 of nog langer) zijn in de praktijk zwaar en vrij onhandelbaar voor het nauwkeurigere snijwerk.

Naar mijn mening heeft SOG hier een prima mes met prima schede geleverd. Mora is zeker niet slecht, maar het ziet er allemaal zo plastic uit.
Lies live on, and the truth is the victim.
Post Reply