[Review] Life Straw Go Vestergaard.

Reviews van gear, uitrusting, kleding, rugzakken, enz...
Post Reply
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

[Review] Life Straw Go Vestergaard.

Post by Lewieke »

Ik kreeg de kans om een review te maken over de LifestrawGo. In eerste instantie werd een Lifestraw Family aangekondigd. Geen probleem, ik wil hem best graag uittesten, al was ik in eerste instantie op zoek naar een oplossing voor mijn gezin. Een tijd geleden kocht ik al de Lifestraw. Ik beschik al over een aantal ontsmettingsmiddelen, dit wordt dus een mooie aanvulling van mijn collectie waarvoor ik best wel erkentelijk ben.

Ik zit al een tijdje na te denken hoe ik dat zal gaan aanpakken. Het eigenlijke testen dus, en hoe pak je dat nu aan op een verantwoorde manier. Ik krijg al enkele ideeën die ik de komende twee weken wil gaan uitwerken.

Een paar eerste indrukken kan ik al delen :

Het product
lifestrawgo.jpg
De technische kenmerken

Filtert ten minste 1000 liter water
Verwijdert een minimum van 99.9999 % van watergedragen bacteriën (>6Log10 reductie)
Verwijdert een minimum van 99,9% van watergedragen protozoaire parasieten (>3Log10 reductie)
Vermindert troebelheid door het filteren van deeltjes tot 0,2 micron
Afmetingen : 235mm x 80mm
Gewicht van de fles : 225 gram
Goede opslagcapaciteit van 670 ml
Geproduceerd van hoge kwaliteit food grade kunststoffen en voldoen aan de normen van de Amerikaanse FDA CFR
Grondstof van de fles : Tritan ( BPA-vrij )
Grondstof van de trekdop : Food grade silicium

Mijn eerste indrukken

Design : De drinkfles ziet er leuk uit. Als je het mij vraagt is het een product dat wel kan passen bij de levensstijl van ietwat modernistische jongeren en kan het een doelgroep aanspreken dan louter de gebruikers 'uit noodzaak'. Iedereen die een beetje 'groen' denkt kan het product wel gebruiken en het neemt de onzekerheid weg als je in het buitenland, op vakantie, tijdens een wandeling van de dorpspomp wil gaan drinken.

Verpakking : De LifestrawGo was netjes verpakt in een kartonnen doosje en mooi beschermd door enkele met lucht gevulde plastic zakjes. De TNT koerier gooide 'm zomaar in zijn bestelwagentje maar het flesje heeft die ietwat slordige behandeling goed doorstaan.

Informatie: Er zit een bescheiden informatiebrochure rond de fles, het design is verzorgd en er staat op vermeld dat de drinkfles enkele internationale awards ontving. Eentje voor het design en eentje voor 'world changing idea'. Nu ik er over nadenk, alle info op het product is in het Engels, wat voor sommige mensen drempelverhogend is.

Het product zelf : Natuurlijk kon ik het niet laten om de fles al even uit te pakken en te bekijken. De LifestrawGo betaat uit een drinkfles, een schroefdop met siliconedichting een ingebouwd kantelbaar zuigstuk en onderdrukventieltje, een karabijnhaak die aan een stevige plastic ring vastzit en een lifestraw voorzien van dichtingen.

Het product ziet er leuk uit en voelt stevig aan. Het is een houder die best wel tegen een stootje kan, een beetje meegeeft als je er hard in knijpt en die je vast wel kan laten vallen zonder dat ie zwaar beschadigd raakt. Of het plastic bestand is tegen een scherpe rots of een puntig voorwerp dat met enige kracht aankomt, dat durf ik te betwijfelen maar om evidente redenen wil ik dat liever niet testen.

Een kritische noot :

De karabijnhaak hangt vast aan een plastic ring die tussen het schroefstuk en de fles zit gemonteerd. Dit betekent dat je de fles niet aan een touw kan hangen om water van op veilige afstand van een rivier, kanaal, beek of vijver te vullen. Je moet dus vrij dicht bij de waterrand komen en je wordt beperkt door de lengte van je arm om de fles te laten vollopen. Soms moet je allicht ook gevaarlijk voorover buigen. Of een ander fles bijhebben.

De Lifestraw die gemonteerd zit op de fles is van een ander model dan de gewone Lifestraw. Het was leuk geweest als beide uitwisselbaar waren geweest zodat de Lifestraw gemakkelijk kon vervangen worden en de fles opnieuw gebruikt kon worden. De andere optie die leuk was geweest was het meeleveren van een mondstukje voor de Lifestraw in de fles. Op die manier zou de Lifestraw gemakkelijk kunnen worden gebruikt zonder de fles (in geval ze toch stuk gaat of moet achtergelaten worden). Nu zal dit allicht ook wel kunnen zonder het monstuk maar allicht voelt het minder prettig aan. Dat moet ik later even uittesten. Het getuigt in elk geval van slimme marketing.

De Lifestraw komt tot helemaal onderin de fles. Terwijl je mag verwachten dat eventuele zwaardere deeltjes die in het water rondzweven als eerste gaan neerdalen en dus gelijk voor de aanzuigzijde van het filter komen te liggen. Ik had graag gezien dat er een wat grotere afstand zat tussen de bodem van de fles en de onderzijde van het filter.

De testmethode

Daar heb ik toch even over moeten nadenken. Hoe test je de efficiëntie van een filter op objectieve wijze. Het filter beweert 99.9-99.9999% van alle parasieten en bacterieën te verwijderen. Maar hoe meet je dat. En wat maakt het uit ? Van een waterfilter wil je dat het water filtert. Van dit product verwacht je ook dat het draagbaar, efficiënt, praktisch en gebruiksvriendelijk is. De praktijktest moet nog even wachten omdat ik hiertoe momenteel nog niet in staat ben.

Welk water ?

Aan water ontbreekt het niet in onze streken. Dat maakt dat we toch een beetje kieskeurig kunnen zijn en niet zomaar slootwater gaan drinken, al kan het misschien wel. Maar wil je wel een dergelijk risico lopen? Ook in overlevingssituaties is de keuze van je drinkwaterbron de eerste selectiemethode om te zorgen dat je gezond blijft. Bovendien wil je ook dat het filter een tijdje meegaat. Door een extreem verontreinigde 'bron' te gebruiken loop je het risico dat je filter voortijdig de geest geeft. Enkel in noodgevallen dus.

Water waarmee ik aan de slag wil gaan binnen een tweetal weken* :

- regenwater opgevangen in mijn eigen regenput. Hierin bevinden zich kleine levende organismen.
- water uit een kanaal in mijn onmiddellijk omgeving (750m). Het kanaal verbindt 2 rivieren (Leie en Schelde). Ook komt er veel regenwater in terecht via afwatering. Zowel de beide rivieren worden bevaren (en zijn deels verontreinigd met brandstoffen en olie van schepen) als het kanaal wordt bevaren. Het kanaal staat gekend als een goede en veilige visgrond.
- water uit een lokaal -door de mens geschapen- meer van 25ha op 750 m van mijn woning.
- bij een buur wil ik een fles (ijzerhoudend) boorputwater halen. De boorput is tussen 15-25m diep en put water uit de grondlagen.

Hoe vergelijken ?

- Om inderdaad te gaan controleren of het water efficiënt gefilterd wordt wil ik het gaan vergelijken. Hiervoor schaf ik mij een kleine elektronische microscoop aan die op de laptop kan worden aangesloten via een usb poort. De microscoop heeft een vergroting van 800x. Deze wordt volgende week besteld en lijkt me sowieso een handig en nuttig hebbeding. Vanzelfsprekend betreft het hier geen professionele kwaliteit, dus het wordt even afwachten of ik hiermee iets kan aanvangen.

Ik wil van elke soort water één druppel onder de microscoop leggen voor zuivering en nà zuivering en nà toevoeging van een kleine hoeveelheid dunne bleek. Ik moet nog even nadenken hoe ik dat water uit het filter krijg zonder er aan te gaan zuigen (en dus te verontreinigen).

Als vergelijkingsbasis wil ik het gewone kraantjeswater en flessenwater nemen. Dit maakt dus dat ik in totaal 3 druppels per watersoort ga testen en dit voor 6 verschillende soorten water.

Nu is het enkel nog wachten op de praktijktest.

Volgende week even de leverancier opbellen op het nummer dat bij het pakket zat. Wellicht krijg ik dan instructies en uitleg over de methode van gebruik.

* Foto's van de plaats waar ik water haal worden toegevoegd zodra de praktijktest wordt uitgevoerd
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply