SOG Aegis, review

Reviews van gear, uitrusting, kleding, rugzakken, enz...
Post Reply
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

SOG Aegis, review

Post by Peerke »

Ik heb meerdere messen van SOG, zowel zakmessen als vaste messen. Sommige gebruik ik niet (vanwege collectors item, of te onhandig) en sommige heb ik liever bij me, danwel in mijn rugzak.

Welk mes ik altijd bij me heb is de SOG Aegis.
Het is een van de weinige messen van SOG die full flat grind zijn. Een plat en hoog lemmet dus. En ook nog eens redelijk fors.
Het is gemaakt van AUS8 staal. Redelijk hard en taai en makkelijk scheermes scherp te slijpen.
De vorm van het lemmet doet me denken aan een klein Duits kokmes.
Het zal dus altijd 1 ding willen doen waar het voor gemaakt is: SNIJDEN.

Door de assisted opening floept het lemmet er snel uit. Verrassend snel zelfs.
Er zit ook de mogelijkheid op om te blokkeren zodat het niet in je broekzak open gaat.
Op het lemmet zit een heel klein beetje speling, maar dit is niet hinderlijk.
Tevens weegt dit mesje voor zijn grootte weinig. Ongeveer 96 gram.
De clip die erop zit, is behoorlijk stug. Verliezen doe je hem niet zomaar.

Ik heb alleen de aanzet bij laten werken. Het begin van het lemmet is haaks naar beneden waardoor ik bij aanzetten vaak bleef haken.
Ik heb hem meer laten afronden zodat de aanzet al begint met snijden.

Kan ik hem aanbevelen: ja.

Meer informatie:

http://www.sogknives.com/aegis.html

https://www.youtube.com/watch?v=p5Ot266mzTM
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: SOG Aegis ->Sogwinder

Post by Peerke »

Inmiddels is het al een aantal jaar geleden dat ik deze verkocht heb aan mijn goede maat.

Even in de kast neuzen en ik vond mijn SOGwinder weer. Het is een tank van een mes. Loodzwaar, maar onverwoestbaar.

Bot, vuil, roest, een ontbrekende duimsteun. Ik kwam het allemaal tegen.

Het was dus eerst in de ontvetter leggen en daarna drogen en met wattenstaafjes alles oppoetsen. Daarna alle scharnieren en lock gesmeerd door 1 dag in de ballistol in te laten trekken en daarna alle overbodige ballistol te verwijderen.

Slijpen op diamant 800, 1000 en 1200 gevolgd door verder polijsten gaf het mes zijn scherpte weer terug.

Voor de duimsteun heb ik alle mogelijke schroefjes en boutjes geprobeerd maar die pasten niet. Toen kwam het licht door een dikke sate stok ramvast te meppen, af te knippen en te vijlen tot comfortabel.

Carismo zou zeggen. If it looks stupid but it works, it ain't stupid.
sogwinder before.jpg
sogwinder.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Lies live on, and the truth is the victim.
Post Reply