Vergelijking: Leatherman Sidekick, Leatherman Charge TTI, Leatherman Surge.

Reviews van gear, uitrusting, kleding, rugzakken, enz...
Post Reply
User avatar
Bj0rn
Posts: 239
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:08 pm
Contact:

Vergelijking: Leatherman Sidekick, Leatherman Charge TTI, Leatherman Surge.

Post by Bj0rn »

Leatherman Sidekick.
Mijn eerste echte multitool was een Leatherman Sidekick.
Deze tool is zijn naam echt waardig, hij behoort samen met de wingman tot de budget tools van Leatherman maar niettemin de naam waardig.
Het eerste dat me opvalt is het formaat, de tool is zeer lichtgewicht en compact waardoor hij een goede edc is. De 2 mesjes die erin zitten ( gekarteld en gewoon )
zijn zeer scherp en blijven dat redelijk lang. De tang vervult zijn functie prima en met wat kracht knipt die ook door harder materialen, bij zeer fijne ijzerdraadjes daarentegen presteert de tang minder goed aangezien beide tangbladen niet op elkaar aansluiten.
Het zaagje vind ik weer niets, bij mijn exemplaar zat het wat losjes en na meermaals vast vijzen heb hem toch maar opgestuurd naar leatherman.
Verder zorgt de vorm en positie van de zaagtanden ervoor dat ze zeer moeilijk schoon te houden zijn
Verder had ik nog 1 opmerking: de bouwkwaliteit. Die is zeer goed te noemen maar bij gebruik van mes of zaag en zeker bij wat meer druk verschuiven beide delen. Dit os bij andere leatherman’s niet het geval.
kortom: een goede leatherman aan een zeer scherpe prijs en als low-budget een echte aanrader.
voor specs zie : http://www.knivesandtools.be/nl/pt/-lea ... dekick.htm

Leatherman Charge TTI
Deze Leatherman is mijn huidige edc. Het grote voordeel is het mes, zeer scherp in in S30V staal wat veel beter is dan het normaal gebruikte 420 HC.
De Charge TTI beschikt ook nog eens over een groot gekarteld mes met gordelsnijder wat wel eens van pas kan komen. Jammer is wel dat het blindelings niet mogelijk is om op gevoel het gekartelde mes van het gewone te onderscheiden. Het TTI gedeelte in de naam komt van titanium een zeer sterk en lichtgewicht materiaal dat gebruikt is om de handvaten van te maken. Dit geeft wel een aangename grip en niet het koude metaal gevoel van andere multitools.
Dit geeft samen met de goed ontwerpen handvaten een aangename grip die dat ook blijft bij meer kracht.
In de leatherman is ook plaats voor Bitjes: op zich leuk dat er een bit houder inzit al is het zeer jammer dat dit speciale bitjes zijn en geen standaard.
dit kan ik wel begrijpen omdat de leatherman anders veel dikker zou zijn ( al speelt het commerciële ook een rol volgens mij )
De messen, zaagjes en andere tools zijn vergrendelbaar wat een gevoel van stevigheid geeft. Dit was in het begin wel wennen.
enkel zeer spijtig dat de vergrendeling ook de pocket clip vasthoud.
Kortom: een leuke edc Leatherman voor mensen die meer willen uitgeven maar in alle eerlijkheid is hij nieuw gewoon te duur.
tools als de wave zijn goedkoper en heeft net iets meer functies.
voor specs zie: http://www.knivesandtools.be/nl/pt/-lea ... ge-tti.htm

Leatherman Surge
Dit is een echte heavy duty tool. het eerste wat opvalt is het gewicht met 340 gram ! niet echt een doorsnee edc mes.
alles aan de tool is ongelofelijk stevig en geeft de indruk dat hij perfect te gebruiken is om een tank te ontmantelen :)
De tang zelf is zeer groot en bevat vervangbare knipbladen wat zeer handig is en van mij op ieder model zou voorzien mogen worden.
Verder bevat hij 2 messen, een gewoon mes en een gekarteld, het gekartelde zonder punt.
De schaar op deze leatherman is groter dan op de andere en bevat geen kwetsbaar veertje maar een zeer stevig systeem.
Wat mischien het innovatiefst is, is de SDS zaagblad houder. Hierdoor ben je niet afhankelijk van het ( vervelende) leatherman zaag maar heb je keuze.
Dit opent ook de mogelijkheden bv een scalpel in Leatherman of andere tools als je wat kan knutselen verder beshikt hij over dezelfde bit houder als de Charge TTI
Kortom: een echte heavy duty tool die zeker zijn geld waard is al is het gewicht een zwaar nadeel ( letterlijk ;) )
voor specs zie: http://www.knivesandtools.be/nl/pt/-lea ... edraal.htm
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: Vergelijking: Leatherman Sidekick, Leatherman Charge TTI, Leatherman Surge.

Post by Plaag »

Mooie samenvatting @Bj0rn , helpt enorm.
TOLERANCE IS SUICIDE
User avatar
Bj0rn
Posts: 239
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:08 pm
Contact:

Re: Vergelijking: Leatherman Sidekick, Leatherman Charge TTI, Leatherman Surge.

Post by Bj0rn »

Plaag wrote:Mooie samenvatting @Bj0rn , helpt enorm.
thx, krijg morgen mijn oude sidekick even terug voor slijp en onderhoud en dan post ik een foto van de 3
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: Vergelijking: Leatherman Sidekick, Leatherman Charge TTI, Leatherman Surge.

Post by Plaag »

Bj0rn wrote:thx, krijg morgen mijn oude sidekick even terug voor slijp en onderhoud en dan post ik een foto van de 3
Daar was ik destijds net te laat voor, kan niet altijd feest zijn.

Succes
TOLERANCE IS SUICIDE
User avatar
Kans
Posts: 204
Joined: Tue Oct 20, 2015 5:00 pm

Re: Vergelijking: Leatherman Sidekick, Leatherman Charge TTI, Leatherman Surge.

Post by Kans »

Bj0rn wrote:
Leatherman Charge TTI
De Charge TTI beschikt ook nog eens over een groot gekarteld mes met gordelsnijder wat wel eens van pas kan komen. Jammer is wel dat het blindelings niet mogelijk is om op gevoel het gekartelde mes van het gewone te onderscheiden.
Het gekartelde mes heeft ook een kartel op zijn rug welke goed voelbaar, en zichtbaar, is.
Gewoon even aanwennen om met je vinger of nagel over de rug te gaan voordat je het mes opend en je zit nooit meer fout, gewoon kijken mag natuurlijk ook.

Een leaterman is zijn geld gewoon waard, ook de TTI.
Mijn leren hoesje heeft het nog geen jaar volgehouden, lees dat ze die ook gewoon kosteloos vervangen maar ik gebruik nu gewoon de nylon versie. Niet zo sjiek maar gaat veel langer mee.

Ik zou willen adviseren altijd voor een model te gaan waarbij alle functies vergrendeld worden.
Het is een extra handeling bij sluiten maar het hoeft maar een keer echt fout te gaan zonder vergrendeling en dan zul je nog heel lang spijt hebben dat je daar niet voor gekozen hebt...

Prep ze,
K a n s
Het is niet de kunst om te zien wat niemand nog heeft gezien, maar om dat te zien wat iedereen ziet en te bedenken wat nog niemand heeft bedacht.

Frederic Bastiat - 1850 :
“When plunder becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it"
K a n s - 2015:
What other reason does one need to defend oneself by all means ?
User avatar
Bj0rn
Posts: 239
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:08 pm
Contact:

Re: Vergelijking: Leatherman Sidekick, Leatherman Charge TTI, Leatherman Surge.

Post by Bj0rn »

@kans , in vergelijking de Charge TTI is goed maar in vergelijking met andere modellen vind ik hem zijn meer prijs niet waard kijkende naar modellen als de Surge of de Wave die aanzienlijk goedkoper zijn zonder functie verlies

Edit: ik gebruik custom sheaths, voor de Surge een kydex en voor de charge TTI een hoesjes van Tasmanian tiger met een zaklampje aan
User avatar
Bj0rn
Posts: 239
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:08 pm
Contact:

Re: Vergelijking: Leatherman Sidekick, Leatherman Charge TTI, Leatherman Surge.

Post by Bj0rn »

Schermafbeelding 2015-12-21 om 16.07.34.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Kans
Posts: 204
Joined: Tue Oct 20, 2015 5:00 pm

Re: Vergelijking: Leatherman Sidekick, Leatherman Charge TTI, Leatherman Surge.

Post by Kans »

Het is veel geld dat zal ik niet ontkennen.
Er zijn echter een paar factoren die meespelen.
Een LM gaat waarschijnlijk je leven lang mee, bij normaal gebruik, dan maakt 100 euro of 200 euro dus eigenlijk ook niet veel meer uit?
De TTI is gewoon een top model.
De gebruikte materialen, titanium en V30, zijn exlusief en veel duurder, kostprijs en bewerkprijs, en dus zie je dat automatisch terug in de eindprijs.
Het mooie van LM is dat je niet hoeft, ik vind hun instapmodelen goed geprijst, wil je een top versie dan betaal je de hoofdprijs.

Het meest overtuigende bewijs is dat de meeste LM gebruikers niet snel overstappen op een ander merk.
Er zijn andere merken met ook goede multitools, maar het aanbod, qualiteit, garantie enz, van de LM steekt er boven uit.

Een aanschaf van LM voor de hele familie is een dure, maar wel een die bijna dagelijks, met plezier, gebruikt wordt en een levenlang mee gaat, van welke artikelen kun je dat tegenwoordig nog zeggen?

Prep ze,
K a n s
Bj0rn wrote:@kans , in vergelijking de Charge TTI is goed maar in vergelijking met andere modellen vind ik hem zijn meer prijs niet waard kijkende naar modellen als de Surge of de Wave die aanzienlijk goedkoper zijn zonder functie verlies

Edit: ik gebruik custom sheaths, voor de Surge een kydex en voor de charge TTI een hoesjes van Tasmanian tiger met een zaklampje aan
Het is niet de kunst om te zien wat niemand nog heeft gezien, maar om dat te zien wat iedereen ziet en te bedenken wat nog niemand heeft bedacht.

Frederic Bastiat - 1850 :
“When plunder becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it"
K a n s - 2015:
What other reason does one need to defend oneself by all means ?
User avatar
Schatkist
Posts: 38
Joined: Tue Dec 08, 2015 2:27 pm

Re: Vergelijking: Leatherman Sidekick, Leatherman Charge TTI, Leatherman Surge.

Post by Schatkist »

Ik kan me hier goed in vinden, heb zelf een wave al een tijd in bezit welke erg fijn werkt. Laatst heb ik de Surge er bij gekocht en dit is wel een klasse apart met z'n zaagadapter, losse diamantveil, verwisselbare knippers en de schaar die groter en vanaf de buitenkant te gebruiken is.
Heb voor blijde een broekclip gekocht, alleen deze zit bij de wave goed en bij de surge kan deze best veel draaien, hij komt niet los, maar er is gewoon heel veel speling.

Ps, de kerstman brengt hier ook een tread onder de boom 8-)
In Omnia Paratus
RDNK76
Posts: 37
Joined: Wed Dec 09, 2015 8:03 am

Re: Vergelijking: Leatherman Sidekick, Leatherman Charge TTI, Leatherman Surge.

Post by RDNK76 »

Heb de Surge zelf ook, die draag ik altijd in het Molle tasje bij me. De bit set,de extra zaagjes en vijltje die meegeleverd werden, zitten in het originele foedraal samen met het optionele bit verlengstuk. Die zitten met een kleine s-biner in m'n EDC. De prijs van de Surge vond ik acceptabel, die van de bitset en het optionele bit verlengstuk (wat fokking handig is!!) niet zo. Die 2 dingen hadden wel wat goedkoper gemogen
User avatar
Carismo
Posts: 403
Joined: Thu Apr 07, 2016 9:40 pm
Location: Belgie

Re: Vergelijking: Leatherman Sidekick, Leatherman Charge TTI, Leatherman Surge.

Post by Carismo »

Ik heb onlangs een paar nieuwe Surges en Waves kunnen verkrijgen voor een belachelijk prijsje. Deze zijn nu standaard de "sidekicks" :-) in de foedralen man m'n vaste messen zodat ik niet telkens moet wisselen. Ben al jaren tevreden van lm tools. Het vreemde voor mij was door Surge, Charge en Waves te gebruiken de andere modellen beetje onwennig aanvoelen zoals de De Supertool en de Rebar maar ook dit zijn tools die hun geld waard zijn. om deze te onderhouden itf heb ik een paar extra surge diamandvijltjes gekocht om deze mee in de foedraalen van de andere modellen te steken.

De sidekick zit standaard in m'n edc heuptasje, voorheen de wingman voornamelijk om het schaartje maar heb nu een squirt en een micra aan m'n sleutelbos die ik altijd bij me heb.

Zelf zit ik eigenlijk beetje te wachten in een grotere versie van de charge TTI dus eigenlijk een Surge met dezelfde extra's die op de tti zitten (cap krimpers op tang, haak op kartelmes en titanium scales.
If it's stupid and it works... it ain't stupid
Post Reply