WickedEdge slijpsysteem

Reviews van gear, uitrusting, kleding, rugzakken, enz...
Post Reply
User avatar
Kans
Posts: 204
Joined: Tue Oct 20, 2015 5:00 pm

WickedEdge slijpsysteem

Post by Kans »

Deze review gaat over een slijpsysteem: de WickedEdge.

Ik slijp al zeker een tiental jaren mijn messen op diamandslijpstenen en was daar goed tevreden mee.
Maar op een geven moment zag ik een slijper die zijn resultaten op het forum liet zien en toen werd ik toch wat groen...
Een strakke, spiegelende snede die zo strak was dat het een geautomatiseerd proces leek ipv handwerk :shock:

Al kreeg ik mijn snedes echt scherp en met aandacht/tijd ook wel spiegelend, zo strak zou me nooit lukken uit de hand.
En al snel bleek dat die slijper dan ook iets ander gereedschap gebruikte dan een setje slijpstenen en ook niet uit de hand slijpte.
Het is vrij moeilijk om uit de hand de juiste hoek aan te houden, en zelfs met een hulpmiddel, keg of steuntje, enz., is het constant houden van je hoek erg moeilijk.
Bij een groter mes en in combinatie met de hardere staalsoorten wordt dit redelijk monnikenwerk tot onmogelijk :(

Ik heb me er nog redelijk lang bij neer kunnen leggen dat ik zulke messnedes niet kon slijpen 8-)
Maar bij een van mijn projecten om alternatieve inkomsten/beroepen te creeren kwam het slijpwerk weer om de hoek kijken.
Ik wilde niet alleen messen en ander snijgereedschap kunnen slijpen, ik wilde dit dusdanig goed kunnen dat ik zou 'opvallen' en zelfs het kleine publiek dat nu redelijk wat geld over heeft om hun dure messen van een perfecte snede te laten voorzien zou aanspreken.

Mijn keuze daarbij is gevallen op het WickedEdge systeem:
image.jpg
(Sorrie voor de sluikreclame ik ben te lui om die rotstickers te verwijderen :? )

Dit is een manueel systeem, je klemt het mes in en vervolgens kun je de gewenste slijphoek instellen en met de gewenste slijpsteen je mes perfect slijpen.
De slijpstenen zitten op een kunstofhouder met aan elke houder twee slijpstenen van verschillende grofheden.
Die schuif je over de stangetjes die je ziet, en vervolgens kun je met een simpele beweging slijpen.
Omdat je de slijphoek vastzet en vervolgens heel makkelijk van een grove slijpsteen naar een fijne slijpsteen kunt werken wordt het slijpen redelijk simpel en gaat dit best snel.
De ultieme afwerking kun je zelf bepalen, of dit nu een lekker fijne slijpsteen is of stroppen met een slijppasta het kan allemaal en alles zal in je vaste hoek of, indien gewenst, in afwijkende hoeken voor verschillende stappen kunnen doen.

De hoek kun je traploos instellen, wil je echt, repetatief, naukeurig de hoek kunnen instellen, bv. Bij een snelle aanscherp actie, dan is de digitale hoekmeter ideaal.
De hoek zal afhankelijk van inklemhoogte van je mes, dikte van je slijpstenen, enz. tussen verschillende slijpbeurten veranderen. Met de hoekmeter zul je de slijphoek tot op ongeveer een tiende graad kunnen reproduceren.
Dit klinkt als overkill maar bespaart je tijd en dat is bij handwerk toch wel belangrijk.
En naast onnodig slijpwerk voorkom je ook messlijtage, dat ga je niet snel merken, maar als je je mes echt scherp wilt houden en vaak gebruikt ga je dat op de langere duur wel merken!
Ik hou ook een logboek bij met daarin de gebruikte slijphoeken, inklem posities per mes en klant om snel exact te kunnen reproduceren.

Ik heb er een stevige koffer bij gekocht om eea, set slijpstenen (van erg grof 50 grid tot erg fijn 10.000 grid tot aan lederenstrops met slijppasta) en alle onderdelen, goed te kunnen opbergen en te kunnen vervoeren.
De foto is te groot om te kunnen toevoegen dus ik hoop dat nog te kunnen laten fixen, @admin ?
image.jpg
(En alweer gefixed ik mag al 2 foto's plaatsen, bedankt @admin)

Al met al was dit een grote investering, die zich nog maar heel langzaam aan het afbetalen is :(
Maar toch ben ik nu al erg blij omdat ook ik nu een bijna perfecte snede kan maken.
En dit is weer een goede optie om een alternatieve bron van inkomsten te hebben en nu al vanwege de nieuwe contacten die mijn "slijp service" me brengt.
Als dit ooit brood op tafel zal brengen als het nodig is dan is de nu benodigde investering waarschijnlijk dubbel en dwars zijn geld waard geweest.

Al met al heb ik nu aardig wat slijpgereedschap om; messen , bijlen, beitels, kettingzagen, zaagbladen enz enz te kunnen slijpen.

Vragen, opmerkingen: shoot !

Prep ze,
K a n s
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Kans on Wed Oct 21, 2015 8:28 pm, edited 1 time in total.
Het is niet de kunst om te zien wat niemand nog heeft gezien, maar om dat te zien wat iedereen ziet en te bedenken wat nog niemand heeft bedacht.

Frederic Bastiat - 1850 :
“When plunder becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it"
K a n s - 2015:
What other reason does one need to defend oneself by all means ?
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: WickedEdge slijpsysteem

Post by Repelsteeltje »

Hey, Kans is er ook :)

Welkom Kans.
JJenA
Posts: 346
Joined: Thu Oct 15, 2015 8:33 pm

Re: WickedEdge slijpsysteem

Post by JJenA »

Je doet het ook in een keer heel goed, een mooi aandeel van harte welkom.
Als je zo door blijft gaan mag je hier niet meer weg. :D ;)
Een aanrader voor aanschaf prepper spullen
http://www.greatoakdumpstore.nl/shop/ ;)
Met een hartelijke groet, JJenA :D
Bij deze doe ik afstand van enig recht op mijn inzendingen, ze mogen bij gewerkt worden ten bate van het forum.
Post Reply