OPINEL messen (met review)

Reviews van gear, uitrusting, kleding, rugzakken, enz...
Post Reply
vheeswijk
Posts: 135
Joined: Tue Oct 20, 2015 8:35 pm

OPINEL messen (met review)

Post by vheeswijk »

Voor "bushcraften"gebruik ik een MORA mes maar voor EDC en als gewoon werkmes gebruik ik messen van OPINEL. Ik betrap me er zelf op dat ik voor allerlei klussen toch het eerste grijp naar een OPINEL-mes. Ik bezit de types No. 6 & 9. Ik ben verliefd op dit merk en heb al eens eerder een review geschreven over deze messen. Deze review is hieronder integraal weergegeven:

OPINEL - messen.

OPINEL messen zijn franse traditionele vouw-messen met een lange historie (vanaf 1890). Zij zijn heden ten dage verkrijgbaar in een koolstof-staal (carbon steel) en ook in roestvrij staal (frans: INOX). De koolstof-stalen lemmets zijn heel gemakkelijk te slijpen en houden heel lang hun scherpte. Zij komen in verscheidene afmetingen variërend van No. 2 t/m No. 13, waarbij het nummer (ongeveer) variëert met de lengte van het lemmet in cm. No. 1 en No. 11 worden niet meer gemaakt. De populairste messen zijn No. 6 t/m No. 10. Het OPINEL - mes ligt prettig in de hand en het gewicht van de messen is erg laag in vergelijking met andere messen met vergelijkbare afmetingen. De lage prijzen van deze messen suggereren voor veel mensen een marginale kwaliteit maar niets is minder waar. Je krijgt veel mes voor je geld en veel survival guru's gebruiken toch een OPINEL als backup naast hun zwaardere peperdure bushcraft knives. In tegenstelling tot dure survival messen (vaak meer dan 100 euro) nodigt een OPINEL-mes uit tot veel experimenteren, immers, door hun lage aanschafprijs heb je zo een nieuwe voor weinig geld als je wat verprutst. Een Google-search op "opinel knives" op YouTube leert wat je zoal kunt doen met een OPINEL-mes hun toepassingen en modificaties. De productie-nummers 6 t/m 13 hebben een kraag waarmee het mes kan worden geborgd (locked) in zowel de open als gesloten (kinderslot) toestand. Vooral de mogelijkheid om het mes te vergrendelen in gesloten toestand komt de veiligheid ten goede als u het mes gebruikt als "neck-knive" en voorover ten val komt. Vergelijk met andere soms veel duurdere messen.

Google, Youtube: 'Opinel knives' en 'Opinel reviews'.

TOEPASSINGEN en ONDERHOUD
OPINEL-messen kunnen worden toegepast in de keuken (beroemde fileermessen), tuin huis, tuin, EDC (Every Day Carry), survival en lichte bushcraft. Doe nooit een OPINEL-mes in de vaatwasser omdat de houten handgreep hieronder zal lijden. Een OPINEL heeft meer moeite met het snijden van zure substraten als citroenen, rabarber en uien dan met een stuk hout. De zuren in sommige voedings-middelen veroorzaken een versnelde corrosie in de vorm van een "patina" en roest. De patina (meestal licht blauw of grijs) is niet slecht voor met mes, integendeel, maar roest (bruin-rood) kan het snijvlak van uw OPINEL wel nadelig beïnvloeden. Sommige gebruikers vinden een "patina" erg mooi maar anderen geven de voorkeur aan een hoog-glans lemmet. Zoeken op het Internet leert dat er een hele cultuur bestaat rond het maken van een sier-patina, bv. tijgerstrepen, op koolstof-stalen lemetten. Deze cultuur concentreert zich voornamelijk op OPINEL- en Mora-messen. Als U een OPINEL-mes zo nu en dan in de keuken gebruikt kunt u beter een roestvrije stalen (INOX) versie gebruiken, maar als u de gewoonte heeft uw messen goed te onderhouden dan kunt u beter de (goedkopere) koolstof-stalen (au carbone) messen gebruiken zoals veel Franse meesterkoks dat doen. Zure stoffen uit voedingsmiddelen kunnen gemakkelijk worden geneutraliseerd met een verdunde kristal-soda-oplossing (Na2CO3, 1 theelepel/ liter, 1 min) of zelfrijzend bakmeel (NaHCO3, 1 theelepel / liter, 1 min), daarna goed gespoeld met water en geopend laten drogen. Survivalists en Bushcrafters kunnen daarna het lemmet inwrijven met een watje geïmpregneerd met wat vaseline (meestal toch al aanwezig in hun survival-kit als tondel (tinder, firestarter). Bewaar een OPINEL droog! OPINEL-messen zijn , zoals veel andere messen, voor de watersport taboe. In deze omgeving wordt een roestvrij stalen en gedeeltelijk gekarteld lemmet aanbevolen geschikt voor het doorsnijden van kabels en touwen bij calamiteiten.

Google YouTube: "Opinel patina"

Slijpen van een OPINEL-mes
Veel messen zijn uitgevoerd met een lemmet waarvan het onderste gedeelte is uitgevoerd met een z.g. "bevel", het snijvlak-gedeelte dat een andere hoek heeft dan de rest van het lemmet. Bij het slijpen van zulke messen op een "whetstone" of fijn schuurpapier moet de exacte slijphoek van het mes op het slijpvlak worden gevonden. Deze is circa 20º. Veel mensen die weinig slijpen hebben moeite met het vinden van de juiste hoek en deze te handhaven tijdens het slijpen. Dit is niet het geval bij OPINEL-messen. Een Opinel-mes heeft geen "bevel" of apart gefreesd snijvlak. Hierdoor is het mogelijk een OPINEL-mes scheermes-scherp te slijpen door deze gewoon plat te leggen op een slijp-ondergrond als een slijpsteen of een op een stuk hout geplakt fijn metaal-schuurpapier. Je hoeft niet op een correcte slijphoek te letten. Deze is altijd juist als je het lemmet plat op de ondergrond legt. Beelden zeggen meer dan woorden. De lezer wordt verwezen naar een YouTube-filmpje waar dit met een OPINEL wordt gedemonstreerd: http://www.youtube.com/watch?v=HRehrtmrkxg

Het voordeel van deze methode is dat ongewenste "patina" of roest tevens kan worden verwijderd. Het is een methode die uiterst geschikt is voor gebruikers die weinig ervaring hebben met het slijpen van messen.

OPINEL-messen en vuurmaken.
Naast het ontbreken van een "bevel" (apart snijvlak op het het lemmet, zie slijpen hierboven) heeft het OPINEL-mes nog een andere interessante eigenschap: De rug van het lemmet is niet licht afgerond zoals bij de meeste messen maar is scherp afgefreesd in een hoek van 90º. De rug van het lemmet voelt hierdoor "scherp" aan en dit kan als onaangenaam worden ervaren. Echter, door het soort koolstof-metaal en de wijze van afwerking van de rug van het lemmet heeft heeft de rugkant van het lemmet ook een zéér gewenste eigenschap: Het is buitengewoon geschikt om van een ferrocerium vuurstaal vonken te genereren en is daarin véél effectiever dan de krabbers (strikers) die worden meegeleverd met de bekende firestarters. Ook het maken van magnesium schaafsel uit een magnesium-ferrocerium firesteel rod gaat véél makkelijker en sneller dan met de bij deze vuurstarters bijgeleverde krabbertjes. Bij een geopend OPINEL-mes moet de Virobloc (lock) beslist worden geactiveerd om calamiteiten met de vingers te voorkomen. De hoekige rugkant van het gesloten OPINEL-mes steekt echter een paar milimeters uit het houten handvat en men kan daardoor ook het ingeklapte mes gebruiken voor het produceren van vonken of magnesium schaafsel. Dit is ook de techniek die men moet gebruiken met OPINEL-messen die geen Virobloc mechanisme hebben, dus de OPINEL-types No.2 t/m No. 5. Men zou zelfs kunnen overwegen een betere krabber aan te schaffen voor weinig geld en men krijgt daarbij een prima mes cadeau! Een héél andere benadering. Een goede keuze voor dit doel zou zijn: OPINEL No. 6 carbon steel (au carbone).
Door het hoge gehalte koolstof in het staal kan men zelfs vonken genereren en vuur maken met vuursteen, kwarts en gerelateerde harde steensoorten als men geen ferrocerium vuurstaal bij de hand heeft. Beelden zeggen meer dan woorden en de lezer wordt verwezen naar de volgende YouTube filmpjes; hier, daar en ook hier:
http://www.youtube.com/watch?v=PklbY4r1rTQ
http://www.youtube.com/watch?v=k0qnJUvQHzo
http://www.youtube.com/watch?v=VvLxTTFYVg8
JJenA
Posts: 346
Joined: Thu Oct 15, 2015 8:33 pm

Re: OPINEL messen (met review)...... verwondingen

Post by JJenA »

Een OPINEL-mes scheermes-scherp te slijpen, ......... en slachtoffers

Slijpen doe ik al vanaf kleine jongen, voor mijn moeder, ik kreeg er ook altijd wat geld voor en kocht uiteindelijk een electrische slijper van Philips met een klein slijpsteentje daar sleep ik keuken mesjes mee van vlees, groenten, zak, en gekartelde boterham mesjes mee.
Ook scharen ging heel goed.
Verder sleep ik er van alles en nog wat op, ook pijl en speren sleep ik er op, blaaspijpen met papieren pijltjes werden voorzien van spijker geslepen in een pijl punt, eerst werden ze wat plat geslagen met een hamer.

Later had ik betere spullen om van alles en nog wat te slijpen, en te polijsten.
Een slagers aanzet is een prima hulp middel om messen en zo scherp te houden.

O Ja, het een keer een OPINEL zakmes geslepen voor een kennis hij nam het mee op vakantie, later vertelde hij dat hij nog even aan mij had gedacht tijdens de vakantie aan mij had gedacht, hij had zich namelijk in zijn hand gesneden tot aan het bot, eerst voelde hij amper iets en zag allemaal bloed, is in het ziekenhuis geholpen.

Mijn vrouw en ik hebben een keer voor dat we bij elkaar waren ergens mee geholpen, we hebben elkaar daar niet gezien, later toen we elkaar weer zagen waren we allebeide vrij zijn getrouwd en toen kwamen de verhalen los, ook het keer helpen waar we beiden geholpen hebben, ik had onderander messen geslepen, mijn vrouw had werkzaamheden gedaan in de keuken, onder ander snijwerk had daar bij haar vingertop er af gesneden door een zeer scherp mes ze merkte het amper, de top er weer op gezet pleister er over heen en weer door gewerkt, ....... dat was een kennismaking met mijn slijpwerk.

Aardig wat mensen hebben zich op een prettige wijze gesneden door mijn vakwerk.
Een aanrader voor aanschaf prepper spullen
http://www.greatoakdumpstore.nl/shop/ ;)
Met een hartelijke groet, JJenA :D
Bij deze doe ik afstand van enig recht op mijn inzendingen, ze mogen bij gewerkt worden ten bate van het forum.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: OPINEL messen (met review)

Post by Peerke »

Opinel, geinige mesjes voor het geld. Zelf heb ik er geen.

Slijpen doe ik ook al van kinds af aan en onderhou mijn eigen messen, en andermans messen in opdracht.

Het is zo dat ik mezelf ook 2x gruwelijk in mijn vingers heb gesneden zonder er iets van te voelen.
Dan zijn je messen wel scherp en geeft een mooi litteken.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
vleermuis
Posts: 362
Joined: Wed Oct 21, 2015 7:46 pm
Location: zuid-limburg
Contact:

Re: OPINEL messen (met review)

Post by vleermuis »

ik zou graag nog een opinel bezitten ....ach weer een item op het lijstje
“The fear of death follows from the fear of life. A man who lives fully is prepared to die at any time.”
― Mark Twain

“A jug fills drop by drop.”- Buddha
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: OPINEL messen (met review)

Post by Repelsteeltje »

vleermuis wrote:ik zou graag nog een opinel bezitten ....ach weer een item op het lijstje
Jaja, preppen kost geld verdikkeme.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: OPINEL messen (met review)

Post by Peerke »

vleermuis wrote:ik zou graag nog een opinel bezitten ....ach weer een item op het lijstje
Al vanaf 9 euro heb je er 1

http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/opinel.htm

Dat zijn de kosten nou ook niet echt.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
vleermuis
Posts: 362
Joined: Wed Oct 21, 2015 7:46 pm
Location: zuid-limburg
Contact:

Re: OPINEL messen (met review)

Post by vleermuis »

nee dat klopt peerke maar ik kan ze niet vinden
ijzerhandels etc nergens te vinden,ik zal van de week nog eens kijken bij bever sport
en anders maar online gaan shoppen :)
“The fear of death follows from the fear of life. A man who lives fully is prepared to die at any time.”
― Mark Twain

“A jug fills drop by drop.”- Buddha
Post Reply