Page 1 of 4

Candyvan

Posted: Wed Nov 28, 2018 5:30 pm
by Candyman
Een jaar of 2 geleden heb ik een Chevy G20 gekocht met een kapotte motor.
Ideale wagen om mee te touren of voor een klusje.
Volgend jaar ga ik hem geschikt maken als BOV.
16-11-05-12-26-16-235_photo.jpg
Aangezien de motor kapot was is hij op de aanhanger vervoerd.
Thuis heb ik de motor helemaal schoongemaakt van binnen en er nieuwe cilinderkoppen op gezet.
Als het ging regenen kwam het water naar binnen dus eigenlijk was alles gewoon verrot aan de binnenkant.
Als de wagen een week niet had gelopen was de accu leeg.
IMG_20170417_141138.jpg
Dus alles gedemonteerd en heel de kabelboom uitgezocht, de accu blijft nu op spanning :D
20170120_143703.jpg
Alles maar leeg gemaakt zodat ik opnieuw op kan gaan bouwen.
Ik heb de benzinetank verwijderd en een LPG tank op de plek van de benzinetank gemonteerd.
IMG_20170808_130236.jpg
IMG_20170801_135240.jpg
Zo staat hij er nu bij.
Volgend jaar gaat die bank er uit om plaats te maken voor een zelfgemaakt loungehoek.

Re: Candyvan

Posted: Wed Nov 28, 2018 6:28 pm
by wodan
Goed bezig!

Re: Candyvan

Posted: Wed Nov 28, 2018 6:51 pm
by Candyman
Ik heb een omvormer aan boord voor 220V
Welke dingen zijn nog meer essentieel voor een BOV?

Re: Candyvan

Posted: Wed Nov 28, 2018 7:22 pm
by wodan
Goede watertank, zonnepanelen op het dak, zorgen dat hij goed op slot kan, reservewiel + gereedschap,
antilekrij vloeistof in de banden, goede pechverzekering, grote brandstoftank zodat je ver kan rijden,
eigenlijk 4x4 aandrijving, alles wat het zaakje betrouwbaar doet werken.

Re: Candyvan

Posted: Wed Nov 28, 2018 7:24 pm
by Peerke
Candyman wrote:Ik heb een omvormer aan boord voor 220V
Welke dingen zijn nog meer essentieel voor een BOV?
Koelkastje ! Je weet wel, zo'n klein campingding wat op 12V en 230V kan werken. Zo iets als dit:

https://www.teun.nl/nl/177469/mobicool-t26/?pos=500

Verder, nice van Candyman !

En verder wat Wodan net schreef.

Re: Candyvan

Posted: Wed Nov 28, 2018 7:45 pm
by Candyman
Een koelkastje heb ik ook al.
Ik zit nog wel te denken om ook een koelkast te nemen die op stroom en gas werkt.
Ombouwen naar 4x4 zou wel fantastisch zijn maar daar komt behoorlijk wat bij kijken.

Re: Candyvan

Posted: Wed Nov 28, 2018 8:25 pm
by EVA
klasse @Candyman!
lijkt me geweldig om te doen...
het interieur dan. heb ik eerder gedaan maar niet met zo'n van.
zou me nóg leuker lijken om een bus om te bouwen...ah, dromen!

Re: Candyvan

Posted: Wed Nov 28, 2018 8:40 pm
by DonTor
@Candyman: Knap!

Re: Candyvan

Posted: Thu Nov 29, 2018 6:06 am
by Candyman
Ik heb zitten twijfelen om een oude Amerikaanse schoolbus om te bouwen @EVA
Maar dat vond ik toch een beetje overdreven, is gelijk m'n tuin vol :)

Re: Candyvan

Posted: Sat Apr 06, 2019 10:09 am
by Candyman
Ik ga de Van voor dagelijks gebruik inzetten dus ik ga wat aanpassingen doen aan de techniek en het interieur.
Vinden jullie het leuk als ik die vorderingen hier ga vermelden?
Het is niet allemaal prepper gericht.

Re: Candyvan

Posted: Sat Apr 06, 2019 12:05 pm
by Jobs
Wat overdenkingen hierbij:
Ik zou er toch een benzinetank bij houden want dan kun je kiezen. (en benzine jat je simpel, gas wat lastiger)
(Diesel ombouw (Cummings?) zou leuk zijn maar kost...)
4x4 is leuk maar dan moet er een andere versnellingsbak in (aangenomen dat het voertuig nu RWD is). Is te doen maar kost wat.
Voortent er bij om simpel te kunnen koken/wonen/pitten?
Volledige tent aan boord?

Re: Candyvan

Posted: Sat Apr 06, 2019 12:22 pm
by Candyman
Hey @jobs, ik heb de benzinetank nog en in de toekomst gaat die er weer onder zodra ik lasapparatuur heb om de LPG tanks ergens anders te plaatsen.
De 6.2 Detroit diesel is ideaal voor een shtf moment, die loopt op alles, helaas voor dagelijks gebruik wat minder vanwege onze fijne wetgeving.

4x4 is te realiseren, andere versnellingsbak, tussenbak en assen, de body moet dan ook opgehoogd worden om de vooras kwijt te kunnen.
Veel werk maar het staat nog wel in de planning.
Er zit een losse voortent bij, die kan ik aan de zijkant van de wagen plaatsen en ik kan ook weg rijden en de tent laten staan.
429635888_214953.jpg

Re: Candyvan

Posted: Sat Apr 06, 2019 2:15 pm
by SurfEasy
Als je hem het omgebouwd volgen bepaalde regels kan je hem laat keuren en kan je in aanmerking komen voor het kwarttarief wegen belasting, zou het een Diesel zijn mag je met een camper in meer steden komen.

Mooi dat je zo handig bent Candyvan.

Re: Candyvan

Posted: Sat Apr 06, 2019 2:57 pm
by Peerke
Gave bus met tent @Candyman

Lijkt me leuk om updates te lezen. Gewoon omdat ik a-technisch ben en er de mogelijkheden niet voor heb. En misschien kan ik er wel wat van leren.

Re: Candyvan

Posted: Sat Apr 06, 2019 3:51 pm
by Candyman
Hij staat op camper kenteken @SurfEasy anders is het belastingtechnisch niet te betalen, tenzij je een eigen bedrijf hebt.
Mijn bedoeling is om er minimaal 400 liter brandstof onder te gooien zodat ik zonder bij te tanken alle uithoeken van Europa kan bereiken.

Re: Candyvan

Posted: Sun Apr 07, 2019 11:03 am
by wodan
Hoe meer brandstof, hoe veiliger je het ding moet maken, 20L benzine die in de hens gaat, dat kan je overleven,
400L daarentegen, daarmee brandt je een flatgebouw af bij wijze van spreken.

Re: Candyvan

Posted: Sun Apr 07, 2019 12:38 pm
by Candyman
Klopt, daarom ben ik ook geen voorstander van LPG tanks in de laadruimte.
Lekker onder de wagen houden die zooi.

Re: Candyvan

Posted: Sun Apr 07, 2019 4:29 pm
by wodan
Nu is de LPG tank zelf wel heel stevig, maar kleppen en leidingen, dat zijn de zwakke plekken. Goed onderhoud, regelmatig visuele inspectie
en al eens wat zeepwater vernevelen op koppelingen en zo (of zelfs detectiespuitbus als je geld over hebt: http://www.crc-sprays.nl/Lekzoekspray_C ... .63.0.html ) is raadzaam.
Ik ben persoonlijk tegen gekomen, dat de elektrische klep op de LPG tank, dat daar het staafje met aan een kant de rubberen dichting,
er verkeerd in zat, dus die klep stond ALTIJD open, elektrisch bekrachtigd of niet ! Pas na jaren gemerkt, toen ik een grotere LPG tank
wilde plaatsen. Dus, vooraf controleren is altijd verstandig.

Re: Candyvan

Posted: Sun Apr 07, 2019 4:52 pm
by Candyman
Nu ben ik bezig met de koeling en de versnellingsbak.
Er zat een visco ventilator op om de motor koel te houden maar die draait altijd mee, de mijne was half versleten dus ook met koude motor veel luchtverplaatsing.
IMG_20190407_183012.jpg
Ik heb er nu een elektrische op gezet, ik heb hem nog niet kunnen testen dus ik hoop dat het werkt.
IMG_20190407_183116.jpg
Momenteel ben ik bezig met de versnellingsbak.
Er zat een versnellingsbak onder met 3 versnellingen en ik heb er 1 met 4 versnellingen gemonteerd zodat ik lager in toeren kan rijden.
Meer comfort en minder verbruik.
Maar de nieuwe versnellingsbak is elektrisch aangestuurd en niet via vacuüm zoals de oude.
Dus ik ga een andere kabelboom plus computer zoeken.

Re: Candyvan

Posted: Sun Apr 07, 2019 6:06 pm
by wodan
Visco mag niet plat liggen!

TH350 vervangen door 4L60E?

Re: Candyvan

Posted: Sun Apr 07, 2019 6:37 pm
by Candyman
Haha je hebt er verstand van @wodan leuk :mrgreen:
Het is een TH400 die vervangen is door een 4L60E

Re: Candyvan

Posted: Sun Apr 07, 2019 6:58 pm
by wodan
TH400 is wel pak sterker standaard dan een 4L60E standaard. Intern vermogenverlies van de laatste is wel pak minder,
dus zelfs los van de extra overdrive, is die al zuiniger... TH400 verstookt 30PK of zo dacht ik... Wel zeer sterk, ik heb
deze in mijn K30 zitten.

Re: Candyvan

Posted: Mon Apr 08, 2019 9:25 am
by Candyman
IMG_20190408_112140.jpg
Puzzel voor grote kinderen

Re: Candyvan

Posted: Wed Apr 10, 2019 10:39 am
by SurfEasy
wodan wrote:Nu is de LPG tank zelf wel heel stevig, maar kleppen en leidingen, dat zijn de zwakke plekken. Goed onderhoud, regelmatig visuele inspectie
en al eens wat zeepwater vernevelen op koppelingen en zo (of zelfs detectiespuitbus als je geld over hebt: http://www.crc-sprays.nl/Lekzoekspray_C ... .63.0.html ) is raadzaam.
Ik ben persoonlijk tegen gekomen, dat de elektrische klep op de LPG tank, dat daar het staafje met aan een kant de rubberen dichting,
er verkeerd in zat, dus die klep stond ALTIJD open, elektrisch bekrachtigd of niet ! Pas na jaren gemerkt, toen ik een grotere LPG tank
wilde plaatsen. Dus, vooraf controleren is altijd verstandig.

Een goede tip Wodan,
Nog een kleine tip van mij, na een aanrijding ook altijd de controle doen die Wodan net beschreef.
Hoe klein de aanrijding ook is gewoon even testen, ook bij extreme hitte en vorst kan van invloed zijn op de leidingen.

Lekzoekspray_CRC_Leakfinder, als je een gastank hebt altijd bij je hebben ik de wagen, kan je direct een test doen, na een beïnvloeding op de leidingen, wat het ook mag wezen,
daar mee bedoel ik niet een knuffelpartij met je geliefde. :lol:

Re: Candyvan

Posted: Sun Apr 21, 2019 8:22 am
by Candyman
IMG_20190420_191058.jpg
Hij doet het weer, het was wel een spannend moment toen ik de sleutel omdraaide maar hij sloeg gelijk aan :D
Nu de draden nog netjes wegwerken.