Page 3 of 4

Re: Candyvan

Posted: Fri Jun 12, 2020 7:21 pm
by Candyman
Er zit geen toerenteller op.
Vermoedelijk is het een 4l80 want er zit een overdrive op.
Maar zeker weten doe ik het niet, dat zie ik wel als hij in m'n tuin staat.

Re: Candyvan

Posted: Fri Jun 12, 2020 9:45 pm
by wodan
Als ie overdrive heeft, dus 4 traps, is de kans zeer groot op 4L80(e). Ik hoop het voor je, scheelt een pak in verbruik.

Re: Candyvan

Posted: Sun Jun 21, 2020 2:34 pm
by Candyman
IMG_20200618_181042.jpg
De Chevy staat nu in mijn tuin.
Als eerste ga ik maar het tussenschot eruit halen en de bijbehorende bank.
Dan heb ik een lege bus en kan ik de vloeren gaan behandelen.
Aangezien de deurrubbers versleten zijn is er vocht in gekomen.
Later even kijken wat ik allemaal nodig heb en dan alles maar in één keer in de USA bestellen.

-edit- op de 17" laptop zie ik alles prima dus volgende fotos zal ik verkleinen en plaatsen via de laptop.

Re: Candyvan

Posted: Sat Jul 25, 2020 8:27 pm
by SurfEasy
Wat moet je nog allemaal aan de bus doen, en wat zijn je verwachtingen wanneer hij klaar is

Re: Candyvan

Posted: Sat Jul 25, 2020 8:32 pm
by Candyman
SurfEasy wrote: Sat Jul 25, 2020 8:27 pm Wat moet je nog allemaal aan de bus doen, en wat zijn je verwachtingen wanneer hij klaar is

Er zit laswerk aan en ik wil hem spuiten.
Qua interieur hou ik het simpel, een slaapbank en een omvormer.
Als ik erop ga neem ik de spullen mee die ik voor de betreffende trip nodig heb

Re: Candyvan

Posted: Sun Jul 26, 2020 8:49 am
by SurfEasy
Misschien een tip ik heb voor de oude T3-campertje toen grote delen met smeer tin behandeld en deukjes mee weg gewerkt dat gaat nooit meer roesten tenzij er een diepe beschadiging in zou komen.
Het voordeel van smeer tin, in voorraad blijft het altijd goed.
Het is mooi te verwerken, het scheurt en droogt niet uit, knapt niet van het plaatwerk af mocht je bvb een aanrijding krijgen.
Ook als je roest hebt gehad, dat je met zandstralen hebt verwijderd lukt voor 99% er kan altijd iets blijven zitten, dat krijgt geen kans meer om zich te ontwikkelen tot verder roesten.
Met een goede grondverf kan je het prima over spuiten, deze methode word veel gebruikt voor waardevolle oude wagens.

Ga je de Candyvan ook behoorlijk isoleren, dan heb ik nog wel een tip voor je.

Wij hebben wat kilo's vocht opnemende korrels Silica Gel handig als je met regenachtig weer met natte kleding in het campertje komt op een vaste plek want als je niet rijd raak je de vocht over het algemeen niet meer kwijt.
Zoals je weet kan je de korrels Silica Gel weer regenereren door hete lucht (verwarmen) je kan het zaakje ook in een grote plastiek zak doen dan krijg je sowieso de vocht niet in je campertje want door de vocht ontwikkeling is het slecht slapen in de bus, want je produceert zelf ook nog de nodige vocht.

De gefilterde uitlaat gassen blijft natuurlijk gevaarlijk daarom is een terdege goed bouwsel wel van levens belang
Misschien niet echt mogelijk, maar het is een idee.
Ik had ook wel het idee een aan de buitenkant geïsoleerde dubbelwandige rvs hete lucht box (oven) te maken, waar door een roetfilter redelijk schoon gemaakte uitlaatgassen via een tot nul instelbare thermostaat klep door heen stroomt, tijdens het rijden wordt gratis je maaltje op gewarmd, voedsel of de Silica Gel korrels gedroogd, haha :) of zelfs is misschien mogelijk broodbakken.
Een regelbare geforceerde ventilatie met afvoer naar buiten is waarschijnlijk ook wel handig.
De gefilterde uitlaat gassen blijft natuurlijk gevaarlijk daarom is een terdege bouwsel wel van levens belang

Of je er mee door de APK keuring misschien niet :cry: want men zal vast nieuwsgierig worden waar de soepele rvs (in verband trillingen metaalmoeheid) aftakking voor dient.
Ik denk dat een dikke siliconen verbinding de hitte niet aan kan.

Ideeën zijn leuk vooral als het nuttig, uitvoerbaar, en niet teveel geld kost.

================================================================================================================================

Gaat het ook een echte preppers camper worden, berekend op een SHTF wanneer je de benen moet nemen om er mee vandoor moet gaan???.

Re: Candyvan

Posted: Sun Jul 26, 2020 10:00 am
by Candyman
Bedankt voor de tips @SurfEasy
Persoonlijk ben ik meer van de bugin maar indien nodig kan hij ook als BOV gebruikt worden uiteraard.
Er zit een tank van 125 liter onder en met een verbruik van 1 op 8 kom je dan aardig ver.

Re: Candyvan

Posted: Sun Jul 26, 2020 3:38 pm
by Peerke
SurfEasy wrote: Sun Jul 26, 2020 8:49 am Misschien een tip ik heb voor de oude T3-campertje toen grote delen met smeer tin behandeld en deukjes mee weg gewerkt dat gaat nooit meer roesten tenzij er een diepe beschadiging in zou komen.
Het voordeel van smeer tin, in voorraad blijft het altijd goed.
Het is mooi te verwerken, het scheurt en droogt niet uit, knapt niet van het plaatwerk af mocht je bvb een aanrijding krijgen.
Ook als je roest hebt gehad, dat je met zandstralen hebt verwijderd lukt voor 99% er kan altijd iets blijven zitten, dat krijgt geen kans meer om zich te ontwikkelen tot verder roesten.
Met een goede grondverf kan je het prima over spuiten, deze methode word veel gebruikt voor waardevolle oude wagens.

Ga je de Candyvan ook behoorlijk isoleren, dan heb ik nog wel een tip voor je.

Wij hebben wat kilo's vocht opnemende korrels Silica Gel handig als je met regenachtig weer met natte kleding in het campertje komt op een vaste plek want als je niet rijd raak je de vocht over het algemeen niet meer kwijt.
Zoals je weet kan je de korrels Silica Gel weer regenereren door hete lucht (verwarmen) je kan het zaakje ook in een grote plastiek zak doen dan krijg je sowieso de vocht niet in je campertje want door de vocht ontwikkeling is het slecht slapen in de bus, want je produceert zelf ook nog de nodige vocht.

De gefilterde uitlaat gassen blijft natuurlijk gevaarlijk daarom is een terdege goed bouwsel wel van levens belang
Misschien niet echt mogelijk, maar het is een idee.
Ik had ook wel het idee een aan de buitenkant geïsoleerde dubbelwandige rvs hete lucht box (oven) te maken, waar door een roetfilter redelijk schoon gemaakte uitlaatgassen via een tot nul instelbare thermostaat klep door heen stroomt, tijdens het rijden wordt gratis je maaltje op gewarmd, voedsel of de Silica Gel korrels gedroogd, haha :) of zelfs is misschien mogelijk broodbakken.
Een regelbare geforceerde ventilatie met afvoer naar buiten is waarschijnlijk ook wel handig.
De gefilterde uitlaat gassen blijft natuurlijk gevaarlijk daarom is een terdege bouwsel wel van levens belang

Of je er mee door de APK keuring misschien niet :cry: want men zal vast nieuwsgierig worden waar de soepele rvs (in verband trillingen metaalmoeheid) aftakking voor dient.
Ik denk dat een dikke siliconen verbinding de hitte niet aan kan.

Ideeën zijn leuk vooral als het nuttig, uitvoerbaar, en niet teveel geld kost.

================================================================================================================================

Gaat het ook een echte preppers camper worden, berekend op een SHTF wanneer je de benen moet nemen om er mee vandoor moet gaan???.
Een sok, gevuld met kattenbak grit, absorbeert al veel vocht. Het is goedkoop en te regenereren in een simpele hete lucht oven.
Gratis tip die ook nog goedkoop is ! Dank me later maar.

Re: Candyvan

Posted: Sun Jul 26, 2020 4:00 pm
by SurfEasy
Ha Peerke.

O een hete luchtoven simpel als je een rvs uitlaat hebt je last er als een spiraal een rvs leiding omheen en dat ga je nog weer eens isoleren de lucht die dan door de leiding heen loopt wordt dan groeiend heet, daar zou je wat mee kunnen.
Wil je het meer uitgewerkt hebben, ha dat kan ook.
Kan je ook geschikt maken voor een camper.

Re: Candyvan

Posted: Wed Aug 26, 2020 10:01 am
by Candyman
Alles geregeld bij de RDW in Nieuwegein.
Echt toffe gasten daar, ik heb alles gekregen waar ik om heb gevraagd.
De bus mag nu 3900kg wegen, 3100kg trekken en ik mag de kleine Amerikaanse platen voeren.

Re: Candyvan

Posted: Wed Aug 26, 2020 6:07 pm
by wodan
Super. Hoe doe je dat hij meer dan 3.5ton mag wegen?

Re: Candyvan

Posted: Wed Aug 26, 2020 8:46 pm
by Candyman
Ik had een verklaring van GM uit de USA erbij met de bovengenoemde gewichten.
De RDW heeft dat geaccepteerd en alle gewichten overgenomen.

Re: Candyvan

Posted: Thu Aug 27, 2020 5:33 am
by Jobs
Mag je dat met rijbewijs B rijden?
Want dan wordt het nog vreemder.

Re: Candyvan

Posted: Thu Aug 27, 2020 8:46 am
by wodan
Candyman wrote: Wed Aug 26, 2020 8:46 pm Ik had een verklaring van GM uit de USA erbij met de bovengenoemde gewichten.
De RDW heeft dat geaccepteerd en alle gewichten overgenomen.
Dan is dat een uitzondering die ze zelden toestaan (wordt meestal toegepast op na fabriek gepantserde wagens en zo).

Re: Candyvan

Posted: Thu Aug 27, 2020 8:53 am
by Candyman
Jobs wrote: Thu Aug 27, 2020 5:33 am Mag je dat met rijbewijs B rijden?
Want dan wordt het nog vreemder.
Nee dat mag helaas niet.
Je hebt rijbewijs C nodig en je mag niet harder rijden dan 80KM/H

Re: Candyvan

Posted: Thu Aug 27, 2020 6:59 pm
by wodan
In BE is dat 90km/h en tacho zelfs soms verplicht. Extra reflectoren achteraan ook nodig enz... en in geen enkel stadscentrum langer dan 24h parkeren.
Kortom, beter op klein rijbewijs inschrijven.

Re: Candyvan

Posted: Thu Aug 27, 2020 8:30 pm
by Candyman
Dat is ook de reden dat de meeste terug gekeurd worden naar 3500kg,
Tachograaf is niet verplicht als de wagen voor particulier gebruik is.
De zware campers hebben ook geen tachograaf.
Voertuigen boven de 3500kg die als camper geregistreerd staan mogen in bepaalde landen harder rijden dan vrachtwagens maar dat is per land verschillend.
Ik vraag me wel af of ik nou tol moet betalen in België.
En op de Maasvlakte in Rotterdam zijn vrachtwagens die geen euro 5 norm hebben verboden maar ik vraag me af of dat ook voor particulieren geldt.
Kortom een hoop regels en gedoe maar de wegenbelasting is ongeveer 45 euro per maand en dat is voor Nederlandse begrippen erg goedkoop.

Re: Candyvan

Posted: Tue Sep 01, 2020 10:17 am
by Candyman
IMG_20200905_103648_132.jpg
Wel een lastige motor om aan de werken.
De temperatuurmeter werkt niet dus ik wil de sensor controleren die links in de cilinderkop zit maar ik kom er niet bij.
Alles zit vol gebouwd.
Morgen proberen om er van onderen bij de te komen.
-edit- foto aangepast, eindelijk een manier gevonden om ze te verkleinen.

Re: Candyvan

Posted: Wed Apr 28, 2021 9:46 am
by Candyman
Ben begonnen met schuren en slijpen.
Hele stukken uit het dak moeten slijpen die te vergaan waren om nog te repareren.
Zal een beste klus worden om dat weer te maken.
Maar ook het raamstijl heeft het zwaar te verduren gehad.
Image
Ik zat te denken om het weer glad te maken met kneedbaar staal.
Of hebben jullie een ander idee?

Re: Candyvan

Posted: Wed Apr 28, 2021 10:11 am
by Jobs
Geen ervaring.
Wel ideëen:
- Neutraliseer de roest met iets, desnoods zwavelzuur o.i.d.
- Dan pas dat staal er over als de stijl dan te ver heen is

Of:
- Slijpschijf om roest te verwijderen
- Roestresten stabiliseren
- Optioneel kneedbaar staal


Weet je waar het vocht vandaan kwam?

Re: Candyvan

Posted: Wed Apr 28, 2021 11:35 am
by Candyman
Wagen heeft een paar jaar stil gestaan.
Regenwater kon niet goed weglopen en dus is de boel gaan roesten.
Om de roest te stabiliseren gebruik ik loodmenie als primer en dan de lak eroverheen.
Of ik eerst de primer doe of eerst het kneedbare staal weet ik nog niet.

Re: Candyvan

Posted: Wed Apr 28, 2021 8:06 pm
by wodan
Vroeger deed men dat met tin/lood op solderen... op BLANK staal.
Of anders autoplamuur, gaat pak sneller ;)

Eerst metertje zelf controleren en alle contacten (massapunten) voordat je de sensor demonteert...

Re: Candyvan

Posted: Sat May 01, 2021 10:14 am
by SurfEasy
Candyman wrote: Wed Apr 28, 2021 9:46 am Ben begonnen met schuren en slijpen.
Hele stukken uit het dak moeten slijpen die te vergaan waren om nog te repareren.
Zal een beste klus worden om dat weer te maken.
Maar ook het raamstijl heeft het zwaar te verduren gehad.
Image
Ik zat te denken om het weer glad te maken met kneedbaar staal.
Of hebben jullie een ander idee?
Ja beste @Jobs ik heb een idee hoe zware beschadigingen plaatwerk/deuken kan herstellen voor een hele lange tijd.
Smeer-tin word veel gebruikt voor waardevolle oldtimers ik heb het zelf ook gebruikt het werkt heel mooi, en er kan ook geen vocht in trekken zoals nog weleens wil gebeuren met plamuur.
Voor het in model brengen heb je een verstelbare vijl die kan je hol of bol instellen.
In model brengen doe je uiteraard met hitte en met wax in gesmeerde speciale houten spatels.
Eerst smeer je het metaal in met vloeibare Tin, dan verhit je het en voegt smeer-tin tot ook met hitte dan breng je het in model met de houten spatels en schaaft te veel af met de verstelbare vijl, daarna kan je het nog afwerken met schuren werkzaamheden.

De set is onder ander tekoop bij, dat moet in nog even opzoeken??? het bedrijf is een gespecialiseerd.
Hebbes: https://www.rustbuster.nl/
https://www.rustbuster.nl/catalogus/pro ... -vertinnen
https://www.rustbuster.nl/catalogus/pro ... usief-vijl

Kitnaden heb ik vol gelast met messing hardsolderen, dat roest ook nooit meer.
Ik heb een oud T3-campertje geheel geretourneerd behalve de motor die nieuw was alles vernieuwd geperfectioneerd.
Ja ik denk dat ik je aardig wat info kan verstrekken, handig is als je veel dingen die je wilt doen op het forum zet dan kunnen we ook allemaal nog eens mee genieten.

Je kan ook nog je wagen geheel strippen en laten onderdompelen in een zink-bad daarna kan je het gronden en spuiten.
Booten krijgen dan nog een zinkblok aan de buitenkant bij beschadigingen zou het zink de beschadiging herstellen, daar heb ik me niet verder in verdiept.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Opofferingsmetaal ik heb het niet geheel gelezen, even gebrek aan tijd.

Vindingrijke ideeën,,, ha test mij uit, ik verbeeld me dat ik redelijk vindingrijk ben :lol: .
Door een veelheid van raadgevers word iets tot stand gebracht is een uitspraak, hier op het forum heb je zeker goede raadgevers.

Re: Candyvan

Posted: Sat May 01, 2021 11:40 am
by Candyman
Bedankt voor de tips @SurfEasy waarschijnlijk ga ik epoxy staal gebruiken.
Sterk spul wat ze ook gebruiken om gaten in een motorblok te dichten.
Zodra het klaar is zal ik een foto plaatsen.

Re: Candyvan

Posted: Sat May 01, 2021 4:27 pm
by SurfEasy
Candyman wrote: Sat May 01, 2021 11:40 am Bedankt voor de tips @SurfEasy waarschijnlijk ga ik epoxy staal gebruiken.
Sterk spul wat ze ook gebruiken om gaten in een motorblok te dichten.
Zodra het klaar is zal ik een foto plaatsen.
Epoxy staal wat kan je daar over vertellen, ik heb er nooit aan gedacht, kan je het ook gebruiken voor andere dingen???