Page 1 of 1

Banden

Posted: Sun Mar 03, 2019 6:07 pm
by DonTor
Even een beroep doen op jullie technische kennis en advies.

Voor onze Vivaro ben ik van plan om te kijken voor andere banden.
De auto rijdt op zich niet slecht. Bij droog weer zeker geen probleem.
Bij nat weer of regen vind ik dat de auto wel eens zou durven "springen". Als ik bijvoorbeeld een afrit snel neem dan zou de neus durven schokken.
Als ik de bocht in ga heeft 'ie de neiging om met de voorkant te schuiven. Ik vind dat een onaangenaam gevoel :-)
Garagist geeft aan dat de huidige banden verre van versleten zijn.

Hebben jullie enig idee waar ik op moet letten bij het zoeken naar nieuwe banden?
Met m'n Insignia kleefde ik aan de baan, ik kon dat ding in de bocht leggen zonder dat 'ie rare beweging maakte.
Ik weet dat het een ander type wagen is, mss heeft een bestelwagen-model nu eenmaal de neiging om te schuiven?

Graag jullie advies

Re: Banden

Posted: Sun Mar 03, 2019 6:18 pm
by wodan
Een bestelwagen is gemaakt om lading te vervoeren... Maar als er een kleine motor in ligt, is de druk op de voorwielen
soms te laag, met het gedrag dat jij beschrijft als mogelijk gevolg.
Welke banden liggen er nu op en op hoeveel druk staan ze? Hoe oud zijn de schokdempers?

Re: Banden

Posted: Sun Mar 03, 2019 6:22 pm
by janc
Waarschijnlijk hetzelfde verhaal als mijn bestelwagen : zomerbanden . Slippen bij regenweer en totaal geen grip bij sneeuw .
Er liggen sinds vorige week een stel 4 seizoensbanden op wat al een hele verbetering is naar mijn mening .

Re: Banden

Posted: Sun Mar 03, 2019 6:34 pm
by DonTor
Er liggen nu Dunlop Econodrive banden op, zijn idd zomerbanden.
Schokdempers is er bij mijn weten nog niet aan gewerkt. Auto is 2j

Bandenspanning is een drie weken geleden ook nog bekeken door de garage. Was 3.4 voor en 3.7 achteraan, wat juist zou zijn volgens hen.

Re: Banden

Posted: Sun Mar 03, 2019 6:40 pm
by janc
ofwel winterbanden aanschaffen , ofwel banden "op" rijden en dan 4seizoensbanden aanschaffen en to dan snelheid matigen bij regenweer .

Re: Banden

Posted: Sun Mar 03, 2019 6:45 pm
by wodan
Banden, remblokken, schokdempers daar kijk ik niet echt naar geld, dat moet gewoon meer dan goed zijn.
Tegen iets of iemand schuiven is duurder dan gelijk welk van bovenstaande, los van tijdverlies en miserie.
Ik rij met michelin (of BFG, wat ook michelin groep is) omdat zij naar mijn mening, de beste rubber compound hebben.

Re: Banden

Posted: Sun Mar 03, 2019 6:51 pm
by DonTor
klopt.
Met de banden die er nu op liggen zit ik qua kwaliteit wel goed denk ik. Dunlop is nu niet echt brol toch?

Re: Banden

Posted: Sun Mar 03, 2019 6:53 pm
by wodan
DonTor wrote:klopt.
Met de banden die er nu op liggen zit ik qua kwaliteit wel goed denk ik. Dunlop is nu niet echt brol toch?
Dat is een merk zoals Mercedes... toch wel enige verschillen tussen de modellen :)

Re: Banden

Posted: Sun Mar 03, 2019 7:02 pm
by DonTor
wodan wrote:Dat is een merk zoals Mercedes... toch wel enige verschillen tussen de modellen :)
ook juist :lol:

Re: Banden

Posted: Sun Mar 03, 2019 10:33 pm
by Lewieke
Banden oprijden en dan kijken voor m+s banden, mud and snow dus. Die geven een betere wegligging maar echt heel snel rijden is dan niet aangewezen. Geen probleem want dat mag toch niet. Ik zou bij een premiummerk blijven.

Re: Banden

Posted: Mon Mar 04, 2019 9:46 am
by wodan
Ik gebruik op de meestgebruikte wagen BFG AT M+S Banden en de volgende worden weer dezelfde (maar wel met hogere laadindex).

Re: Banden

Posted: Mon Mar 04, 2019 6:46 pm
by DonTor
dat ziet er netjes uit.
Een all-terrain camionette :lol:

Re: Banden

Posted: Mon Mar 04, 2019 7:36 pm
by Lewieke
Nou ja, het is geen 4x4 natuurlijk maar een 4x2 normaal gezien, dat betekent dat het wiel met minste weerstand gaat slippen. Geen strak plan om als terreinwagen te gebruiken.

L.

Re: Banden

Posted: Mon Mar 04, 2019 8:43 pm
by Peerke
Een transportbus is geen personenwagen en het is ook geen racewagen. Zo een bus is bedoeld om dingen te vervoeren.

Ik heb onder mijn Baleno vrij goedkope banden liggen. Atrezzo geloof ik. Het weggedrag is redelijk. Het is meer je snelheid aanpassen en geen gekke dingen doen. Niet met slippende banden wegrijden. Niet driften met een bus.Niet te snel door een bocht. Dan vinden ze je maar een bejaarde. JIJ komt veilig thuis ! Hou je hand niet op de versnellingspook want dat is slecht voor de gaffels, tenzij je een automaat hebt. Motorblok langzaam op temperatuur laten komen. Anticiperen is dus vooruit EN achteruit kijken wat er gebeurt, blijf in je spiegels kijken.

Ook niet onbelangrijk. Check regelmatig je oliepijl, ruitensproeiervloeistof, koelvloeistof, remvloeistof. Geen vettigheid aan onderzijde motorblok dat is goed. Zo wel, check de plug of de carterpan.

Ik wens je nog veel veilige kilometers !