Bug Out Kajak

Post Reply
User avatar
Bj0rn
Posts: 239
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:08 pm
Contact:

Bug Out Kajak

Post by Bj0rn »

Bug-Out Kajak
Voor mensen in waterrijke gebieden zoals… bijna heel Nederland ;)
Kajak’s en kano’s zijn er in alle vormen en maten en voor iedere rivier is er wel een type. Ik ga me hier beperken tot de kajak’s
en meer de hoofdsoorten. We beginnen met de stabiele boten

Recreatie kajak
Image
Deze boten zijn max 4m lang en tussen de 60-75 cm breed.
Hierdoor hebben ze een hoge beginstabiliteit waardoor iedereen er in kan varen zonder te kantelen op rustig water. Het nadeel is wel dat recht varen, manoeuvreren of versnellen is zeer moeilijk.
Hierdoor en door het feit dat ze vaak van polyethyleen gemaakt zijn krijgen ze vaak de bijnaam “ tupperware pot” of “bloembak”

tour kajak
Image
Deze kajak’s worden gebruikt voor langere tochten en zijn voorzien van verschillende compartimenten en deklijnen voor groot water over te steken. De lengte zit ergens tussen de 4m en 5m met een breedte van rond de 60 cm maakt deze boten redelijk stabiel waardoor de meeste beginners er wel in kunnen zitten.
Door de opslag ruimte zijn deze boten geschikt voor meerdaagse tochten. maar wel op een rustig tempo want ze zijn niet erg snel of wendbaar.

Zeekajak
Image

zeekajak’s zijn tot 5,5m lang en 60cm breed. ondanks de afmetingen zijn ze behoorlijk wendbaar en manoeuvres als eskimoteren zijn mogelijk.
zijn zijn herkenbaar aan een hoogoplopende voor en achterkant en moeten beschikken over deklijnen, reddingslijnen, kompas en pomp. ze worden gebruikt voor lange tochten op groot open water al dan niet op zee en hebben meerdere componenten.

Wavehopper

Image

Dit geen type maar een specifieke boot behorende tot de afdalers ( later meer hierover ).
Toch vond ik het belangrijk deze te vermelden. De Wavehopper is een afdaler gemaakt door perception. in tegenstelling tot andere afdalers is de wavehopper gemaakt in polyethyleen waardoor de boot stevig is, maar ook zwaar. Ook is hij met zijn 4m iets korter dan de gemiddelde afdaler maar dit komt samen met de stevigheid ten goede in wildwater en vooral in rotsige rivieren waar de glasvezel / kevlar boten sneller stuk gaan. Deze boot vereist iets meer vaardigheid, met zijn 46cm breedte aan de kuip is dit een smallere boot waar tegenover staat dat hij snel te corrigeren is.
al zal het in het begin instabiel aanvoelen.

https://www.youtube.com/watch?v=ZeDT-j8EuzE

Afdaler( of afvaart boten )
Image
Afdalers zijn net als de wavehopper ontworpen om wilde rivieren te bevaren.
Het dek van deze boten is hoog waardoor ze een vreemde vorm hebben, dit is omdat de boot op golven blijft in plaats van onder te gaan.
Een standaard afdaler is 4,5m lang en heeft een breedte van 60cm ( 40 cm kuip) hierdoor zijn dit de minst stabiele boten van de lijst
Maar wel de meest wendbare. Als beginner zijn ze niet aan te raden maar eens je er mee kan varen zijn dit fijne boten.
Het gewicht ligt rond de 13 kg waardoor ze ook geschikt zijn om snelheid te maken op vlak water.

In deze lijst zijn enkel de geschikte kajak types opgenomen, de K1, K2,…. zijn bewust weggelaten aangezien ze te moeilijk zijn om mee te varen en zeker in minder gunstige omstandigheden.

Uitrusting

Drijfvermogen:
een kajak ( ja @repelsteeltje achterstevoren geschreven ;) ) moet altijd uitgerust zijn met iets van drijfvermogen van piepschuim blokken of ander drijvend materiaal of luchtzakken. Verdeel het drijfvermogen altijd gelijk over voor en achterkant om te vermijden dat het water naar één kant gaat want dan is de boot moeilijk naar de kant te krijgen. Volgens sommige zouden polyethyleen boten blijven drijven doordat het lichter is dan water wel…… geen idee, je kan er je boot om verwedden ;)

Reddingsvest / zwemvest

Ik ga beginnen met het verschil: een reddingsvest zorgt ervoor dat je hoofd bovenwater blijft en dus niet verdrinkt bij bewusteloosheid.
Een zwemvest helpt gewoon om te drijven en bestaat in verschillende soorten met telkens een getal+ N erachter, dit staat voor Newton.
Vesten van bv 50N kunnen ongeveer 50kg laten drijven. beide vesten hebben voor en nadelen maar persoonlijk kies ik toch voor een zwemvest.
Deze zijn soepeler en een vest die zich opblaast is niet echt handig bij sommige zaken als eskimoteren.

Verlichting

Verlichting is zeer belangrijk bij nacht of bij mistig weer, zo zien ander vaartuigen je.
Ik zorg altijd voor 3 lampjes: een wit lampje aan de boeg, een rood lampje op de achtersteven en nog een waterdichte hoofdlamp zodat ik zie wat er rond mij is.

Noodfluitje
Eigenlijk zeer belangrijk en zou naar mijn mening verplicht moeten zijn maar goed…
Ik zou aanraden om het aan de rits van je reddingsvest te hangen zodat het altijd bereikbaar is.


Prepper Uitrusting

Ductape:een peddel kapot of bootje lek ? ductape lost het allemaal op en anders ? Gewoon meer ductape gebruiken.

Ehbo kit: Hierover is genoeg te vinden, belangrijke toevoegingen zijn : handverwarmers en coolpads en isolerende deken(s).

Sleeplijn: is mij al vaker van pas gekomen bij he kapseizen van een bootje of om je boot vast te leggen.

(Zeil)mes: zeer belangrijk ! komt geregeld van pas bij het verstrikt raken in lijnen of netten; het is belangrijk om een exemplaar te kopen met kartels en liefst roestbestendig. Ik hang mijn mes aan mn reddingsvest.

Paracord: altijd handig om dingen vast te binden of boten te slepen.

Praktische zaken.

Verdeling bagage
De verdeling van de bagage is zeer belangrijk. Er zijn 4 opbergplaatsen bij de meeste kajak’s. Namelijk de boegruimte, op het voordek, ruimte achterkant en achterdek. ( zie tekening )
wavehopper verdeling.png
de zogenaamde snelbij spullen ( denk aan ehbo kit, sleeplijnen etc… ) raad ik aan om vast te maken binnen je bereik bv in de kuip of op het voordek.
Het drijfvermogen is helemaal vooraan en achteraan in de boot geplaatst omdat het nooit eruit hoeft en bij zware schade het water deels zal buiten houden.
Het voordek is op afbeelding leeg wat de voorkeur geniet maar indien nodig geld hetzelfde principe : balans houden.
Een goede test is je boot eens in het water te leggen en te kijken hoe hij over helt. Bepaalde boten als de afdalers en wavehopper sturen door het leunen naar een kant. Dan is het verstandig om de lading vast te zetten.

indien nog vragen laat me maar iets weten ;)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Jarv
Posts: 488
Joined: Fri Oct 16, 2015 4:27 am
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Bug Out Kajak

Post by Jarv »

Geen slecht idee .... en die kajaks wegen niets dus indien de ruimte er is kan je er zo een paar op zolder kwijt ;)

Ik zelf zat daarentegen te denken aan een Kano ... zo'n idianending. Je kan er een hele berg zooi in kwijt, met meer personen erin, heel stabiel ... alleen áls je omkukelt ben je alles kwijt.
Zag ergens op youtube een kerel die had met electrapijp en zeil een overkapping gemaakt voor een kano, terwijl alles droog bleef in de zeikende regen kon je toch met 2 man door roeien.
fkagb
Posts: 30
Joined: Tue Nov 24, 2015 12:01 pm

Re: Bug Out Kajak

Post by fkagb »

Ik heb zelf jaren een Canadese kano (zo'n indianending) gehad. Met twee volwassen en en hele zooi bagage was die nog heel goed te roeien maar ik had er ook een zeil op. Zelfs scherp aan de wind liep dat ding ongeveer 9 kilometer per uur dus dat schoot wel op. Als ik zou moeten kiezen zou ik weer voor een Canadees gaan in plaats van een kayak vanwege het laadvermogen, maar ook de mogelijkheid er in te kunnen liggen om even wat te slapen en omgedraaid op de kant is het een mooi afdakje voor je spullen.
User avatar
Jobs
Posts: 783
Joined: Sun Nov 01, 2015 10:14 am

Re: Bug Out Kajak

Post by Jobs »

Interessante optie voor nabij de Biesbosch hier...
Maar hoe/waar berg ik zo'n ding op en hoe vervoer ik hem eenvoudig over niet te grote afstand?
If you don't believe me or don't get it, I don't have time to try to convince you, sorry.
fkagb
Posts: 30
Joined: Tue Nov 24, 2015 12:01 pm

Re: Bug Out Kajak

Post by fkagb »

Dat is ook de reden waarom ik hem niet meer heb. Het ding was bijna 6 meter lang en 90cm breed. Ik had geen ruimte meer om hem op te bergen. Nu heb je zat kanoclubs waar je hem voor een klein bedrag kunt stallen dus als je zoiets bij je in de buurt hebt kan dat een optie zijn.
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Bug Out Kajak

Post by ghostwhiper »

@jobs, dakdragers, fietskarretje handkarretje er zijn vele manieren te bedenken.
hier in de buurt heeft er iemand een kleine rib boot met 10 pk er achter en vervoert deze op een karretje achter de snorscooter.
creatief zijn dus.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Bug Out Kajak

Post by EVA »

Goed idee Bjorn!
ik heb een kano maar gek genoeg nooit aan gedacht om hem als zodanig te gebruiken...
User avatar
Jobs
Posts: 783
Joined: Sun Nov 01, 2015 10:14 am

Re: Bug Out Kajak

Post by Jobs »

Wat mag zoiets kosten?
If you don't believe me or don't get it, I don't have time to try to convince you, sorry.
User avatar
Bj0rn
Posts: 239
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:08 pm
Contact:

Re: Bug Out Kajak

Post by Bj0rn »

Jobs wrote:Interessante optie voor nabij de Biesbosch hier...
Maar hoe/waar berg ik zo'n ding op en hoe vervoer ik hem eenvoudig over niet te grote afstand?
Ik geloof dat BiesBosch zijn eigen club heeft en eventueel kan je lid worden en dan leer je het hele gebied vanuit de kajak kennen en kan je hem daar bergen. Vervoer is niet moeilijk, op het dak van de auto of een speciaal fietskarretje eventueel.
Ben gisteren mijn Bug-out kajak gaan halen en hebben en hem gewoon op het dak gebonden.
Schermafbeelding 2016-01-08 om 19.41.17.png
is een vrij grote boot ( 4,5m) maar weegt mischien 13kg
Prijzen variëren enorm, nieuwe recreatie kajak's beginnen vanaf een 600 euro maar afvaart kajak's bijvoorbeeld vanaf 1200 euro.
Op 2dehands en marktplaats staan geregeld goede boten te koop maar meestal zijn dit recreatie of tour kajak's. Voor specifiekere type's zou ik aanraden om een club te contacteren het kajak wereldje is erg klein, toen ik mijn boot zocht heb ik een club gecontacteerd en binnen de dag had ik 4 boten waarbij er 2 interessante waren. Voor mensen nabij de Duitse grens is daar een zoeken een goede optie, de prijzen liggen er veel lager.
Moest je een bepaald type zoeken laat maar iets weten, kom geregeld boten tegen.
Jarv wrote:Geen slecht idee .... en die kajaks wegen niets dus indien de ruimte er is kan je er zo een paar op zolder kwijt ;)

Ik zelf zat daarentegen te denken aan een Kano ... zo'n idianending. Je kan er een hele berg zooi in kwijt, met meer personen erin, heel stabiel ... alleen áls je omkukelt ben je alles kwijt.
Zag ergens op youtube een kerel die had met electrapijp en zeil een overkapping gemaakt voor een kano, terwijl alles droog bleef in de zeikende regen kon je toch met 2 man door roeien.
Groot nadeel van een Canadees is de wendbaarheid en gevoel.
Bij een kajak heb je meer gevoel vind ik. Stap 1 is een worden met je boot en dan pas kan je beginnen met peddelen.
Kan aan mijn gebrek aan ervaring liggen maar ik heb het gevoel niet in een Canadees Zou dan eerder voor een kajak voor meerdere personen gaan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply