Alternatieven voor de Euro?

Sparen voor later, investeren, edelmetalen, opslag van waarde, soorten valuta, munten, wereldeconomie enz
Post Reply
User avatar
Lewieke
Posts: 1853
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 3 times

Alternatieven voor de Euro?

Post by Lewieke »

Alternatieven voor de Euro?


Image



Veel mensen weten dat het fout kàn gaan. De regels voor de redding van de banken zijn intussen aangescherpt. Het zal de gemeenschap in de toekomst minder geld kosten, tenminste dat is de bedoeling en tegelijk ook het einde van het goede nieuws. Om falende banken toch te redden zal er in de toekomst gebruik gemaakt worden van de deposito's van de klanten. Jouw tegoeden dus.

Kunnen we zonder bank, bankrekening en spaarrekening? Deze vraag houdt me toch wel bezig. Ik doe mijn best maar ik stel vast dat het in de praktijk moeilijk is. Betalen in contanten proberen we wel maar de kaart is nooit ver weg. Je wil ook de studies van de kinderen kunnen betalen, dan heb je daarvoor middelen nodig. Die spaar je van je loon en stal je op je zicht- of depositorekening. Niet veilig dus.Zelf kreeg ik al een lesje over onbetrouwbare politici, falende banken, volksverlakkerij. In de crisis rond Belfius ben ik al 6000€ kwijtgespeeld. Ze staan nog wel netjes op een rekening, maar je kan er niet meer bij. Wellicht nooit meer. Ondanks alle mooie beloftes. 7 jaar duurt dit spelletje nu al. Dus pensioensparen? Daar doen we -om begrijpelijke redenen- niet (meer) aan. Omdat -zoals@keyser_suze onlangs zei, de spelregels veranderd worden terwijl we het spel spelen. En je dus nooit de juiste beslissingen kàn nemen.

De alternatieven waar ik voor kies zijn : vastgoed en diversificatie. Diverse banken, diverse rekeningen, diverse producten, ... .

Maar als het nu écht fout gaat. Wat kunnen we dan doen? Er blijken alternatieven te zijn. De mens is vindingrijk en heeft de wil om te blijven overleven. De crisis in Griekenland en Oekraïne zijn menselijke tragedies maar voor ons kunnen ze een wijze les inhouden. Het zal ons toelaten om de volgende grote crisis gemakkelijker te overleven. Wat kunnen we er uit leren? Hoe kunnen we die kennis gebruiken om minder slaaf te worden van het systeem?

Krim

Een van de eerste maatregelen die werden genomen bij het conflict in Oekraïne was het verbieden van bitcoin als betaalmiddel. Het argument was dat dit betaalmiddel te veel kan gebruikt worden voor illegale praktijken. De echte reden is natuurlijk omdat het aan de controle van de overheid ontsnapt. Het overwegen waard om enkele honderden/duizenden euro's om te zetten in bitcoin. Voor zover je budget en je vermogen het toelaten. Is het een blijvertje? Als systeem allicht wel. Bitcoin zelf, dat is moeilijk te voorspellen. Investeren in bitcoin houdt ook risico's in zoals we in het verleden al zagen. We onthouden : ontsnappen aan overheidscontrole en centraal beleid. http://www.zerohedge.com/news/2014-1...cing-terrorism

Oekraïne is gered. Financieel dan toch. Voorlopig. Het BNP daalt peilsnel. Nuttige landbouwgronden liggen braak. Dorpen worden vernield, burgers sterven, de uitgaven voor defensie en oorlog swingen de pan uit. Oekraïne is maar een paar stappen meer verwijderd van een ingreep door het IMF. Die zal straks het beleid in het land gaan bepalen. Uit het Griekse scenario weten we al dat dit beleid niet ten goede komt aan de burger. Die betaalt altijd de rekening. De heren met relaties ontspringen altijd de dans. http://www.bloomberg.com/news/articl...form-committee Hoe lang duurt het nog voor de deposito's in Oekraïne worden gebruikt om het land te redden? Elke dag een dagje minder lang.

Donetsk People's Republik heeft ervoor gekozen om de roebel te gebruiken als betaalmiddel. Die verliest 'maar' 15% van zijn waarde door inflatie in vergelijking met de hryvnia 60%. Zonder probleem maakten de burgers de klik en namen ze de juiste beslissing en ze kozen voor een andere munt. Het wordt pas interessant als we de beide munten afzetten tegen goud. Op het forum zijn er voor- en tegenstanders want goud kan je niet eten. Maar je kan het wel gebruiken als tussenopslag om je welvaart te beschermen. Het was dus nog slimmer geweest om hun vermogen om te zetten in PM. En naar gelang de behoefte geleidelijk aan weer om te ruilen in de munt die je nodig hebt. Voor kleine hoeveelheden goud/zilver zijn er altijd kopers. Rechtstreeks in PM gaan handelen lijkt me geen goed idee.

Maar net nu wordt het interessant want in DPR bestaat 90% van de middelen uit roebel, ongeveer 5% uit hryvnia en ongeveer 1% uit dollar. (Waar de ontbrekende procenten zijn is mij een raadsel, misschien zijn dat euro's maar daar vond ik geen cijfers over). Er blijken dus gewoon verschillende munten naast elkaar te bestaan die zorgen voor enige stabiliteit. Winkeliers, horeca, taxi's geven hun prijzen gewoon aan in de drie munten en als burger kiès je letterlijk welke munt je gebruikt. Het houdt in elk geval de economie gaande. Tijd dus voor een voorraadje aan USD (relatief duur voor het ogenblik), GPB, CHF, NOK, CAD, ... . Kies maar de meest stabiele. Wellicht zal de ondergewaardeerde euro op middellange termijn weer stijgen tov de USD dus hoogst waarschijnlijk krijg je in de toekomst een betere deal dan vandaag. Ik weet zeker dat we als burger de ECB behoorlijk nerveus krijgen als we zelf gaan kiezen voor meerdere munten. Dan verliest de elite namelijk de controle en kan je dynamisch reageren op grote veranderingen. Met multicurrency halen we de macht van de ECB onderuit en uiteindelijk de hele EU. Ik vermoed dat sommige landen binnenkort misschien wel weer een eigen munt gaan invoeren.

Griekenland

Varoufakis, voormalig minister van financiën in Griekenland, had het plan opgevat om een parallel bankensysteem op te vatten. De manier waarop hij dat wilde doen strookte niet met de visie van de ECB en het IMF. Het plan om dàt te doen is niet eens zo gek. De politicus bewees daarmee dat hij hart heeft voor het volk en dat hij beseft dat er zonder volk ook geen land is. Dat streek de financiële dictators tegen de haren in. Die willen niets meer dan macht. Macht over volledige landen, volkeren, ... . En dan hun wetten opleggen. Tot we allemaal slaven zijn. En wees eerlijk, we zijn al goed op weg. We houden steeds minder over en steeds grotere groepen krijgen het moeilijk om in hun basisbehoeften te voorzien. http://fubar.mobi/2015/07/27/varoufa...ysteem-hacken/

Moet er daarom een alternatief bànkensystem zijn? Dit speelt zich af op een niveau dat de burger niet beheerst. We kunnen er als individu niet tegen op. Wat we wel kunnen doen is gebruik maken van wat er al bestaat. Momenteel is dat giraal en chartaal geld. Beperk het aanhouden van giraal geld (op rekeningen, via plastic, via betaalkaarten) en kies voor biljetten. Bij voorkeur kleine coupures want in Griekenland blijken voornamelijk briefjes van 50€ beschikbaar te zijn.

De Grieken zijn ook niet dom. Ze willen gewoon blijven functioneren, voor hun kinderen zorgen, ... . Daarom ontstaan er steeds meer ruilsystemen die werken. Dikwijls lokaal en kleinschalig maar waarom zou dat een probleem zijn. Het laat je toe om in je omgeving goederen/diensten te gaan ruilen met elkaar. Het volstaat voor je dagelijkse levensonderhoud. Je hoeft in dit ruilsysteem niet te sparen! Als het om een beperkt deel van je middelen gaat, beperk je ook het risico als het systeem uit elkaar valt. http://www.volkskrant.nl/buitenland/...euro~a4123223/

Ook in onze omgeving zijn steeds meer mogelijkheden om toch nog iets te maken van je spullen. Via tweedehandssites vind je de kopers/verkopers. Daarnaast ontstaan ook bij ons (soms wel soms niet succesvol) initiatieven, ideeën om minder een beroep te doen op 'geld'. Deze vond ik gisteren. Prachtig initiatief. Komt alleen niet van de grond. http://www.moestuinruil.be en http://www.groenteruilen.nl Het zijn nog maar beginnende initiatieven maar dit worden mogelijkheden voor de toekomst. De systemen, ideeën, denkwijze bestaat al, nu alleen nog uitvoeren. Om dit op grote schaal gerealiseerd te krijgen hebben we een crisis nodig. We kunnen het wel helpen ontwikkelen door er aan mee te werken. Doen!
Post Reply