Financial collapse: Wat als?

Sparen voor later, investeren, edelmetalen, opslag van waarde, soorten valuta, munten, wereldeconomie enz
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Financial collapse: Wat als?

Post by EVA »

Eigenlijk hield ik me nooit zo bezig met de wereldeconomie.... totdat ik hier op dit forum kwam.
ik had altijd het gevoel dat ik toch niets aan die situatie zou kunnen doen en dacht er daarom gewoon niet over na.
Tegenwoordig bezorgt de stagnatie van de economische groei in China me zelfs!

Maar ik heb me nog steeds niet voorbereid op een collaps.
ik heb geen idee hoe zich dat zal voltrekken of wat ik dan zou kunnen doen.
dusssss....

Het scenario; Een financiële instorting.
hoe gaat dat gebeuren? langzaam en komen we eerst weer in een financiële crisis of vallen alle banken ineens om of....
en dan? als plots alle geld niets meer waard is, gaan dan alle lichtjes uit en vallen we weer terug naar de middeleeuwen?
krijgen we rellen en plunderaars?
hoe zien jullie dit en hoe kun je er voor preppen?
User avatar
Jobs
Posts: 783
Joined: Sun Nov 01, 2015 10:14 am

Re: financiële collaps; wat als?

Post by Jobs »

Meer bankroeten, vertrouwen dat wegvalt, risico's hoger ingeschat,etc.
En opeens is er een bankvakantie: net als in Cyprus en Griekenland gaat de bank een tijd dicht.
Onderwijl ligt de handel zo ongeveer stil, het geld wordt gedevalueerd, de massa wordt onrustig...
If you don't believe me or don't get it, I don't have time to try to convince you, sorry.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: financiële collaps; wat als?

Post by Repelsteeltje »

Dat de financiële wereld instort is geen kwestie van of dit gebeurd maar wanneer dit gebeurd. De huidige schuldensituaties bij overheden, bedrijven en particulieren zijn onhoudbaar op termijn die in mijn ogen met rasse schreden dichterbij komt.

De eerste tekenen hiervan zullen in mijn ogen inflatie zijn. Immers word er steeds meer geld bij gecreëerd om maar weer aan de vraag te voldoen. Historisch gezien zie je ook dat de inflatie langzaamaan steeds hoger word. Waarbij inflatie vroeggah onder de praktische inflatie onder de 2% lag ligt deze nu al vaak tussen de 3,5 en 5%. Het financiële bestel word niet aangepakt, nee, de rekenregeltjes worden anders gemaakt zodat kunstmatig de inflatie lager lijkt. Het is een kwestie van tijd dat de inflatie omslaat in een hyperinflatie. Indien dat gebeurd is het papier zelf op een gegeven moment nog meer waard dan het getal dat er op gedrukt staat.

Ik verwacht niet dat in NL opeens de lampen uitgaan of er geen water meer uit de kraam komt daar deze bedrijven door de staat overgenomen zullen gaan worden om levering te garanderen. Nee, ik verwacht dat de primaire zaken in de winkels onbetaalbaar zullen gaan worden. Gevolg zal zijn dat voedsel extreem duur word en mensen zich niet meer degelijk kunnen voeden.

Julius Caesar zij dat het volk brood en spelen nodig heeft en Napoleon zij eens: Een leger marcheert op zijn maag. Als het volk dus geen voedsel meer heeft word het onrustig en marcheert het niet meer in de richting dat de overheid graag zou willen. Opstanden, rellen en aanslagen zullen dan aan de orde van de dag zijn.

Een zelfvoorzienend leven waarbij je zo min mogelijk afhankelijk bent van de overheid, bedrijven en zelfs andere particulieren lijkt mij de enigste mogelijkheid om je eigen gezin veilig te houden en te voeden. Aardappels 100.- per zak? Ik trek zakken per jaar zelf uit de grond. Tomaten van 10,- per stuk? Ik heb genoeg tomatenplanten die weer genoeg produceren etc.etc.

Ja, de kans is groot dat de moestuinen geplunderd gaan worden (EVA heeft daar zelf al ervaring mee mbt de kruisbessen), maar daar hebben we de volle kasten voor die de ergste ellende kunnen overbruggen. Tegen de tijd dat mijn voorraadkast leeg is heb ik middels planten in huis en guerillagardening al weer nieuwe oogsten binnengehaald. Nederland is waterrijk en de meeste mensen zullen echt wel water kunnen zuiveren en koken, maar op kleine schaal voldoende voedsel verbouwen zal de grootste kracht zijn die je naar mijn mening kan hebben.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: financiële collaps; wat als?

Post by Lewieke »

Er zijn een aantal voorbeelden die aangeven hoe het er uit gaat zien. Er is de inflatie in Venezuela, de muntdevaluaties in Rusland in de jaren 90, de tekorten in oorlogsgebieden. Gelukkig zijn er wel enkele eenvoudige maatregelen die je kan nemen :

- Zorg voor voedselvoorraad, bij voorkeur basisproducten die polyvalent ingezet kunnen worden : meel, tomaat in blik, pasta, rijst, corned beef, blikjes tonijn en sardienen, en andere spullen die je nu ook al koopt. Gewoon in wat grotere hoeveelheden.

- Zorg voor wat cash zodat je een tijdje verder kan als het net plat gaat, de banken sluiten, de betalingen opgeschort worden. Berg het op een veilige plaats op en informeer je partner.

- Geef je gezinsleden de instructie om belangrijke spullen bij te halen als ze horen dat het echt fout gaat. Zorg dat iedereen wat geld weet liggen. Met 50 of 100€ kan je al heel wat realiseren.

- Zorg voor een extra blik brandstof voor de auto.

- Heb je verwarming die kan werken zonder stroom? Een petroleumkachel, een gasvuurtje, ...

- Handige spullen als zaklampen, batterijen, toiletpapier, ...

Als je al die dingen op orde hebt kan je denken aan je verdediging. Dat moet je zelf invullen. Zelf ga ik daar vrij ver in maar er zijn ook mensen die dat niet helemaal normaal vinden.

Wat kan je nog doen ?

Spreid je risico, koop wat pm, wat vreemde munten, zorg voor enkele flessen sterke drank, goedkope sigaretten, ... .
Zorg dat je kan rekenen op buren en vrienden in geval van nood.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: financiële collaps; wat als?

Post by EVA »

Jobs wrote:Meer bankroeten, vertrouwen dat wegvalt, risico's hoger ingeschat,etc.
En opeens is er een bankvakantie: net als in Cyprus en Griekenland gaat de bank een tijd dicht.
Onderwijl ligt de handel zo ongeveer stil, het geld wordt gedevalueerd, de massa wordt onrustig...
ja....en dan?
wat ga jij dan doen en wat denk je dat iedereen van dit forum zou moeten doen?
Last edited by EVA on Sat Mar 05, 2016 2:52 am, edited 1 time in total.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: financiële collaps; wat als?

Post by EVA »

Repelsteeltje wrote:
Ja, de kans is groot dat de moestuinen geplunderd gaan worden (EVA heeft daar zelf al ervaring mee mbt de kruisbessen), maar daar hebben we de volle kasten voor die de ergste ellende kunnen overbruggen. Tegen de tijd dat mijn voorraadkast leeg is heb ik middels planten in huis en guerillagardening al weer nieuwe oogsten binnengehaald. Nederland is waterrijk en de meeste mensen zullen echt wel water kunnen zuiveren en koken, maar op kleine schaal voldoende voedsel verbouwen zal de grootste kracht zijn die je naar mijn mening kan hebben.
ik denk inderdaad dat zelf je voedsel verbouwen een antwoord zal zijn op de schaarste die zal ontstaan.
maar ik denk dat de kans dat jij je moestuin rustig kan bewerken en eruit oogsten uiterst klein is.
je tuin wordt óf overgenomen óf leeg gejat en je kunt er nou eenmaal niet iedere minuut doorbrengen om het te bewaken.
je moet heel creatief en liefst al heel ervaren zijn om genoeg oogst te krijgen uit je achtertuin en guerilla gardening.
jij en ik zullen misschien genoeg groenten op tafel kunnen krijgen maar hoe zit het met andere mensen hier op het forum?
wat moeten die doen?
en ook al hebben jij en ik groenten, dan missen we nog steeds belangrijke zaken als bijvoorbeeld aardappels en granen.
wat is je oplossing hiervoor?
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: financiële collaps; wat als?

Post by EVA »

Lewieke wrote:Er zijn een aantal voorbeelden die aangeven hoe het er uit gaat zien. Er is de inflatie in Venezuela, de muntdevaluaties in Rusland in de jaren 90, de tekorten in oorlogsgebieden. Gelukkig zijn er wel enkele eenvoudige maatregelen die je kan nemen :

- Zorg voor voedselvoorraad, bij voorkeur basisproducten die polyvalent ingezet kunnen worden : meel, tomaat in blik, pasta, rijst, corned beef, blikjes tonijn en sardienen, en andere spullen die je nu ook al koopt. Gewoon in wat grotere hoeveelheden.

- Zorg voor wat cash zodat je een tijdje verder kan als het net plat gaat, de banken sluiten, de betalingen opgeschort worden. Berg het op een veilige plaats op en informeer je partner.

- Geef je gezinsleden de instructie om belangrijke spullen bij te halen als ze horen dat het echt fout gaat. Zorg dat iedereen wat geld weet liggen. Met 50 of 100€ kan je al heel wat realiseren.

- Zorg voor een extra blik brandstof voor de auto.

- Heb je verwarming die kan werken zonder stroom? Een petroleumkachel, een gasvuurtje, ...

- Handige spullen als zaklampen, batterijen, toiletpapier, ...

Als je al die dingen op orde hebt kan je denken aan je verdediging. Dat moet je zelf invullen. Zelf ga ik daar vrij ver in maar er zijn ook mensen die dat niet helemaal normaal vinden.

Wat kan je nog doen ?

Spreid je risico, koop wat pm, wat vreemde munten, zorg voor enkele flessen sterke drank, goedkope sigaretten, ....
Zorg dat je kan rekenen op buren en vrienden in geval van nood.

Hele goede tips lewieke, dank je.

zoals ik al eens eerder zei zullen veel doom scenario's overlappende oplossingen nodig hebben zoals voedsel, cash, brandstof, batterijen,
leven zonder elektriciteit en stromend water, eventuele verdediging en beveiliging etc.
maar natuurlijk komen financiën bij dit scenario om de hoek kijken. in jouw verhaal zitten daar voor mij de beste tips tussen.

maar wat ik me dan nog steeds afvraag is; hoe lang denk je dat zoiets gaat duren? is het tijdelijk, een paar maanden, jaren of misschien blijvend?
en als zoiets langer dan een jaar kan gaan duren is het dan niet beter om een soort gemeenschap te starten?
crasht bij een financiële collapse de overheid ook volledig en raken we alle structuur dan kwijt?
hoe denk jij dat het begint en verloopt?
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: financiële collaps; wat als?

Post by Repelsteeltje »

EVA wrote:en ook al hebben jij en ik groenten, dan missen we nog steeds belangrijke zaken als bijvoorbeeld aardappels en granen.
wat is je oplossing hiervoor?
De belangrijkste voedingsstof van aardappels en granen zijn koolhydraten. Koolhydraten zijn niets meer dan suikers. Zaak zal dus zijn de suikers op orde te krijgen daar alles in het lichaam standaard word omgezet naar suiker als primaire brandstof voor het lichaam.

Honing, fruit, bonen, erwten, knollen en wortels zijn allemaal relatief koolhydraatrijk (hoewel uiteraard niet de hoeveelheden van aardappels en granen) en kunnen dit dus goed opvangen. Je zal er alleen wat meer van moeten eten en proberen meer vetinname ernaast binnen te krijgen. Dat zou goed kunnen middels vlees/gevogelte/vis en noten. Tja, eigenlijk zou je dus moeten gaan Montignaccen :lol:

Moestuincomplexen zelf zullen snel geplunderd gaan worden door onder andere het feit dat ze, zoals je zelf al aangeeft, nauwelijks verdedigd kunnen worden. Ik verwacht niet dat de moestuincomplexen vijandig overgenomen zullen gaan worden. Plunderaars gaan voor de snelle winst en hebben niet of nauwelijks de kennis en geduld om een moestuin aan te leggen en te onderhouden. Je eigen woning en tuin is een stuk makkelijker te verdedigen. Uitgaande van de gemiddelde natuurkennis van mensen zullen guerillaplantages goed met rust worden gelaten. Een krop sla op de moestuin zullen ze nog wel herkennen (als ze andijvie al niet aanzien voor sla), maar een aardpeer, pastinaak of zelfs wat uien te midden van wat andere planten in het bos zullen alleen worden herkend door mensen die weten waar ze naar op zoek zijn.

Misschien zou een passieve verdediging op een moestuin wel een leuk ideetje zijn. Een smaakvol uitziend doch hoogst giftig plantje zal eventuele plunderaars te pakken kunnen nemen zonder dat je er wat voor hoeft te doen. Plunderaars schakelen zichzelf dan uit puur door hun eigen hebzucht en onkunde. En het is in de tussentijd niet verboden mooie plantjes te hebben staan ;) Ideetjes hiervoor?
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Financial collapse: Wat als?

Post by EVA »

@Repelsteeltje heb ik daar geen topics over geschreven??
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Financial collapse: Wat als?

Post by Repelsteeltje »

Da's inderdaad een leuk topicje, maar ik zou dan eerder gaan voor iets wat er voor een leek "eetbaarder" uitziet.

Ook plunderaars zullen zich vooral richten op wat ze herkennen, ook in een moestuin. Kwestie van "wat de boer niet kent, vret ie niet".
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Financial collapse: Wat als?

Post by Lewieke »

EVA wrote: maar wat ik me dan nog steeds afvraag is; hoe lang denk je dat zoiets gaat duren? is het tijdelijk, een paar maanden, jaren of misschien blijvend? en als zoiets langer dan een jaar kan gaan duren is het dan niet beter om een soort gemeenschap te starten?
crasht bij een financiële collapse de overheid ook volledig en raken we alle structuur dan kwijt?
hoe denk jij dat het begint en verloopt?
Eva, ik heb geen glazen bol. Dus voorspellen wordt een beetje moeilijk. Toch zijn er een paar tendenzen die k nu al waarneem. Speciaal voor jou werk ik er een paar uit.

1/ De overheidsschuld heeft fenomenale hoogtes bereikt. In die mate dat het niet meer mogelijk zal zijn om die schuld op een normale manier terug te betalen. De overheid zal nooit toegeven dat er een probleem is want dan is het hek helemaal van de dam. De techniek die gebruikt wordt is : 'kick the can further down the road'. Letterlijk het blikje verder de straat in schoppen ofwel op dezelfde manier verder doen. Aangezien de schuld niet meer op een normale manier kan terugbetaald worden, zullen er 'ingrepen' nodig zijn. Een paar mogelijkheden :

- Grote geldontwaarding/devaluatie. Als geld maar de helft van de waarde heeft, halveert de schuld (en zijn alle burgers met spaargeld het haasje). Scenario1

- Opschorten van dienstverlening. De overheid gaat in 'default'. Faling dus. De dienstverlening, ziekteverzekering, ouderenzorg, pensioenvoorzieningen, kinderbijslag, onderwijs, openbaar vervoer, ... de dienstverlening wordt stopgezet. Burgers die het zich kunnen veroorloven kunnen nog gebruik maken van de diensten. Wie het zich niet kan veroorloven mag creperen. Letterlijk. Dit scenario is in Griekenland aan de gang. Merk op : Dit is eurozone, dichterbij kan niet. Scenario2

- Overheden lenen nog meer van banken. De banken halen het geld bij de burger. Als de overheid niet terug betaalt, ziet de burger zijn geld niet terug. Scenario3

- Hogere belastingen voor nog minder dienstverlening. Belastingen op : eigen woning, bezit van PM, bankdeposito's, aandelen, obligaties, auto, ... bedenk het maar, creatief zijn ze wel.Scenario4

Een aantal van bovenstaande recepten zijn al beproefd. De verarming van de bevolking is begonnen.

2/ De kans op een 'systeemcrisis' neemt toe. Diverse banken zitten in de problemen, terwijl ze vele keren groter zijn dan de totale Europese economie. Stel dat HBSC of Deutsche bank omvalt, dan is het gat dat ontstaat 5 tot 10 keer groter dan het BNP van de EUROZONE. Dit betekent dat we letterlijk alles kunnen kwijtspelen. Het is niet de vraag of maar eerder wanneer het systeem omgaat. Vanzelfsprekend zal er een schuldige gezocht worden. Er komt een noodtoestand, het leger in de straten om protesten neer te slaan. Liefst troepen uit andere Europese landen, die zullen niet aarzelen om te schieten op een volk waar ze geen band mee hebben. Vandaar dat Europa steeds meer macht naar zich wil toetrekken. Denk maar aan Frontex. Het legertje grensbewakers dat de integriteit van de zone moet garanderen. Binnenkort een Europese politemacht naar DHS-model, voorzien van oorlogswapens ipv materieel voor ordehandhaving? Scenario5

3/ Grote crisis door externe oorzaken.
- Denk hierbij aan een Jihad die in Europa wordt ontketend met steun van de Saoudi's die hun macht willen vergroten in Europa. Want het gaat natuurlijk niet over godsdienst. Scenario6
- Rusland dat moegetergd gaat reageren tegen Europa. De Amerikanen zijn te sterk om aan te vallen, maar Europa kan wel een lesje geleerd worden en dat is een bondgenoot van de VS. Als waarschuwing zou dat kunnen tellen. Europa kan zich zonder de VS nauwelijks verdedigen en heeft al lang geen gevechtservaring meer. We praten nog niet eens over het gebrek aan soldaten, materieel, munitie, ... .
- Kerncentrale in België gaat de lucht in. Het grote geld geeft niet om de volksgezondheid. Als een van de centrales de lucht in gaat, dan ontwricht dat een heel groot gebied. Vanzelfsprekend zullen de gevolgen geminimaliseerd worden. Pas als je veel te vroeg sterft zal je beseffen dat je werd voorgelogen. Omdat de mens nu eenmaal leeft van hoop en zich aan elke strohalm vastklampt.Scenario7

Dit was geen poging om volledig te zijn. Het zijn maar enkele scenario's die ik realistisch vind. Hoe lang alles gaat duren? Geen idee. Toch kunnen we een paar indicaties geven :

Scenario1 : Korte pijn. We verliezen alles. En herbeginnen. Net als na WO2. Alles wat je opbouwde ben je kwijt. Maar de wereld blijft draaien. De eerste jaren is er bittere armoede. Daarna herstellen de structuren zich. Na een jaar of 10 normaliseert de situatie. Wie jong en getalenteerd is profiteert van de situatie. Wie oud en hulpbehoevende is blijft in armoede leven. Vergelijk het met de val van de muur. De jongeren profiteerden er van. De ouderen werkten mee aan een communistisch systeem en moeten het maar zien te rooien met het minimum. Denk aan de crisis in de USSR, het land ging in default. En kwam er weer bovenop. Alleen politieke vrienden van de machthebbers doen het goed. Voor de rest is het armoe troef. Tenminste voor de eerste tien jaar.

Bescherming ? PM/Valuta die niet omvallen (CHF?CAD?NOK?RNB?), vastgoed, tangible assets.

Scenario2 : Denk aan Griekenland/Cyprus. Een maatschappij op 2 snelheden. Voor mensen met macht en geld (op exotische bankrekeningen, PM, alles is goed behalve in je eigen land) is alles mogelijk. De gewone burger wordt geschoren. Hij verliest zijn spaargeld. En krijgt geen zorg meer. De burger ploetert meer dan een decennium verder.

Bescherming ? PM/Valuta die niet omvallen (CHF?CAD?NOK?RNB?), vastgoed, tangible assets, de juiste politieke vrienden, partijkaart, politiek mandaat.

Scenario3
: Dit vind ik een behoorlijk realistisch scenario. Sinds 01/01/2016 is de regelgeving op Europees niveau aangepast. In alle stilte wordt alles voorbereid voor een bail-in waarbij de burger zijn spaargeld verliest. Intussen worden pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen al aangepakt omdat de burgers hiertegen nauwelijks gaan reageren. Alles staat in de steigers.

Bescherming ? Breng je spaargeld buiten het systeem. Koop vreemde valuta (mijn voorkeur gaat naar CHF), PM, spaar zelf voor je pensioen door vastgoed te kopen, breng je woning in orde, leg voorraden aan, investeer in besparingen, leer meer te doen met minder.

Scenario4 : Ontwijk belastingen en verdiep je in de regelgeving. Maak er een sport van om de regels te omzeilen zonder in de problemen te komen, laat je adviseren door boekhouders, fiscalisten, PM, haal je middelen uit het systeem, doe minder een beroep op diensten/goederen die zwaar belast worden, importeer zelf je spullen, koop in het buitenland, via webshops, tank in Luxemburg, koop je sterke drank op buitenlandse luchthavens, beleg in producten die niet aan de belastingen onderhevig zijn, verkoop een auto. Dit scenario is in Vlaanderen in volle ontwikkeling.

Bescherming ? Ik maak er een sport van om de belastingen te ontwijken, vermijden, ontduiken. Fuck solidariteit. Mijn solidariteit is het verschil tussen mijn netto- en brutoloon. Mijn partner volgt een voortgezette opleiding als boekhoudster. Ik doe een beroep op vrienden, kennisen, verwanten als ik dingen gedaan wil krijgen. Met cash krijg je alles geregeld.

Scenario5 : Dit scenario zie ik steeds meer realiteit worden.

Bescherming ? Wees bereid je land te verlaten als het fout gaat. Zorg voor een netwerk, zorg voor je eigen veiligheid, loop niet in de kijker, vermijd betogingen, opstanden, rellen, ... . Je hebt er niets aan dat je protesteert en daarbij sterft. Liever laf dan dood. Of collaboreer met het systeem.

Scenario6 : Schat ik niet erg hoog in op korte termijn. Een risico op middellange termijn. Aanslagen zijn een kwestie van tijd maar zullen ze onze maatschappij ontwrichten? Wie getroffen wordt ziet zijn geliefden sterven of sterft zelf.

Bescherming ? Vermijd risicolocaties, leer situaties inschatten, volg een cursus EHBO, ben je bereid jezelf/gezin te verdedigen?

Scenario6b
: Oorlog. Het op één na ergste scenario. Wellicht komt het niet zo ver als Europa het hoofd koel houdt. De buitenlandpolitiek van de VS bestaat er al 6 decennia in om een vijandig beeld van Rusland te schetsen. De VS zien graag een oorlog buiten hun eigen grenzen. Dat is goed voor hun economie. En ze bieden graag hulp. Waar je nadien 4 generaties voor betaalt.

Bescherming ? Als het menens wordt, neem de wapens op of beter nog, verlaat het vijandig gebied. Als dat mogelijk is want in geval van wereldoorlog ben je het haasje. Blijf weg uit de frontlijn. Bezet gebied is niet noodzakelijk een ramp. En als je niet in de kijker loopt, maak je een goede kans om het te overleven.

Scenario7
: Verlaat het besmette gebied. De kans is groot dat een perimeter wordt ingesteld en een gebied afgegrendeld wordt.

Bescherming ? Zorg voor PM/geld om mensen om te kopen. Zorg voor kaarten van je omgeving, leer water zuiveren, zorg voor jodiumtabletten, zoek beschutting binnen en stel je niet bloot aan de ergste straling. Of zorg dat je domweg geluk hebt.

@eva
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Financial collapse: Wat als?

Post by EVA »

@Repelsteeltje om plunderaars om de tuin te leiden heb ik het topic 'guerilla gardening prep style' gemaakt.
hier staan toch alleen maar eetbare planten in die de meeste mensen niet kennen of niet herkennen als eetbaar....
hier heb ik ook een aardig aantal planten behandeld waarvan de knollen veel koolhydraten bevatten en deze kunt bereiden als aardappels.

over giftige plantjes heb ik het topic 'giftige planten' gemaakt.
ik heb dit topic gemaakt zodat je kunt oppassen voor deze planten maar wat je in een shtf situatie met die info doet is niet mijn zaak. ;)

ik ken inderdaad weinig planten die er eetbaar uitzien maar giftig zijn....
maar door bepaalde planten bij elkaar te zetten kun je wel zoiets bereiken.
of bijvoorbeeld wat taxuswater over je fruit spuiten... :twisted: maar daar wijd ik verder niet over uit.
maar vergeet dan niet welk fruit je behandeld hebt :mrgreen:
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Financial collapse: Wat als?

Post by EVA »

Lewieke wrote:Eva, ik heb geen glazen bol. Dus voorspellen wordt een beetje moeilijk. Toch zijn er een paar tendensen die k nu al waarneem. Speciaal voor jou werk ik er een paar uit.
heel erg bedankt Lewieke. ik (en ik denk meerdere mensen) heb hier echt wat aan.
met deze informatie en jouw kijk op eventuele scenario's kan ik zelf eventueel verdere info zoeken.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Financial collapse: Wat als?

Post by Repelsteeltje »

EVA wrote:@Repelsteeltje om plunderaars om de tuin te leiden heb ik het topic 'guerilla gardening prep style' gemaakt.
hier staan toch alleen maar eetbare planten in die de meeste mensen niet kennen of niet herkennen als eetbaar....
hier heb ik ook een aardig aantal planten behandeld waarvan de knollen veel koolhydraten bevatten en deze kunt bereiden als aardappels.
Aardig dat je mij dit nu uitlegt, maar vroeg jij niet om mijn gedachte hierover in plaats van een antwoord te geven op de door jou zelf gestelde vraag? Wel makkelijk om te weten, anders praten we straks langs elkander heen.

EVA wrote:over giftige plantjes heb ik het topic 'giftige planten' gemaakt.
ik heb dit topic gemaakt zodat je kunt oppassen voor deze planten maar wat je in een shtf situatie met die info doet is niet mijn zaak. ;)
Zoals eerder gemeld, da's een aardig topic.
EVA wrote:ik ken inderdaad weinig planten die er eetbaar uitzien maar giftig zijn....
maar door bepaalde planten bij elkaar te zetten kun je wel zoiets bereiken.
of bijvoorbeeld wat taxuswater over je fruit spuiten... :twisted: maar daar wijd ik verder niet over uit.
maar vergeet dan niet welk fruit je behandeld hebt :mrgreen:
Jij gifmengster ;)
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Financial collapse: Wat als?

Post by EVA »

Repelsteeltje wrote:Aardig dat je mij dit nu uitlegt, maar vroeg jij niet om mijn gedachte hierover in plaats van een antwoord te geven op de door jou zelf gestelde vraag? Wel makkelijk om te weten, anders praten we straks langs elkander heen.
dat deed ik inderdaad :lol: :lol:

wat ik eigenlijk van je wil horen is; wat denk jij dat andere mensen op dit forum kunnen doen in dit geval.
mensen die niet de kennis en ervaring hebben met tuinieren...
en....ga jij je tuin beveiligen (alleen of met anderen) of ga je alleen guerrilla style en thuis verder.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Financial collapse: Wat als?

Post by Repelsteeltje »

EVA wrote:dat deed ik inderdaad :lol: :lol:

wat ik eigenlijk van je wil horen is; wat denk jij dat andere mensen op dit forum kunnen doen in dit geval.
mensen die niet de kennis en ervaring hebben met tuinieren...
en....ga jij je tuin beveiligen (alleen of met anderen) of ga je alleen guerrilla style en thuis verder.
Wat anderen gaan doen heb ik geen weet van. De meesten hebben naar mijn weten geen moestuin. Deze leden hebben of geen eigen plantjes of slechts de achtertuin/balkonnetje vol. Overigens adviseer ik iedereen wel om plantjes te nemen. 1 Tomatenplantje is al minder afhankelijkheid van supermarkten, boeren, overheid en het gehele systeem an sich. Tevensis het goedkoper en smaakt het altijd beter dan welke troep je waar dan ook koopt.

Voor zover ik weet zijn er geen andere preppers op mijn complex. Het zijn voornamelijk oudere mannetjes die van oudsher een tuintje hebben en zodoende, nu het pensioen is ingegaan, nog een leuke hobby hebben die zorgt voor sociale contacten en fitness.

Zelf ga ik wel voor een verdediging van de moestuin, maar niet op een actieve wijze. Middels een frambozenhaag (die tegen een prikkelbandhekwerkje opgeroeid = supernasty) probeer ik eerste indringen te ontmoedigen. Qua groenten probeer ik buiten het productieve ook onbekendere planten te plaatsen zodat mensen niet goed weten wat er mee aan te moeten (beetje het aardappelloof effect van een paar honderd jaar geleden). Tevens wat plantjes met besjes tussendoor plaatsen waarvan de uitkomst iets minder gezond is bij het opeten dan door eventuele plunderaars werd gehoopt. Tot slot heb ik aardig wat kennis van vallen (opgedaan bij defensie) om zodoende een aantal boobytraps te plaatsen. Zelfs alles gecombineerd is het geheel niet sterk genoeg om plunderingen te voorkomen. Maar zorgt er wel voor dat plunderaars er veel schade aan zullen overhouden (Van forse krassen/snijwonden, vergiftiging tot aan zwaardere verwondingen die ten tijd van werkelijke SHTF niet eenvoudig te behandelen zijn en deze personen flink uit de roulatie halen) en zich een eventuele 2de keer bedenken zodat de moestuin weer opgebouwd kan worden.

Om met de spreekwoordelijk hooivork en fakkel bij mijn moestuin te patrouilleren zie ik niet gebeuren. Kost teveel tijd die naar mijn mening die, juist in dergelijke situaties, beter kan gebruiken.

Zelf heb ik de voorraadkasten flink op orde en er komt continu meer bij. Ik heb dus de tijd om bij SHTF mijn achtertuin (die al word aangelegd als eetbare tuin) om te zetten naar productietuin, in huis planten op te kweken in diverse ruimtes (tijdens SHTF word het ophokken geblazen met zijn 5-en om planten de ruimte te geven) en dit wél actief te beveiligen naast de passieve verdediging. Ik ken hier honderden locaties van overvloed die bij het grote volk onbekend zijn (dus ook al plunderen ze mijn voorraadkast hebben wij nog steeds te eten). Guerilla-gardening kan ingezet worden door de gehele gemeente en daarbuiten als extra voedselvoorziening. Als echte last-resort is er altijd nog de survivalkennis zelf. Zorgt niet voor overvloeden (itt wat de meesten denken) maar zorgt er wel voor dat het ons voed wanneer ons huis onbeveiligbaar is en wij de natuur in zouden moeten gaan.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Financial collapse: Wat als?

Post by EVA »

@Repelsteeltje

bedankt voor je uitgebreide reactie!
jij kent het belang van een moestuin en survival(planten) kennis.
jouw manier vind ik uitstekend....en logisch.
kennis van vallen en boobytraps lijkt me erg handig. daar moet ik ook nog eens wat meer van leren. goeie tip.
Bobo
Posts: 313
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:49 pm

Re: Financial collapse: Wat als?

Post by Bobo »

Ik vrees dat ik het moet hebben van voorraden aanleggen en ruilhandel. Ik ben een netwerk op aan het bouwen maar de problemen in de randstad zijn ruimte, ruimte en ruimte. Volkstuinen in de buurt zijn er nog wel maar vooral vol met huisjes en terrasjes. Tuinders zat in de buurt, maar de vraag is hoe lang die ongeschonden blijven. Die zullsn bij een SHTF juist snel geplunderd worden.

Mijn achtertuin kan ik heel weinig mee, vang er amper zon en te klein. Wel ben ik aan het kijken naar micro groenten e.d. dat ik in de vensterbank kan zetten. De enige plek met veel zon.

Water hoef ik niet over in te zitten gelukkig. Ik heb een redelihke voorraad en er komen enkele filters aan, elk voor 7.000 water. En dat gecombineerd met een heleboel water in de omgeving en conserveringstabletten kan ik het op dat gebied wel even uithouden.
www.greatoakdumpstore.nl
Kogelwerende vesten, (kruis)bogen, messen en meer.

Beter 1 vogel in de pan dan 10 in de lucht.
User avatar
Peerke
Posts: 4038
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 17 times
Been thanked: 81 times

Re: Financial collapse: Wat als?

Post by Peerke »

@Bobo

Juist jij in de randstad moet zorgen voor aktief kool filters. Dit in verband met de industrieele vervuiling. Nog afgezien van landbouwbestrijdingsmiddelen.

Zelf maken van een AK-filter is makkelijk. Er is genoeg over te vinden.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Financial collapse: Wat als?

Post by Lewieke »

Indicaties dat de collapse er aan komt. http://www.hln.be/hln/nl/926/Geld/artic ... icht.dhtml

En de burgers zullen hun zaken niet meer met cash kunnen regelen. Zodra cash (sterk) wordt beperkt, wordt de negatieve rente een feit. Dan hebben de banken en overheden ons in de tang. Het biljet van 500€ vertegenwoordigt 50% van alle cash geld in de Eurozone. In één klap wordt 50% cash geld uit de markt gehaald.

Daarna zullen (in sneltempo) de biljetten van 200 en 100€ volgen. Daarna zullen enkel nog kleinere betalingen in contanten mogen uitgevoerd worden. In Vlaanderen is het grensbedrag nu al maar 3000€ meer. Boven dat bedrag mag je nog maximaal 10% in contanten betalen.

Dit betekent tegelijk dat je geen aankopen meer zal kunnen doen buiten het systeem (en belastingen) om, alle inkomsten zullen belast worden, dit in combinatie met een vermogensregister, kan alles gemakkelijk geconfiskeerd worden.

Wil je grotere bedragen buiten de bank houden, dan zorg je voor CHF, PM, ...

@dontor
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Financial collapse: Wat als?

Post by Repelsteeltje »

Bobo wrote:Mijn achtertuin kan ik heel weinig mee, vang er amper zon en te klein. Wel ben ik aan het kijken naar micro groenten e.d. dat ik in de vensterbank kan zetten. De enige plek met veel zon.
Te kleine tuin is naar mijn mening "geen excuus" om niets eetbaars te planten. 1 Simpel plantje zorgt ervoor dat je voor die opbrengst al minder afhankelijk bent! Dat je tuin weinig zon vangt maakt het niet makkelijk, maar wel te doen! Er zijn meer dan genoeg planten die ook met weinig/geen direct zonlicht groeien. Ok, de opbrengsten zullen lager zijn, maar ze doen het daar wel. Plantjes als de varen, het peperboompje, roomse kervel en eeuwige prei.

Misschien dat @Eva iets meer over kwijt kan over schaduwplanten, want jij zal ongetwijfeld niet de enigste zijn met dit duivelse dilemma.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Financial collapse: Wat als?

Post by EVA »

@Bobo @Repelsteeltje
jazeker zijn er genoeg eetbare schaduwplanten! maar om daar meer over te weten te komen moet je even wat research doen...
het is wel een mooi item voor een nieuw topic dus misschien kan ik daar ook wat over schrijven...
ik weet meteen al een heel geschikte; de eeuwige moes. die staat zelfs bij voorkeur niet in de directe zon, hij is langlevend, bevat veel vitamines en mineralen(ongeveer zoals boerenkool) en je kunt er het hele jaar door bladeren van plukken om in groenteschotels te doen...

Een levende muur is bijzonder geschikt voor kleine tuinen. ook al kun je er maar één keer per week van eten, het is altijd wat!.
en zo ontwikkel je ook nog eens kennis voor het geval dat er écht geen groenten bij de groenteboer liggen.

Ook al heb ik een grote moestuin, ik heb thuis in mijn kleine achtertuin ook groenten staan.
ik heb er altijd tomaten, komkommers, kruiden, paprika's, pepers, een paar aardbeienplantjes, een laurier, andijvie en sla...
en die staan en hangen allemaal langs de randen van mijn op het noorden liggende tuin.

als je enig advies nodig hebt @Bobo, vraag maar raak! ik ben altijd blij om te helpen.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Financial collapse: Wat als?

Post by EVA »

Lewieke wrote: Wil je grotere bedragen buiten de bank houden, dan zorg je voor CHF, PM, ...
Helaas hebben wij geen 'last' van grote bedragen op de bank ;)
daarbij heb ik altijd al liever in goederen(vooral voedsel) gespaard dan in geld.
geld heeft de nare neiging snel op te raken....
als ik snel geld wilde sparen dan leefde ik gewoon een tijdje van mijn voorraden.
mocht ik weer snel aan werk kunnen komen dan lijkt het me zeker handig om weer geld te sparen en dat te investeren in PM.

maar één vraagje; waarom CHF? denk je dat als de banken vallen die van Zwitzerland niet gaan?
uiteindelijk zijn alle economieën toch met elkaar verbonden?
User avatar
Lewieke
Posts: 1852
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 1 time

Re: Financial collapse: Wat als?

Post by Lewieke »

Er is ongeveer 1000 miljard Euro in omloop. Als negatieve rente een feit wordt en de helft van de Belgen haalt het cash af, dan is er 100 miljard nodig. Er is dus niet genoeg geld. Verbieden van cash komt zo dichterbij.

http://sdw.ecb.europa.eu/reports.do?node=100000139

http://fd.nl/beurs/1129936/bij-negatiev ... e-ouwe-sok

De Zwitserse bank heeft nog behoorlijke voorraden aan goud. En natuurlijk zijn de banken met elkaar verbonden maar als ik een risico zou moeten nemen, dan liefst met een Zwitserse bank. Bovendien staat CHF los van de Eurozone en willen de Zwitsers cash niet afschaffen. In de Eurozone komt het sneller dan je denkt. Samen met de politiestaat die we er bovenop krijgen.

L.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Financial collapse: Wat als?

Post by FincaInSpanje »

De trukendoos van de centrale banken is leeg en een beurskrach staat voor de deur.

http://www.demorgen.be/economie/tekenen ... -bf86fb11/
Post Reply